Jump to content

6,5 PRC


358 Win

Recommended Posts

Ospa skrev (2 timer siden):

Må jo være en ok jaktpatron for dere som skyter langt? Pipe rundt 55-60cm, kjapp twist og kanskje noen av de nye blyfrie kulene med über høy BC vi diskuterte i noen tråder tilbake

Mange syns nok det. Men det er (uten at jeg faktisk har prøvd) mange måter å flå en katt, og hva folk velger til jakt på lange hold er litt variabelt. De langt fleste jeg kjenner som skyter egentlig langt (>>300m) bruker 7-etellerannet, eller 300-something. 

Til de "korte" (si ut til 400m?) langholdsskuddene er det et dilemma, mellom å bruke noe en skyter mye med, og har FULL kontroll på, eller noe spesialisert, som en nødvendigvis ikke får skutt så mye med. Jeg har gort begge deler, og jeg har gjort det i parallell. 6.5x55-rifle satt opp ca som "kikkerklassen", der jeg skyter MYE, og 7WSM som egentlig bare testes, og får noen runder i "stål-safarien" min. 

Jeg kan ikke egentlig se at 6.5PRC tilfører noe vi ikke hadde fra før heller, Bortsett fra om man absolutt MÅ ha en kort Rem 700. Det fins da andre rifler? Der jeg ser PRCens kanskje-fordel er i PRS, om det er stevner og steder det er MYE 6-700m++ og vind i tillegg. For der er faktisk den korte Remingtonen en vinner, med alt stashet en får.

 

Bly skrev (4 minutter siden):

Men at 6,5x55 kommer med et sett utfordringer om man skal tyne ytelsen er det liten tvil om. Det er en utfordrende oppgave å lade tunge høyBC kuler på en måte som gir rimelig fart, levetid på hylsa og en lav Vo ES/SD som kan sammenlignes med andre patroner som 6,5x47, 6,5 creedmoor, og kanskje 260? Jeg vet ikke hva som er grunnen, men noe er det som gjør det til en umulig oppgave?

Dette problemet har jeg aldri sett. Problemer med å få ned ES ja, men like mye i alle kaliber stort sett. Min erfaring er at det krever innsats å få SD under 3 (ES gir jeg rett og slett faen i) Men man får den ned i 1.7-2.2m/s i gode piper med gode kuler, nokså uavhengig av kaliber. De pipene jeg har skutt mest på 1000m med, og som jeg har hatt SD på 2-ish i lange perioder på, er i 6.5x55. 

 

 

Bly skrev (4 minutter siden):

En annen sak er da også at konvensjonelle kuler med høy BC av natur får en høyere SD på BCen enn kuler man heller i mot, med litt lavere BC, i litt mindre hylse.  
Så spørsmålet er vel hvor kommer man best ut av det om man skal skyte langt? 

Det er ofte litt risiko forbundet med de mest ekstreme kulene. De kan være vanskeligere å få til å gå, og de kan ha "flyers", som relaterer seg til det - tar vi 12mm med xxx BC, eller 8 med BC litt lavere? Man finner ikke ut dette uten å faktisk skyte på de aktuelle holdene, og se hvordan man treffer. Noen ganger er det slik, andre ganger er det sånn. Teori er en ting, praksis kan vøre noe annet - ettersom man sjelden har alle data om det man gjør - som f.eks. variasjon i BC på kulene, eller stabilteten under alle forhold.

 

Det er vel derfor jeg skrev det jeg skrev om 6.5x55 tidligere i tråden. For om du skal ha kontroll på treffpunktet ditt, si at du vil treffe innenfor 30cm på 750m - når du vil, (innen visse værgrenser da) - da er du faktisk mye mer tjent med å skyte et eller annet tilgjengelig, hauger av skudd, og eksperimentere og prøve - og erfare ting som skjer - som er utenfor ammo og rifle f.eks (det er mer der ute...). Og da må du stole 100% på ammo og rifle, over mange økter. På langt hold. Ikke mange vil gjøre det med ei kort jaktrifle i 6.5PRC.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Min erfaring er at det krever innsats å få SD under 3 (ES gir jeg rett og slett faen i) Men man får den ned i 1.7-2.2m/s i gode piper med gode kuler, nokså uavhengig av kaliber.

