Jump to content

Enkeltskuddsrifle til storvilt


AsgeirK

Recommended Posts

Støtter innlegg over. Jeg tenker at stikkordet er tid. Har du god tid (og holdet ikke er for langt), sitter de aller fleste førsteskudd. Smygjakt og posteringsjakt ved jorder ol. er situasjoner hvor du gjerne har god tid. Drivjakt derimot, kjappe skudd på dyr i fart, ville ikke enkeltskudd vært mitt førstevalg.

 

Men, jeg syntes enkeltskuddsrifler er skikkelig kule - har lyst på en selv....en gang i fjern framtid

Link to comment
Share on other sites

Finnes jo enkeltskuddsrifler som tillater ganske rask omlading også, f.eks Ruger no1, hylsa kastes ut når blokka senkes, og med f.eks patronholder på kolben er rifla ganske fort klar for et skudd nr2.

Skjøt min første elg med en slik, førsteskuddet var bra, men jegern uerfaren så jeg ladet raskt om og sendte av gårde et dårligere skudd nr2 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Finnes jo enkeltskuddsrifler som tillater ganske rask omlading også, f.eks Ruger no1, hylsa kastes ut når blokka senkes, og med f.eks patronholder på kolben er rifla ganske fort klar for et skudd nr2.

 

Har leita etter ruger no 1 men forgjeves, samme med thompson centre encore :|

Link to comment
Share on other sites

En i jaktlaget våres for noen år siden hadde en Ruger #1 i kaliber .416 Rigby:

Både rifla (ingen lettvekter) og patronen var imponerende. Når det er nevnt så var eieren like imponerende, han behersket rifla til det fulle.

Han hadde en teknikk med en patron eller to mellom fingrene mens han skjøt. Han demonstrert hvor raskt han kunne skyte, og det gikk greit unna.

Etter skudd på elg var det ikke nødvendig med oppfølgingskudd, han trente mye og visste hva han holdt på med. Født og oppvokst med børser i heimen og hadde blitt smittet av farens lidenskap.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange jegere med liten jakterfaring!

 

Alle som har holdt på en stund vet at det oftest går bra.

Alle vet også at det av og til ikke går like bra.

 

Av mine siste 8 dyr var det 1 gang jeg hade behov for mer enn et skudd.

Gjetter på at det er et gjenomsnitt for hele min karriere, og sikkert for mange andres også.

 

1/8 er så mye at enkeltskuddsrifler ikke er noe alternativ.

Link to comment
Share on other sites

I min tid i mitt jaktlag har jeg vært med på godt over 200 elgfall. Selvfølgelig har noe en eller annen gang gått mindre bra, men meget sjeldent. De tilfellene jeg tenker på så hadde ikke en enkeltskuddrifle eller dobbeltløpet gjort saken verre. Det er uansett det FØRSTE SKUDDET som avgjør, uansett mekanisme.

 

Ingen fare å satse på kipplauf, bli en mester på den og vær forberedt som med alt annet :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det virker som om enkelte er av den oppfatning at en enkelskuddsrifle ikke kan lades om.. Det er jo ingen munnlader ;-)

 

Den rifla jeg har skutt mest storvilt med er en Ruger no1. Med litt trening er det ikke noe problem å få iveg skudd nr 2. Dog skal det sies at jeg hovedsaklig driver med smyg og posteringsjakt, og de aller fleste dyrene jeg har skutt har ikke hatt noen aning om at de ble jakta på..

 

En oryx jeg skøyt i Sørafrika for noen år siden, måtte ha et ekstra skudd. Det tok neppe mer enn 3-4 sekunder før andreskuddet gikk, og oryxen gikk ned. "Ola elgjeger", som må ta rifla ned fra skuldra, lete etter hevarmen og fikle sluttstykket bak og fram igjen hadde nok brukt mer tid.

 

Nå er det ikke min hensikt å henge ut hverken folk ved navn Ola, eller elgjegere. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også skutt en del vilt, rådyr, med enkeltskuddsrifle. To ganger har jeg skutt double, og flere ganger har jeg skutt (unødvendige) oppfølgingsskudd. Om man trener litt med rifla, så kommer omladingen på auto, og det er uanset svært sjelden en trenger å være lynrask med et 2. skudd - jeg kan ikke komme på at jeg har trengt det noen gang.

 

K

Link to comment
Share on other sites

OK Chiefen. Jeg er vel delvis enig. Selv om den ikke er i kategorien tung, så går den neppe i kategorien lettvektsbørse heller.

Min ombygde Ruger #1 i 6.5x55 med Lothar Walther løp uten åpne sikter på veier 3.125 kg.

Med en lett Leupold 2.5x20 Ultralight kikkert er den ikke mange grammene tyngre.

Helt levelig å bære på :D

Link to comment
Share on other sites

Enestående godt dokumentert fra en norsk elgjeger, veldig bra:

En typisk situasjon fra to ivrige jegere med hund :wink:

 

Her er en jeger som dokumenterer og kommuniserer til andre jegere:

Når det er nevnt så vitner regissøren om en dreven jeger. Dokumenterer slakt og kuler m.m. I dette tilfelle er Ruger Nr.1 i .458 Win.Mag. i nevene på en som vet hva rifla er. Som jeg ofte påpeker, visse våpen og ammunisjon er ikke for folk som debuterer.

 

For all del, man kan utmerket satse på en enkeltskuddrifle i mer kurante kaliberalternativer. Jeg tenker spesielt på en som for død og liv vil han slik rifle for førstegangs jakt og innkjøp. Uansett hva man velger - human jakt - skytterens ansvar - trene - trene.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg skal kjøpe meg jaktrifle iløpet av nesteår og kjenner jeg har lyst på en enkelskuddsrifle av en eller annen grunn..

 

Hvor ofte trenger en oppfølgningsskudd på hjortejakt?

 

Skjønner veldig godt at du har lyst på en enkelskuddsrifle, det har jeg også. Plassmangel er noe dritt!

 

Tja, det er helt og holdet opp til deg. Er du dus med våpenet og trener hyppig på bane før jakta samt at du har evnen til å holde igjen skudd når du ikke er 100% sikker, så ser jeg ikke behovet for oppfølging skudd.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har etter flere års jakt med en god gammel Sako, som jeg er strålende fornøyd med, så har jeg bestemt meg for å jakte med enkeltskuddsrifle. Har gått til innkjøp av en Thompson TCR som kommer til å følge meg fom neste jaktsesong. Grunnen til at jeg bestemte meg for å prøve dette er todelt: først og fremst ville jeg ha en lettere rifle da jeg bærer riflen i hånden når jeg går med bandhund. I tillegg appellerer det til meg å bare ha ett skudd. Litt som riflejaktens svar på buejakt... Førsteskuddet er jo det som er viktig at det plasseres der det skal. Det gjør at jeg må gjøre en grundig og sikker vurdering av mine skuddsjanser (noe jeg som regel har tid til når jeg jakter med hund), skulle det alikevel være nødvendig med ett skudd til så går det ganske kjapt å lade om selv en enkeltskuddsrifle med en del trening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...