Jump to content

Dette bruker jeg på reven


Peter

Recommended Posts

222 ødelegger veldig skinnet det har jeg prøvd..Nå bruker jeg 22 mag det et ett meget bra kal på rev.

Ikke utgagshull å stin dø rev blir resultatet. :P

 

Hvilke kuler/hastigheter har du brukt? Du har garantert ikke prøvd ut alt.....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mine rever (kun 2 stk foreløpig) har jeg skutt med hagle. Jeg syns det er vanskelig å få den til å stå så stille at jeg kan bruke rifle. Den vimser så mye frem og tilbake (mest frem) :) så et rifleskudd vil bli vanskelig syns jeg.

 

Jeg bruker hevishot på reven.

 

Den stopper som regel et lite sekund eller 2, om man da følger reven med rifla, og har den sånn tålig i siktet og bare smeller til i akurat den den stopper så detter reven ofte, hender det blir en bom da men, med hagla så syns jeg at man kan gå glipp av en del rev som går litt lenger vekk enn et haglehold, syns også det er vanskelig å skyte med hagle i mørket, da man ikke ser forsiktet ordentlig.

Link to comment
Share on other sites

222 ødelegger veldig skinnet det har jeg prøvd..Nå bruker jeg 22 mag det et ett meget bra kal på rev.

Ikke utgagshull å stin dø rev blir resultatet. :P

 

Hvilke kuler/hastigheter har du brukt? Du har garantert ikke prøvd ut alt.....

 

Nei sikker ikke prøvd alt,men de allerfleste jeg har skutt med 222 blir der ett knyttneve stort utgangshull å vel så det. Siste jeg brukte var federal 50 grain soft point med utgangshasihet på 1095 m/s

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 222 VS 17 Rem til rev, fikk jeg en overraskelse når jeg skøyt i telefonkataloger. 35 gr V max i 222 stoppet fortere enn 17 rem med v-max. Har selv skutt noen rev med 35 gr v-max, og aldri fått gjennomskyting. Jeg sier ikke at 222 rem er bedre varmintkaliber enn 17 Rem, men at de er ganske like er for meg helt klart. Når man i tillegg kan bruke revebørsa til bukkejakt/beverjakt også er valget for meg klart. Jeg har ikke råd til to lyssterke tyske kikkerter med lys til to nesten identiske børser.

 

Det forderer jo selvfølgelig at man bruker rett kule til reven, etter mitt syn er det 35 gr V max. 30 gr berger er milevis bak denne mtp "varmintegenskaper"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Da vil jeg gjerne vite hvilke fabrikanter av 222Rem som leverer ammo som gir så høy utgangshastighet i normale pipelengder. Dette er med stor sannsynlighet ammo som ligger langt over det som er ansett som maks. :shock:

 

Jo, det ligger godt over det som regnes for maks ifølge fabrikkene... Dette er hjemmeladet skudd... Husker/vet ikke ladningen, da det er veldig lenge siden og det var ikke jeg som ladet..... :?

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere brukt 25-06 på reven, da med 87grains Speer HP TNT kule. Denne har ødelagt mye i utgangen.

Har i år skutt en håndfull rev med en heldempa 22LR, med cci sin subsonic amo.

Reven faller i skuddet, og utgangshullet er ikke større en inngangen.

 

Oppfordrer alle til å bruke lovlig kaliber og kuler til dertil egnet vilt. 22 LR er IKKE lov på rev, med mindre det er snakk om avliving av rev tatt i felle/bås.

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg gjerne vite hvilke fabrikanter av 222Rem som leverer ammo som gir så høy utgangshastighet i normale pipelengder. Dette er med stor sannsynlighet ammo som ligger langt over det som er ansett som maks. :shock:

 

Jo, det ligger godt over det som regnes for maks ifølge fabrikkene... Dette er hjemmeladet skudd... Husker/vet ikke ladningen, da det er veldig lenge siden og det var ikke jeg som ladet..... :?

 

Neida, det kan nok stemme. Har skutt 222 rem selv, og mange av ammotypene hadde den hastigheten.

 

:roll: :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg gjerne vite hvilke fabrikanter av 222Rem som leverer ammo som gir så høy utgangshastighet i normale pipelengder. Dette er med stor sannsynlighet ammo som ligger langt over det som er ansett som maks. :shock:

 

Jo, det ligger godt over det som regnes for maks ifølge fabrikkene... Dette er hjemmeladet skudd... Husker/vet ikke ladningen, da det er veldig lenge siden og det var ikke jeg som ladet..... :?

 

Dette fattet interesse, og en rask runde på QL, sier at dette er mulig med en normal jaktrifle,EN GANG.