Jeg gjør en innsats og kommer aldri under 2,5-3 , men jeg tester ikke i andre kaliber enn 6,5x55 og har nå prøvd i mange piper av ulike fabrikat. Så ser jeg andre som skyter 6,5x47 som uten å jobbe med det sender ut kuler med en SD godt under 2 tallet? Vi kan jo selvfølgelig diskutere piper, men hva er nå egentlig gode piper? Er det US produksjoner med sami specs? Eller kan euro piper som er overbore også være en god pipe? Hva handler det om? Glatthet, jevnhet, trang for kula og slipper forbi lite gass? Jeg vet ikke? 
 

Siste runde gav meg en SD på katastrofale 4,3 over 50 skudd, jeg skjøt en gruppe på 100 meter som utgjorde 19 mm, men middelfreffpunktet var spot on. Andre skyter 3-4 mm i klistrelapper. Likevel klarte jeg og gafle inn treff på 1170m på ei 35cm plate i litt variert vind siden jeg antagelig har en form for rutine, og kanskje litt flaks med ESen på akkurat de skudda som skulle ut dit? Så mulig er det jo..

 

1 hour ago, M67 said:

For om du skal ha kontroll på treffpunktet ditt, si at du vil treffe innenfor 30cm på 750m - når du vil, (innen visse værgrenser da) - da er du faktisk mye mer tjent med å skyte et eller annet tilgjengelig, hauger av skudd, og eksperimentere og prøve - og erfare ting som skjer

Det har vært mantraet mitt de siste 5-10åra.

 

Men jeg hadde jo helt klart skutt enda bedre med lavere ES/SD på Vo og lavest mulig SD på BC.


 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Ser jeg blir spurt om jeg testa kobberkuler i 6,5 PRC. det rakk jeg ikke før den ble solgt. Var en sånn "arti å prøve patron" .

Planen var 156 Berger til type Blåtindkonkuranser og de gikk greit i 920ms med både N565 &N570 uten noe krøll, men Kulenen kom ikke på lager igjen før jeg ble lei av å vente. I tillegg var rifla kamret sånn at denne kulen måtte langt nedi patronen og forbi smultringområdet. Det måtte den også om jeg skulle bruke 75mm magasiner, ja mye kompromiss for den farten og gode Lapuahylser. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Vi kan jo selvfølgelig diskutere piper, men hva er nå egentlig gode piper

Eller vi kan diskutere kuler. Jeg har byttet kule, og SD har gått fra 6 til 3...

 

Og hylser, har du dreid hylsehalsene og veid hylsene OG glødet dem med AMP?, og sortert kuler på vekt/ lengde, eller "base to ogive" - eller "pointet" dem? Ikke jeg heller, ikke alt iaf. Men jeg har en kamerat som gjør ALT, 5 skuddsgrupper rundt 100mm på 1000m er repeterbart - med ei pipe, men ikke med ei anna...

 

Jeg aner ikke hvordan "plukke" et godt løp før eg skyter med det. Da jeg skjøt UNL og sånt med 200STR kjøpte jeg 4 og testa, Og det må du uansett, om du skal ha løp som er "fantastiske". Men de forteller deg jo hva de er når du begynner å skyte, og trikset er å bruke de som er "konkurransepiper" til det, og bruke "treningspiper" til det.

 

K

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, M67 said:

Eller vi kan diskutere kuler. Jeg har byttet kule, og SD har gått fra 6 til 3...

Jeg skifter så lite komponenter som overhode mulig, men fra tid til annen så må jeg jo bytte kuler siden produsentene enten slutter å lage den jeg vil ha eller som nå hvor verden er på tur å bli gal. Men jeg skyter aldri en pakke med en kule og en pakke med en annen osv. Da blir jeg aldri klok på hva jeg egentlig holder på med. 

Men det er sikkert noen kuler som passer bedre i en pipe enn en annen? Egentlig burde kuler og piper være identisk hele tiden.

