Jump to content

Elgjegere vs småviltjegere


stalks

Recommended Posts

På hjemplassen min sprer et uheldig rykte seg som ild i tørt gress. Det sies at elgjegerne har startet en underskriftskampanje for de store grunneierne her for å stoppe småviltjakta mens de har elgjakt. Årsaken bak det hele skal være at de har fått ødelagt minst to loser i høst, samt en del "støy" (hva slags støy vet jeg ikke).

 

I området det er snakk om er det kun privat grunn, men det har alltid blitt jaktet småvilt her uten at noen har sagt noe som helst om det (stort sett alle grunneierne har et naturlig og avslappet forhold til jakta og hvem som jakter her).

 

Selv har jeg fått skryt fra jaktlaget dette gjelder ettersom jeg har har snakket med dem over telefon hver gang jeg skal ut i skogen/til fjells. Tar alltid en rute som ikke skal forstyrre dem (kun av godvilje).

 

Men nå ligger det an til at alle får ødelagt neste års jaktsesong, inklusive elgjegerne. Blant småviltjegerne hersker det en "saboterer de vår jakt, så saboterer vi deres"-holdning.

 

Sitter med en følelse av at dette kommer til å bli et ganske stort problem for oss småviltjegere.

 

Huff, dette får en ihuga småviltjeger til å frykte for at de hjemlige jaktmarker blir utilgjengelige så lenge den nåværende jaktlederen sitter ved makta :(

 

Krysser fingre og tær for at den underskriftskampanjen faller i grus. Men dersom den er satt igang, så er vel forholdet mellom "de store" og "de små" ødelagt uansett. At de i det hele tatt tenker tanken setter nok igang en del prosesser som vi hittil har klart oss fint uten her i skogen/fjellet.

 

Har aldri hørt om slike konflikter andre steder, men her er det mange episoder som kan nevnes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er uforsvarlig at feks fuggeljegere jakter i samme terreng der det pågår elgjakt.

Opplevde selv å få fuggeljegere på post under elgjakta, samt at det ble fyrt av flere skudd rundt postene, før fuggeljegerne ble klar over at vi var der. Jeg skulle ønske at det ikke ble jaktet annet enn elg under elgjakt!

Link to comment
Share on other sites

Har aldri sett på småviltjakt som noe problem når vi driver med elgjakt. OK: det kan kanskje bli støkt en los som drar ut, men til gjengjeld så kan det like godt komme oss tilgode att det jaktes rundt oss slik at det er litt bevegelse i skogen og dyr kan komme inn. Har like stor rett til og jakte der småviltjegerene, Vi har ikke noe mere rettigheter vi som jakter storvilt. Normalt løses dette uten noe som helst problem. ser vi bilene til feks rådyrjegere stå i ett område så jakter vi ett annet sted og omvendt. og vi har fått elgtips av dem og de tips om rådyr fra oss. Men desverre er det nok sånn mange steder att en del elglag mener de har enerett for de har betalt så mye og da må småviltjegerene bare vente, Men for begge parter er jakta ett høydepunkt i året. Hva blir da det neste? skal det bli turforbud og bærplukkeforbud også i tilfelle de kan støkke en ælj??? Skitt jakt til både stor og småviltjegere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er elgjeger selv og her jeg bor har vi enerett på terrenget fra 25/9 til 2/10 ,etter den tid slipper alle til med rådyrjakt ,harejakt ,fugl hjortejakt og det er ingen problemer med det jaktmessig hos oss og det burde kunne gå på andre steder også . Klart jaktinnstillingen må jo være at en ikke prøver og ødelegge for hverandre .

Hvis elgjegerne starter en slik kampanje bør dere bruke alle midler mot dem :x

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det er plass for begge parter her. Skogen er stor nokk! Småviltjeger kan ta kontakt med jaktleder til elgjaktlaget og bli enig om hvordan jakta skal foregå, slik at det ikke oppstår farlige situasjoner som småviltjeger på post osv. Dette er ikke et stort problem så fremt begge parter vil løse interesse "konflikten"...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er elgjeger selv og her jeg bor har vi enerett på terrenget fra 25/9 til 2/10 ,etter den tid slipper alle til med rådyrjakt ,harejakt ,fugl hjortejakt og det er ingen problemer med det jaktmessig hos oss og det burde kunne gå på andre steder også . Klart jaktinnstillingen må jo være at en ikke prøver og ødelegge for hverandre .

Hvis elgjegerne starter en slik kampanje bør dere bruke alle midler mot dem :x

 

Slik er det i vår terreng også...men da fra 25/9 til 7/10.

