Jump to content

6,5 PRC


358 Win

Recommended Posts

Mens alle i PRS går til 6mm for å få mindre rekyl, og klager på at løpene ikke varer, så introduserer man en patron som har mer rekyl, brenner mer løp enn de andre 6.5mm patronene, bruker magnum sluttstykkehode, og er til forveksling lik opptil flere patroner som allerede fins. Det er en oppskrift på suksess ;)

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 12/25/2017 den 22.07, M67 skrev:

er til forveksling lik opptil flere patroner som allerede fins. Det er en oppskrift på suksess

Med andre ord: Nok En Jævla Unødvendig Patron (TM).

Noen ganger er det et poeng i slikt, en del populære plattformer har fysiske begrensinger som man prøver å komme innenfor. Men selv da er det ofte et problem, for de eksisterende forsvinner jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ingen patroner er "slemme" mot støtbunn aps. Det er kombinasjonen høytrykkspatroner og romslige tennstempelhull som er problemet. Gammeldagse rifler (selv AR er 60-70-år) sammen med moderne ideer som små tennhetter og høyt trykk - og myke tennhetter til konkurranserifler.

Holder en seg unna tennhettepnktering, så går alt fint - fort gjort å misse i en halvauto - og det er noe som eskalerer fort.

ellers enig i betraktningen om at en får gode ytelser med forholdsvis lavt trykk - men patronen er nesten helt lik SAUM og WSM f.eks. Og gjør lite mer enn 6.5-284, der en slipper magnum-sluttstykket.

Men vi får se hvem som skaffer en først ...

 

K

Link to comment
Share on other sites

6.5 Grendel strekker allerede strikken langt, ikke bare øker man arealet til patrona, man gjør det på bekostning av låseklakkene. Litt av problemet her skal ha vært x39-sluttstykker av middelmådig kvalitet, visstnok holder modifiserte 223-bolter bedre.

Men brukne låseklakker er ikke ukjent med 223/556 heller, om det skyldes hard ammo eller 556 i 223-kammer aner jeg ikke. En del billig-ammo produserer en andel med utvidede hettelommer, men om det skyldes høyt trykk eller dårlig messing er ikke godt å si.

 

Når det gjelder høyt kontra lavt trykk er det en vanskelig avveining. Høyt trykk vil alltid gi "mer for mindre", men samtidig presser man også hylsene lenger. Med sivil ammo av god kvalitet i repetervåpen er det neppe noe problem, men i en halvauto som skal virke uansett og ammo av Barnål-kvalitet blir risikoen for en overraskelse eller tre fort litt større.

 

Neste spørsmål blir vel når en skal droppe messing og gå for et sterkere materiale. Russerne bruker jo allerede stål, men svjv ikke for å øke trykket. Stål har også en del ulemper mtp korrosjon etc. Men det finnes en god del interessante bronse-legeringer som har langt høyere flytegrense og duktilitet. De koster riktignok noe mer, men det hadde vært spennende å sett på mulighetene det hadde gitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvordan tror dere tilgangen på ferdigrulla, og  evt. ladekomponenter (ikke hjemmelader, enda),  vil være til denne patronen i tiden som kommer? 

 

Jeg har en Kimber 84m (kort kasse) på vei, som jeg nok kommer til å bytte løp på (den er i 22-250 1:14).

 

Tanken er en lett rifle til primært rypejakt og reins-jakt (må/bør da, vertfall i teorien, kunne klare storviltkravet.)  Kulefall er uinteressant, jeg har avstandsmåler. Vindavdrift har jeg derimot lyst til å begrense. Alt over 3-400 meter er urelevant. 

 

Har sett på .260 rem og 6,5 creedmoore, og bikker litt mot 6,5 cm pga. bedre lengde på hylse ift. de tyngre kulene med bra bc. 7mm-08 og har vert vurdert.

Fordel om det finnes ferdigrulla, med bra bc,  som helst ikke sprenger rype på 50-300m.

 

Men så dukket 6,5 prc opp. Kan det være et godt alternativ? 

Kunne også tenke meg å korte inn løpet noe, for vekt og håndtering. Men ikke mer enn at annslagsenergien ca innafor på storvilt ift. lovverket. 