 

13 minutes ago, M67 said:

Og hylser, har du dreid hylsehalsene og veid hylsene OG glødet dem med AMP?, og sortert kuler på vekt/ lengde, eller "base to ogive" - eller "pointet" dem? Ikke jeg heller, ikke alt iaf.

Har prøvd mye, men lagt det helt på hylla. Litz har gjort at jeg mistet troen på alt dilldallet, pluss at jeg aldri kunne konkludere med noe vettig. Jeg begynner med nye Lapua hylser og gløder ved behov for levetid og etter det så veier jeg alltid krutt til nokså identisk vekt hver gang. I hvert fall bedre enn de fleste gidder. 
 

20 minutes ago, M67 said:

Jeg aner ikke hvordan "plukke" et godt løp før eg skyter med det.

Ikke jeg heller. De kommer som de kommer, og alle man kjøper må jo brukes opp om det skal være et poeng med de? Kanskje burde man legge de «dårlige» til salgs på FINN? 😂 Jeg har ikke unger som kan bruke opp de dårlige for meg. Uansett så dør jo ei pipe som langholdspipe etter et par tusen puss skudd. Jeg konkurrerer ikke med andre enn meg selv så trening og konkurranse skilles det lite på her. De blir brukt/misbrukt til de ikke virker mere også bli de til «plinke piper» på 100 og 200 meter eller skapfyll eller spon i dreiebenken eller en kombinasjon av alt gjerne surra inn i karbonfiber eller noe annet dumt som ikke gir mening.

 

Men joda det hadde sikkert vært bedre å kjøpe 10-20stk Bartlein piper i en produksjonsserie i slengen. Jeg er ikke der og kommer nok aldri dit verken mentalt eller økonomisk noen gang. 
 

Det komiske er jo også at selv med dårlig pipe, middelmådig SD og såder kule så skyter jeg jo ikke dårligere enn andre når vi begynner å få noen meter mellom munningen og gongen. Spesielt om kaliberet er sammenlignbartish..
 

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (11 minutter siden):

Men det er sikkert noen kuler som passer bedre i en pipe enn en annen? Egentlig burde kuler og piper være identisk hele tiden

I ei pipe ja. Jeg er enig. Men når jeg får ei ny pipe skyter litt forskjellig, Ikke stiger og ikke egentlig testing, men siden jeg har nokså stort utvalg kuler, så skyter jeg kanske 4-5 ulike i et 6.5mm løp, og 2-3 i et 6mm. En (meget) sjelden gang går alle svinbra, men oftest går ei eller to bedre enn de andre. Er det 12mm da så er det greit, er det ikke så er det litt krutt og litt settedybde, og så er det som regel der. Men det er SVÆRT sjelden at ikke ei kule går bedre enn de andre.

 

Bly skrev (15 minutter siden):

middelmådig SD og såder kule så skyter jeg jo ikke dårligere enn andre når vi begynner å få noen meter mellom munningen og gongen. Spesielt om kaliberet er sammenlignbartish..

Du får stikke ned her på et stevne og se om det holder stikk ;)

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (14 timer siden):


Må jo være en ok jaktpatron for dere som skyter langt? Pipe rundt 55-60cm, kjapp twist og kanskje noen av de nye blyfrie kulene med über høy BC vi diskuterte i noen tråder tilbake? 

 

Det som virker spennende med prc, er det mulighet for en 140gr kobber kule til å gå nok så fort.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

så skyter jeg kanske 4-5 ulike i et 6.5mm løp,

Jeg har bestandig 140 MK eller 139 Scenar liggende i mengder, men så har jeg jo lyst på litt mere margin enn de gir meg. Så jeg er da teit nok til å prøve og finne litt bedre kuler i «økonomiklassen», hva nå det er i dag?
Kuler rundt 130 gr burde jeg kanskje prøvd litt mere? Det er så mange som bruker f.eks DL. Jeg har en subjektiv oppfatning, som kanskje er feil, om at de ikke gjør helt det jeg vil? 1170 meter er f.eks «litt for uoppnåelig» på et fornuftig vis med DL eller 130 MK? Det er i hvert fall for meg en subjektiv forskjell i vanskelighetsgrad både siden de ikke lager samme splash som ei 20 gr tyngere kule og i tillegg flyr dårligere i vinden.