 

Det fungerer greit for begge parter.....iallefall de jeg snakket med.

Jeg jakter mest elg selv, men er også på storfuglejakt før og etter elgjakta.

 

Det er vel tenkt noe rundt sikkerhet som bakgrunn for kun elgjakt i nevnte tidsrom....slik jeg forsto det da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er uforsvarlig at feks fuggeljegere jakter i samme terreng der det pågår elgjakt.

Opplevde selv å få fuggeljegere på post under elgjakta, samt at det ble fyrt av flere skudd rundt postene, før fuggeljegerne ble klar over at vi var der. Jeg skulle ønske at det ikke ble jaktet annet enn elg under elgjakt!

 

eller for å si det på en annen måte:jeg kunne ønske at det ikke ble jaktet annet en rype under rypejakta,og rådyr under rådyrjakta,og rev under revejakta osv.......

hvis alle skulle ha det slik på sin måte,avhengig av viltart,hadde det ikke vært noen vits å jakte i det hele tatt for noen...

absurd tankegang sier nå jeg......og dårlig jegermoral!!!!

tror sammarbeid,og komunikasjon er nøkkeln på dette evige tema.....

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk holdt på og stilt innpå stålos og vært på 60-70 meters avstand når det har kommet en hare med en støver bak i mellom meg og elgen uten att hverken elgen eller haren ble forstyrret av det, var faktisk en spennende opplevelse. Så att det ødelegger jakta i noe stor grad tror jeg ikke noe på. Da tror jeg heller det er værre med turgåere som ikke vet hva som foregår og vil gå og se hva den hunden står og boffer på. Der jeg jakter så trekker stort sett småviltjegere seg unna hvis det kommer en los som blir stående i området og like så trekker vi oss unna hvis det starter en harelos i området. Vi er alle like mye verdt og har like store rettigheter om byttedyret veier 3 eller 300 kg. Vi jakter da vell alle for att det er en hobby. Ingen av oss MÅ drive med det for og overleve.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg leier elgjakt er det forbudt med annen jakt mens jeg jakter. Må si det er ganske behagelig. Men etter at jeg er ferdig med uka jeg har leid terrenget for, stikker jeg til en annen del av landet og jakter småvilt i et terreng det jaktes elg.

 

Jeg ødela en sjanse for dem, som jeg vet om, da bikkjene mine drev et dyr elgjegerne ønsket seg, ut av terrenget. Kjempedumt. Men det tillates småviltjakt der, så da så.

 

Når jeg skal på småviltjakt i andres elgterreng, sjekker jeg alltid om bilene til elgjegerne er der jeg har tenkt å slippe bikkjene min. Hvis de er der jeg har tenkt meg, endrer jeg planer og drar til motsatt side av terrenget. Nå har jeg skaffet meg mobilnummeret til en av elgjegerne også, og sender alltid en sms for å finne ut hvor de er. Jeg gjør altså alt jeg kan for ikke å gå i veien for elgjegerne, de har liksom førsterett under elgjaktperioden.

Link to comment
Share on other sites

Her omkring er det ingen stor sjanse at man forstyrrer elgjegerne med mindre man jakter midt på veien :D De kjører som regel rundt med store kikkerter og står godt plassert på veiskulderen. Men, skulle FeFo finne på å forby småviltjakt under elgjakta så blir noe jeg en veldig bråkete bærplukker.

Link to comment
Share on other sites

Én ukes opphold kan være greit, f. eks. den første, eller siste, uka av elgjakta. Den kan jeg ha forståelse for. Men å stenge hele småviltjakta tror jeg vil ødelegge mer for dem enn de tror.

 

At en jaktleder mener at han er "kongen på haugen" får han gjerne tro foran eget speil om morgenen, men ikke i mitt!

 

Ser ut for at de fleste her har et forhold seg imellom (små- og storviltjegere) som er preget av gjensidig respekt, og det er vel sånn det skal og bør være. Vi skaper jo alle litt bevegelse i skogen som begge parter kan nyte godt av.

 

Det som fikk begeret til å flyte over var vel en "mindre erfaren" småviltjeger som faktisk gikk til losen for å se hva bikkjene holdte på med, og dermed støkket han de to dyra som jaktlaget hadde igjen på kvota. Dette hadde visstnok resultert i at småviltjegeren hadde fått "litt" tilsnakk. Men igjen, en ung jeger med lite erfaring trengte vel kanskje det tilsnakket - han ble vel én erfaring rikere - neste sesong er han neppe like nysgjerrig på bjeffing i skogen når han er på tur hjem fra rypejakt (hvis vi da får småviltsesong her neste år).

