Jump to content

Fiocchi=dårlig kvalitet?


vavlo

Recommended Posts

Begynner å få inntrykk av det etter hvert. Leser her inne om tennhetter og ammo som gir klikk og tilbakekallinger av både rifle og pistolammo. Vet ikke hvordan det er med haglemmo og komponenter.

 

Kjøpte selv et parti med .223 FMJ ammo der rundt 20% av skuddene gav klikk. Fikk etter hvert byttet de inn i en annen lot der "bare" 1 til 2 skudd pr eske gir klikk. Fant ut at hylsene rett og slett var for korte. På de som gav mest klikk var hylsa (på de som klikket) 0,5 mm kortere på skuldra enn tilsvarende fra feks Lapua. Ingen andre fabrikat har gitt klikk i dette våpenet.

Tenkte så jeg skulle bruke hylsene til å lade noen skudd. Finner da at tennhullet i hylsa ikke sitter i nærheten av sentrisk ift hettelomma (se bilde) på de fleste hylsene. Ikke sikkert utstøterpinnen blir gammel hvis jeg skal fortsette med dette. Vil tro at det også forårsaker ujevn tenning og presisjonstap, uten at jeg faktisk har sjekket det. Måtte sjekke på andre billighylser fra S&B, PPU og IMI. De har iaf klart å plassere tennhullet der det skal være.

Prismessig ligger gjerne ikke Fiocchi like lavt som div østeuropeiske produkter, men kvalitetsmessig ser det mer ut som de ligger på bunn. Har jeg fått feil inntrykk?

normal_Fiocchi_223.JPG

Link to comment
Share on other sites

Skaut eit titals pakkar med Fiocchi 44 Magnum for nokre år sidan, og der sprakk det eit par hylser for kvar pakke. Har aldri opplevd det med fabrikkammo av andre merker. Så eg er ikkje så veldig imponert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også opplevd meget varierende kvalitet, en eske med 44 mag hvor 7-8 patroner ikke gikk av selv etter flere forsøk, en patron hvor prosjektilet satt så skjevt så den ikke entret tønna

002_zpsc941e15f.jpg

 

9mm ammo av varierende kvalitet hvor bla en patron hadde helt feil settedybde på prosjektilet

IMG_9612_zps50b8f176.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pardinien min likte ikke .22 ammoen til Fiocchi for 3-4 år siden. Det var nok mengden voks som var problemet for de gikk bra bare jeg tørka av spissen først. Kanskje det hadde gått bedre i sommertemperatur, for dette var på en kald innebane.

Link to comment
Share on other sites

Åhh tilbake til Fiocchi og ammunisjon :roll:

 

Det høres jo ikke bra ut at ammoen ikke smeller når den skal, eller kamrer osv. Er det stor forskjell på hvilke kaliber og slik?

 

Har skutt masse 38 Spc og 357mag. Aldri hatt tull. Har jeg vært heldig tro? For ikke å snakke om 10tusenvis av 22LR. Ikke hatt mere tull med de en andre merker. Klikk på 22LR er jo litt mere vanlig enn andre kaliber :) Men de gikk alltid av på andre forsøk.

Link to comment
Share on other sites

.22LR:

Ut av 200stk TT Sport klikket vel 10-20 av dem flere ganger, og ut av 200 Subsonic HP så var maks 1/3 subsoniske i en CZ 452 med laaang pipe (625mm) og demper.. lite imponerende!

.223 Rem:

Ut av 150-200stk har jeg fått 5 døde patroner som aldri gikk av.. ene esken har jeg plassert langt bak i skapet med en lapp, vil ikke risikere en squib e.l.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en pakke 223 FMJ for noen måneder siden. Jeg fikk mye klikk med disse patronene. Til slutt hadde jeg fått alle unntatt to til å smelle. En god del av disse måtte ha to til tre anslag før å gå av. Jeg kjøper ikke mer 223 ammunisjon fra Fiocchi. Parallelt med Fiocchi ammoen har jeg skutt flere hundre 223 fra S&B uten klikk og med bedre presisjon.

Jeg kjøpte en pakke Fiocchi tennhetter for SR for noen år siden. Etter mye klikk satset jeg på andre merker.

38 spec Wadcutter til en pistol jeg har gav mye funksjoneringsfeil, vet ikke om dette skyldes ammo eller pistol.

Noen pakker med 357 og 44 magnum har fungert problemfritt

Etter anbefaling kjøpte jeg nettopp 1000 9mm m 115 gr kule fra Fiocchi. Testet en pakke for å se om det var problemer med denne ammunisjonen. Foreløpig ikke et hikk eller klikk så da så. Konklusjonen må vel være at Fiocchi kan når de får det til, men at de også har produsert mye/noe dårlig ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg ikke helt igjen i problemstillingen.

 

Har brukt Fiocchi i åresvis. Både til håndvåpen og rifle. 38 special, 9mm, 223Rem etc.

