Jump to content

Nok en hund DREPT av ulv !!!!


jegeren

Recommended Posts

Se om det snart blir jakt på denne i Sverige! Den er jo ikke sky i det hele tatt!

 

"http://www.bt.se/nyheter/bollebygd/zandra-fick-fly-fran-vargen(3720269).gm" Får ikke linken til å bli riktig, så dere får da ta " link" og lime den inn i en ny side for å få opp riktig link!

 

 

 

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En "hage" på svensk er vel gjerne en innhegning? Trädgård bruker svenskene for det vi kaller hage etter hva jeg har forstått.

 

Vil nok tro at porten er åpen når man forsøker å jage et dyr /ut/ :D

 

Ut fra oppførslen til dyret vil jeg tro at det var habitualisert ovenfor mennesker. Hvis det hadde R-syken som vi alle er redd ville vi nok hørt det siden jeg tror dette skjedde tilbake i 2006.

Link to comment
Share on other sites

Som en kuriositet, min mor ble angrepet av en rev på verandaen. Hun klarte å jage reven ned fra verandaen, men jaggu hoppet den ikke opp igjen og nærmet seg knurrende igjen.... Da kom min far ut med hagla.... :lol:

Skrotten ble hentet av mattilsynet og obdusert, det viste seg at den hadde enten en gammel skade i hodet eller svulst på hjernen. Slikt skjer og kan sikkert skje med ulv også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

jeg lurer på om det er noen som vet hvor det er trygt å slippe hund i Østmarka / Sørmarka? Ut i fra hva jeg har lest så holder ulven seg for det meste i nord fra Vangen mot Flateby / Rælingen. Tror dere Gaupesteinsmarka er trygt?

 

Setter stor pris på meninger/synsing.

Link to comment
Share on other sites

Kommentaren min og spørsmålet mitt kan nok ikke skjule mitt ståsted, så jeg sier det bare først som sist: jeg syns store rovdyr er en del av norsk natur, og må forvaltes.

 

Men for det første: som oppvokst i Øst-Finnmark har jeg hatt mye bjørn, litt ulv og bittelitt gaupe og jerv rundt meg på tur både med og uten hund. Jeg har syntes det har vært helt greit. Nå er det relativt lite ulv der, og bjørnen tar ikke hunder, men det er mange rein- og sauebønder som plages av rovdyrene. Jeg bruker ikke dette som noen garanti for at jeg "kan alt" eller noe sånt, jeg vil bare ha meg frabedt å bli kasta i bås som en bygutt som ikke forstår seg på noe som helst.

 

Det jeg lurer på er rett og slett om det er noen hundeeiere eller bønder som mister dyrene sine til rovdyr, som tenker at de har gjort noe feil? At kunnskapen om rovdyrene, området har vært for dårlig, de har vært litt for slepphendte eller det har vært andre ting i kunnskap eller kulturen som kunne avverget å havne i slike situasjoner? Jeg spør ikke retorisk, jeg lurer rett og slett bare på om det kan være andre løsninger på problemet. Enten at vi lærer oss mer om ulven, finner løsninger i trening av hunder eller noe sånt. Jeg syns det er fryktelig synd at "våre" dyr blir tatt av rovdyr, men rovdyrene bryr seg jo ikke om mennesker eier de eller ikke! De er jo ikke "onde". Jeg spør heller ikke for å gi noen dårlig samvittighet, eller vifte med en pekefinger. Men prøver vi å angripe problemet fra feil ende? Å si at ulv er helt greit overalt og at vi nærmest skal behandle den som en guddom er feil. Å si at det er greit å utrydde arter fordi de gjør det vanskelig for oss å gjøre noe vi syns er morsomt syns jeg og er feil - SPESIELT siden vi på den andre siden gir ganske beng i at former for oppdrett er langt mindre humane, at mange er troende til å bryte lovverket og ta unødig risiko under jakt mtp. truede arter, valg av kaliber, skyte fra kjøretøy og så videre. Jeg sier ikke at alle gjør det, men vi vet at noen gjør det, men på grunn av at vi føler oss som en slags enhetlig kultur, så er det ansett som tysting eller dårlig kameratskap å kommentere det. Kan man bare finne en måte å være konsekvent på her, og lage enkle prinsipper istedenfor et kaos av spesifikke lover.

