Jump to content

.223 Remnington er "terrorammunisjon" og bør forbys..


Hedmarkingen

Recommended Posts

  • Replies 256
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

OK! Jeg skal gjøre et siste forsøk :wink:

Hva jeg mener, eller hva dere måtte mene om DFS og .223 spiller ingen rolle.

VALGET ER TATT!! (Med to strek under svaret)

 

Forklaring: Det nytter ikke å slå ihjel en død hest :mrgreen::roll:

 

La det synke litt inn, så kanskje dere forstår hvorfor:

Nå er jeg tom for pust, og gidder ikke bruke mere tid på dette :roll: Det finnes mere konstruktive gjøremål her i livet :wink:
Link to comment
Share on other sites

Nettopp, Flashman! - hvorfor er da 5,56 så ille?

 

Jeg har da ikke sagt eller gitt utrykk for at 5.56 er ille, har instruktørkurset på 416 og har hatt det som tjenestevåpen både hjemme og uttaskjærs.

 

Det som er ille, er DFS sitt makeskifte til en forloren utgave av rifleseksjonen i Skytterforbundet og fornektelse av egen formålsparagraf og historie, mens de løper dørene ned på stortinget for å beholde skattepenger som hadde trent ca 50 HV områder årlig...

Link to comment
Share on other sites

Retorisk ment- ergo hvorfor de som stemte nei syns det er så galt. Mente ikke insinuere at du hadde sagt noe, jeg tenkte på DFS' syn.

 

Jeg personlig ser ingen grunn til at de skal være så dødsskeptiske som de er. Spør på din lokale skytebane hva de mener, og det er tydelig det kun går på følelser ("jahh, det der nya greiene"), ikke noen klar grunn bak.

 

Enig med deg. De pengene kunne blitt brukt til andre ting. Trist å se at HV forfaller samtidig som DFS skal frem i media som lokale helter.

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg mener, eller hva dere måtte mene om DFS og .223 spiller ingen rolle.

VALGET ER TATT!! (Med to strek under svaret)

 

Forklaring: Det nytter ikke å slå ihjel en død hest :mrgreen::roll:

Jeg fikk ikke svar tidligere i tråden, så jeg forsøker igjen: Kan du henvise til regelen som sier at ethvert forslag kan legges frem for DFSs styrende organer eksakt en gang, også er det endelig avgjort til evig tid? Tviler på at den eksisterer (selv om det til tider virker slik :mrgreen:).

 

I så fall er det en intressant type organisasjonsdemokrati som følges.... :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Vi har to godkjente skytterorgansisasjoner i norge som er anti våpen. DFS med sin greie om det er farlig å gi sivile noe vettugt å skyte stang med og DSSN som har funnet ut at det er viktig med 2 års karantene på en våpenklasse du uansett får kjøpt til jakt/jaktfelt.(ja annet utseende,men det betyr null) Det er nødt til å være andre grunner til det enn samfunnsikkerhet ihvertfall. For angående det så hjalp det ingenting. :roll: Så da bruker ihvertfall jeg tiden min på NSF,NJFF og de andre som ikke er sånn. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har jeg påstått noe som helst? Hvis du roet ned to hakk og ikke tok alt som en fornærmelse så hadde sikkert kvelden blitt hyggeligere for alle, deg selv inkludert. Jeg har ikke drevet lenge med praktisk nei, men det er ingen hemmelighet heller, da jeg er rimelig åpen om hvem jeg er. Selvsagt lettere å sitte 100% anonym og være verdensmester. :winke1: Som Slemmo sier, så er ikke den versjonen du deler akkurat den historien jeg har hørt heller, og derfor stilte jeg spørsmål. Hvis du har stålkontroll på det meste som foregår så er jeg bare takknemlig hvis du deler jeg. Du kan godt sende pm hvis du ikke vil skrive her.

Link to comment
Share on other sites

For å nyansere.

 

Er ingen tvil om at det er mange som kunne vært mer aktive med riflene sin, men er mer i tvil om at dette utgjorde et alvorlig samfunnsproblem som måtte "løses". Og er meget i tvil om at det å strupe ned rekrutteringen til grenen var rette måten å få flere folk på banen.