 

Jeg er litt på den tanken at jeg kanskje skal basere meg på ferdigrulla. Jeg tror litt på det som @M67 har nevnt her på forumet, mener jeg å huske,  at det ikke er så enkelt som hjemmelader å oppnå like presise patroner som ferdigrulla. Ihvertfall ikke iht. kost/nytte/tidsbruk. Forventa presisjon på 2/4-3/4 moa @300m er klart innafor.

 

Håper noen kan ha noen gode tips, da jeg ikke har funnet lignende problemstilling på forumet fra før😊

 

Link to comment
Share on other sites

Et kjapt overblikk (jakt & friluft og jaktdepotet) tilsier at tilgangen til ferdigrulla 6,5 creedmoore, spesielt med kuler med bra bc, er sikkert så bra som 260 rem. Ikke den store tilgangen på 7mm-08 heller. 

----------------

6,5x55 hadde jo vært optimalt og supert. Men nå er det rifle med kort kasse som er på vei, så tanken er å bruke den. Enkeltskudd er ikke så interessant. 

Edited by FreeSkier
Tillegg under linja
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Sauer 100 nå med denne i Fieldshoot versjonen. Tanker? Noen som har gjort seg noen erfaringer enda?

Ønsker for min egen del et kaliber med akseptabel anslagsenergi for storvilt ut til 400-500 meter. Ut ifra det jeg har lest om 6,5PRC skal det gå relativt greit. 

Fordeler ulemper i forhold til en god gammel 6,5x55? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hei,

jeg har kommet i gang og lader så langt med N565. Det gir god fylling av hylsen, og jeg har ladet til 156 Berger Eol og for morro skyld 130Gt. til henholdsvis 900 & 975ms. Bruker Lapua hylser og er godt fornøy med det jeg har sett av presisjon så langt.

Jeg har ikke så lyst å oppgi ladedata da de mest sannsynlig er langt over vihtavuori sine tall(som jeg mener er merkelig lave). Bruker patronlende 75mm og et 66cm løp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (3 minutter siden):

vihtavuori sine tall(som jeg mener er merkelig lave)

Maxtrykk i 6.5PRC er høyere (65 000psi) enn både 6.5Creedmoor og 6.5x55. Alle ladd til sitt maxtrykk så skal de to "små" være ca like, og PRC en god del over. 

I virkeligheten vil hjemmeladere som lader til "likense trykktegn" eller noe sånt, havne på ca samme trykk (CM og spesielt x55 er da over "max"), og da faller CM bak de to større, men PRC vil være litt raskere enn x55.
Du har jo nokså kort løp, men 900m/s med 156gr-kula er jo rene 338-killeren, så en ser jo at det har noe for seg.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (18 timer siden):

Hei,

jeg har kommet i gang og lader så langt med N565. Det gir god fylling av hylsen, og jeg har ladet til 156 Berger Eol og for morro skyld 130Gt. til henholdsvis 900 & 975ms. Bruker Lapua hylser og er godt fornøy med det jeg har sett av presisjon så langt.

Jeg har ikke så lyst å oppgi ladedata da de mest sannsynlig er langt over vihtavuori sine tall(som jeg mener er merkelig lave). Bruker patronlende 75mm og et 66cm løp.

 

Hvilke hold skyter du på? har du testet noe presisjon ut til lengre hold?

 

Det var N565 jeg også hadde i tankene, jeg hadde tenkt å bestille 147gr ELD-M, men finner ingen forhandlere som har denne på lager, ser at Landrø har Lapua Scenar L 136gr på lager og vurderer denne i kombinasjon med N565, i går kveld leste jeg på VV sine hjemmesider om brennhastigheter og de forskjellige typer krutt de har, da kom N568 opp som et nytt tilskudd hos de, det virker som dette er tilsvarende N570 bare med finere krutt "korn" så det skal flyte bedre i kruttdispensere etc, de skriver også at dette er tiltenkt 6,5PRC, 300PRC etc, tenker kanskje dette er et bedre utgangspunkt en N565? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (9 minutter siden):

Hvilke hold skyter du på? har du testet noe presisjon ut til lengre hold?