 

Jeg har aldri opplevd noen klikk eller andre typer feil på noen av disse.

Gode hylser å lade om også.

 

Men slik kan selvfølgelig være avhengig av lot. Kan være jeg bare har vært heldig.

Link to comment
Share on other sites

I mangen av tilfellene der ein skylder på att det er ammunisjonen som er feil som gjør att ein får klikk, er det gjerne att feilen er att ein har for slapp fjær på tennstempel.

Litt for generell påstand til å ha gyldighet når det rapporteres om konkrete tilfeller av diverse problemer med Fiocchi ammunisjon og tennhetter(223 og Small Rifle typen for mitt vedkommende). Mitt våpen har du i alle fall ikke sett på og jeg kan avvise at det er problemer med anslaget fra tennstempel på denne riflen.

Det må da være greit å besvare spørsmålet som trådstarter stiller, med konkrete gode og dårlige erfaringer med ammunisjonen.

Fint å få bekreftet at 9mm ammunisjon fra Fiocchi funker for mange, i og med at jeg kjøpte en kasse selv.

Link to comment
Share on other sites

I mangen av tilfellene der ein skylder på att det er ammunisjonen som er feil som gjør att ein får klikk, er det gjerne att feilen er att ein har for slapp fjær på tennstempel.

Sauer 200 str. Klikker ikke hverken med militærammunisjon, sivil ammunisjon, eller med noen typer tennhetter. Men får klikkbang med fiocchi. Merkelig nok er det ingen klikkbang når temperaturen er over 20 grader. Men på under 20 varme så skjer det relativt ofte.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Av Fiocchis 32 S&W Long, 38 Special WC og FMJ, 357 Mag samt 9 mm har jeg aldri hatt en eneste feilfunksjon, uansett vær (+30 til -20). Hylsene har også vært helt utmerket til lading i heimen.

 

Men rent generelt mener jeg man ikke skal legge så mye vekt ved hva andre skriver at de har opplevd. Det eneste interessante er hva man selv opplever med sine egne våpen i sin egen situasjon. Er man misfornøyd prøver man noe annet, og til slutt finner man noe som fungerer bra. Om ikke bør man kanskje lete etter feil i våpenet eller i håndtering generelt. Når man leser alle klagesanger er det ofte fordi man ønsker å få bekreftet noe man selv allerede tror, og da er det jo bare å bytte beite.

 

Man bør huske på at det i hele tatt er det bare en fjært i en orkan av klager på Fiocchi i forhold til antall brukere. Det gjelder nok flere fabrikat også. (Som f.eks. det med at S&B-hylser er umulige å lade pga for trange hettelommer. Denne "sannhet" har jeg aldri opplevd.)

Edited by Rocambole
Link to comment
Share on other sites

Har skutt Fiocchi i 32S&W long, 9mm, .38, .357 magnum og 223 uten problemer. Derimot kjøper jeg aldri mer .22LR fra Fiocchi. Har opplevd flere som har revnet ved avfyring og skadet pistoler. I rifle gir de ikke bra nok presisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

At XXL solgte et parti 9mm med heller tvilsom funksjonering hjelper vel ikke på det heller. Fiocchi (GFL merket) hylser er min favoritt når det gjelder hjemmelading. Geco er vel like gode nå.

 

Bruker Geco 148grs WC i kaliber 38 SPL i min revolver, men testskutt Fiocchi sin variant også, å den var i allefall ikke dårligere. Jeg klarer med hjemmelading å få samme presisjon, men ikke samme myke rekyl.

 

Link to comment
Share on other sites

22lr fra fiocchi har jeg hatt problemer med veksling å presisjon. Top shot har jeg aldri klikk med selv om de er billigere. Pressisjon er også like god/dårlig.

 

223 9mm 45, 308 og 357 mag har jeg derimot bare gode erfaringer med. Aldri et klikk i noen av mine våpen samt god pressisjon. Veksler fint i mine pistoler og halv auto rifler. 357 mag går også veldig godt i revolveren min. Aldri testet noe 38 siden prisen forskjellen er minimal. Hylsene i disse kaliberene er også utmerket for hjemmelading mener jeg.

Edited by madlychip
Link to comment
Share on other sites

Har hatt dårlig erfaring med fiocchi i .44 mag og .223  dette er noen år siden, men fikk ett parti 44mag som ca 5-10 hylser spakk pr pk. Og .223 som fungerte greit, men tennhette hullet var så usentret att det ikke var verd jobben å bruke hylsene til lading.

Link to comment
Share on other sites

XXL leverte så vidt jeg husker noen parti med dårlige lot`er i 9mm og det tror jeg var 115grains. Jeg har skutt tusenvis på tusenvis av 115 og 124 grains og har aldri hatt noen problemer. Har også skutt endel i .223 og noe i .44mag for å få tak i hylser. Ingen problem!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...