 

Alt 1

Pipelengde 550mm, 50gr Hornady SP (den er kort, og stjeler lite hylsevolum) og 25,3gr men Norma 200 = 1096m/s :lol: Men du gjør det bare en gang, Max fabrikktrykk =53663psi Hot hjemmeladning =75630psi = rifle blåst

 

Alt 2

 

Pipelengde 900mm Samme kule, 25,5gr med Norma 201 = 1096m/s

Ok ladning på 53514psi, men enn noe upraktisk lang pipe for kaliberet.

 

Myth busted :D

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere brukt 25-06 på reven, da med 87grains Speer HP TNT kule. Denne har ødelagt mye i utgangen.

Har i år skutt en håndfull rev med en heldempa 22LR, med cci sin subsonic amo.

Reven faller i skuddet, og utgangshullet er ikke større en inngangen.

 

Oppfordrer alle til å bruke lovlig kaliber og kuler til dertil egnet vilt. 22 LR er IKKE lov på rev, med mindre det er snakk om avliving av rev tatt i felle/bås.

 

For å pressisere, dette var snakk om avliving.

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere brukt 25-06 på reven, da med 87grains Speer HP TNT kule. Denne har ødelagt mye i utgangen.

Har i år skutt en håndfull rev med en heldempa 22LR, med cci sin subsonic amo.

Reven faller i skuddet, og utgangshullet er ikke større en inngangen.

 

Var ute på rekognosering i dag, etter samtale med svigerfar ang. revehi. Han fortalte at de brukte .22lr på reven før, og han kunne også si at reven alltid falt i skuddet. Dette pga at all anslangsenergien ble igjen i reven - aldri gjennomskutt.

 

Tror kaliberet er godt nok for mer enn "opp til hares størrelse, men ikke hare".

 

Dette var IKKE ment som en oppfordring til å bryte loven, men snarere en liten "teaser" til diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

[Var ute på rekognosering i dag, etter samtale med svigerfar ang. revehi. Han fortalte at de brukte .22lr på reven før, og han kunne også si at reven alltid falt i skuddet. Dette pga at all anslangsenergien ble igjen i reven - aldri gjennomskutt.

 

Tror kaliberet er godt nok for mer enn "opp til hares størrelse, men ikke hare".

 

Dette var IKKE ment som en oppfordring til å bryte loven, men snarere en liten "teaser" til diskusjon.

 

Det der tor jeg er en ganske seiglivet myte eller oppfatning , anslagsenergi er ikke noe kula etterlater i det den stopper. Og ei kule med så lite energi at den ikke går igjennom en reveskrott (nå ser jeg bort fra høyhastighetskalibere med spesialkuler ala 17rem med v-max o.l.) har heller ikke mye energi å overføre heller om det sku være det.

Jeg mener personlig at grensa for hva 22lr er forsvarlig til er tøyd nok når det står opp til hares størelse..

 

Men på den annen side, reven dør av å få en 22lr kule gjennom lungene/hjertet akkurat som omentrent alt annet. Men å si de altid falt i skuddet tror jeg er å feie til side alle de revene som det ble "bommet på" og som løp videre med en kule i skrotten.

 

Til avliving i felle er 22lr et utmerket kaliber.

Link to comment
Share on other sites

[Var ute på rekognosering i dag, etter samtale med svigerfar ang. revehi. Han fortalte at de brukte .22lr på reven før, og han kunne også si at reven alltid falt i skuddet. Dette pga at all anslangsenergien ble igjen i reven - aldri gjennomskutt.

 

Tror kaliberet er godt nok for mer enn "opp til hares størrelse, men ikke hare".

 

Dette var IKKE ment som en oppfordring til å bryte loven, men snarere en liten "teaser" til diskusjon.

 

Det der tor jeg er en ganske seiglivet myte eller oppfatning , anslagsenergi er ikke noe kula etterlater i det den stopper. Og ei kule med så lite energi at den ikke går igjennom en reveskrott (nå ser jeg bort fra høyhastighetskalibere med spesialkuler ala 17rem med v-max o.l.) har heller ikke mye energi å overføre heller om det sku være det.

Jeg mener personlig at grensa for hva 22lr er forsvarlig til er tøyd nok når det står opp til hares størelse..

 

Men på den annen side, reven dør av å få en 22lr kule gjennom lungene/hjertet akkurat som omentrent alt annet. Men å si de altid falt i skuddet tror jeg er å feie til side alle de revene som det ble "bommet på" og som løp videre med en kule i skrotten.

 

Til avliving i felle er 22lr et utmerket kaliber.

 

Jeg er delvis enig i det du skriver anngående 22LR og energi. Enig i at 22LR aldri bør brukes på ordinær jakt ved kroppskudd.