Dessverre litt for tidlig. Har kun skutt ut til 540 meter. Det var i mye og skiftende vind på stål. Det ga meg ikke så mye informasjon, ut over at det var mye enklere enn med min 260Rem

 

fredriko skrev (9 minutter siden):

da kom N568 opp

.Har ikke prøvd dette kruttet, men lest om erfaringer over dammen. N568 og N570 kan nok brukes på de tyngste kulene, men det er i grunn ikke hensiktsmessig da alle sin konkusjon er at N565 fungerer så bra som det gjør. Folk får mer fart med N570 men er da langt over "tabeller" og må bruke droptube. Det bli fort det samme men N568. Jeg har vel lest alle erfaringene som er publisert i forumer over dammen, og sitter igjen med inntrykk at eneste grunn til å bytte til noe annet enn n565, måtte være for å spare pipeliv. Da bruker de type H1000 og vi måtta prøvd N170 etc, men det blir for meg bortkastet for man taper også fart på det. 

Hvis man ser i disse quickload og lignende programmene ser man at man skal ikke mye ned i mengde på N565 før man ikke har 100% forbrenning, og det sier meg at må må overfylle, for å brenne opp noe tregere krutt. Jeg vil helst brenne alt kruttet.

fredriko skrev (19 minutter siden):

147gr ELD-M

Jo det er tørke på gode kuler for tiden, jeg vet kun der er lovet inn før sommeren, men imens finnes der vel 153 Atip. på lager. De har jeg ikke prøvd enda.

fredriko skrev (20 minutter siden):

Lapua Scenar L 136gr

Denne har jeg på hus og har ladet opp noe jeg skal teste og jeg kan gi tilbakemelding her når det er gjort. Men jeg forventer i grunn at den blir å fungere utmerket da det er en veldig god kule som er lett å få til å gå, men den har ikke all verden  Bc om det skulle være nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (1 time siden):

.Har ikke prøvd dette kruttet, men lest om erfaringer over dammen. N568 og N570 kan nok brukes på de tyngste kulene, men det er i grunn ikke hensiktsmessig da alle sin konkusjon er at N565 fungerer så bra som det gjør. Folk får mer fart med N570 men er da langt over "tabeller" og må bruke droptube. Det bli fort det samme men N568. Jeg har vel lest alle erfaringene som er publisert i forumer over dammen, og sitter igjen med inntrykk at eneste grunn til å bytte til noe annet enn n565, måtte være for å spare pipeliv. Da bruker de type H1000 og vi måtta prøvd N170 etc, men det blir for meg bortkastet for man taper også fart på det. 

Hvis man ser i disse quickload og lignende programmene ser man at man skal ikke mye ned i mengde på N565 før man ikke har 100% forbrenning, og det sier meg at må må overfylle, for å brenne opp noe tregere krutt. Jeg vil helst brenne alt kruttet.

 

Det var en god argumentasjon for å velge N565, jeg har ikke nok erfaring til å vurdere hva som er best av de to typene, jeg leser opp og ned på nettet hver eneste dag, men det du sier virker logisk. 

 

pererik skrev (1 time siden):

Jo det er tørke på gode kuler for tiden, jeg vet kun der er lovet inn før sommeren, men imens finnes der vel 153 Atip. på lager. De har jeg ikke prøvd enda.

 

ja jeg ønsker helst 147gr ELD, men orker ikke å vente til de "kanskje" får den inn igjen, A-tip blir for kostbar å skyte med synes jeg, det er mer skytterfeil som utgjør dårlige treff hos meg, kan ikke forsvare kuler til 7-8-9 kr smellen.

 

pererik skrev (1 time siden):

Denne har jeg på hus og har ladet opp noe jeg skal teste og jeg kan gi tilbakemelding her når det er gjort. Men jeg forventer i grunn at den blir å fungere utmerket da det er en veldig god kule som er lett å få til å gå, men den har ikke all verden  Bc om det skulle være nødvendig.

