Jump to content

Jaktkule 6,5x55


Riflepakke

Kva er den beste jaktkula i 6,5x55?  

215 members have voted

  1. 1. Kva er den beste jaktkula i 6,5x55?

    • Hornady A-max
      7
    • Hornady SST
      1
    • Hornady Interlock
      5
    • Lapua Mega
      33
    • Lapua Naturalis
      6
    • Nosler Accubond
      46
    • Nosler Balistic Tip
      2
    • Nosler Partition
      23
    • Norma Oryx
      39
    • Sierra Gameking
      3
    • Swift A-frame
      26
    • Andre
      25


Recommended Posts

140gr Nosler Partition.

Ekspanderer alltid, selv på små dyr, og går dypt ved treff i ben.

Den vil gi stor ødeleggelse av lungevev, og drepe raskt og effektivt.

Nå venter jeg bare på hylekoret KJØTTØDELEGGELSE.

Dette er egentlig bare tull,benytt skikkelig slakteteknikk, skjær løs bogene og få vekk alt blod.

Mye bedre med en kule lom parkerer viltet enn en "superkule" som lager lite ødeleggelse.

Den optimale kjøttødeleggelse er det dyret du finner uka atter at du skjøt......

Nosler P. finnes også som fabrikkladd, for de som ikke jakter selv.

Link to comment
Share on other sites

Ja er vel ei gammal velprøvd kula da der, skaut ein hjort med den i fjor, riktignok fabrikklada. Måtte ha 2 skot på den det fyrsta traff litt langt bak. Kan ikkje huska at det var noke spesielt mykje ødelagt kjøt. Har tenkt å lada sjølv til jakta i år, og tenkte kanskje litt på partition kula korleis pleie presisjonen vera på den og har du forslag til ladedata? Ikkje meininga å kuppa tråden men kanskje det er innteresangt for ts og.

Link to comment
Share on other sites

Hva med 140 grains A-max og 150 grains Rhino? Selv har jeg ingen erfaring med noen av de, men ser at de ofte nevnes når gode 6,5 mm storviltkuler diskuteres. Kan være verdt å ta et søk på forumet.

 

EDIT: 140 grains A-frame var kulen jeg ville frem til, navnet er til forveksling likt i farten :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noke eg har lurt på er om det er nødvendig/lurt med "superkuler" til hjort eller rein tenker altså på om ei kule som passer til elg passer til hjort også. Er selvsagt klar over at ein stor kronhjort er større enn ein elgkalv, men de forstår kva eg meine. Ei kula eg tenkte på er sierra si gameking kula, 475 for 100 kule. Er vel kjent for bra presisjon og den.

Link to comment
Share on other sites

Amax er ikke ei god storviltkule. Den er presis, og den ekspanderer dramatisk - og er egnet på mindre hjortevilt når en ikke kan tolerere fluktstrekning

0fcc8b19.jpg

 

Der de solide storviltkulene ikke gir nok marginer ved lange hold, og der rådyr, småhjort, og sikkert reinsdyr skal legges på stedet, under kompromisset om endel ødeleggelser - er Amax god å ha. Det samme gjelder Berger sine "Hunting", Nosler Ball- Tip, og for den del Lapuas Scenar L.

Å bruke disse i 6.5x55 på elg og sånt er etter mitt syn enten uansvarlig, eller legger veldig store begrensninger på skuddvinkel, og krav til plassering.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet en del år med 6.5 etter å ha vært blant "skeptisk-gjengen" i mange år. Mitt valg de første par åra var Lapua Mega, og var meget godt fornøyd med denne. Etter å ha tømt den første 100-pack'en skulle jeg kjøpe nytt, og da var det rimelig tilfeldig at det ble oryx. Denne ble jeg så misfornøyd med at jeg ganske raskt gikk tilbake til Mega, og brukte opp oryx-kulene på rev og desslike.

 

Konvensjonell blykule som fungerer helt greit, ikke ei superkule men ei kule som gir god presisjon og god skuddvirkning. Har skutt noen titalls hjortevilt (elg og rådyr) med denne, og har enda ikke vært borti et tilfelle der kula har vært begrensninga. Heller kaliberet (og den noget korte pipelengda jeg har valgt med åpne øyne og dårlig magamål...)

Link to comment
Share on other sites

Nosler Accubond 140gr, Nosler Partition 140gr og 140gr Rhino SS har jeg alle gode erfaringer med.

Til hjort og reinsdyr skulle jeg gjerne brukt 125gr Partition og 129gr Hornady Interbond/130gr Accubond, men de er jo litt for lette til "hjemmebruk"..

Link to comment
Share on other sites

140grain Patition eller AcuBond bør være supre valg for deg!

