Jump to content

Korteste vei til HK MR rifle


OnklMartin

Recommended Posts

DSSN Sikkerhetskurs, etterfulgt av aktivitet, med to års karantene for halvautomatisk rifle.

 

Det gis ikke anledning til erverv av våpen til NFPS rifleprogrammer før medlemmet har minimum 24 måneders medlemskap i NFPS.

 

Hvert karanteneår må medlemmet opptjene 12 matchpoeng (LII eller høyere), hvorav ett stevne må være minimum LIII. Aktivitet kan kun opptjenes ved deltakelse i IPSC sine skyteprogrammer.

Link to comment
Share on other sites

Stevne over 2 dager er ikke pes, det er en solid unnskyldning for å komme seg bort fra hus og hjem, er det ikke derfor vi bedriver denne sporten?

 

Er man aktiv skytter er ikke 12 poeng ett tema, enten man skyter pistol/manuell/lånt våpen, da er det moro!

Link to comment
Share on other sites

Mulig du har det så fælt hjemme at du trenger å komme deg vekk med en god unnskyldning. :-) men tror de fleste av oss skyter fordi det er utrolig gøy. som småbarnsfar synest jeg L3 er en utfordring å få med seg. men det går om man planlegger i god tid. Å fylle opp min 12 poeng per år er ellers ikke et problem selv her i vest i en travel hverdag.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, var nok ikke tydelig nok;

 

Ironi på; Stevne over 2 dager er ikke pes, det er en solid unnskyldning for å komme seg bort fra hus og hjem, er det ikke derfor vi bedriver denne sporten?

 

Ironi av; Er man aktiv skytter er ikke 12 poeng ett tema, enten man skyter pistol/manuell/lånt våpen, da er det moro!

Link to comment
Share on other sites

Er man aktiv skytter er ikke 12 poeng ett tema, enten man skyter pistol/manuell/lånt våpen, da er det moro!

Jeg vet om folk som har langt over 100 matchpoeng...Dersom man faktisk har interesse utover å ha våpnene så kan det umulig være noe problem. Eneste unntaket jeg ser måtte være om man bor i Berlevåg eller noe,

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt geografisk betinget hvor lett det er å skaffe de 12 påkrevde poengene per karanteneår. Her på østlandet er det ikke noe problem for en middels aktiv skytter å pådra seg 30 poeng på et halvt år. Uten å kjenne de lokale forholdene så antar jeg det er litt vanskeligere om man bor i f.eks. Karasjokk.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, men bor man et sted hvor det ikke er dynamiskklubb og man synes det er for langt å reise for å delta på stevner så tilfredstiller man ikke kravene for erverv heller.

 

Utover det, sånn helt generelt og ikke nødvendigvis myntet på TS spesielt, men om man poster på kammeret med tittel lignende hvordan raskest mulig skaffe seg mr223, så går i alle fall useriøsitetsalarmen min rett av.

Link to comment
Share on other sites

Som Slemmo sier.

 

Mitt spørsmål er. Hva skal du bruke den til?

Om du bare har lyst på en, er svaret mitt at den får du nok ikke, da du sannsynligvis ikke gidder. (Kanskje NROF om du hører til der, men det vet jeg jo ikke).

 

Om du skal bruke den til noe, gir svaret seg selv. Da gjør du det du skal bruke den til iht. regelverk, og så ordner det seg selv om du har skrapt sammen nok kroner til å kjøpe.

 

IPSC reglene er nevnt (Og de er absolutte). NROF kjenner jeg ikke til, men hører du til der, burde du kunne de.

 

Så.... Spørsmålet kan ikke besvares slik det er stilt.

Alternaive svar blir:

IPSC, 2-3 år om du gjør ditt.

NROF, vet ikke.

Annet, glem det.

 

Høres kanskje litt surmaget ut, men slik er det.

 

P.s. Anbefaler IPSC på det varmeste, mer gøy er det vanskelig å ha med buksene på (Uten og). ;-)

Link to comment
Share on other sites

NROF krav:

 

Når avdelingen mottar en slik henvendelse skal leder/formann eller annen bemyndiget person i

avdelingen straks undersøke at søker tilfredsstiller følgende krav:

1. Minst vært medlem de siste 12 måneder, men helst 24 måneder, og ha betalt inneværende års

kontingent

2. Minimum å ha gjennomført skytterkurs nivå 1; ” Sikkerhetskurs” og «Skytekurs nivå 2»

3. Skytteren skal ha minst 8 godkjente skytinger i løpet av siste 12 mnd., med den omsøkte

våpentypen.

 

Kilde: http://www.nrof.no/AKTIVITETER/Skyting/ ... -av-vapen/

 

Jeg må si meg enig med Slemmo; du oser ikke av seriøsitet her. Målet er åpenbart ikke en halvautomatisk rifle, da du allerede kvalifiserer til det som jeger, men en helt spesifikk som ikke er godkjent for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hold an folkens, det er ikke noen som vurderer at første innlegg er noe dårlig formulert i forhold til piggene dere kaster ut her?