 

Det var en som kom med et morsomt innlegg her, et som jeg tror kan bli tilfelle her. Dersom småviltjakta blir stoppet tror jeg at jeg kommer til å bli en bråkete bær- og sopplukker. Jeg kommer til å campe og trene mye i skogen fra 25.10.09 - 31.11.09 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Både småviltjegere, storviltjegere og turgåere må få bruke skog og mark i fellesskap. Men jeg kan til nød akseptere at storviltjegere får beholde terrenget for seg selv en begrenset periode i starten på jakten (fra småviltjegere). Storviltjakt er av mye større økonomisk betydning for grunneierne og dermed ser jeg at de også ønsker å la storviltjegerne "høste" i en periode for å legge et godt økonomisk grunnlag. Men når denne perioden er over, ser jeg ikke noe problem i at småviltjegere og storviltjegere deler terrenget. Dette fungerer i hvert fall greit hos oss. Opplever stadig vekk at vi har småviltjegere i "jaget" og senest i slutten av oktober opplevde vi at flere småviltjegere jaget vekk elgen vi drev å stilte inn på. Men hva så?

 

Min eneste bekymring er om småviltjegerne alltid har kontroll på bakgrunnen når de løsner skudd. Det er uffatelig vanskelig å se en storviltjeger som bruker all verdens av nymotens kamuflasjeklær og sitter gjemt under en gran. For storviltjegeren er det nok mye lettere å vite hvordan bakgrunnen er. Men nå er det vel meg bekjent registrert svært få ulykker der småviltjegere har skutt storviltjegere, eller omvendt. Så dette er nok ikke det store problemet. Det er i hvert fall viktig at alle føler seg trygge i skogen og at alle skal få ta del i naturen.

Link to comment
Share on other sites

Der hvor jeg har kort . skal det være rolig uka før elgjakta ,og jeg får ikke jakt der under elgjakta . Helt uproblematisk for meg.

Det koster såpass mye her for ett rådyr att jeg slapper gjerne av under elgjakta og har ett rådyr , enn og lage leven og miste det .

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør altså alt jeg kan for ikke å gå i veien for elgjegerne, de har liksom førsterett under elgjaktperioden.

:?: At alle parter bør sørge for å ikke gå i veien for hverandre er jeg enig i, også at det nok er lettere for småviltjegere å gå en litt annen vei enn det er for et elgjaktlag å legge om postrekka og drivlinja. Men at én type jegere pr. def. skal ha "førsterett", se det har jeg store problemer med å svelge.

 

Én ukes opphold kan være greit, f. eks. den første, eller siste, uka av elgjakta. Den kan jeg ha forståelse for. Men å stenge hele småviltjakta tror jeg vil ødelegge mer for dem enn de tror.

I et av terrengene jeg jakter småvilt, er det stengt for småviltjakt den første uka av elgjakta, og etter det skal småviltjakt "skje i forståelse med storviltjegerne" Jeg har ingen problemer med en slik ordning. Vi slipper til fra 10.9, holder oss borte fra 25.9 til 2.10, og så koordinerer man etterpå. Funker finfint sett fra min side :D

 

Der hvor jeg har kort . skal det være rolig uka før elgjakta ,og jeg får ikke jakt der under elgjakta

Jeg er skeptisk til å "frede" terrenget ei uke før jakta. Pokker så klart at dyrene oppdager at "noe" har forandret seg, og man skal ikke se bort fra at de isåfall blir mer årvåkne og kan legge om adferden.

 

Opplever stadig vekk at vi har småviltjegere i "jaget" og senest i slutten av oktober opplevde vi at flere småviltjegere jaget vekk elgen vi drev å stilte inn på. Men hva så?

På den andre siden hører jeg flere som hevder at de gjerne ser mer dyr hvis det vandrer "utenforstående" omkring og lager litt mer liv i terrenget. Dette kommer selvsagt an på terrengets beskaffenhet, men det som noen hevder: At småviltjegere og bærplukkere i utgangspunktet ødelegger jakta, det har jeg store problemer med å tro på. Det er nok like gjerne andre grunner til at de ikke får dyrene sine :twisted:

 

Min eneste bekymring er om småviltjegerne alltid har kontroll på bakgrunnen når de løsner skudd. Det er uffatelig vanskelig å se en storviltjeger som bruker all verdens av nymotens kamuflasjeklær og sitter gjemt under en gran.