 

Det har vel historisk aldri vært stor rekruttering til rifledivisjonene, mitt inntrykk derimot er at det har vært en veldig positivt utvikling bare siden jeg begynte å delta på matcher i 2011. Nivået har aldri vært høyere enn det er nå, og flere av de som har kommet inn i norgestoppen nå er folk som har begynt de siste 5 årene. sponsorer begynner å dukke opp, tilogmed mainstream selskaper som normalt ikke er involvert i skyting, og dynamisk rifle fremstår som mer seriøst enn noen gang. Fra å være en gren hvor det var 3-4 gode skyttere så var det på årets NM 8-10 potensielle medaljekandidater i open divisjon, du skal ikke mer enn 3-4 år tilbake før situasjonen var en helt annen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har holdt på med praktisk/dynamisk siden begynnelsen på 90 tallet til og fra, og da med riflekurs og rifle som hovedbeskjeftigelse, etterhvert også pistol, hovedsaklig på klubbnivå, men også i åpne konkuranser (normalt ett eller annet sted nede på resultatlistene) og jeg deler Slemmo sitt inntrykk.

 

Luksus problemene for arrangørene i DSSN nå om dagen, er at det er omtrent umulig for hobbyfolket å komme seg på åpne stevner med mindre man planlegger 6 mnd frem i tiden og vokter påmeldigsskjemaene som en hauk. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Har jeg påstått noe som helst? Hvis du roet ned to hakk og ikke tok alt som en fornærmelse så hadde sikkert kvelden blitt hyggeligere for alle, deg selv inkludert.
Tja, er nok noe som går begge veier, sikkert flere av oss fra tid til annen burde vurdere hvordan vi fremtår her på kammeret... ;)

 

Som Slemmo sier, så er ikke den versjonen du deler akkurat den historien jeg har hørt heller, og derfor stilte jeg spørsmål. Hvis du har stålkontroll på det meste som foregår så er jeg bare takknemlig hvis du deler jeg. Du kan godt sende pm hvis du ikke vil skrive her.
Er vel ikke noen hemmelighet at dette vedtaket, på tross av enkelte uheldigheter, reddet rifleskyteingen, så dette er ikke noe kritikk av DSSN-styret, bare min forståelse av hvorfor det ble som det ble.

 

Men er vel heller ikke noen hemmelighet at "våpensamlerproblematikken" ikke kommer fra utenfor skyttermiljøet...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nivået har aldri vært høyere enn det er nå, og flere av de som har kommet inn i norgestoppen nå er folk som har begynt de siste 5 årene. sponsorer begynner å dukke opp, tilogmed mainstream selskaper som normalt ikke er involvert i skyting, og dynamisk rifle fremstår som mer seriøst enn noen gang. Fra å være en gren hvor det var 3-4 gode skyttere så var det på årets NM 8-10 potensielle medaljekandidater i open divisjon, du skal ikke mer enn 3-4 år tilbake før situasjonen var en helt annen.
Utvilsomt, men stiller meg skeptisk til at du kan spore dette tilbake til riflekarantenen.

 

Som Flashman sier er terskelen for mosjonsidrett i IPSC blitt høyere, og tviler på at DSSN på sikt kan komme forbi at uten bredde ingen topp...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke sammenhengen med at karantenetiden skal ha gitt økningen i dynamisk rifle. Hadde det ikke vært for karantenetiden hadde jeg startet rifleskytingen 2 år tidligere:P

 

Wheelgunner, veldig enig i at det er sunt med bredde i en idrett, men det kan vel være topp uten bredde? Se på formel 1 :P

Link to comment
Share on other sites

Nivået har aldri vært høyere enn det er nå, og flere av de som har kommet inn i norgestoppen nå er folk som har begynt de siste 5 årene. sponsorer begynner å dukke opp, tilogmed mainstream selskaper som normalt ikke er involvert i skyting, og dynamisk rifle fremstår som mer seriøst enn noen gang. Fra å være en gren hvor det var 3-4 gode skyttere så var det på årets NM 8-10 potensielle medaljekandidater i open divisjon, du skal ikke mer enn 3-4 år tilbake før situasjonen var en helt annen.
Utvilsomt, men stiller meg skeptisk til at du kan spore dette tilbake til riflekarantenen.

 

Som Flashman sier er terskelen for mosjonsidrett i IPSC blitt høyere, og tviler på at DSSN på sikt kan komme forbi at uten bredde ingen topp...

 

At karantenetiden alene er orsaken til at nivået har blitt høyere tror ikke jeg heller, det er nok mere sammensatt enn som så, men en ting er sikkert og det er at det fjerner en viss andel av de som ikke er interessert i å konkurrere med rifla de kjøper.

 

Det er heller ikke noen kvotering av skyttere på stevner, alle har like muligheter til å sitte klar på shootnscoreit og melde seg på når stevneregistreringene starter, men det var kanskje mer sånn i gamle dager at man bare kunne melde seg på litt sånn når det passet seg og alikevel få plass.