Men, nå har jeg min 5 dachs i rekken, og alle fungerer/fungerte som forliggere, og det betyr at bikkja går under jorda, og stiller rev/grevling fast innerst i hiet. Deretter graver jeger seg ned mellom bikkja og viltet, for å komme til med et dødelig skudd. Det står vanligvis 1-3 hagleskyttere rundt, for å dekke opp.

Aldri i livet om du får en vettug hijeger til og blåse av med 308en eller hagla, mellom sine egne ben, eller med munningen ca 10 cm fra sin egen hund sine ører. Her kan det leveres et skudd rettet mot hjernen på kloss hold (vanligvis under 25cm avstand), med egnet våpen, gjerne påmontert lyddemper for egen og hunds velvære. Dette fungerer i praksis på akkurat samme måte som ved avlivning av fellefanget rev, og bør høre hjemme under de samme retningslinjene. Jeg har med viten og vilje ikke sagt hva kaliber jeg bruker, men jeg kommer aldri til og gjøre det annderledes så lenge jeg holder på. På denne måten har jeg fellt/avlivet et sted mellom 50-75 rev/grevling, og aldri missa en eneste gang. Det har aldri noengang vært snakk om at jeg bommet, og den kom seg unna med et dårlig skudd i kroppen. Her er det et avlevert ET skudd mot hjernen, og dyret er dødt før røyken har kommet ut demperen.

Hadde jeg brukt ordinært våpen, hadde bikkja vært ødelagt ved første felling, og ved neste gang far tok frem børsa, hadde han sansynligvis gjemt seg under sofaen og strittet i mot. Men reven derimot, den merker nok ingen forskjell.

 

Viktig og ikke blande kortene for mye, det finnes mange former for revejakt, og det bør brukes forskjellig verktøy til forskjellig jobb.

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg gjerne vite hvilke fabrikanter av 222Rem som leverer ammo som gir så høy utgangshastighet i normale pipelengder. Dette er med stor sannsynlighet ammo som ligger langt over det som er ansett som maks. :shock:

 

Jo, det ligger godt over det som regnes for maks ifølge fabrikkene... Dette er hjemmeladet skudd... Husker/vet ikke ladningen, da det er veldig lenge siden og det var ikke jeg som ladet..... :?

 

Dette fattet interesse, og en rask runde på QL, sier at dette er mulig med en normal jaktrifle,EN GANG.

 

Alt 1

Pipelengde 550mm, 50gr Hornady SP (den er kort, og stjeler lite hylsevolum) og 25,3gr men Norma 200 = 1096m/s :lol: Men du gjør det bare en gang, Max fabrikktrykk =53663psi Hot hjemmeladning =75630psi = rifle blåst

 

Alt 2

 

Pipelengde 900mm Samme kule, 25,5gr med Norma 201 = 1096m/s

Ok ladning på 53514psi, men enn noe upraktisk lang pipe for kaliberet.

 

Myth busted :D

 

Nei, QL er "busted"!

 

Jeg har mata QL med nøyaktig samme info som jeg bruker på v-max i 308 win, og den er HELT på bærtur. Fikk målinger som ikke stemmer med realiteten i det hele tatt. Ifølge QL skulle jeg ha sprengt både min egen og kompisen mins rifle ved hvert skudd.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Viktig og ikke blande kortene for mye, det finnes mange former for revejakt, og det bør brukes forskjellig verktøy til forskjellig jobb.

 

Ja jeg er helt enig i at til den beskrevne jaktformen så ville 22lr fungert utmerket, på lik linje med fellefangst. Til ordinær jakt er jeg skeptisk, en dyktig skytter vil nok ha store sjanser for å lykkes med 22lr på revejakt. Men det er lite sikerhetsmargin ute å går.

Link to comment
Share on other sites

Nei, QL er "busted"!

 

Det er ikke sikkert ditt våpen stemmer helt med Quickload. Nå er det vel slik at de færreste våpen presterer det samme med samme komponenter. Jeg opplever de simuleringene som Quickload gir som en god pekepinn på mye. Og gir ditt våpen generellt lavere trykke enn det som spåes i Ql., så er det vel bare å legge inn det i simuleringene, og vips, så er ikke Ql. så busted allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 222 rem selv, og mange av ammotypene hadde den hastigheten.
Da vil jeg gjerne vite hvilke fabrikanter av 222Rem som leverer ammo som gir så høy utgangshastighet i normale pipelengder. Dette er med stor sannsynlighet ammo som ligger langt over det som er ansett som maks. :shock:

 

Jo, det ligger godt over det som regnes for maks ifølge fabrikkene... Dette er hjemmeladet skudd... Husker/vet ikke ladningen, da det er veldig lenge siden og det var ikke jeg som ladet..... :?