Nåja. Jeg for min del bruker hodeplagg i signalfarge når jeg sitter på post under storviltjakta. Det gjør verden mye enklere for både de andre i laget og for eventuelle bærplukkere eller småviltjegere som surrer rundt i terrenget. Dessuten gir det meg litt mer ro i sjelen...

Link to comment
Share on other sites

Opplever stadig vekk at vi har småviltjegere i "jaget" og senest i slutten av oktober opplevde vi at flere småviltjegere jaget vekk elgen vi drev å stilte inn på. Men hva så?

På den andre siden hører jeg flere som hevder at de gjerne ser mer dyr hvis det vandrer "utenforstående" omkring og lager litt mer liv i terrenget. Dette kommer selvsagt an på terrengets beskaffenhet, men det som noen hevder: At småviltjegere og bærplukkere i utgangspunktet ødelegger jakta, det har jeg store problemer med å tro på. Det er nok like gjerne andre grunner til at de ikke får dyrene sine :twisted:

Det er jo ikke noe tvil om at småviltjegerne skaper "liv" i naturen og at de også kan virke positivt for storviltjakten. Poenget mitt var at uansett om de virker positivt eller negativt for jakten, har de like mye rett til å være der som storviltjegerne. Jeg har nok erfart at småviltjegerne flere ganger har forstyrret storviltjakten, enn de har "hjulpet" til. Men nå vet jeg jo heller ikke hvor mye storvilt de har jaget inn og ut av terrenget. Uansett så mener jeg bare at dette er en del av "jakt-gamet" og at dette bare er noe storviltjegere må rette seg etter. Gjensidig respekt er vel nøkkelen!

 

Min eneste bekymring er om småviltjegerne alltid har kontroll på bakgrunnen når de løsner skudd. Det er uffatelig vanskelig å se en storviltjeger som bruker all verdens av nymotens kamuflasjeklær og sitter gjemt under en gran.

Nåja. Jeg for min del bruker hodeplagg i signalfarge når jeg sitter på post under storviltjakta. Det gjør verden mye enklere for både de andre i laget og for eventuelle bærplukkere eller småviltjegere som surrer rundt i terrenget. Dessuten gir det meg litt mer ro i sjelen...

 

Jeg bruker også hodeplagg i signalfarge, men det er fortsatt mange som ikke bruker dette. Her må både storviltjeger og småviltjeger vise ansvar for å unngå ulykker. Storviltjegeren bør selvfølgelig bruke en eller annen form for klær med signalfarger og småviltjegeren bør ha kontroll på bakgrunnen.

Link to comment
Share on other sites

Var ute for akkurat dette senest i dag.

Starta tidlig og slapp løs den ene hunden som dro i vei. Ved 10 tia dro det i gang los 450 m fra meg (Astro'n er herlig :D ) og da jeg kom innpå reiste det ut en tiur. Nåvel, den bommen må nok jeg klandres for :oops:

 

Ved 12 tia hører jeg hunden lage noen merkelige lyder lengere framme, og da jeg kommer fram dit sitter han med en elgjeger på post.

Karen hadde vært på radioen og lurt på om det var noen andre som jaget elg i området der (stor hund med krøll på halen ser ut til å feiltolkes som elghund av mange dessverre).

Jeg svarte nei og at vi var ute å jaget fugl. Ok, ingen problem. Jeg hadde gått igjennom området der de jaget og dro meg høflig vestover slik at vi kunne drive hver for oss.

En grei høflig tone ble utvekslet og det løste seg knirkefritt for begge parter.

 

Jeg hadde ikke gått mer enn 500m fra posten karen satt på, så kaklet det til og hunden dro i gang under treet. PANG!!! Ei velvoksen røy gikk i bakken. Jeg plukket den opp, hang den på sekken og PANG! Det var elgposten bak meg som fikk gleden av å skyte sin elg, og kvota deres var full.

 

Dette skal i utgangpunktet ikke være noe problem i det hele tatt, og en av forutsetningene for at man skal få holde på med forlenget elgjakt, er at småviltjegere også skal få holde på.

Installerte hytta til en DN topp for et par år siden og der diskutterte vi dette. Det som skjer om småviltjegere stenges ute mer enn ei uke eller to, er at man går tilbake til 3 ukers elgjakt eller hva det nå en gang var før den ble forlenget.

 

Lite nødvendig at det skjer, så det beste er nok å lære seg å dele på det terrenget som finns tilgjengelig, og vise hverandre respekt.