 

Er det noe vi kan gjøre for å påvirke ulvens adferd? Når søppelbjørnene i Pasvik herja som verst lurte jeg på om det kanskje kunne vært en idé å "terrorisere" de en periode med gummikuler? Sånne beanbags som man kan skyte med hagle. Rett og slett sørge for at bjørnen lærer at mennesker kødder du ikke med. Selvfølgelig skal man ha ordentlige våpen i backup om den angriper, men jeg tviler. Men går man noen titalls karer med losende bikkjer i bånd, og sporer opp ulv og bjørn for å pepre de skikkelig noen ganger, så vil de vel lære? Bjørnen er jo vanligvis skitrett mennesker fordi vi har jakta på den før. Når ulv eller bjørn så oppdrar sine små, og så får panikk hver gang de lukter eller hører bikkjer eller mennesker, så vil jo de små lære denne adferden. Og noen jevnlige runder vil jo forsterke det. Så til slutt vil man ha rovdyr som er redde både menneske og hund... Dette vil jo kunne være med på å øke nytten av viltvoktere, et yrke som jeg nok ikke er alene om å syns høres interessant ut. Det vil og gi noen mennesker en kompetanse til å både spore og jakte rovdyr når det faktisk blir behov for å nedlegge de!

 

Prøver bare å komme med ei mulig løsning her.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
@Peddyslate: Godt innlegg og viktige spørsmål jeg gjerne stiller meg bak. Jeg betviler at det kommer noen fornuftige svar i denne tråden.
Fornuftig svar, eller ikke. Den dagen MD åpner for at landets rednecks skal tillates å "terrorisere ulv med bruk av gummikuler" blir den samme dagen som jeg slår Magnus Carlsen i sjakk.
Link to comment
Share on other sites

- som oppvokst i Øst-Finnmark har jeg hatt mye bjørn, litt ulv og bittelitt gaupe og jerv rundt meg på tur både med og uten hund. - - - - -

Det jeg lurer på er rett og slett om det er noen hundeeiere eller bønder som mister dyrene sine til rovdyr, som tenker at de har gjort noe feil? At kunnskapen om rovdyrene, området har vært for dårlig, de har vært litt for slepphendte eller det har vært andre ting i kunnskap eller kulturen som kunne avverget å havne i slike situasjoner? - - - - -

Prøver bare å komme med ei mulig løsning her.

I dine studier av nordlandsbåten, har det kanskje gått deg "hus forbi" at det aller, aller meste, både av internasjonalt og "særnorsk" opphav, er utprøvd - og ikke har virket. Den enkle fasiten inneholder nemlig svaret: "Rovdyra må ha mat". Klarer man å unngå at rovdyra tar sau, tamrein, jaktbikkjer og "matnyttig"vilt - ja, så sulter de ihjel - og så er man kommet akkurat til samme punkt, som om man besørget turen over til de evige (rov-)jaktmarkene med dertil velegnete skytevåpen.
Link to comment
Share on other sites

Ehem, Jegermeisteren nevnte vel også matnyttig vilt, og vi lurer oss selv ved å utelukke at det er konkurranse om dette viltet, for det er det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Utelukke ja, men å tro at rovdyra våre er avhengig av sau, hund og andre tamdyr er bare tøys. Rovdyra er oppurtunister. De velger den maten det krever minst energi å fange. Sauer som står med tanketomme blikk midt inn på fjellet uten tilsyn er som drømmemat å regne. Selvfølgelig tar de dem først. Hadde sauen ikke vært der, hadde den tatt annet vilt.

 

Hund er ikke mat for noen av rovdyra våre.

 

Og all vilreindrift er avhengig av rovdyr.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er noe av det dummeste og minst dokumenterbare jeg har hørt Jegermeister. Du mener rovdyra våre sulter ihjel hvis de ikke får spise - - - - - ?
Jeg kuttet, med vilje, sitatet av ditt utsagn der! Jeg mener faktisk det er bevist, ut over rimelig tvil, at dyr som ikke får mat, vil sulte i hjel.

 

Men det er visst forskjell mellom tamdyr og rovdyr? Hvis en dyreeier ikke gir dyra sine mat, blir h*n anklaget for dyremishandling. Hvis man gjør som røverne i Kardemomme by, og stjeler "litt biff til løvemat" fra slakter'n, blir man anklaget for tyveri.

