Jump to content

Storviltprøven og systemvåpen samt annet OT :)


Bluto

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Og på våpenkortet til låsekassa står det "UTEN" under kaliber.

Kaliberet finner du på våpenkortet til løpet

Dette er i grunn en tulle diskusjon for svaret er åpenbart.

Problemstillingen har aldrig kommet opp, det er en grunn til det

SH

 

Det kan muligens virke som en tullediskusjon i forhold til emnegruppen, men i forhold til hva som skal dokumenteres er det slett ikke noen tullediskusjon. Så langt har det avdekket at enkelte har tillagt seg en praksis som ikke følger forskrift.

Har nå forstått det slik at systemvåpen har et nummer på låskassedelen og at det først blir et komplett våpen når løpet blir montert. At løpet har et eget nummer er saken uvedkommende. Når løpet er montert kan du tilfredsstille kriteriene i forskriften: våpennummer og kaliber. Det er hva som skal stå på Jegeravgiftskortet.

 

Du får vise hvor i forkriften det står at pipe/løpsnummeret skal skrives på Jegeravgiftskortet.

Link to comment
Share on other sites

Er nok mere umake å føre inn låsekassenummer en løpsnummer på blaseren for da må du demontere riflen :wink:
Ikke på min Blaser. Der er det stemplet klart synlig på venstre side på toppen av bæreblokken og fyllt med hvit lakk for å gjøre det enda synligere.

Men grunnen til at vi praktiserer som vi gjør er at tar du et løpssett med sikter fra en Blaser, Kr-1, Steyr Luxus etc. og flytter over i en annen stokk/låskasse, så er de fortsatt innskutt. Flytter du løp og sikte fra en Sauer, Helix etc. til en annen er de IKKE innskutt. Det vi bevitner er at prøven er bestått med en gitt kombinasjon av komponenter. Og ja, jeg er klar over at dette ikke tar høyde for om man bytter kikkert etter oppskyting.

Link to comment
Share on other sites

@Highpower, ok da husker jeg feil men gadd ikke få ned å se på min egen børse hvor snr var, trodde det var inne i stokken :wink: .

 

Har nå på morgenen snakket med Singsås i Miljødirektoratet og han bekreftet at det

" NATURLIGVIS" var snr på pipa som skulle føres på vitnemålet og at dette ikke var til å misforstå.

Jeg forklarer at noen allikevel klarer å misforstå, hvorpå han svarer at det finnes alltid noen kverulanter :mrgreen:

(Han leste teksten om og om igjen, der det står at det for hver pipe skulle tas en prøve og lurte på hvordan noen kunne misforstå at det var pipenummeret som skulle bevitnes)

 

Han skulle iallfall sørge for at dette kom frem i klartekst neste gang de skulle revidere dette.

 

For å bekrefte historien, ring Singsås på 03400

 

Ha en god dag!

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Mener du at det ikke er, eller bør være, lov til å bytte kikkert etter oppskyting?
Absolutt ikke, og det har jeg heller aldri påstått. Jeg gjør det selv - veksler mellom kikkert og rødpunkt på ett av løpssettene. Jeg tar bare høyde for enkelte forumdeltakeres evne til å kverulere på denslags detaljer 8)
Link to comment
Share on other sites

(Han leste teksten om og om igjen, der det står at det for hver pipe skulle tas en prøve og lurte på hvordan noen kunne misforstå at det var pipenummeret som skulle bevitnes)
Ganske arrogant holdning. Dette står i instruksen linket til tidligere i tråden.
Arrangerende lag kontrollerer at jeger bruker påbudt

jaktammunisjon og kaliber for storviltjakt under

gjennomføring av skuddserie mot dyrefigur. Likeledes

kontrolleres våpenets nummer før vitnemål om bestått

skyteprøve gis.