Kuler til 10+++ kr per stykk og oppover tester jeg ikke i øyemed presisjon til ei pipe siden det er litt uaktuelt å mengdeskyte ei pipe med noe sånt. Jeg ser for meg scenarioet med ei pipe som står seg i hjel ned i skapet fordi jeg sparer på den og ikke får tak i kuler? Litt som @pererik man blir lei av å ikke få tak i det man vil ha. Det blir jeg definitivt ikke en bedre skytter av.

 

Jeg er litt mere der at jeg ender opp med å gi faen for så og bare skytte med det jeg har… Jeg ender vel opp med 140 gr igjen når jeg er ferdig med lageret på andre kuler.

 

8 hours ago, M67 said:

Du får stikke ned her på et stevne og se om det holder stikk ;)

Hadde sikkert vært moro det😏. Jeg taper nok uansett på skytestilling?

 

36 minutes ago, 1983 said:

På tide å regne standardavvik for piper også. 

Ikke si det til Litz😂, da blir nok podcaster og bøker enda dyrere..

Tenk prisen på noen 1000 piper for å lage statistikk ut av det?

 

29 minutes ago, Strikkejeger said:

Det som virker spennende med prc, er det mulighet for en 140gr kobber kule til å gå nok så fort

Det virke på @pereriksom om du må svelge noen kameler for å skyte så lange kuler i den patronen? Kanskje er det bedre alternativer for det?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (13 timer siden):

Mange syns nok det. Men det er (uten at jeg faktisk har prøvd) mange måter å flå en katt, og hva folk velger til jakt på lange hold er litt variabelt. De langt fleste jeg kjenner som skyter egentlig langt (>>300m) bruker 7-etellerannet, eller 300-something. 


Ja det vil jeg tro. Men i min verden vil ei jaktrifle stort sett ha vektbegrensninger, og da kommer dette med rekyl inn. 7mm og høy BC- det blir vel fort de tyngre kulene, og da begynner det å sparke og hoppe en del. 
300-noe er utrivelig.

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (12 timer siden):

1170 meter er f.eks «litt for uoppnåelig» på et fornuftig vis med DL

DL er ikke jevn nok. Iallefall gir den meg mer høydespredning enn man vil ha om man skal skyte på 1000m og se hvor bra man KAN skyte på 1000m. Ikke får du lav SD med den heller. Men prøv å sorter dem på lengde, pell ut de som er lengst, og kortest evt. 
Skal man bare slenge noen få skudd på 1000, som i PRS f.eks., så virker jo alt. De fleste bommer på vinden uansett.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

Da tenker jeg den kula høres litt uaktuell ut?

Det kommer jo an på hva du skal. Skal du bare skyte, og ikke legge for mye i det, så er den rimelig, lett tilgjengelig, og har god BC. Og de fleste treffer. Men du vil oppleve noe lignende som på billig 22-ammo, det kommer ei og anna over, og under.
Man har jo et valg her, Ei DL koster vel under halvparten av ei 140gr VLD fra Berger. Jeg har ikke prøvd dette med DL, men med andre kuler - setter du deg ned og sorterer vekk de øverste og nederste av en eller annen parameter, lengde, BtO, diameter hullspiss, eller noe sånt, så sitter du igjen med en andel du kan skyte på kortere hold uten problem, og får samme resultat som med de dyre kulene.

Eller så kan du bare kjøpe de dyre kulene - men det var jo heller ikke aktuelt, så jeg tar sjangsen og tviler på at vi hører om noen revolusjon i langholdspresisjon nordfra på en stund ;)

K

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (14 minutter siden):

Å sortere på lengde er vel det enkleste og raskeste. Har du noen formening om hvor mange utskudd man finner i en pakke kuler?

 

Det er jo noe du bestemmer deg for. Hva er et "utskudd"? Det jeg har målt har vist temmelig normalfordelte lengder, men med et lite antall (1-3%) som "skiller seg tydelig ut". Disse kan du gjerne se uten å egentlig måle også. 

