Jump to content

Godkjennelse av Springfield M1A


gunny

Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde kanskje vært en tanke å være litt kritisk til bildene man legger ut hvis man skal satse på å få disse godkjent

 

Er veldig enig her. De fleste av oss her er fullstendig klar over at en kolbe ikke er kriminell , men noen skal ikke ha mye fantasi før noen lager en "krigsgreie" av noen av bildene over.

En godkjennelse av en M1A er basert på at vi ikke har så mange rifler i Major -klassen og den ville jo passe perfekt inn der.

 

Hvorfor ikke snakke med importøren av Springfield om dette?

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Med ny unge og nytt huslån får jeg vel ikke råd til å kjøpe børse med det første, men godkjenningsprosessen tar jo en stund så jeg får tid til å spare :-)

 

Kan melde meg på spleiselag for godkjenning av tanker (og evt vanlig) Garand til jakt, jeg har vel råd til å bruke en tusenlapp eller to på dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg fikk innvilget søknad på M1A super match til praktisk skyting.

Ser ikke for meg at det er realistisk at den vil bli godkjent til annet formål.

Mye har forandret seg i hirarkiet siden jeg fikk innvilget søknaden.

KTN i kripos var kunnskapsrik mann som man kunne prate fornuft med.

KTN var faktisk JD sin nermeste fagperson så jeg ser ikke hvordan de skal kunne

tilbakekalle våpenkort.

Det er forøvrig en M1A supermatch jeg fikk innvilget, ikke noen av de andre modellene

som det blir vist til i tråden.

Den har en annen konstruksjon av låskassa mot de fleste andre M1A/M14 modeller.

Noe som gjør den vanskelig å konvertere om til fullauto.

 

De som sitter i disse fungsjonene nå mangler etter hva jeg kan forstå

nødvendig kompetanse på temaet våpen.

Jeg kan nevne utallige uttalelser og avgjørelser som utvilsomt er fattet på bakgrunn

av manglende kompetanse.

 

Min M1A supermarch ble levert av Sarpsborg våpen som var importør.

De får sine leveranser fra en europarepresentant i tyskland Hoffmann el. men min M1A

ble direktelevert fra USA.

 

I dag vil jeg anslå at tilsvarende våpen vil komme på ca. 25 000.- ut fra butikk i Norge

i dag.

 

Om noen norsk importør skulle kunne drive denne ballen gjennom må det bli Practac, en usedvanelig trivlig fyr er mitt inntrykk. Genuint interesert i våpen /skyttersport og relevant materiell.

 

Av forskjellige grunner / prosjekter så ønsker jeg ikke å utrede viderte pert. men skal ta opp tråden på nyåret så snart pågående prosjekter er i box.

 

Mvh

NM149

Link to comment
Share on other sites

Aha, takk for svar NM149.

 

Stå er nå slik, til alle interessenter:

 

Jeg skal kontakte daglig leder av Sarpsborg Våpen som importerer Springfield på mandag.

Håpet er å kunne bli enige om et samarbeid der de skaffer til veie og gjør selve importen av de våpen

et spleiselag eventuelt blir enige om, og at vi så betaler for godkjenning hos kripos som koster kr 5000.

Jeg beregnet over kostnaden til å bli ca 20 000kr per våpentype som vi skal forsøke å få godkjent,

men jeg håper at siden Sarpsborg våpen er importøren av springfield og dermed sannsynligvis får

solgt disse våpnene eksklusivt, med påfølgende økonomisk gunstige situasjon,

at de vil ta en del av kostnaden til selve våpenet.

Aller helst ser jeg for meg at vi deler kostnadene 50-50, med en enighet om at hvis våpenet blir godkjent,

så kan selve våpenet vi tok inn for godkjenning kjøpes fra spleiselaget av butikken,

og at pengene fra dette våpenet forblir i fondet for fremtidige forsøk på nye godkjenninger.

Link to comment
Share on other sites

Ok - så har jeg blitt litt hekta på dette...

Vi tar kontakt med Fulton. Skal oppdatere på Kammeret.

 

Da blir det ikke snakk om noe spleiselag og vi tar ballen.

 

Det første som må gjøres er at alle kvasi-militære bilder forsvinner fra denne tråden.

Riflen skal tas inn på basis av Praktisk skyting i Major klassen hvor vi kun har noen få godkjente rifler.

Det finnes mye info om at dette er en vansklig rifle å få ombygd til auto.

 

Her er et bilde på hva den kan bli fra Accuracy Speaks:

custom06.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aha, takk for svar NM149.

 

Stå er nå slik, til alle interessenter:

 

Jeg skal kontakte daglig leder av Sarpsborg Våpen som importerer Springfield på mandag.

Håpet er å kunne bli enige om et samarbeid der de skaffer til veie og gjør selve importen av de våpen

et spleiselag eventuelt blir enige om, og at vi så betaler for godkjenning hos kripos som koster kr 5000.