 

Mener du at det ikke er, eller bør være, lov til å bytte kikkert etter oppskyting?
Absolutt ikke, og det har jeg heller aldri påstått. Jeg gjør det selv - veksler mellom kikkert og rødpunkt på ett av løpssettene. Jeg tar bare høyde for enkelte forumdeltakeres evne til å kverulere på denslags detaljer 8)
Men, hva med spørsmålet mitt lengre opp, er det greit å sette en oppskutt pipe i ett helt annet våpen. Dvs bytte alt, avtrekk, kikkert, kikkertmontasje etc.
Link to comment
Share on other sites

Det dreier seg vel egentlig om hva som er oppskytingens hensikt. Er det kontroll av utstyret, eller er det kontroll av skytterens ferdighet? Jeg vet at mange vil hevde at det er begge deler, men kontrollen av utstyret gir liten mening. Mye kan ha skjedd fra oppskytingen til skuddet avfyres på jakt. Det mest vanlige er vel at man skifter ammo.

Link to comment
Share on other sites

Vi praktiserer at etter endt oppskyting, har man ikke lov til å endre på våpenet ( bytte kikkert, eller løp )

Dette kontrolleres ved at standplassleder setter på spesiell tape ( forsegling) som ikke kan fjernes uten at det lager merker.

Det er heller ikke tillatt å justere på kikkertsiktet etter endt oppskyting. Om dette gjøres, må det skytes opp på nytt. Mange vet ikke hvilken vei man skal justere for å få treffpunktet der man ønsker, og man kan ende opp med at man justerer treffpunktet ut av treffområdet på reinsfiguren.

 

Disse retningslinjene ble vedtatt 1.april

Link to comment
Share on other sites

Han skulle iallfall sørge for at dette kom frem i klartekst neste gang de skulle revidere dette.

 

Singsås vet nok utmerket godt at inntil en revisjon er gjort så er det nåværende utgave som gjelder :mrgreen:

At han ikke kunne forstå ........osv :lol:

Dette viser bare at forstand ikke er likt utdelt blant byråkrater heller :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var et dårlig forsøk på forsinket aprilspøk. Men man måtte jo ha praktisert det cirka slik om "testen av utstyret" skulle ha hatt noe for seg. Jeg har alltid hatt et veldig avslappet forhold til skyteprøven. Det er definitivt ikke de som har problemer med skyteprøven som oftest må ringe ettersøkshund i vårt distrikt, snarere tvert imot.

Link to comment
Share on other sites

I alle år så har kun pipens/løpets "våpen nr" blitt ført opp på jegerkortet.. Skyter opp med pluss minus 5 Blaser piper/løp hvert år.. Disse blir brukt i to forskjellige stokker proff og Lux R8 alt etter dagsform, vær og føre.. På de forskjellige banene jeg har skutt opp har dette blitt praktisert likt..

Link to comment
Share on other sites

I alle år så har kun pipens/løpets "våpen nr" blitt ført opp på jegerkortet.. Skyter opp med pluss minus 5 Blaser piper/løp hvert år.. Disse blir brukt i to forskjellige stokker proff og Lux R8 alt etter dagsform, vær og føre.. På de forskjellige banene jeg har skutt opp har dette blitt praktisert likt..
Selv om jeg mener dette burde vært lov, tror jeg det ikke er det, slik forskriften er skrevet i dag.
Link to comment
Share on other sites

Mener du at det ikke er, eller bør være, lov til å bytte kikkert etter oppskyting?
Absolutt ikke, og det har jeg heller aldri påstått. Jeg gjør det selv - veksler mellom kikkert og rødpunkt på ett av løpssettene. Jeg tar bare høyde for enkelte forumdeltakeres evne til å kverulere på denslags detaljer 8)

Om du bytter sikte så er jo litt av vitsen med at du skal ha skutt opp med jaktammunisjon borte. ;)

Link to comment
Share on other sites

Begynner å ligne på noe nå :mrgreen:

* "Plombering" mellom løp/pipe og låskasse.

* "Plombering" mellom sikte og innfestning på våpen.

* "Plombering" på justerings skruer for sikter.