 

 

:roll: :roll:

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Korleis monterer dokke opp revevarsleren? Eg sliter litt med og få den til og reagere på bevegelse på åtet.

 

Står på en gjerdepåle ca 180cm over bakken, 5 meter fra åtet.

 

Trur du har sett den litt for høyt opp, min har jeg ikke stort mer en 1m over bakken. og ca 5 meter fra åtet...

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruker M98 308win med Federal Fusion 150gr foreløpig, har klasket opp noen Nosler AccuBond i samme tyngde som skal ta over. Må bare sjekke på banen at den går riktig i morgen ;-)

 

Eksperimenterer forøvrig med 300gr Hornady XTP i 44mag i sub som reverifle, må bare få ladningene mine til å sitte skikkelig.

 

Bestiller straks 110grain v-max til 308win, så dette vil omsider ta plassen som den ultimate varminterpatronen for meg som ikke har våpen i mindre kaliber ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg brukte 7mm remmag og 170 grs mega i 900 m/sek i høst... Det anbefaler jeg ikke, men revefanten døde noe helt veldig, altså :wink:. Ellers har jeg en nyombygd Sako Vixen i .22 PPC USA ladd med 50 grs v-max i 960 m/sek. Med en Zeiss Conquest 4,5-14x50 på toppen, gleder jeg meg til å teste den på bl.a rev :D!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

har aldri skutt rev med rifle før, tenkte å bruke helmantel for ikke å sprenge reven i småbiter

eller er helmantel dårlig sort?

har også kjøpt meg noen hul spisser

sånne med kunn mantel, ingen bly

tenkte at disse ikke ekspanderer så volsomt at skinnet blir ødelagt... eller?

 

kaliber 308

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mest brukt en 222 rem ladet med jaktmatch og det funker fint,men det kan bli stort utgangshull med mye sying etterpå hvis kule ødelegges i bein på sin ferd gjennom reven. Har også prøvd div.blyspisser men felles for de jeg har prøvd av blykjøpeammo har konsekvent vært for store utg.hull.

Har også brukt 22 magnum,og da med helmantel,og den helmantelen som er litt flat frempå funker utrolig bra på alt av småvilt hvis man treffer der man skal. Jeg har dog aldri brukt 22 wmr på rev på lengre hold enn maks ca 70meter. Helmantel anbefales IKKE hvis du skal skyte på langt hold uansett kaliber,eller ikke er helt sikker på dine skyteferdigheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bruker en Zastava m-85 mini mauser i 223rem og kjører American Eagle fmj til trening.

Til reven har jeg prøvd 55grs Seller&Bellot sp og 55grs Federal sp til stor fornøyelse og ødeleggelse.

Hjemmeladet 35 og 50grs V.max er prøvd med et kjempe gjennomslag av 50grsèn på reveunge, halve sia var borte, 35 har foreløpig holdt seg innom skrotten.

Det morsomme med dette er at jeg har tilnermet samme treffpungt med disse 5 forskjellige kulene (innom 50mm på 100m) så jeg tar de kulene som kommer opp fra lommene når jeg drar på revejakt.

Børsa er lett og kort og passer glimrende å bære samt på trange glugger.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en mauser m67 i 6,5*55 med kkc stokk og zeiss classic 2,5-10*50 på. Brukte tidligere noe 150 grains oryx som var igjen etter årets hjortejakt.

 

Så brukte jeg en liten periode en tikka m55 sporter i 308 win. Med smith & bender 8*56 på toppen og hausken standar demper. Ladet med 180 grains oryx.

 

Så ladet jeg opp noe ny ammo til 6,5'en, så nå bruker jeg 6,5'en ladet med 100 grains sierra varminter, med 42 grain n-19 krutt.

Har ikke kronografert ladningen, men vil tro (utifra div ladebøker) at den ligger tett oppunder 1000 m/s.

 

Har skutt rev både med 308 og 6,5*55 oryx. Resultatet med 6,5'en var en totalt ødelagt valp. Men med 308'en ble det bare et fint lite inngangshull og et utgangshull på 10 cm i diameter. Har desverre ikk fått prøvd Sierra kulene i 6,5'en enda, men krysser fingrene for den kommende helga :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ønsker forslag til amo i 222 som ikke ødelegger pels. Har fått ladet noe skudd med 40 grains v-max. Har skutt 2 rever med det nå og begge gangene blir det er stort inngangshull men null utgangshull. Skal nå få ladet noen skudd i 35 grains v-max for å se om ødeleggelsene blir mindre, forhåpentligvis ingen ødeleggelser. Hvor mye har hastigheten å si?? Tips ønskes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...