Alle har rett til å jage :D

Link to comment
Share on other sites

Hver gang jeg går på fuglejakt her jeg er, er jeg litt redd for å møte på elgjegere(vet ikke hva elgjegerne her tenker) for det er jakttårn overalt! Men har enda ikke møtt noen...

 

Var med på elgjakt tidligere i høst. De ble litt forbanna pga. en privatperson som leide ut terrenget vi jaget i, jaget hare i samme terrenget. De mente det var unødvendig av han å jakte hare i terrenget vi leide av han, også uten å si ifra...

Link to comment
Share on other sites

jakter selv elg og rådyr.er forbeholdt elgjakt første del av jakta,men dette med og sabotere værandre må vel være litt vel barnselig,ta kontakt med jaktleder og avtal på forhånd hvor jakta skal foregå,da er vel ikke dette noe problem.størst problem kansje der hvor dem bruker løshund begge parter.men det meste går og bli enige om.jeger og jakt handler jo om mye av det samme,men det er jo alltid noen som klager på hva andre gjør :shock:

Link to comment
Share on other sites

QUOTE: I et av terrengene jeg jakter småvilt, er det stengt for småviltjakt den første uka av elgjakta, og etter det skal småviltjakt "skje i forståelse med storviltjegerne" Jeg har ingen problemer med en slik ordning. Vi slipper til fra 10.9, holder oss borte fra 25.9 til 2.10, og så koordinerer man etterpå. Funker finfint sett fra min side :DQUOTE

 

Jeg støtter den med ÉN uke, men det må ikke bli mer enn det!

 

Her (Troms) er mørketida i full anmarsj (det blir nå mørkt kl. 15.00), og når det blir dårlig med dagslys, eller kortere dager, allerede i begynnelsen av oktober så sier det seg selv at det ødelegger mye for småviltjegeren som knapt rekker å komme seg til fjells før han må snu og gå tilbake.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Der jeg har rådyrjakt/småviltjakta er det full elgjakt første uka/halvannen uka. Så har elgjaktlaget pålagt seg og ta en ukes pause i høstferien til skolen og for å slippe til oss som jager andre ting og etter det er det stort sett samarbeid. Vil jeg jakte ei helg tar jeg bare en tlf til jaktleder og avtaler med han.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ja, da ble det dessverre tid for å dra fem denne tråden igjen. Igår kom det nemlig en avskrekkende kunngjøring i lokalavisa: All småviltjakt på gnr/bnr forbudt fra og med 25.09.09 til og med 01.11.09 (alle som har vært her oppe i Nord-Norge på denne årstiden vet hvor lite dagslys vi har fra november og ut januar). Annonsen var nok ment å skremme småviltjegere fra å jakte ved å fremheve "all småviltjakt forbudt", samt nevne i hvilket område. Jeg ble jo mildt sagt opprørt, og dro derfor rett til kommunens skogforvalter etter jobb, som også ble litt "overrasket". Det var ingen kontaktinformasjon i annonsen, og det sier meg at vedkommende ikke ønsker noen som helst slags for for dialog rundt saken. Etter å ha sjekket ut gnr/bnr ser en at det er kun små områder det er ulovlig å jakte på, men hva blir det neste? Hva skjer neste år? Kan da ikke forstyrre så mye at en går gjennom jaktvaldet deres for å komme seg til fjells at det er nødvendig å bruke propaganda og andre ufolkelige virkemidler for å hindre andre i å bruke skogen.

 

Har ingen liknende historier om andre jaktlag her omkring, det er bare dette som skal være så innmari egoistiske!

 

Dette er et meget langt, og stort, vald. Jaktlaget har et rykte, og med god grunn, på seg for å være sjefer og diktatorer overfor alle som ønsker å bruke marka under jakttiden på elg.

 

Tenker bruke media til å slå tilbake på ukulturen, og tar imot noen tips fra kammeratene med takk.

Link to comment
Share on other sites

Har som småviltjeger aldri vært i konflikt med elgjegere under jakta, men har jo hørt historier, og kjenner til noen som hater småviltjegere, det være seg langt utenfor jakttid og i jakttida. På den annen side er det mange hyggelige elgjegere, så en skal ikke generalisere for mye heller!

 

Forstår elgjegerne og grunneiere som vil ha elgjakta i fred, for det er av en ganske stor økonomisk betydning. Et småviltkort eller tre blir litt lite.