* "plobering" med/uten lyd-demper

* "Plombering" av forstørrelse på siktet

* ammo. m/s @100m. Type kule, hylse, tennhette, krutt og lengde på patron dokumentert

* Og ikke glem skytestilling

Link to comment
Share on other sites

Mener du at det ikke er, eller bør være, lov til å bytte kikkert etter oppskyting?
Absolutt ikke, og det har jeg heller aldri påstått. Jeg gjør det selv - veksler mellom kikkert og rødpunkt på ett av løpssettene. Jeg tar bare høyde for enkelte forumdeltakeres evne til å kverulere på denslags detaljer 8)

Om du bytter sikte så er jo litt av vitsen med at du skal ha skutt opp med jaktammunisjon borte. ;)

 

Mao er det generelt sett helt meningsløst å være nødt til å skyte opp med flere enn et våpen.

 

En skyteprøve i året med et av våpnene du eier som er lovlig på storvilt.

Helmantel lovlig til oppskyting.

 

Alt for å se at du mestrer et minimum av skyteferdigheter før du slippes løs på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Nja, skyterferdighet er utvilsomt en viktig ting.

 

Men det er også er viktig aspekt at våpenet skal være i god stand og ikke minst innskutt. Er dessverre folk som kan finne på å pakke rifla og kikkerten rett ut av eska og skyte første skudd med nytt våpen mot en elg...

 

Som godt kan være først skudd de avfyrer noensinne også!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg, som også foreslått over, ville heller hatt en vanskeligere skyteprøve, som man bare avla med ett våpen, for å bekrefte ferdighetene til skytteren. Har man greid det, kunne man få jakte med hvilket som helst våpen.

 

Melder meg inn i støttegruppen for "Vanskeligere skyteprøve med rett til å jakte med hvilket som helst våpen".

Link to comment
Share on other sites

Jeg anser fortsatt at skyteprøva kan fungere godt som en minimumstest på i hvilken forfatning våpen og siktemidler er. Det må være rimelig å anta at de fleste som er såpass interessert at de sjonglerer flere sikter og kanskje også piper til et våpen har en viss kunnskap om hvordan ting henger sammen og således også tar de forholdsregler som trengs for at ting skal være på stell. De som bare skyter opp med Hv-Mauseren de har arvet av bestefar for å sitte på stubben i to dager, derimot. De kan kanskje ha godt av å finne ut at montasjen er løs på skytebana og ikke i skogen. det er det nemlig ikke sikkert de finner ut av uten å teste. Og kanskje det da hjelper å teste med noen med litt peiling til stede.

 

Og nei, vi fanger ikke opp alt. Heller ikke de som tryner i ura og fortsetter som om ingenting har skjedd, men vi fanger opp noen. Og alle monner drar. Vi dropper ikke fartsgrenser heller fordi noen(, ok da, ganske mange) driter i dem, men det hjelper til å holde forholdene på veiene nogenlunde levelige. Det kan ikke være slik at et system må være 100% vanntett før en tar det i bruk. Da ville en ikke fått regulert/styrt noe som helst. Og uansett hvor liberalistisk en måtte være så tror jeg ikke det er mulig å komme unna at noen ting uansett må reguleres og styres :wink:

 

Edit: Men på den annen side. Til dere som mener ei skyteprøve som gir rett til å jakte med alt kunne vært en god løsning. Hvorfor ikke. Vi får fortsatt luket ut/hjulpet han luringen med Hv-Mauseren som jeg skriver om over her. For han har neppe mer enn ei børse.

Link to comment
Share on other sites

Dansk "Rifle Prøve" siden tråden i god Kammer tradisjon har sklidd ut.

 

For at en ny jæger kan opnå tilladelse til at gå på riffeljagt i Danmark med ammunition med centraltænding, skal man bestå en tvungen riffelprøve, hvor man skyder til en skive som den viste nedenfor. bukkeskive-web.jpg

Man skal have bestået haglskydeprøven, før man kan aflægge riffelprøven og bueprøven. Dette gælder ikke for jægere, som bestod jagtprøven i 2013 eller før.

Danmarks Jægerforbund : Om riffelprøven

 

Før prøven, skal du :

 

Tilmelde dig riffelprøvenSikre, at din våbentilladelse er i orden (nummer på våben og våbentilladelse skal stemme overens), ellers kan prøve ikke aflægges.