I min bok er det liten eller ingen forskjell på disse. De ekspanderer til samme diameter (forholdsvis liten), og har normalt veldig lik restvekt og inntrenging.

140grain Gameking, SST, Interlock eller BalisticTip funker også, men ville ikke være mitt første valg på riktig store hjortebukker eller voksen elg.

Link to comment
Share on other sites

Lapua mega fungerer alltid. Både ferdigammo og hjemmeladd.

 

Hjemmeladd velger jeg likevel Woodleigh 160 grain PP,

Woodleigh 140 grain PP

og aller helst Trophy Bonded Bear Claw 140 grain som jeg har igjen noen esker av :-)

North Fork 140 grain er også ei knall kule.

 

Nå kommer Federal Fuison også som 165 grain ferdigladd.

Den blir spennende.

Penest resultat synes jeg med tung kule i moderat fart.

 

Mvh Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Federal fusion kan brukast i Krag og så da helde den neppe kravet nei, men kor mykje betyr egentlig det, stikke sikkert haka litt fram men er det noen som kjeme å sjekke? Veit at det Ikkje er krav om kaliber i norge men annslagsenergi men for Dei aller fleste blir det sånn at 6,5×55 er minste lovlige kaliber. Når kula er tung nok og det blir brukt blyspiss så er vel godt nok nettopp godt nok.

Link to comment
Share on other sites

lugn og rolig og ta det ikkje personlig det eg skreiv eg synes berre ikkje det er noke å henga seg oppi, faktisk så tenkte eg ikkje så veldig på ditt innlegg når eg forfatta mitt meir utifra ein minimalistisk tankegang om at fusion faktisk er godt nok og det er den energien eg har tenkt å legge i dette her så for mitt vedkommande avslutter eg min del av denne diskusjonen her.

Link to comment
Share on other sites

lugn og rolig og ta det ikkje personlig det eg skreiv eg synes berre ikkje det er noke å henga seg oppi, faktisk så tenkte eg ikkje så veldig på ditt innlegg når eg forfatta mitt meir utifra ein minimalistisk tankegang om at fusion faktisk er godt nok og det er den energien eg har tenkt å legge i dette her så for mitt vedkommande avslutter eg min del av denne diskusjonen her.

Er ikke uenig at fusion nok vil holde i de fleste tilfeller, men den dagen det ender med skadeskyting og det kommer opp hva som er brukt av ammo risikerer du blant annet å miste jaktretten i 5år. At du selv risikerer det er greit nok, men å "narre" en nybegynner inn ulykka syns jeg overhodet ikke er greit!

Link to comment
Share on other sites

Skal lada sjølv, så federal fusion er utlukka :lol: Tenkjer å prøva Accubond med ein god dose N560 i Norma hylser. Då må eg i følgje kalkulatoren til Norma opp i 830m/s i V_O for å oppnå 2700 J i E_100. Etter Nosler sin ladetabell gjev max-ladninga i N560 820m/s, då er ein ganske nær... Go or no? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kva meiner kammerfolket er den beste jaktkula til 6,5x55 :?: Til jakt på rein og hjort på Vestlandet 8)

 

 

Hva du bruker driter jeg en lang mars i. men å anbefale ammo som ikke er lovlig mener jeg blir feil.

Må du likevel anbefale noe som er ulovlig kan du i det minste gjøre oppmerksom på at det er ulovlig.

 

Avgir ikke stemme, den kula jeg mener er best egnet kan ikke anbefales på åpent forum.... :winke1:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Woodleigh 160 grains RN SN har jeg skutt i vann . Ved 650 ms gir den 13mm diameter og jamn pen sopp. Ved 780 ms får den vinger men holder fortsatt sammen. Alt i mellom gir pen sopp med gravis større sopp fram til 750 ms med 16 mm diameter. Det er en LANG kule med mye bly å gå på. Den er bondet og holder bra sammen. Oppgitt minstehastighet er 600 ms. Jeg spår gjennomskyting og pene slakt på de aller meste. Dog ikke noe langholdskule.Woodleigh Weldcore 140 grain pp har høyere bc og får lettere litt fart så den egner seg nokk bedre til hjort og rein på avstand. Jeg har imidlertid ikke testet den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal lada sjølv, så federal fusion er utlukka :lol: Tenkjer å prøva Accubond med ein god dose N560 i Norma hylser. Då må eg i følgje kalkulatoren til Norma opp i 830m/s i V_O for å oppnå 2700 J i E_100. Etter Nosler sin ladetabell gjev max-ladninga i N560 820m/s, då er ein ganske nær... Go or no? :roll:

 

Nosler sin ladetabell er laga etter SAAMI maxtrykk, i 6,5x55 er det lavare enn CIP maxtrykket vi brukar i europa, så det skal ikkje vere noko problem å gå litt over Nosler sine max ladningar.