 

Jeg sitter ikke med tallene her, men jeg mener å huske at "ES" var rundt 0.5mm, og standardavviket ca 0.1mm, for 300 130gr DL, for noen år siden. Jeg laget en tråd her inne med sortering på vekt for lenge siden, kan finne den senere.
Shotmarkeren viser jo tydelig at spesielt de lave skuddene oftest er kuler som kommer fram med lavere fart enn de andre, selv om de startet med "samme" fart. Men jeg har ikke sortert etter at vi fikk den - jeg endte med å betale meg ut av problemet... Og som sagt før, vi konkurrerer ikke i noe der dette er relevant, så det er ren nerding.

 

Det kunne vært artig å skyte de utsorterte kulene hver for seg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er nettopp det, man kan betale seg ut av det og kulene er jo gode nok til det aller meste.

Mulig du har svar på dette i tråden du nevner, men hvordan er 139gr Scenar sammenlignet med DL?

Ofte hørt er jo om løpet ikke samler med 139gr Scenar samler det ikke med noen ting..

Jeg har skutt mye DL, men 95% er på 200m og resten på felt, dvs ut til 400ish meter. Har nesten ikke skutt 139gr scenar, men mye 123gr.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (22 minutter siden):

Ofte hørt er jo om løpet ikke samler med 139gr Scenar samler det ikke med noen ting..

Men det er på 100-300m. I denne diskusjonen er det irrelevant. 100gr Norma/ Sierra samler enda bedre på 100m...

 

Jeg har ikke skutt veldig mye langhold med 139, men nok til å si at den er "praktisk brukbar". Noe f.eks. 100gr ikke er. Vi begynner å få god erfaring med 136gr ScenarL (jentungen har skutt den ei stund nå, siden pipa hun har nå overhodet ikke vil vite av 130gr DL) og det er lovende, Jeg har iallefall ingen sjangs med 6mm og 107gr SMK.

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, M67 said:

Eller så kan du bare kjøpe de dyre kulene - men det var jo heller ikke aktuelt, så jeg tar sjangsen og tviler på at vi hører om noen revolusjon i langholdspresisjon nordfra på en stund ;)

😂Noen revolusjon kommer nok aldri nordfra uansett stund 😏

Jeg satser vel mere på mengde og kontroll enn tinkering og hail marry. Så får det heller være noen begrensninger som jeg vet om i regnestykket. 


Det ser nå for meg ut som om 140 ELDM er det beste kortet for øyeblikket om man får den og til en litt fornuftig pris/mengderabatt? Men den begynner jo å hale kraftig innpå Berger i pris.
 

Til 1000m gir jo 147 ELDM veldig bra resultater selv om den ikke omtales med god SD. De SD greiene skjer antagelig endel lengre ut i lende..

Her er 147 ELDM øverst etterfulgt av klassiske 139 Scenar og 140MK. Nederst er en «ny»130 MK som kanskje er en god konkurrent til DL? Den har bra BC til vekt.

IMG_1292.jpeg.6dc65f10454da53c8a2c3440d50708de.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 timer siden):

Men det er på 100-300m. I denne diskusjonen er det irrelevant. 100gr Norma/ Sierra samler enda bedre på 100m...

Hvis det samler på 100-300, så samler det vel lengre ut også?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, 1983 said:

Hvis det samler på 100-300, så samler det vel lengre ut også?

Et eller annet sted slutter alle kuler å samle. Hvor langt ut det er kommer ann på mange faktorer. Det som ofte går igjen for meg i hvert fall, er at jeg skyter kuler som kanskje ikke var ment at de skulle nå helt ut dit jeg prøver å sende de....? Da blir jo resultatet deretter🙄

Link to comment
Share on other sites

Mye bra her, vil bare legge til at jeg skøyt ganske mye veldig langt et år med 130GT kula med kun 835ms i fart. Jeg hadde en ladning som var ekstremt stabil på es/sd, og det var i et løp som likte den kula godt, så utgangspunktet ut fra løpet var optimalt. Jeg sorterte ingenting på kulenivå, og uten konkrete tall opplevde jeg i stabil vind, lite høydespredning ut til 1610 meter. App/Bc var også spot on til 1400meter i mitt 8 twist løp, men jeg måtte legge på noen klikk på 1610meter. Nå er dette selvfølgelig bare min erfaring, men jeg ville ikke nølt med å bruke denne kula til ekstreme 6,5 hold om jeg hadde en pipe (eller er det overgangskonusen)som liker den. 

Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (1 time siden):

lite høydespredning ut til 1610 meter

Hva er "lite høydespredning". Jeg har mest data på 1000m, og har ikke skutt over 1230m. Men sliter kraftig med å få høydespredning under 30-40cm på 1000m med denne kula. Og iallefall på 1230, der er det vel mer 50cm som er "normen". Da snakker vi "ES", ikke gjennomsnitt, men likevel.
 

 

pererik skrev (7 minutter siden):

Skjøt på 1,2x1,2m plate og slet kun sideveis

Treffprosent?

 

1983 skrev (1 time siden):

Joda, trodde 139gr Scenar gikk lengre enn som så

139gr Scenar har jeg skutt litt med på 1000m, og det gikk meget bra. Å samle på 40x40cm på 1000m er helt oppnåelig. Poenget mitt er at det er irrelevant hvordan kula samler på 100m, eller 300m. Greit nok at den går dårlig på 1000 om den går dårlig på 100, men det er mange kuler som samler bra, til fantastisk bra, på 300m, og er over alle låvedører på 1000. Forsvarets NM258 er et eksempel. Normas Treningspatroner i 308, en annen, de kan gå svært bra på korte hold, men er gjerne "helt meningsløse" på 100m. Noen blyfrikuler jeg har testet, både i 6.5 og 338 samlet direkte fantastisk på 200m, men dukket ikke opp på 1000m. Typ skyter på gong på ei fjellside - og ingentng tydet på at vi traff fjellsida...

 

Riflestigning betyr mye her, og minst ei av blyfrikulene samla pent på 1000m i 7.5"-stigning (men ei og anna, kanskje hver 20. "forsvant", mens i 8.5" ble alle borte. På 100m samla denne kule helt topp. 7mm 168gr Barnes er også ei sånn kule, i 9" stigning (som Barnes opprinnelig sa den trengte, de har endra det til 8") samler den fint på 100m, noen ganger bra på 300, andre ganger dårlig, og aldri på over 600m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, pererik said:

Skjøt på 1,2x1,2m plate og slet kun sideveis

Hvis du klarer å holde den kula under 1,2 m høydespredning på 1610 m, så er det helt hinsides bra. Hvilken hylse/patron er det? 6,5x47 lapua?

Link to comment
Share on other sites

Det var med 260rem, veide gløda hylser, veid krutt, lav es/sd. Den beste LW 50 pipa jeg har hatt, kamret av Hansen. Men kan ha vært heldig og siden det ikke var så mange skudd på 1610m, men så samme stabilitet på hold mellom 1000 og 1400. 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, pererik said:

siden det ikke var så mange skudd på 1610m

Om du har hatt Vo variasjon på +/- 2m/s så er det i seg selv 0,5 m høydespreding. Hva kula selv bidrar med og evt vind i høyde vet jeg ikke?

De gangene jeg har skutt og sett andre skyte på de avstandene med 6,5 kreasjoner, så har ingen klart og holde seg innenfor 1,2 m høydespreding og da med mere hylse og mere potente kuler.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (9 minutter siden):

Om du har hatt Vo variasjon på +/- 2m/s så er det i seg selv 0,5 m høydespreding. Hva kula selv bidrar med og evt vind i høyde vet jeg ikke?

De gangene jeg har skutt og sett andre skyte på de avstandene med 6,5 kreasjoner, så har ingen klart og holde seg innenfor 1,2 m høydespreding og da med mere hylse og mere potente kuler.

Ja det var ekstremt stabil vind 3 eller 4ms fra klokka 8 om jeg ikke husker helt feil og vi hadde vimpler osv i terrenget. Es på 1-3 målt over 6 patroner var standard på området mellom 35 & 36 gr N150. så ja heldig eller ikke, jeg stoler på denne kula etter det året. Men bruker den ikke nå fordi pipa jeg har nå ikke går i det hele tatt med den. Den er nok kammret med en annen brotsj, for den kommer fra en annen BM.