 

Men når "myndighetene" bestemmer at det skal være store rovdyrbestander, som MÅ ha mat, kan de altså "stjele" denne maten fra tamdyreiere og/eller jaktberettigede, uten å ende i kasjotten til politimester Bastian av den grunn. Hvis den sør-samiske tamreindrifta plutselig sluttet, og ingen sauebønder i samme område slapp sauene sine utafor sikkert gjerde, ville mange jerv sulte i hjel - ville da "myndighetene" bli tiltalt for dyremishandling?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev jo at jeg kuttet sitatet, så det ble "sitatfusk". Og jeg tror absolutt ikke at du hadde den meininga denne "mishandlinga" av uttalelsen din framsto som.

 

De som innførte store rovdyrbestander, og de som mener rovdyrbestandene må bli enda større, derimot - .

 

Det kan virke som noen mener norsk utmark er ei "Sareptas krukke", mht. tilgjengelig mat for kjøttetere. Slik er det ikke. Ulvene i Østmarka, for å komme tilbake til topic, ser hvertfall ut til å bli glade, hvis det kommer en ekstra matpakke på fire bein.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri sagt at reinen var avhengig av rovdyr. Jeg sa at reindriften var avhengig av rovdyr. Vesentlig forskjell. I 2010 søkte vtamreineiere om 200 000 000 i erstatning!!! De hevdet at 1/4 av tamreinstammen ble tatt av rovdyr :-) Da er du rimelig skamløs?!

 

En vesentlig del av inntekten er erstatning. Derfor utsagnet mitt.

 

Men jeg lurer på en ting..sånn som du ordlegger deg skulle mann tro at jerv var noe som ble innført i naturen etter at man begynte med reindrift her til lands? Mener du det? Hvis det er som jeg tror muligens er tilfellet, så er det vel de som setter ut tamme rein i et område fult av jerv som er dyremishandlere?

 

 

 

 

 

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3995298.ece

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

1 jerv er ille. 2 er krise. 3 er en katastrofe. Jerv jakter alene. Ulv jakter i flokk. Hva skjer om 10-15 gråbein kommer inn i et område med en stor bestand sau eller rein? Etter at vi sluttet med sau her som eneste. Så er det ikke mere jerv her. Helt til den begynte å komme etter reinflokkene som har kalvings område her. Men den følger etter flokken videre når den flyttes. Uten stabil matkilde så kan ikke rovdyr slå rot.

Link to comment
Share on other sites

Jerven kom med reinen. Vi har en å anna streifulv her. Men de forsvinner før det blir stamme eller hunder blir tatt. Men jeg hadde aldrig sluppe en av mine jamter der man vet det kan befinne seg mere en et individ. Er det ingen som har uro for hva som kan hende når det blir mye snø. Lite hjortevilt å ulveflokken blir sulten?

Link to comment
Share on other sites

Nei nei, tull og tøys, ulve spiser ikke mennesker må vite!;)

 

Det blir spennende å se hvor lenge dette får utvikle seg. Det er tross alt vintermaten som er begrensningen. Man holder liv i litt mer enn det som er bærekraftig over sommeren meg beitedyr tilgjengelig, og når vinteren kommer, kommer også desperasjonen...

 

For jegere vil dette bli lite hyggelig etterhvert. Ulveflokker er kjent for å gjørt omtrent rent bord. Da blir det lite å jakte på av hjortevilt...

Vi trenger ikke se lenger enn til sverige der de har funnet ut at det har gått for langt. Beitedrift har aldri hatt vesentlig utbredelse i Sverige som i Norge. Sauebestanden i øst var en vits før ulven kom, de hadde noen få fokker, med det meste langt i sør. Her i Norge er vi avhengige av å utnytte utmarka i stor grad. Det er veldig miljøvennlig, for vi produserer kjøtt på noe vi ellers ikke kunne spist. Utmarksbeiting og ulv går dårlig i hop. Proffen etterlyser tilpasningsevne. Det vitner om mer enn bare manglende kunnskap. Les historiebøkene mann!!

 

I sverige var det i størst grad samene som fikk belastningen med ulven. Mistroen og hatet til samenes livsform lever visst i norge også..

Les boken Om jakt og jegere av Jan Guillou. Han fikk etterhvert et mer nyansert syn på rovviltet etter en tur til Lappland.

Kunnskap må til, dog litt mer enn mange tilegner seg på Blindern!

 

Man kan til en viss grad leve med bjørn, gaupe og litt jerv, dersom msn får ts ut dkadegjørere umiddelbart. Ulven er et eget kapittel...

