Jump to content

Korteste vei til HK MR rifle


OnklMartin

Recommended Posts

Hehe, har vært med på den et par ganger jeg også.

 

Men faktum er nok at det dessverre har blitt mindre og mindre av dette i nyere tid.

 

Jeg husker i min egen førstegangstjeneste hvor vi fikk en rykende fersk Lt. fra KS midt i førstegangstjenesten.

Når det andre befalet fortalte han hvor mye ammunisjon vi hadde resten av året var han helt overbevist om at de bare drev gjøn med han. (og jeg var visstnok i en relativt prioritert avdeling har jeg blitt fortalt)

 

I HV derimot er det litt andre boller. (for min del ihvertfall, er jo ganske varierende erfaringer her også)

Årets øvelse var vel første gangen vi klarte å skyte bort all ammunisjonen vi fikk utlevert, og jeg har ikke akkurat vært gnien på utdeling av ammunisjon når jeg har vært skytebaneleder. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, har vært med på den et par ganger jeg også.

 

Men faktum er nok at det dessverre har blitt mindre og mindre av dette i nyere tid.

 

Det er fordi det faktisk er gedigent sløsing med penger - ammunisjonsallokeringer var basert på hvor mye man faktisk skjøt av fjorårets ammunisjon. Derfor ble restlageret skutt opp rundt nyttår for å påse at man fikk like mye neste år, bare slikt "just in case". Reglene ble så forandret for å stoppe nettopp dette.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er fordi det faktisk er gedigent sløsing med penger - ammunisjonsallokeringer var basert på hvor mye man faktisk skjøt av fjorårets ammunisjon. Derfor ble restlageret skutt opp rundt nyttår for å påse at man fikk like mye neste år, bare slikt "just in case". Reglene ble så forandret for å stoppe nettopp dette.

 

 

Ja, dagens regler hindrer sløsing, nå har de et myyyye bedre system. Nå betaler forsvaret store summer til et sivilt firma for å brenne opp ammunisjon som forsvarets avdelinger ikke har budsjett til å skyte opp. Vi har fått hele 36 skudd pr befal til årets HV-øvelse, så tipper vi blir veldig gode å skyte av dette.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, dagens regler hindrer sløsing, nå har de et myyyye bedre system. Nå betaler forsvaret store summer til et sivilt firma for å brenne opp ammunisjon som forsvarets avdelinger ikke har budsjett til å skyte opp. Vi har fått hele 36 skudd pr befal til årets HV-øvelse, så tipper vi blir veldig gode å skyte av dette.

 

 

Seriøst ? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...