 

Tror nok det at å respektere hverandre i skogen er viktig. Småviltjegere bør på forhånd, hvis mulig, forhøre seg om hvor laget skal jakte. En MÅ jo ikke gå oppi postene. Dette har jeg gjort i hvertfall. En kompis av meg, som jakter elg, har nevnt på lederen sin, som hater småviltjegere under jakta, og sa alltid fra hvor de skulle jakte. Jeg jaktet på et annet terreng for ikke å provosere frem noe. Kjenner man til noen i laget, så går det an å høre i hvertfall.

 

Artig liten sak fra Østerdalen; Nevnte kompis, før han ble elgjeger, leide hytte på åremål. I området er det en elglagsleder som hater småviltjegere året rundt. Han kom en sen kveld, som passasjer i bil, bort til hytta. Kompisen gikk bort til bilen da han så hvem det var, for å slå av en prat. Fyren i bilen sitter med solid alkodunst og rifle i fanget. "Har hørt du har skutt fugl i veien. Vi skal ikke ha ulovlig jakt oppi her!" (noe som ikke var sant, for øvrig). Sier han som tydeligvis jakter elg i fylla fra bil... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har aldri forstått meg på elgjakt slik den utøves her hjemme. Folk sitter på post med bilbatterioppvarmede jaktdresser, med tilkoblet jaktradio som de lytter til P1 gjennom, mens de venter på at en elg skal komme tråkkende langsetter et far som elger har tråkket i siden steinalderen - de fleste skuddene går på 30-40 meter, og de fleste jaktlagene fyller kvoten på noen dager.

 

Mesteparten av tiden går med til transport av skrottene ned til nærmeste vei, som forlengst er gjort stor og bred for formålet. Så mye styr for så lite faktisk jakt -- skjønner godt at det heter "elgbane" der man trener.

 

Og så ser elgjegere ned på småviltjegere ... og vil ha særordninger rundt denne tivoliskytingen på elg?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

[quoteOg så ser elgjegere ned på småviltjegere ... og vil ha særordninger rundt denne tivoliskytingen på elg?

 

:D

 

Det er nettopp her feilen ligger, mener jeg da. Hva i all verden får en elgjeger til å tro at han er bedre enn en småviltjeger? Er det fysiske forutsetninger? Her går vel halvparten av elgjegerne med nitroglyserin på tunga i tilfelle... Mens de fleste enten blir kjørt til jakttårn, eller sitter i bil. Eller er det skyteferdigheter? Det er da ikke så vanskelig å treffe en grandiosa på høykant på 100 meters hold at en trenger være stolt over det :roll: Folkelighet? Ja, da har jaktlaget her virkelig tapt. Tror det er litt slik: Storvilt for storkar, småvilt for småfolk.

 

Og så lurer de på hvorfor rekrutteringa til denne jaktformen er så dårlig :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt noen konfrontasjoner elg vs. småvilt her vi jakter elg. Men så er det lite småviltjegere her også pga lite fugl og hare. Vi har hatt en fin dialog med noen rådyrjegere og det har funket som snus.

 

Men nå siste uka i reinsjakta opplevde jeg noe som irriterte meg grønn. Rypejakta startet 15.september i Oppdals del av Knutshø. Da har vi reinsjegere hatt fjellet "alene" siden 20.august, men har alikevel 6 dager igjen av jakta. Jeg stilte innpå en diger flokk med rein (ble også nevnt omtrent hvor reinen befant seg på reinstelefon dagen før). Før jeg kommer på skuddhold hører jeg en hund som boffer og ned lia kommer to rypejegere. De går pekende rett mot flokken og bråstøkker den over syv prestegjeld. Det syns jeg er fullstendig tankeløst. Noe så idiotisk å gjøre med fullstendig overlegg. Her er det prinsippet som irriterer meg. De tenkte kun på seg og sitt. De ble nok litt overrasket når de fikk øye på meg for de hastet avgårde og ville tydeligvis ikke slå av en prat med meg :evil: .

 

Forøvrig fulgte jeg etter over syv prestegjeld og fikk skutt et dyr, men jeg irriterer meg alikevel over den fantastisk egoistiske oppførselen.

Link to comment
Share on other sites

Denne evindelige krangelen mellom småviltjegere og storviljegere er egentlig bare barnslig, og det fra begge parter.

Tenk så mye av problematikken som kunne vært løst med litt samarbeidsvilje og bedre kommunikasjon.

 

Om den trenden som hersker enkelte steder med overdreven vilje til å sabotere får fortsette så kommer vel småviltjegerne til å valle rundt i elgdrevene gjennom hele elgjakte, mens elgjegerne trener hunder under småviltjakta, og alt sammen på pur faanskap... :|

 

Har en grei praksis her, om rypejegerne absolutt vil krysse terrenget så kan de bare ringe på forhånd, så legger vi om jakta etter det.