 

Og vi er fortsatt veldig langt unna at andelen toppskyttere er noen trussel mot mengden av breddeskyttere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

men en ting er sikkert og det er at det fjerner en viss andel av de som ikke er interessert i å konkurrere med rifla de kjøper.
Er det virkelig så mange som bevist kjøper rifle, til 10-15-30.000 kr., bare for å ha den stående i skapet? Er nok mer at det plutselig dukker opp årsaker som ny jobb, ny kjærring, nye unger. Noe du aldri løser med noen karantene ;)

 

Ikke er du pliktig til å møte opp etter de to årene heller, er nok dessverre mest en politisk, symbolsk avlatshandling.

Link to comment
Share on other sites

men en ting er sikkert og det er at det fjerner en viss andel av de som ikke er interessert i å konkurrere med rifla de kjøper.
Er det virkelig så mange som bevist kjøper rifle, til 10-15-30.000 kr., bare for å ha den stående i skapet? Er nok mer at det plutselig dukker opp årsaker som ny jobb, ny kjærring, nye unger. Noe du aldri løser med noen karantene ;)

 

Ikke er du pliktig til å møte opp etter de to årene heller, er nok dessverre mest en politisk, symbolsk avlatshandling.

 

Trur ikke jeg ha vært mer enig med deg Wheelgunner :D

 

Emanuel, Formel 1 er toppen, resten av bilsporten er bredden som finner de nye talentene.

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å tenke før man skriver, kanskje til og med vente 1 minutt til man trykker "post". Dette har blitt en 6 sider lang sutretråd hvor bare 6-7 innlegg handler om tema.

 

Ja, da er det jo bare å la vær å følge sin egen moralske pekefinger og poste nok ett innlegg, hvor det sutres over andre som sutrer... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle spikke litt fliser for å hive på bålet:

 

Når man skriver "dyktiggjøre for landets forsvar", hva mener man da egentlig med de to siste ordene?

 

Under andre verdenskrig var dfs gutta beryktet helt ned til en ørnerede på en høyfjell i Østerrike. Det ble sagt at gutta var usedvanlig presis på avstander over kilometeren, særlig gutta fra altabataljonen. Dette med krag, tenk hva de hadde fått til med dagens utstyr.

 

Dette er tilegnete kunnskap, som man får av skyting.

Klart 338 lapua, i en customrigg toppet med 30k kikkert gjør en bedre jobb hvilken som helst dag. Men har alle råd til det?

Hvis det var sånn hos dfs,Da hadde vel lommebokene bestemt hvem som var skyttere og ikke ferdighetene.

Og antall kapable skyttere vært ganske så få.

 

Synes dfs gjør en god jobb, men litt idioti og ikke innføre 223. Det hadde vel bare gjort at det ble enda rimeligere å trene mye.

 

 

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Alle som tror det hadde blitt så billig å trene er litt på bærtur. Ola DFS-Skytter gidder stortsett ikke trene med jalla ammo utendørs.

Folk trener med 6,5 fra raufoss, lapua, norma, som koster ca 8 kr pr stk, eller med hjemmeladd av tilsvarende kvalitet som koster ca 4 kr pr stk. Ja man kunne kansje ladda 223 for en krone mindre pr hjemmeladd. Og kansje fabrikkpatronen ville kosta ca 7 kr. Men det er ikke en dramatisk reduksjon mtp at man må rive ut et ekstra løp, 8 magasin og bolt for å starte opp. Man måtte skutt et år eller tre med normalt forbruk for å i heletatt kommet i null.

(ikke kom med billigpatronpriser, det er omtrent ikke noen dfs skyttere jeg vet om som noengang trener med billigpatroner som feks S&B.)

Link to comment
Share on other sites

Det er bare de som vil bytte kaliber som må skyte lenge for å gå i null, alle som begynner med DFSskyting får besparelse fra dag 1. og 1 krone per smell er en ganske betydelig besparelse. I tillegg har jeg inntrykk av at det er mange DFSskyttere som mener 6.5 er en mye bedre patron, for dem er det jo ett fett om man hadde innført 223 da de ikke ville byttet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mentaliteten er at DFS har nok med kalibervalg til saueren. .223 blir en litt smør på flesk unødvendig ammo i finkaliber med lite rekyl slik som .22 settet, og spinkel nok til å ikke matche 6.5 i vindstabilitet. Rekylen skal visst også ha noe med konkurranse kontinuitet å gjøre. Det finnes jo allerede en egen HK416 klasse til grønt innført i .223/5.56. Men jeg hadde ikke sagt nei takk til en HK MR223 klasse til sivilt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo allerede en egen HK416 klasse til grønt innført i .223/5.56. Men jeg hadde ikke sagt nei takk til en HK MR223 klasse til sivilt. :mrgreen:

 

Det finnes allerede en åpen klasse der du kan delta med omtrent hva som helst som smeller men ikke går i jeger-klassen. Sant nok, det gir ikke ervervsgrunnlag, men det er nok HV-gubb og NROF-folk på feltstevnene rundt om til at du ville gli rett inn. :-)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en åpen klasse men den er slett ikke "åpen".

 

7.238 Åpen klasse

1. Klassen omfatter skyttere klasseført i klasse

3 – 5 som benytter forbudte medikamenter av medisinske grunner i henhold til WADA sin dopingliste. Skyttere fra og med Juniorklassen med funksjonshemminger som gjør at de ikke kan delta innenfor DFS sitt alminnelige regle- ment. Hvert slikt tilfelle skal godkjennes av generalsekretæren.

2. Skyttere som blir friske eller slutter med for- budte medikamenter går tilbake til den klassen de opprinnelig deltok i. Dette kan skje i løpet av kalenderåret. Tilsier alder at man kan gå til en aldersbestemt klasse kan skytteren velge det.

3. Klassen skyter program for klasse 2 uten mes- terskap. Klassen betaler vanlig innskudd og premieres iht. DFS standard reglement for pre- miering.

 

Du kan slett ikke skyte med hva du vil, men du kan derimot være dopet og/eller funksjonshemmet.

Link to comment
Share on other sites

Der kan man se, jeg kan åpenbart ikke reglementet innen eget forbund. :oops::lol: Jeg beklager på det dypeste, og til mitt forsvar vil jeg påberope meg at navnet er en smule villedende. ;-)

 

Den flausen til side så vil det forbause meg veldig om du ikke får skyte i jegerklassen evt HK/ag-klassen med det du måtte ha med. Men også der har kanskje VeT|Us bedre greie enn meg på hva som går og ikke..

Link to comment
Share on other sites

Har meldt meg inn i det lokale skytterlaget på ren trass, så jeg får tilgang på banen deres. Våpen tenkt brukt? En Stag 3G i 5.56 (siden det tydeligvis skorter på kunnskap om .223 der i gården får en satse på de ikke vet det er akkurat samme greia, selv om jeg mistenker de lokale gutta har en del mer peil enn leserbrevskribenter og andre bladfyker) og en MR308 i (logisk nok) .308 :)

 

Så får de heller konkurrere seg i mellom med Skandinavisk TrumfkortRifle i 6,5 :P

Link to comment
Share on other sites

No hard feelings :wink:

 

 

Min erfaring er at så lenge du ikke skyter med Skandinavisk TrumfkortRifle (willyandre, du er genial) så går du i jegerklassen. Samma hva du skyter med. Feltskyting i regi av DFS har jeg 100% gode erfaringer med. Nå skal jeg tøye strikken langt neste sesong med AR15 og lår-rigg og se hva som skjer.

Regner med at alle gir beng i hva en særing som meg holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Har meldt meg inn i det lokale skytterlaget på ren trass, så jeg får tilgang på banen deres.

Trass i vei - Kanskje du blir konvertitt og ender opp med 6.5 du også :-)

 

Kjøp gjerne noen flere prisgunstige rifler på jaktdepotet.no. Det er kjekt med litt flere kaliber å velge på.

Forandring fryder en mørk stormfyllt vinterkveld ved ladepressa.

 

Husk å ta vare på alle tomhylser slik at du kan lade de senere.

Da holder du kostnadene nede.

Selv tomhylser du ikke kunne tenke deg å omlade kanskje kan byttes/selges senere.

Noen bøtter med hylser tar ikke all verden med plass.

 

Det er jo ikke godt å vite om krona synker videre nedover.

Saudi Arabia pumper alt de orker for å gjenvinne markedsandeler. Da er det kjekt med litt på lager for å overvintre til bedre tider.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser flere og flere som kommer slepende med "AR15 kloner" på banen, så det burde ikke by på store problemer :wink: Det eneste jeg legger merke til er at de som skyter med de, skyter ganske dårlig. Hva det skyldes skal ikke jeg begi meg inn på, jeg bare konstaterer en observasjon. Men siden de har halvauto kompenserer de gjerne med antal skutte skudd på en kveld da :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...