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):


 

 

Treffprosent?

10% men spotter som hadde full kontroll pga trace og sand i bakgrunnen så at jeg kun gikk ut sideveis. Tynt, ja men poenget er kun at den kula overasket meg positivt siden den var under lydens hastighet på dette tidspunktet.

Kan legge til egen erfaring med 136/139 scenar i PRC. Jeg skjøt noen ganger på 1000m og 40x40 med beggen disse i 950ms, og merket ingen forskjell . Faktisk samme antall klikk også . Den var så repeterbar at det ble skutt fra tripod når vinden var stabil. På papp ville det muligens sett annerledes ut

M67 skrev (1 time siden):

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (22 minutter siden):

Om du har hatt Vo variasjon på +/- 2m/s så er det i seg selv 0,5 m høydespreding. Hva kula selv bidrar med og evt vind i høyde vet jeg ikke?

De gangene jeg har skutt og sett andre skyte på de avstandene med 6,5 kreasjoner, så har ingen klart og holde seg innenfor 1,2 m høydespreding og da med mere hylse og mere potente kuler.

Jeg har skutt på 1550m med 6.5x55 noen få ganger, under 10. Opplevd fra "all over the place", via "minute of bil", til "stort sett bildør" - men som @pererik ikke mange skudd om gangen. Var vel A-Max og 139Scenar som var in på den tida.

 

pererik skrev (9 minutter siden):

Ja det var ekstremt stabil vind 3 eller 4ms fra klokka 8 om jeg ikke husker helt feil og vi hadde vimpler osv i terrenget. Es på 1-3 målt over 6 patroner var standard på området mellom 35 & 36 gr N150. så ja heldig eller ikke, jeg stoler på denne kula etter det året. Men bruker den ikke nå fordi pipa jeg har nå ikke går i det hele tatt med den. Den er nok kammret med en annen brotsj, for den kommer fra en annen BM.

 

Skjøt du på 1610m med utgangshastighet på 750m/s? Og "slet kun sideveis"? Det er litt imponerende faktisk.

 

1983 skrev (19 minutter siden):

Du nevnte 136gr Scenar-L lengre opp, vil du si den er bedre? Tenker da både 500 og 1000m

I følge Lapua, så er alt bedre med den... Jeg har ikke grunnlag for si at den ene er bedre enn den andre, bare hører på dem.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (11 timer siden):

Hvis du klarer å holde den kula under 1,2 m høydespredning på 1610 m, så er det helt hinsides bra. Hvilken hylse/patron er det? 6,5x47 lapua?

 

Hvor langt har dere egentlig kommet på 117 år? 8)

 

Fra boka til Hanevik:

 

image.png.56708ef7db5ae3b9eaa073fc1e4838c6.png

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Torf said:

Hvor langt har dere egentlig kommet på 117 år? 8)

6,5 var nok ferdig utvikla for 117 år siden😂. Jeg tror moderniseringen av kulene har tatt av i en helt annen retning enn maks stabilitet på lange hold?

Men det andre spørsmålet er vel; Hvor interessant er det egentlig å skyte på en blink som er 2,1x1,5 m? Det er her jeg ramler av lasset når vi snakker om ELR skyting. Hvis jeg ikke har noen som helst mulighet til å treffe en elgishprøve, så er det helt meningsløst i min verden. Det er også grunnen til at jeg setter begrensninger for meg selv på hva som er en meningsfull avstand å skyte 6,5 på. Men selvfølgelig skal man da prøve alt, om ikke bare for å se..

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 minutter siden):

Hvor interessant er det egentlig å skyte på en blink som er 2,1x1,5 m?

Det høres muligens dumt ut, men jeg ser for meg at å ligge der i lyngen og se T1000 blinke rødt der ute på nesten 2 km gir en veldig god følelse, selv om blinken er litt stor. Der er som regel mye forskjellig vind man skal prøve å forstå for å treffe selv en stor blink. I vindstille (som jeg har ingen personlige erfaring med) er det kanskje lekende lett

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, pererik said:

Det høres muligens dumt ut

Det er vel ikke dummere enn at har man en tilfredsstillese av det, så hvorfor ikke?