Ikke så rent sjelden at småviljegerne har sendt elg og hjort rett i postrekka vår heller. :)

 

Som sagt, hvis det er vilje til kompromiss så går det aller meste.

Link to comment
Share on other sites

hehe er vel ikek elgjegerne som har stengt jakta for småviltjegere. er vel grunneier?

 

Joda, men tror du grunneier stenger småviltjegerne ute helt på eget initiativ?

det gjør han nok ikke. men kansje han vurderer, 20 000 i inntekt på elgjakt på eiendommen, kontra 3-4 000 i inntekt på småviltjakta. hvem er mest viktig for grunneier?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det har noe å si, de stedene jeg har vært hvor det har vært samjakt har det fungert knirkefritt, sier de ser mer elg når det er småviltjegere i skogen enn når jaktlaget er ute. Dessuten er det greit å se hvor de er for de sitter enten etter veikanten eller så er det så mange biler som på et kjøpesenter på en lørdag som står samlet på veiene inn til terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig, Stykkjunkeren. Jeg har vel ingen interesse av å jakte fugl der hvor de jager elg, tipper at de fort kan rote til jakten mer for meg enn jeg for de. De gangene vi har møtt andre småviltjegere der vi jakter pleier jeg å slå av en liten prat så vi slipper å gå i veien for hverandre, er det postjegere med hund blir det til at vi støkkjegere viker unna.

 

Hvorfor skal vi alltid gjøre det så vanskelig for oss selv?

Link to comment
Share on other sites

 

Fulmen har helt rett her. Dette er første gang noe slikt skjer. Og det er nettopp elgjegerne som har gått inn for dette, etter at de hadde én fersking som ødela for dem én gang ifjor, skal de nå ødelegge alt for ALLE småviltjegere. Og det er nå blitt så mange forbudslapper i form av gnr/bnr at det er nesten umulig å jakte. Skal en følge loven må en knekke hagla, ta ut patronene, gå, sette i patronene, jakte litt, knekke hagla.... Skjønner? Det er blitt slik at jeg ikke tror jeg gidder gå gjennom terrenget for å komme til fjells engang.

 

Vi har forøvrig to jaktlag som opererer lenger nord, de er greiere å ha med å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

 

Fulmen har helt rett her. Dette er første gang noe slikt skjer. Og det er nettopp elgjegerne som har gått inn for dette, etter at de hadde én fersking som ødela for dem én gang ifjor, skal de nå ødelegge alt for ALLE småviltjegere. Og det er nå blitt så mange forbudslapper i form av gnr/bnr at det er nesten umulig å jakte. Skal en følge loven må en knekke hagla, ta ut patronene, gå, sette i patronene, jakte litt, knekke hagla.... Skjønner? Det er blitt slik at jeg ikke tror jeg gidder gå gjennom terrenget for å komme til fjells engang.

 

Vi har forøvrig to jaktlag som opererer lenger nord, de er greiere å ha med å gjøre.

 

 

Du sa: "..greiere å ha med å gjøre.." her, som i at dere kommuniserer med dem?

I så fall er det jo veien å gå med det/de andre også, hvis det ikke er for store språkforskjeller da... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kommuniserte med én på jaktlaget ifjor, men han er den som har stått i spissen for at grunneierne nå stenger for småviltjakt.

 

Ja, kommuniserer med de to andre jaktlagene som jeg ville gjort med et hvilket som helst annet jaktlag. Spør hvor de starter dagen, går opp et helt annet sted, rapporterer inn dyr om jeg observerer noen, og noen av de rapporterer hvor de har sett fugl - kjempeordning.

 

Men å prøve å snakke med de egoistiske og maktsyke karene vi her nå, huffameg! Kommer ingen vei. Nå leter jeg etter nye jaktmarker, synd at jeg ikke orker gå i hjemskogene under elgjakta.

Link to comment
Share on other sites

[quoteOg så ser elgjegere ned på småviltjegere ... og vil ha særordninger rundt denne tivoliskytingen på elg?

 

:D

 

Det er nettopp her feilen ligger, mener jeg da. Hva i all verden får en elgjeger til å tro at han er bedre enn en småviltjeger? Er det fysiske forutsetninger? Her går vel halvparten av elgjegerne med nitroglyserin på tunga i tilfelle... Mens de fleste enten blir kjørt til jakttårn, eller sitter i bil. Eller er det skyteferdigheter? Det er da ikke så vanskelig å treffe en grandiosa på høykant på 100 meters hold at en trenger være stolt over det :roll: Folkelighet? Ja, da har jaktlaget her virkelig tapt. Tror det er litt slik: Storvilt for storkar, småvilt for småfolk.