 

Ser TS har både rifle (jakt?) og håndvåpen (konkurranseskytter?) i signaturen sin?

 

Kanskje gi han en liten sjans til å forklare formulering før dere tar fra han all livsgnist her?

 

Utrolig hvordan dette forumet har en tendens til å gå i beskyttelsesmodus direkte istedenfor å kanskje få frem reel intensjon/formulering.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bedre da bedre å si det på en grei måte, og om man har tid til å skrive litt ekstra hvorfor spørsmålsformuleringen kunne vært stilt på en mere "korrekt" måte istedenfor å trigge 2-3 påfølgende poster som rakker ned på trådstarters formulering?

 

Minner litt om barneoppdragelse, skal man kjefte en unge huden full fordi han skrev "glad i deg pappa" på siden av bilen med en sten, eller forklare ungen hvorfor det er galt?

Link to comment
Share on other sites

Satser på at folk som snuser på dynamisk rifle er såpass voksne at det ikke er en aktuell problemstilling ;)

Så det er ingen som kjøper en slik rifle bare for å tilfredstille "vil ha" behovet?

Ingen som skyter akkurat så mange stevner de må for å få erverve og beholde en slik rifle?

Link to comment
Share on other sites

Så det er ingen som kjøper en slik rifle bare for å tilfredstille "vil ha" behovet?

Ingen som skyter akkurat så mange stevner de må for å få erverve og beholde en slik rifle?

Tror ikke man kan svare ett rent nei der, men mange "lukes" jo ut når de blir stilt selv enkle krav til for å få noe de vil ha.

 

De fleste som faktisk vil skyte rifle, får låne rifle. Det er alltid flere deltagere, enn rifleeiere på stevner.

 

Jeg er usikker på om TS vil ha rifle med emnetittel selv, eller skyte dynamisk rifle, sistnevnte er 0 problem å få til iaf :)

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye negativitet synes jeg.. :roll:

 

Jeg har full forståelse for at enkelte vil ha den "korteste veien" til ei børse da det fort kan bli litt pes å dra land og strand rundt for å skyte. (slik som nevnt tidligere i denne tråden)

 

Nå må dere huske en ting her da:

 

Slike våpen kan kun erverves til konkurransebruk, det er helt korrekt.

Meeen, det betyr ikke nødvendigvis at karen over her ønsker å kjøre natt og dag for å konkurrere med et annet våpen enn det han har lyst på.

 

Dessverre finnes det ikke noen "kort" vei for å erverve en MR her i landet, men jeg kan også anbefale NROF hvis du har mulighet til dette.

 

Her kreves det selvsagt også aktivitet, men du får ihvertfall ikke "utsettelse" på 1 år dersom du ikke har mulighet til å være med på NM eller lignende.

 

Karantenetiden sier riktignok 12-24 måneder, men vanligvis betyr dette 24 måneder.

Møt opp på treninger og hør litt med klubbleder eller lignende når det passer seg.

 

aps: Man ternger ikke kurs i NROF for å erverve halvautovåpen.

(Ihvertfall ikke i samme grad som i DSSN)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner TS personlig. Aktivt medlem hos oss. Ikke noe useriøs type, med trådtittel kunne kanskje vært litt mer heldig formulert ettersom kammeret har en tendens til å rett i forsvarsmodus. Hvorfor kjøper man en Coonan eller en Grizzly fremfor S&W i konkurranse? Er vel gjerne fordi man har en litt over middels interesse for selve våpnene, uten å være skurk av den grunn. Det er jo del av hva som gjør denne hobbyen morsom :)

Med tanke på våpen og kaliber, så kan jeg knapt tenke meg et mer festlig våpen å bruke i standard major, og hadde jeg hatt like mye NATO overskuddsammo som han så hadde det i hvertfall ikke vært noen tvil om hva jeg hadde kjøpt :P

Link to comment
Share on other sites

TS skriver han vil skyte dynamisk så sånn sett ser jo intensjonene helt ok for min del, jeg sier bare at om man bruker tittel på tråd ala" hvordan skaffe seg mr223 så fort som mulig" så blir man gjerne lagt merke til også.

 

Hallo slemo, ser at tittelen på tråden var litt sleivete formulert. Men direkte spørsmål - direkte svar. Den ble lagt merke til og besvart kjapt da ;)

Selv om øyenbrynene kanskje gikk litt ned på enkelte.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ønsker å utvide horisonten innen skytesporten for min egen del og da er dynamisk noe jeg tror ligger meg veldig nært. Ser telefonoperatørˋn har tatt meg i forsvar her, så da skal jeg ta meg et kurs i formuleringsteknikk ! Så treffes vi nok :)

Link to comment
Share on other sites

Slemmo er snart senior!