Jeg beregnet over kostnaden til å bli ca 20 000kr per våpentype som vi skal forsøke å få godkjent,

men jeg håper at siden Sarpsborg våpen er importøren av springfield og dermed sannsynligvis får

solgt disse våpnene eksklusivt, med påfølgende økonomisk gunstige situasjon,

at de vil ta en del av kostnaden til selve våpenet.

Aller helst ser jeg for meg at vi deler kostnadene 50-50, med en enighet om at hvis våpenet blir godkjent,

så kan selve våpenet vi tok inn for godkjenning kjøpes fra spleiselaget av butikken,

og at pengene fra dette våpenet forblir i fondet for fremtidige forsøk på nye godkjenninger.

 

Hvordan påvirkes ditt initiativ av at Plumbo engasjerte seg?

Jeg er iallefall med på spleiselag dersom det dreier seg om rifle godkjent for jakt.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jakt ser det ut som ikke er noe å tenke på....

dagfinn skrev på side 2:

 

/D

 

PS - Jakt kan dere glemme, det komme garantert ALDRI til å bli godkjent av DN. Dette har jeg svært gode kilder på.

 

 

Og uansett hadde nok vært best og vente til PracTac får sjekka/godkjent sin. Så kan man evt få en uttalelse fra DN med deres synspunkter på om det i det hele tatt er noen vits å forsøke å få ei slik rifle godkjent til jakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvordan påvirkes ditt initiativ av at Plumbo engasjerte seg?

Jeg er iallefall med på spleiselag dersom det dreier seg om rifle godkjent for jakt.

 

mvh

Oddvar

 

 

Jeg også, da det ikke er praktiskklubb nærmere enn 300km, og NFPS er lite villige til å slippe nye klubber inn i varmen.

 

Dette med at det er vanskelig å få en ny klubb inn i varmen hos NFPS er nok ikke helt riktig, men det kan være kronglete og stivbeint hvis man er uheldig. Kontakt meg på PM, jeg kan hjelpe dere med den saken.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Mitt personlige engasjement påvirkes av dere.

Nå tas jo M1A inn av Practac, og all mulig honnør i hele verden

til dem, og takk og pris for at det finnes folk som dem blandt oss.

 

Hvis de får godkjent M1A til salg for praktisk vil det slik jeg forstå

ikke koste noenting å prøve, enten for dem eller en av oss, å

kontakte DN angående godkjenning til jakt.

Personlig har jeg begrenset tro på at M1A blir godkjent til jakt,

men jeg kan ikke uttrykke hvor glad jeg hadde blitt.

 

Hvis det derimot finnes personer som vil forsøke å få godkjent M1 Garand

til konkurranse og jakt, så fortsetter prosjektet.

Jeg tar uansett kontakt med Sarpsborg Våpen på mandag angående

M1 Garand.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hrm...

en ting at det noe uklok bruk av bilder fra nettet (det bilde fra "military moorons" er en personlig hoeydare) men at traaden saa fylles opp med "bli kvitt" bildene innlegg, minsker vel ikke den evntuellet stor varsellampa som staar og blinker?

 

Desuten er vel alle som leser denne traaden fullstendig klar over at de bildene som bla Bruno har lagt ut ikke er tilatte varianter av den rifla, pr dagens forskrift. Dog hadde det vaert fantastisk om en "trygg" utgave av M1A ble godkjent til praktisk (en driftsikker og presis variant) og gjerne til Jakt ogsaa for min del, selv om det nok er litt tvilsomt.

 

Personlig saa ville jeg uansett ha foretrukket en FN-Fal til major praktisk, men ender vel opp med en AR10 variant om jeg faar tilatelse pa Major rifle. Beggers can't be choosers...

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Sarpsborg våpen nå.

 

Jeg kan gi en lang forklaring,

eller en kort forklaring.

De bunner ut i det samme:

 

Nei.

 

Det var null optimisme å spore,

så et samarbeid der skal bli hardt å få til.

 

Han bestilte varer fra lageret i tyskland,

og det/dem hadde Springfield kranglet mye med.

Han hadde ikke sett noen M1 Garander på prislistene over

bestillingsvarer derifra på noen år nå.

Direkteimport var visst veldig vanskelig ifølge han,

fordi de ikke fikk lov til å ta de inn til butikken,

de måtte rett til Kripos (?).

 

Jeg er midt i eksamenstida og har en spesielt vanskelig imorgen,

så jeg tildeler ikke mye tid på dette de neste 7 dagene,

så vennligst kom med forslag til videre løsninger på M1 Garand

alle som har en.

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper nok heller ikke med mindre NROF kjøper dem via FLO og så selger dem til medlemmene (noe som de sikkert ikke har lov til).