7 minutes ago, pererik said:

I vindstille (som jeg har ingen personlige erfaring med) er det kanskje lekende lett

Ikke jeg heller, men jeg tror ikke det er lekende lett, kanskje med mindre man har brukt mye tid og penger på utstyret og lading av grunner som er diskutert i tråden.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (26 minutter siden):

6,5 var nok ferdig utvikla for 117 år siden😂. Jeg tror moderniseringen av kulene har tatt av i en helt annen retning enn maks stabilitet på lange hold?

Men det andre spørsmålet er vel; Hvor interessant er det egentlig å skyte på en blink som er 2,1x1,5 m? Det er her jeg ramler av lasset når vi snakker om ELR skyting. Hvis jeg ikke har noen som helst mulighet til å treffe en elgishprøve, så er det helt meningsløst i min verden. Det er også grunnen til at jeg setter begrensninger for meg selv på hva som er en meningsfull avstand å skyte 6,5 på. Men selvfølgelig skal man da prøve alt, om ikke bare for å se..

 

Nå vet jeg ikke hvilken verden du lever i, men å treffe innenfor 2,1x1,5m på nesten 2km er veldig relevant for feks å få noen til å skalke lukene på en BMP. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (28 minutter siden):

Men det andre spørsmålet er vel; Hvor interessant er det egentlig å skyte på en blink som er 2,1x1,5 m? Det er her jeg ramler av lasset når vi snakker om ELR skyting. Hvis jeg ikke har noen som helst mulighet til å treffe en elgishprøve, så er det helt meningsløst i min verden. Det er også grunnen til at jeg setter begrensninger for meg selv på hva som er en meningsfull avstand å skyte 6,5 på. Men selvfølgelig skal man da prøve alt, om ikke bare for å se..

For det ene setter det fokus på begrensningene, også på kortere hold. 

For det andre er det interessant militært. Iallefall var det det, pre-maskingevær. Pre "call in an artillery strike".. Noen egentlig avgjørende effekt har vel den type taktikk neppe hatt, siden Adobe Walls og Billy Dixon - men det har jo falt en og annen "insurgent" med iallefall virkning på moral på begge sider - til "for hope and glory"-skudd på ELR-hold. Så noe har det for seg, om ikke mye.

 

Og så er det moro å leke med.

 

Torf skrev (2 minutter siden):

 

Nå vet jeg ikke hvilken verden du lever i, men å treffe innenfor 2,1x1,5m på nesten 2km er veldig relevant for feks å få noen til å skalke lukene på en BMP. 

I 2023 bør en ha andre virkemidler mot en BMP enn rifler. Og de bør ikke skille stort på om lukene er igjen eller ikke.

En annen ting er vel at det eneste du vel oppnår med å skyte på en moderne BMP med rifle er at vognkommandøren tar med seg kaffen inn - og at du får en skur 30mm HEI-granater i retur. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Torf said:

å treffe innenfor 2,1x1,5m på nesten 2km er veldig relevant for feks å få noen til å skalke lukene på en BMP

Nå er jeg heldig vis ikke i den verden og håper inderlig at jeg kan få slippe det resten av tiden jeg lever🙄 Skal man holde på med det der så kan man bruke noe annet enn 6,5

 

Link to comment
Share on other sites

Nå var svaret mitt litt i overført betydning for ikke provosere moderatorer, men det er ingen tvil om at dette er relevant i dagens verden.

Har man, som jeg har skrevet tidligere i en annen tråd, en automatisk hyggespreder med samme rekkevidde og presisjon som Kragen fra 1906, er det liten tvil om at den kan brukes til noe fornuftig i dagens verden.

Det er ganske spesielt å se panikken blant politikere med tanke på hva forsvarskommisjonen kom ut med i går. Så igjen, dette er faktisk relevant. Skal bli interessant å se organiseringen av Forsvaret i framtiden som helt klart må ha en utvidet reservistordning i tillegg til HV for å oppnå dybde i forsvarsevnen med tanke på personell. Kanskje DFS også burde starte med droner 8)

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...