Jump to content

Federal fusion 6.5x55


hardnakke

Recommended Posts

Beste jaktammo jeg har brukt og sett til rådyr. Litt store kroneshull ut med ei lita rose rundt. Brukte Mega i fjor, og selv om den også gav fine slakt så er det langt fra Fusion. Meeen, holder som sagt ikke kravet, og i mitt 50cm løp gir den bare 730- 740m/s. Lapua Mega som er 10,1g gir jevnt 750m/s, og jeg holder dermed greit storviltkravet med kort 6,5-pipe :mrgreen:

 

Kravet med 10g kule er 2200, IKKE 2400J :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Drar opp igjen denne tråden.

140grs er  vel blitt lovlig igjen etter nye krav til ammunisjon. Vurderer å bruke fusion som hovedkule til høsten etter gode erfaringer fra 30.06 tidligere. 
Børsa den er tiltenkt er for bevegelig jakt og vil bli brukt i hovedsak på hjort og rådyr. Større vilt er ikke aktuelt. 
Ser at fusion både fås i 140 og 156grs i 6,5. 140grs har marginalt høyere utgangshastighet enn 156 grs, men i praksis ser det ut til at den tyngste vil ha flatest kulebane pga bedre BC. 
 

Virker egentlig som at begge er litt slapt ladet, men kan ikke se noen grunn til å bruke annet enn 156grs hvis en ikke er veldig rekylredd..

https://www.federalpremium.com/search?q=swedish

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Olemann said:

Ser at fusion både fås i 140 og 156grs i 6,5. 140grs har marginalt høyere utgangshastighet enn 156 grs, men i praksis ser det ut til at den tyngste vil ha flatest kulebane pga bedre BC. 

Virker egentlig som at begge er litt slapt ladet, men kan ikke se noen grunn til å bruke annet enn 156grs hvis en ikke er veldig rekylredd.

Mitt inntrykk er også at den er litt slapt ladet (kf. oppgitt hastighet på esken). Har brukt/bruker 140 grs til rådyr, ville nok valgt 156 grs om hjort også stod på menyen. Det finnes bedre (og vesentlig dyrere) kuler av typen "bonded", men jeg er overbevist om at 156 grs Fusion i 6,5 gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Sølvrev said:

men jeg er overbevist om at 156 grs Fusion i 6,5 gjør jobben.

6,5x55 oppnådde sitt gode rykte med de tunge rundnesede kulene.

Det som er det merkeligste med 6,5x55 for jakt er at det i mange år var forbudt å bruke tyngre kuler enn 120 gr (tror jeg det var) også på elgjakt. På reinsdyrjakt var det regler om minste kaliber på 10 mm (tror jeg det var).

Jeg har ikke disse reglene i hodet, dersom noen har nøyaktige tall så kom frem. Men uansett fant man på mange rare begrensinger.

Link to comment
Share on other sites

Og regelen med enkeltskudd var gjeldende til inn på 90’ tallet. Etterkvart slapp vi å oppsøke lensmann for å få satt inn plombering på magasinet men kunne lage ei ega «plompering/blokkering» av magasin.

 

Når det gjelder fusion i 6.5 så var den slapt ladet før. Skøyt imidlertid fleire elg og rein med den kula med meget fine slakt som resultat. Hverken eg eller dyra var klar over at den ikkje var kraftig nok. Har også brukt den i 30-06, gode resultat i dette kaliberet også👍

Link to comment
Share on other sites

Brukte Fusion i 30.06 uten del år. Godt fornøyd med presisjon, skuddvirkning og ødeleggelser på et titalls dyr som den ble brukt på. Gikk imidlertid over til blyfritt etter pålegg fra fra sambo. 
 

I 6,5 er det lite blyfritt å få tak i enda, så tenkte å bruke fusion et år eller to inntil utvalget blir bedre.
Vil sannsynligvis bli begrenset antall vilt med denne pga tiltenkt bruk. 
Normalt gir lettere kule litt flatere kulebane pga høyere hastighet, men det gjelder ikke denne. Uten å ha forsøkt å regne på det så vil det ikke være noe å tjene på å velge 140grs foran 156grs. Egentlig så ser jeg ingen fordel med 140grs bortsett fra litt mindre rekyl, eller er det andre egenskaper jeg ikke har tenkt på?

 

Hastighet i m/s på 156grs fra Federal sine sider under ved munning, 100,200 og 300m, 140grs i parentes. 

762(771), 709(712), 658(655), 610(601)

Ut fra dette ser det ut til at det er identisk hastighet rundt 150m og sannsynligvis innom noen mm forskjell mellom 0-300m. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...


Dette er 140 gn Federal Fusion skutt på 300m, utgangshastighet 780 m/s.

Har hatt god erfaring med Fusion i 308 win og ser ingen grunn til at kula ikke skulle fungere i 6,5x55.

Nå er våpen/kaliber tiltenkt rådyrjakt og presisjonen er det ikke noe å si på.

E803AA94-429C-4A66-B21F-8EA3E881734A.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...