Med "sluttbruker er militær eller politi." mener nok ikke Plumbo individuelle personer i Mil/Politi, men FLO og materielltjenesten til Politiet.

Link to comment
Share on other sites

Men hvor mange gidder å betale 15-20k for en Fulton-Armory M1 Garand?

(Bortsett fra oss galninger)

 

 

Tror nok jeg skal finne nok kroner om Garand blir tilgjengelig!

 

Hvor kommer forresten Gardens børser fra? Er det rester fra depot?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok jeg skal finne nok kroner om Garand blir tilgjengelig!

 

Hvor kommer forresten Gardens børser fra? Er det rester fra depot?

 

Overskudd selges til amerikanske sivile gjennon CMP (Civilian Marksmanship Program) som er noe lignende DFS. Springfield og Fulton Armory er de produsentene som er nevnt her som produserer nye i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Mini 14-30 og accustrut folkens.

 

Aldri vært mer fornøyd med et våpen.

 

hvaslags resultater får du med accustrut'en?

og er det en gammel eller "ny" mini?

 

trådstarter: sorry om du finner dette altfor OT, da skal jeg holde tåta! men mini er nok det eneste vi kan trøste oss med inntil videre..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Kunne gjerne tenke meg å være med på et slikt splæisæ lag og med riktig pris selfølgelig.

 

Er det ikke noen forbund som burde drive på med litt slike ting? NJFF? NFPS?

 

Chatter med noen amrikanere om saken å de sier det skal godt gjøres å mekke full auto av en M1A.

 

Går det ikke å søke om godkjenning til både jakt og konkuranse i samme søknad, altså først jakt siden det går ann å bruke de til konkuranse også, men ikke omvendt. Min logikk, med begrenset kunskap på området, tillsier at Garand kan bli godkjent til jakt og m1a til konkuranse. Vi får argumentere med at det ikke går an å sete scope på Garand.

 

Hadde det vært en ide å ta inn noen spesial edition våpen som kan selges med fortjeneste som første våpen i Norge , til et slikt fond for neste godkjennelse? :D

 

 

BrunograndgarandEngerdal

 

det er mulig å sette et kikkertsikte, denne modellen heter m1c garand.

http://www.fulton-armory.com/M1C-Dressed-600_50.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nei

Med medlemskap i NROF kan man søke på rifler i 7,62x51 med minst 20 skudds magasinkapasitet eller rifle i 5,56x45 med minst 20 skudds magasinkapasitet.

Garand er pt. ikke et våpen NROF benytter seg av i sine programmer.

Ergo så vil man ikke få innvilget en slik søknad om saksbehandler er oppdatert.

NROF har vel strengt tatt aldri hatt den på sitt program.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det har gått så langt nå at dere er nødt til å importere Garands fra USA er det veldig trist. Såvidt jeg har fått med meg ble lassevis med Garander som ble nærmest gitt bort på 50 tallet demillet etter BATFE sine retningslinjer, dvs. at låskassen ble kuttet i sikksakk med skjærebrenner før de kunne importeres tilbake til statene. Disse ble bygd opp igjen på låskasser som enten var overskuddsdeler i statene eller overhalt fra utskutte våpen. Springfield lager også nye låskasser for Garand.

 

Hvis det finnes flere overskuddsgarander rundtomkring på depoter så er det langt bedre at de får et hjem i et land som ikke herpeserer den historiske verdien av dem i stedet for å havne i statene som parts kit. :|

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at de "norske" garandene ble sendt til USA var vel at de var i Norge på en låneavtale (?).

 

Har spurt før-hvor kommer gardens Garander fra? Er de skarpe?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

At de Norske garandene skulle bare ha vært her på en låneavtale stiller jeg meg meget skeptisk til......ettersom IKKE NOEN av de lastebilene stridsvognene osv. Vi fikk ble levert tilbake.....se feiden mellom FMU og veteranbil klubbene, folk kjøpte bilene av forsvaret for så å få vite at M6, den er fortsatt amerikansk eid den! Og jeg er også temlig sikker på at ikke alle garandene var USA produsert.(se beretta)

Hvor disse våpnene skulle være nå, enten et lager i Norge eller destruert på lik linje med M89 Mauser'ne. Tragisk å tenke på at det hele havnet hos en vernepliktig med sveiseapparat.

 

Om hvor vi skulle skaffe nye fra......Tyskland, ettersom de er som K98 er her(hyllevare)

 

(må beklage rettskrivningen, tastaturet er ødelagt)

mvh.

jULF

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Får nesten lyst til å gråte...

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8271041.stm

 

South Korea has come up with a novel way to boost its defence budget - by selling a vast stockpile of old Korean-war rifles to collectors in the US.

 

A total of 86,000 M1 rifles will be sold, and another 22,000 carbines - although these have a more patchy reputation.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...