Jump to content

Jaktkule 6,5x55


Riflepakke

Kva er den beste jaktkula i 6,5x55?  

215 members have voted

  1. 1. Kva er den beste jaktkula i 6,5x55?

    • Hornady A-max
      7
    • Hornady SST
      1
    • Hornady Interlock
      5
    • Lapua Mega
      33
    • Lapua Naturalis
      6
    • Nosler Accubond
      46
    • Nosler Balistic Tip
      2
    • Nosler Partition
      23
    • Norma Oryx
      39
    • Sierra Gameking
      3
    • Swift A-frame
      26
    • Andre
      25


Recommended Posts

Woodleigh har kommet med en RN i 160 grs. Kommer til og gå for den, har gode erfaringer med PP, men "ormtrua" kom med round nose. Ikke mange kuler i andre kaliber som har en SD på .328 - så gjennomskyting er sannsynlig. 140 grs PP SN får du opp i større fart, og kulen er sikkert veldig bra, men personlig her jeg størst tro på tunge og lange kuler i behagelig fart. Til postering og smygjakt i vestlands-terreng blir ikke holdene lange.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
På 10.10.2016 den 20.32, Barth skrev:

Woodleigh har kommet med en RN i 160 grs. Kommer til og gå for den, har gode erfaringer med PP, men "ormtrua" kom med round nose. Ikke mange kuler i andre kaliber som har en SD på .328 - så gjennomskyting er sannsynlig. 140 grs PP SN får du opp i større fart, og kulen er sikkert veldig bra, men personlig her jeg størst tro på tunge og lange kuler i behagelig fart. Til postering og smygjakt i vestlands-terreng blir ikke holdene lange.

Har du fått prøvd deg på Woodleigh 160grs RN? :)

 

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.

Her er 12 kule-alternativ å stemme på, og det nærmer seg 200 personer som har stemt.

Kor mange av dei har prøv meir enn ein fjerdedel av dei oppramsa kulene før dei stemmer tru? Eg tipper det er et fåtall.

Ikkje meininge å forsure tråden, men tenker trådstarter heller får svar på "kva kule skyter du storvilt med i 6,5x55" enn "Kva er den beste jaktkula i 6,5x55"

 

Om eg skal prøve å komme med noe konstruktivt til trådstarter i forhold til opplista kuler så vil eg valgt Mega, om ikkje høyest mulig BC er et must. Men eg har bare prøvd tre av disse kulene i 6,5 så eg har i grunn ikkje grunnlag for å avgi noe stemme:???:

 

Link to comment
Share on other sites

De som har stemt frem én kule kan nok ha erfaring med både 4 og 10 andre kuler i 6,5. Hjemmeladere har jo en tendens til å teste ut flere kuler i samme kaliber så det er ikke noen grunn til mistenke at vi ikke har vært borti opp til flere av kulene i undersøkelsen :winke1: Som du ser så er det enkelte som fremhever kuler som ikke er inkludert i undersøkelsen - og det burde dempe bekymringen for at spørsmålsstillingen er feil. Vi klarer jo å lese hva som står i starten av tråden.

 

Link to comment
Share on other sites

Veldig spesifikk bruk: "Til jakt på rein og hjort på Vestlandet"

Til jakt på rådyr på Østlandet så har jeg mest trua på Accubond. Har gitt gode nok resultat uten for mye graps. Har og brukt Hornady SST og Nosler BT, men her er skuddplassering veldig viktig. Kan bli mye søl og gris. Norma Oryx og Lapua Mega i fabrikk har og fungert greit. Men dette da på rådyr på Østlandet :-D

Link to comment
Share on other sites

godt poeng T3 Varmint.

jeg har skutt vilt med 7 av de kulene som listes opp. Per i dag bruker jeg Accubond. Kunne godt brukt Partition til drivjakt på villsvin. 140 grains Accubond og 140 grains Partition går likt i mitt Blaser R8 6,5x55 løp ved lik ladning. Jeg tror partition lager noe mer graps, og det er ikke en ulempe ved drivjakt. Jeg ville uten å nøle skutt elg med den kula. Har felt villsvin, hjort og mange rådyr med 140 grains Accubond, med stort hell.  

 

Her komme vi inn på et annet problem med denne undersøkelsen. Hva menes med "best" jaktkule? Det kan være ulike kriterier som ligger til grunn. For meg er det: God terminal effekt (effekt i viltet): som vil si sikker avlivning uten for brutal kjøttødeleggelse. ot er klart man må ødelegge kjøtt for å avlive viltet, og at kjøttødeleggelse vi varierer fra jaktsituasjon til jaktsituasjon. Dog ser man jo noen tendenser, spesielt når det jeg skyter mest av er rådyr som fort kan "splættes" ved bruk av hurtig ekspanderende kule. Og jeg er fornøyd med  Accubond. Videre høy BC. Ikke at jeg skyter vilt på lange hold, og 6,5x55 går flatt nok med det meste. Men det er da greit med rimelig flat kulebane, spesielt under jakt på så små dyr som rådyr. Jeg liker ikke kuler med åpen blyspiss. De deformerer seg i magasinet. Jeg tror ikke det gjør noe, har aldri sett at slike kuler går mindre presist på 100 meters hold. Men jeg liker best plastspiss som ikke deformeres. Jeg skyter såpass lite dyr at jeg tar de samme patronene ut og inn mange ganger, så jeg synes det er best om de ser like ut. Av de som tilfredsstiller disse kriteriene er jeg fornøyd med Accubond, og da ser jeg ikke behovet for å teste flere jaktkuler jeg!  men altså, trådstarter kunne godt tatt seg bryet med å spesifiserer hva han ser etter7hva som definerer "best".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...