Link to comment
Share on other sites

Federal Fusion kommer nå med 156 grains kule for å karre seg over 10 gram grensa for storvilt. Lang kule så begrensa med plass til krutt for noe særlig fart...

Fint kaliber til rein og hjort, men litt slapp til elgen.

I standard løpslengder for jaktrifle, holder ikke 6.5 kravet med homogen kule som Naturalis og Barnes, bare for å nevne det. Greit å være oppmerksom på hvis man vil bruke blyfritt. Da må man opp på 7 RM, 7x64, 308/3006.

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen mener at 6,5x55 er slapt til Elg. Vel, det er det kaliberet som vi har brukt på alt siden tidenes morgen. Går noen år før andre kalibre tar igjen 6,5 i antall felte Elg. Men jeg er av den mening at Nosler Partion gjør jobben bra. Og det gjør A Frame og. Bruker de begge i 140gr.

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen mener at 6,5x55 er slapt til Elg. Vel, det er det kaliberet som vi har brukt på alt siden tidenes morgen. Går noen år før andre kalibre tar igjen 6,5 i antall felte Elg. Men jeg er av den mening at Nosler Partion gjør jobben bra. Og det gjør A Frame og. Bruker de begge i 140gr.

 

Du får høre med ettersøks gjengen hva de mener om 6.5 på elgen... Ikke uten grunn de gutta sverger til 9.3x62 som lager vesentlig større hull og dermed større sårkanal.

Les denne artikkelen fra folk som har gått litt mer grundig til verks om prestasjonene til 6.5x55. Står vel relativt i klartekst at den er på grensen på elg og langtfra anbefalt. Derimot får den topp karakter på mindre vilt som rein og hjort.

http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... .5x55.html

 

Har skutt tusenvis av 6.5 i Sauer STR, men da med 74cm løp. Blir litt mer futt med ca. 20 cm mer løp enn vanlig jaktrifle, men tung å drasse med rundt på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, fikk ikke med meg at det dreide seg om hjort og rein. Har jaktet hjort og elg siden -75, har brukt mange slags kuler opp gjennom årene. Alle virker, punktum. Men etter jeg ble anbefalt woodleigh av kompis, vel, det ble ikke jordskjelv, men ble så inderlig fornøyd med både inngangshull, resultatet i motor-rommet, og utgangshull, at - ja, det blir woogleigh på meg.

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen mener at 6,5x55 er slapt til Elg. Vel, det er det kaliberet som vi har brukt på alt siden tidenes morgen. Går noen år før andre kalibre tar igjen 6,5 i antall felte Elg. Men jeg er av den mening at Nosler Partion gjør jobben bra. Og det gjør A Frame og. Bruker de begge i 140gr.

 

Du får høre med ettersøks gjengen hva de mener om 6.5 på elgen... Ikke uten grunn de gutta sverger til 9.3x62 som lager vesentlig større hull og dermed større sårkanal.

Les denne artikkelen fra folk som har gått litt mer grundig til verks om prestasjonene til 6.5x55. Står vel relativt i klartekst at den er på grensen på elg og langtfra anbefalt. Derimot får den topp karakter på mindre vilt som rein og hjort.

http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... .5x55.html

 

Har skutt tusenvis av 6.5 i Sauer STR, men da med 74cm løp. Blir litt mer futt med ca. 20 cm mer løp enn vanlig jaktrifle, men tung å drasse med rundt på jakt.

 

 

Og som eit medlem av ettersøkgjengen som eg er så er mi meining at 6.5x55 er både fornuftig, lovleg og kraftig nok på norsk elg.

Har sjølv felt flest elg med 6.5, men har no konvertert til 9.3x62 av totalt ufornuftige grunner.

Men la ikkje også denne tråden bli ein diskusjon om 6.5x55 er kraftig nok.

Mi stemmer går til Accubond. Meget god presisjon, Høg restvekt og i tilleg til er prisen hyggeleg.

Om rifla di vil ha A-frame så er også den ei god kule i 6.5x55, då vil du ofte få gjennomskyting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen kule er best til alt. Velg ett lodda alternativ så tråkker du ikke feil. Er du av oss som liker å sikte litt bak og oppunder rygg så velg en bløt kule som f.eks accubond, eller partition. Sikter du alltid midt i bog så kan du med fordel velge ett soling alternativ som northfork, a-frame osv.

 

Synd at de gode 130gr kulene ikke er lovlig, som interbond og scirocco. Også 120 ttsx.. Alt detter. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...