 

Et eksempel til: Elk bestanden rundt yellowstone er nær kollaps. Ulven gir store skader på kvegholdet. Mange besetninger har mistet slle kalvene! Enda de er holdt tett ved benyggelse i åpne områder.

 

Vi kommer øyeblikkelig til et punkt hvor vi må velge om vi skal ha bruk sv utmarka eller ulv. De fleste i dag er mette og gode på tysk flesk fra svenskegrensa, og der ikke i dag verdien av beite i norge, og jeg håper virkelig de blir sultne den dagen oljepenger ikke er nok....

Link to comment
Share on other sites

Biter meg merke i et par utsagn her som jeg mener fortjener en kommentar... Det snakkes om store mengder rovdyr, ja så store at de kan komme ut av kontroll..? Det er jo vås fra ende til annet. Vi har ca 1000 rovdyr i dette landet, fordelt på ulv, jerv, bjørn og gaupe. Stammene vil aldri bli større, forvaltningen sørger for det. Det vil f.eks aldri bli mer enn 3 ynglende ulveflokker, på et meget begrenset område. Bjørn, jerv og gaupe er underlagt bestandsmål hvor vekst ikke tillates. Og å tro at ulven baserer sitt revir på sau er sprøyt. Mattilgang på vinter er det som er avgjørende for en etablering av ulv.

Link to comment
Share on other sites

Det er fint at vi har ynglende ulv i østmarka slik at bybefolkningen får se ved selvsyn hvilken velsignelse det er med ulv i naturen. Det VIL gi en god del mindre hjortevilt i skogen, så det å få rådyr og elg i hagen kan det gå lenger i mellom. I bytte får man ulvehyl i natta. Å se en ulv er få forunt, men man får sikkert se spor i snøen på vinteren?

 

Det er meg en gåte at det er så mange jegere som syens det er helt greit med ulv. Ulvebestanden størrelse styres av tilgangen på vintermat, som både jeg og østerdølen har påpekt, samt av uttak. Nå er det jo slik at forvaltningen trenerer effektivt uttaket, så bestanden er voksende, i takt med at hjorteviltbetandene mot svenskegrensa synker, noen steder drastisk. Dette er ikke norsk ulvepolitikk sin skyld, det ser jeg også, det skyldes svenskenes forvaltning. Uansett hva vi måtte finne på, så vil det være et stort antall ulv på vandring fra sverige som kommer til å forsyne seg av beitedyr her i landet. Disse kan det da ikke være så vanskelig å få lov å plukke ut med en gang?? I alle fall innen prioriterte beiteområder som helt klart har hatt problemer?

 

Slik det er i dag, så blir ikke rovdyrforliket praktisert av forvaltningen, og da vil vi som ikke ønsker noen økning av ulv naturlig nok bli litt forbannet. Ikke hjelper det å stemme blått heller...! Dette kommer bare til å føre til at folk plukker ut ulv når de ser dem.

 

Dersom man faktisk hadde praktisert rovdyrforliket, og vært ærlige på antall rovdyr, så hadde ikke temperaturen vært like høy som den er nå. Det er forvaltningen som trenger en skikkelig oppstrammer!

Vi har det samme når det gjelder bjørn. Jakta avblåses før det kommer snø og reelle muligheter for å få avlivet dyret. Når man i tillegg forbys å bruke hunder som er tilpasset denne formen for jakt, så kan man saktens begynne å lure...

 

Jeg synes også overskriften i denne tråden er glitrende - det er samme språkdrakt som blir brukt av avisene når man foretar skadefelling av rovdyr. Litt artig at den vekker reaksjoner når den speilvendes...

Link to comment
Share on other sites

Kiwi har rett i at det er streifdyrene som stort sett forvolder skade, og de kommer fra Sverige. Noen streifdyr må få lov til å leve, av den enkle grunn at det er kun de som kan forhindre innavl. Det er jo akkurat det samme som skjer overalt i dyreverden, stammene får friskt blod av dyr som trekker. Hjorteviltstammen i Østmarka vil helt klart bli mindre, og det får bli et definisjonsspørsmål om den kommer ned på et nivå som kanskje er naturlig..? Vi må ikke glemme at selv om Norge har ulv øst for Glomma i Hedmark, så er det faktisk fortsatt verdens tetteste elgstamme der..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...