 

Denne var god pris på, og har god erfaring med Scenar fra andre rifler, eneste jeg tenkte 136gr kanskje var litt lett til PRC, men får jo en voldsom fart da :)

 

 

@pererik bruker du magnumhetter eller vanlige LR hetter til PRC? 
 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (2 minutter siden):

136gr kanskje var litt lett til PRC, men får jo en voldsom fart da

Ja jeg tenker det samme men vil prøvde da den oppleves mer som en 140gr kule enn 130 gr kule, når jeg har brukt den i 260Rem. Dvs den gir mye høyere trykk en 130gt der. Amerikanerne bruker mye 140gr kuler i PRc, så litt fart får vi tåle :)

Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (31 minutter siden):

Ja jeg tenker det samme men vil prøvde da den oppleves mer som en 140gr kule enn 130 gr kule, når jeg har brukt den i 260Rem. Dvs den gir mye høyere trykk en 130gt der. Amerikanerne bruker mye 140gr kuler i PRc, så litt fart får vi tåle :)

 

Bruker du Magnumhetter eller vanlige LR  ?  :)

 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg forsket litt mer med N565 og 136 Scenar. Fikk svake utstøter skygger/merker på 980ms, gikk ned et par grain til 57,5 og 950ms ser stabilt og fint ut på kronografen uten noen bekymringer. Erfaringen min med denne kula er at den ikke er kresen på settedybde, men jeg har ikke sjekket presisjonen enda. Blir å lade ned 130 G også da farten på løpet mitt gikk opp nå når jeg nærmer med 200 skudd, og 990ms blir litt heftig.  

Har ikke bestemt meg for om jeg skal teste 153 atip, men må vel bestemme meg før pipa er utbrent😂 156 Berger og 147 Eldm er det tomt for i norge akkurat nå, og jeg er usikker på om jeg klarer stabilisere 150sierra etter det jeg leser.  Scopa forresten pipa idag og der er tydelig krakkelering allerede i overgangskonusen, men det er jo i grunn som forventet.

 

PS, all bruk av mine ladedataer skjer på eget ansvar

Edited by pererik
glemte siste setning
Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (19 minutter siden):

usikker på om jeg klarer stabilisere 150sierra etter det jeg lese

Den flyr ikke i mine 1:8" løp. Har 3 løp med 7.5", den går HELT ræva i det ene, og veldig bra i de to andre. Dette er i rundt 850-860m/s.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (3 timer siden):

Da har jeg forsket litt mer med N565 og 136 Scenar. Fikk svake utstøter skygger/merker på 980ms, gikk ned et par grain til 57,5 og 950ms ser stabilt og fint ut på kronografen uten noen bekymringer.

 

950 m/s må jo være helt innafor, plenty nok, da har jeg noe å sammenligne med når jeg får rifla mi i hus, hvilke startlading begynte du på? 

 

pererik skrev (3 timer siden):

denne kula er at den ikke er kresen på settedybde

 

dette er mine erfaringer med Scenar i 22-250 og 06AI jeg har. 

 

pererik skrev (3 timer siden):

men må vel bestemme meg før pipa er utbrent😂

denne situasjonen har jeg havnet i med min 22-250, brukte opp første pipa på testing av forskjellige ladninger mellom 950-1150 m/s, regna jeg hadde skutt ca 1200 skudd før den mista presisjonen 😅

Link to comment
Share on other sites

Ja enig, 950 er plenty og det blir vel fort sånn testfest på første pipe i et slikt kaliber, men lærerikt er det og smeden har jo flere piper.

Ang starladning så begynte jeg vel nede på 55gr og kjørte 0,5gr opp på 3- 5 skudd alt etter som på alle disse kulene, jeg plukker  som regel ut den ladninga med laveste Sd for å jobbe videre med og den må være godt under trykktegn spesielt om vinteren, selv om jeg har klart å holde temperaturen oppe på ammoen med litt springing mellom bil og standplass😅

Er der 2 ladninger på rad med lav es/sd tar jeg alltid den laveste på nye piper og om vinteren. Erfaringen min er at om jeg passer på å holde meg i dette valgte fartsområdet holder det seg også stabilt der ut igjennom pipa.

Når det er sagt, er der jo mange veier til Rom :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (På 8.3.2022 den 8.56):

Hvilke hold skyter du på? har du testet noe presisjon ut til lengre hold?

