Jump to content

Rustbeskytter i våpenskap.


The Kid

Recommended Posts

Jeg vet ikke om dette er rette plassen å legge dette, men er det gal plass, håper jeg moderatorene kan flytte dette..

 

Jeg vet enkelte elektrikere i offshore bransjen bruker Cortec vpCI - 111 Emitter. inni sikringsskap for å unngå rust og korrosjon.

Jeg har selv en slik hengende inni våpenskapet mitt, kan ikke se at det er noe problemer med rust, selv om jeg ikke har fått pusset etter hver tur på skauen.

Noen som vet hvor dette produktet kan skaffes?? (til privat bruk)

De plattformguttene jeg fikk dette av går i dag og sparker i grusen og NAVer.

 

https://no.images.search.yahoo.com/yhs/search;_ylt=A7x9UktZdg1YwmwAVIBXNgx.?p=Cortec+vpCI+-+111+Emitter&fr=yhs-arh-001&fr2=piv-web&hspart=arh&hsimp=yhs-001&type=xy_b5ae83c6#id=5&iurl=http%3A%2F%2Fwww.corpac.de%2Ftl_files%2Fcorpac%2Fcontentbilder%2FProdukte%2FVpCI-111_frei_03.jpg&action=click

 

Jeg har sjekket med Solar og Oninnenn de har ikke.

Link to comment
Share on other sites

Søk på VCI/VPCI eller "dampfase inhibitor", da finner du en del info.

 

Jeg leste en test av noe slikt for sikkert ti år siden, så det var noen som pushet dette til våpenfolket en gang i tiden.

 

Sånne ark med inhibitor som damper av er svært kjekke til verktøy og alt som ruster. Men jeg har lurt på åssen optikken påvirkes av dette? Vil glass få en coating av "gugge" over tid?

Link to comment
Share on other sites

er ikke det sånn salt greier da?

har hørt at det ikke er noe stas å ha inni våpenskap..

 

Har hatt dette i våpenskapet noen år nå, ikke opplevd noe rustproblemer hos meg ihvertfall. Selv ikke når jeg har glemt å tømme fuktslukern og den har stått med tom saltpose og full av væske.

Er nøye med å ikke søle saltlake på våpnene da :-)

Link to comment
Share on other sites

Fuktslukere vil senke luftfuktigheten i skapet. Grunnet lekkasjer og døra som åpnes/lukkes så vil fukt fra resten av rommet komme inn i skapet, men netto luftfuktighet vil være lavere enn rommet generellt om ikke skapet ditt er veldig glissent da. Skapet trenger ikke være hermetisk tett for at en slik lufttørker skal virke.

 

Om du vil ha noen fine grafer etc kan du sjekke denne linken :-)

http://www.kuleuven.be/bwf/projects/ann ... C-07-2.pdf

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt, diffusjon inn/ut av et våpenskap vil være liten sammenliknet med effekten av en slik fuktsluker. Over tid vil selvfølgelig mengden fuktighet som må absorberes være høyere, men det betyr bare at man må skifte de ut en anelse oftere.

 

Problemet med slike greier er saltet de inneholder. Det er veldig korrosjonsfremmende, så søl må unngås for en hver pris. Det betyr også berøring av boksen som gjerne vil være dekket av saltlake. Sett den i en bøtte e.l. så du unngår kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ett par tråder om emnet;

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=103830&hilit=V%C3%A5penskap

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=91507&p=958605&hilit=V%C3%A5penskap#p958605

 

Forøvrig.. jeg har åpnet min dose koblingsskap offshore uten noengang se annet enn "heatere". Altså vanlig varmeelement.

Utstyr sendes riktignok fra fabrikk med silicagel og annet lurium. Men tenk selv.. hvor mange ml vann klarer de å ta opp før de er mettet? Hvor stort og tett er skapet? I den grad slike løsninger brukes permanent offshore, vil jeg tippe det er i rom med en hvac kontroll som overgår de fleste kjellere.

Mange våpenskap har skruehull i bunn. Se om dere kan få opp en leding gjennom der til ett varmeelement. Skapet bør uansett stå på noen plankebiter opp fra gulvet dersom plassert i kjeller, så kan være temmelig grei skuring å få til.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig.. jeg har åpnet min dose koblingsskap offshore uten noengang se annet enn "heatere". Altså vanlig varmeelement.

 

Nå er det aller aller meste som brukes offshore av bart metall av en rimelig bøs legering, og hvis ikke er det syke krav til overflatebehandling. Ihvertfall det som er eksponert for sjøluft. Det som står inne i rom er beskyttet av ventilasjonsanlegg med filter og avfuktere. Dessuten vil vel bare et varmeelement gjøre noe med den relative fuktigheten

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det lar seg gjøre å få fram en eller annen forskningsrapport over rustbeskyttelse offshore (dersom utgitt offentlig). Det er absurde kostnader knyttet til problemet, naturlig å tro det noen har tygget på blyanten og skriblet ned noen anbefalinger.

 

Men, har altså aldri sett annet enn varmeelement under min tid som elektroingeniør offshore. Men kreative sjeler finnes, så betviler ikke at andre løsninger er blitt brukt der det å tilføye ekstra varme ikke er ett alternativ + at skapet samtidig må stå ute.

Men våpen tåler fint noen få watt varme.. så i mitt hode er det i allefall bedre å gjøre noe med relativ fuktighet enn å prøve tømme skapet for fuktighet.

Link to comment
Share on other sites

Cortec i alt av koblingsbokser ute i felt har ihvertfall vært standard på de siste prosjektene jeg har vært på, og det funker bra.

 

Ser det er mye blanding her, Cortec og silica gel/fuktsluker gjør to forskjellige ting.

 

Forøvrig så anbefales det ikke å blande Cortec og (sterk) direkte varme.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med "tørkesalt" , vanlig veisalt som det som brukes i slike tørkeboller, er fra klargjøring for opplag av maskineri, de er veldig effektive og lett drar relativ luftfuktighet ned mot 40% i et tett rom/volum. Men selv ørsmå luftlekkasjer slipper inn nok fukt til at resultatet blir for dårlig. Brukeren er ofte kjempeimponert, må jo tømme beholderen for lake stadig vekk...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...