 

Og så lurer de på hvorfor rekrutteringa til denne jaktformen er så dårlig :shock:

 

Slutt å generaliser, er du snill.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår litt begge sider i denne diskusjonen. Er selv både småvilt- og storviltjeger. I de senere år har jeg dog ladet hagla sjeldnere og sjeldnere.

 

Skal jeg på rypejakt er saken grei. Jeg kjører opp min egen skogsvei og går myra framover. Ikke noe hjort blir støkt av det. Skal jeg gå etter skogsfugl blir det litt mer tankevirksomhet. Jeg velger ikke lørdag og søndag når jeg skal gå lia i nabofeltet. (Erfaringsmessig større sjanse til å ta opp skogsfugl der.) Da vet jeg at sjansen for hjortejag er større. Men, har jeg andledning midt i uka og kanskje litt uti jakta, kan jeg kanskje ta den retninga. Med mi hagle og på støkk vet jeg at det er lite utbytte i vente. Da er det ergerlig å spolere et jaktlag i hjorteterreng.

 

Forstår det spesielt godt visst storviltjegere har betalt dyre fellingsretter og så blir sjanser spolert av meg, en rastløs småviltjeger som egentlig vet at kjøttmessig kan det bli dårlig utbytte på en dag.

 

Sitter jeg på post under hjortejakt en søndag og så kommer det noen med hagle i retning der vi skal jage, ja da vil jeg ergre meg. Men jeg vil ikke si noe. De har loven på sin side når de gjør dette.

 

Konklusjonen er har en halv fot i ene leiren og halvannen i andre. Siden storviltjakta er så lang som den er (23/12) så godtar jeg noen "bomturer" i hjortelia.

 

PS! Terrengene her på vestlandet er ikke så brei mellom fjor og fjell. Derfor er det kanskje ekstra stor sjanse for at man støkker storvilt som småviltjeger.

Link to comment
Share on other sites

Hm… Jeg jakter både rådyr, elg, gås, storfugl, hjort med mer, er med andre ord på mange sider av bordet. I tillegg jakter jeg elg i et vald med stor trafikk av skoleklasser og barnehager på tur, sopplukkere, terrengsyklister, turorienterig med mer.

På en søndag utover i jakta kan det formelig kry av folk. Og det er en utfordring, men også en mulighet. Elgen trekker seg tilbake til stillere deler av terrenget og de beveger seg mer, slik at de kan komme på post.

 

Mine mest skumle opplevelser som jeger har vært på fuglejakt. To ganger har jeg kommet inn på post til eldre jegere som ser så dårlig at de kikker på deg gjennom kikkerten på rifla. Og de ser ikke hva, eller hvem du er før du roper til dem på kloss hold… (Den siste gangen hadde jeg vanlig grønne klær med signalfarget caps, jeg måtte ta av meg jakka og flashet min hvite t-skjorte før han senket rifla)

 

Anmoder til samarbeid og kommunikasjon. Noen fuglejegere som setter litt fart i dyra må jo være en fordel. Bruk radioen, fortell hvor dere poster og forsøk å få til noe som er bra for begge. Møt hverandre ved kaffebålet og legg planer for ettermiddagen sammen.

 

Men det er ikke alltid lett, ble sent i oktober en gang hudflettet av tre elgjegere som mente jeg spolerte jakta for dem. De oppførte seg direkte truende. Da klarte jeg ikke å holde ”kommunikasjons-linjen”, men spurte om det var de eller bikkja som var så dårlig at de måtte bruke flere måneder på å fylle kvoten. Da ble jeg truet med juling gitt…

Link to comment
Share on other sites

Om noen truer med noe som helst, så minn dem om nødvendigt pent om hvor lite som skal til for å miste våpna og jakta nå for tiden (men absolutt ikke for å fyre oppunder).

 

Gi så uansett en bekymringsmelding til den lokale lensmannen om personene, det bruker å kjøle ned de fleste når lensmannen vill snakke med de.

 

Trusler om juling, kombinert med våpen er alvorligt. Svært alvorligt, og kommer vel inn under dette med skikketehet. Klarer man ikke å holde seg selv i nakken, bør man kansje revurdere om man bør ha noe somhelst som smeller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...