Fikk testa litt på lengre hold i går. fyrer 136L med 57,5 Gr N565 som gir 950ms (eget ansvars osv 980ms ga trykktegn)  Patronlengde 75mm, som er fint med denne kula i denne hylsa(Lapua hylser) Har veldig fin Es/Sd med denne ladekombinasjonen. Uansett, skjøt på 928 meter i går. Svak og stabil vind fra høyre, skjøt bare 5 skudd på en 40 Cm plate vi har og alle gikk inn. Gikk ikke frem får å se samlingen, men fikk inntrykk i kikkerten av at det samlet veldig bra. Jeg har blitt glad i denne scenarkula, ikke verdens beste Bc tall, men veldig jevn i forhold til prisen, og lett å få til å samle

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (4 timer siden):

Fikk testa litt på lengre hold i går. fyrer 136L med 57,5 Gr N565 som gir 950ms (eget ansvars osv 980ms ga trykktegn)  Patronlengde 75mm, som er fint med denne kula i denne hylsa(Lapua hylser) Har veldig fin Es/Sd med denne ladekombinasjonen. Uansett, skjøt på 928 meter i går. Svak og stabil vind fra høyre, skjøt bare 5 skudd på en 40 Cm plate vi har og alle gikk inn. Gikk ikke frem får å se samlingen, men fikk inntrykk i kikkerten av at det samlet veldig bra. Jeg har blitt glad i denne scenarkula, ikke verdens beste Bc tall, men veldig jevn i forhold til prisen, og lett å få til å samle

 

Høres ut som dette kan være en god start for min PRC, jeg mottok på Fredag N565 og 200stk Lapua Scenar L 136gr 

og jeg kan vel egentlig bare begynne å lade en stige til den selv om jeg ikke har mottatt rifla enda, siden C.O.L ender på 75mm uansett. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Latt meg friste å bli interessert i dette kaliberet, men så er det jo ikke så forskjellig fra x55 heller. Men slik jeg ser det kanskje 150ms raskere vo, hvis man tar utgangpunkt til det som ble nevnt over av noen vo`er. Mulighet for å få tyngre kuler med høyere Vo i en SA opp mot hva man kan med en x55 ???

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
pererik skrev (På 14.3.2022 den 10.30):

Fikk testa litt på lengre hold i går. fyrer 136L med 57,5 Gr N565 som gir 950ms (eget ansvars osv 980ms ga trykktegn)

 

Strikkejeger skrev (På 11.7.2022 den 22.21):

Men slik jeg ser det kanskje 150ms raskere vo

150fps kanskje ;) Det er ingen problem å få 925m/s på 136gr ScenarL i 6.5x55, og helt uten trykktegn - og med nokså lavt trykk faktisk.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

925m/s i 740mm pipe, og komprimerte ladninger hvor man sliter med å få nedi nok N570?

 

Om samme kula går 950m/s med N565 og 660mm løp, så er den vel allerede nesten 100m/s raskere x55? Og det er før man begynner med hylsevibrering, sugerør og N570..

Link to comment
Share on other sites

Sant. Hornady oppgir forbausende lave hastigheter med denne patronen, når en tar i betraktning hylsevolumet, som er betydelig. 73gr vann, kontra 6.5x55 55gr. Med lange løp kan en få heftige hastigheter ser det ut som. Hva man nå skal med dem..

Det viktigste er vel at en kan få "anstendig", altså høg 800m/s på 150-153gr "ELR"-kuler. 

 

"Moten" for tida er jo uansett mindre patroner, men moter svinger jo.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 timer siden):

Med lange løp kan en få heftige hastigheter ser det ut som. Hva man nå skal med dem..


Må jo være en ok jaktpatron for dere som skyter langt? Pipe rundt 55-60cm, kjapp twist og kanskje noen av de nye blyfrie kulene med über høy BC vi diskuterte i noen tråder tilbake? 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, lolinski said:

Bare skaff en 740mm pipe til saueren så er du dekket for det meste av realistisk/praktisk langhold i Norge.

Det er i hvert fall det enkleste😏. Men at 6,5x55 kommer med et sett utfordringer om man skal tyne ytelsen er det liten tvil om. Det er en utfordrende oppgave å lade tunge høyBC kuler på en måte som gir rimelig fart, levetid på hylsa og en lav Vo ES/SD som kan sammenlignes med andre patroner som 6,5x47, 6,5 creedmoor, og kanskje 260? Jeg vet ikke hva som er grunnen, men noe er det som gjør det til en umulig oppgave? En annen sak er da også at konvensjonelle kuler med høy BC av natur får en høyere SD på BCen enn kuler man heller i mot, med litt lavere BC, i litt mindre hylse.  
Så spørsmålet er vel hvor kommer man best ut av det om man skal skyte langt? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...