 

Til TS, du har 2 fantastisk år med pistolmorro på deg, til å finne ut om dynamisk rifle er noe du vil satse på, tilgangen på lånerifle for å skyte riflematch er god.

Forbered deg dog på å bli grundig slått endel av disse riflegutta er plagsomt gode :/

 

Mr telefonoperatør, jeg har ikke sett deg på noen match med coonanen enda? ;)

 

 

Synd alt av NM'er har vært for i år, er heldigvis masse innemorro/matcher i vinter i form av okts/mossecup osv du kan delta på, gjetter du holder til på hurum-omegn da og oslo er ikke lange biten.

Link to comment
Share on other sites

Level 3 stevne, 3 poeng.

 

Nei. Som Ben skrev så gir level 3 stevne 4 matchpoeng mot riflekravet.

 

For å si det sånn OnklMartin, hvis du får med deg 2/3 av Vintercupen så trenger du kun ett eneste level 3 stevne i tillegg det året. Det burde være mer enn overkommelig for de fleste. Bor man på Østlandet har man ihvertfall ingen unnskyldninger, vil man så kan man.

 

Selv har jeg pga. sykdom, ferie og jobb fått med meg latterlig få stevner i år. Har vel ca. 30 matchpoeng enn så lenge i 2015, og skal ihvertfall få med meg MIO og forhåpentligvis et par småstevner til før året er omme. Og det er altså som en helt vanlig gubbe med lite barn og kjerring, hus, bikkje, stasjonsvogn, diverse sykdommer og vondt i vilja hvis været er dårlig. Man trenger ikke være Aps for å komme over 12 poeng på et år.

 

Forøvrig er det jævlig gøy. Ta kurs!

Link to comment
Share on other sites

Innsatsmessig korteste vei; 1 stk Mini 14/30 Tactical med ATI Strikeforce uten folding fra Våpen Søilen eventuelt Browning BAR Match 308 til jakt/jaktfelt og vent på at DSSN ser at karantenen ikke har noen hensikt. :lol:

 

Har lagt merke til at riflene på praktisk lista til stadighet er på tilbud hos forhandlere, ligger lenge på finn og sågar kan leveres plombert.

Plombert våpen til 25-30K,jada. :roll: Tipper dette har slått ut bruktmarkedet for konkuranselista for DSSN medlemmer. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Børsa dere prater om ligger det hele 2 av på gunbroker.com i USA så liten tilgang er vel kanskje problemet. :forvirra:

 

Betalte forresten 5400 for ny rustfri mini i 1996.Nå koster den ja,.- sjekk sjøl så det blir riktig. En kompaktklasse med 1,6 bensin har ikke steget så mye på den tida.

Link to comment
Share on other sites

Innsatsmessig korteste vei; 1 stk Mini 14/30 Tactical med ATI Strikeforce uten folding fra Våpen Søilen eventuelt Browning BAR Match 308 til jakt/jaktfelt og vent på at DSSN ser at karantenen ikke har noen hensikt. :lol:

 

At folk omgår karantenetiden ved å erverve halvautorifler på jaktgarderoben for å bruke de til dynamisk er jo ikke noe problem for DSSN, det er et problem for alle andre når jakterverv av disse riflene evt blir forbudt en gang.

Link to comment
Share on other sites

Slemmo er snart senior!

Mr telefonoperatør, jeg har ikke sett deg på noen match med coonanen enda? ;)

 

 

Vel skutt 4 milfelt runder, og 2 eller 3 mag1-runder med den siden jeg fikk den. Ikke all verden, men har jo litt å velge i nå :) Får ikke helt presisjonen med 38spc.

 

Skutt open med den, men da trenger jeg en håndfull nye magasiner...

Link to comment
Share on other sites

At folk omgår karantenetiden ved å erverve halvautorifler på jaktgarderoben for å bruke de til dynamisk er jo ikke noe problem for DSSN, det er et problem for alle andre når jakterverv av disse riflene evt blir forbudt en gang.

 

Det kun en type våpen som har karantene i norge og det er pistol. At Rifla er for stygg for Direktoratet for naturforvaltning setter den ikke i en særstilling i forhold til våpenloven. Du kan jakte med 2+1(3+1) i så store magasiner du vil uten plombering med bare egenjustis på antall skudd i våpen.

 

I norge vil dem slite med å få inndratt halvauto erhvervet før ca; 2004 da oppføringen i våpenregisteret vil være (rifle,kaliber,merke,nummer). Med mindre merke avslører at det ikke kan være manuelt.

 

Og for å klargjøre det;jeg mente ikke at man nødvendigvis skulle bruke jaktvåpen til DSSN.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...