 

Ved prøven, skal du:

 

Forevise gyldigt jagttegn Medbringe det våben (med våbentilladelse), som prøven ønskes aflagt med, tillige med den fornødneammunition, samt evt. hjælpemidler.  Våbennummeret på våbentilladelsen og våbnet skal stemme overens. Det medbragte våben og ammunitionen skal opfylde lovens krav til jagt på råvildt, med hensyn til krav til anslagsenergi og kuglevægt. Du må således gerne anvendes fuldkappet ammunition , herunder træningsammunition, bare ammunitionen overholder kravet til kuglevægt og anslagsenergi til jagt på Råvildt.

 

Om prøven:

 

Instruktion for prøvedeltageren er ophængt ved klarlinien på prøvestedet. Der er to formål med riffelprøven. Den skal sikre træfsikkerhed samt forsvarlig våbenbetjening.

 

 

Skydestillingen er fri, og du får mulighed for at afprøve den, inden skydningen starter. Hvis du ikke selv har høreværn med, vil du få udleveret et par ørepropper af den prøvesagkyndige eller dennes hjælper.

 

Til skydningen må bruges de hjælpemidler, som du normalt vil have med på jagt. Der må anvendes rygsække og rygsækstole (rygsækken må ikke på noget sted overstige 65 cm). Desuden må anvendes jagtstole, jagtstokke, et- eller flerbenede skydestokke samt støtteben monteret på riflen.

tilladte_hjaelpemidler_riffelprove.jpg

 

Ved passende udstoppet forstås udstoppet til at danne anlæg for riflen. Hjælpemidlerne skal have en udformning, der sandsynliggør, at de kan anvendes til jagt. Hjælpemidler, der falder uden for denne beskrivelse, må ikke anvendes. Dog må fysisk handicappede aspiranter anvende deres individuelt tilpassede hjælpemidler. Dette gælder såvel de af Naturstyrelsen godkendte som andre. Se i øvrigt denne billedserie. (hænger også på prøvestedet).

 

Skydningen foregår på 100 meters afstand. Du har 5 minutter til at afgive 6 skud, hvoraf de 5 skal ramme inden for træfområdet. Du skal blive på din standplads, til alle er færdige med skydningen. Ladning af riflen og eventuel opfyldning af magasinet skal ske inden for den fastsatte skydetid. I tilfælde af en klikker må ny patron anvendes.

 

Til god våbenbetjening hører, at:

 

du ankommer til skydelinien med åben eller udtaget lås/knækket våbendu ser gennem løbet, før du lader første gangdu har åben lås, hvis du skifter skydestillingdu efterser kammer og magasin efter endt skydningdu forlader skydelinjen med åben eller udtaget lås/knækket våbenvåbenet må ikke betjenes i eller omkring vandret plan, medmindre det peger mod skivernedu i øvrigt betjener våbenet forsvarligt

 

Våbenbetjeningen skal foregå på en sådan måde, at den prøvesagkyndige ikke på noget tidspunkt er i tvivl om, hvad du foretager dig.

 

Hvis du ikke kan betjene din riffel på en forsvarlig måde, er prøven ikke bestået.

 

Evt. funktionsfejl skal du selv afhjælpe indenfor skydetiden (herunder også klikkere). Hvis du får en klikkerSKAL du rette henvendelse til kontrollanten, før låsen åbnes.

 

Erfaringen viser, at den riffel du anvender til prøven skal være indskudt og i orden. Ligesom det naturligvis er vigtigt, at du har trænet med riflen.

 

 

Læs også:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

JA TAKK! Det er en fornuftig prøve, som faktisk tester skytterens ferdigheter med det utstyret han ønsker å bruke. Jeg kan f.eks. ikke tenke meg at jeg noen sinne kommer til å dra på jakt me T3'en, uten tofot montert.

 

Hva er kravene til hagleprøven?

Link to comment
Share on other sites

Er krav til å ha bestått denne for å gå opp til "Riffleprøven" Kort fortalt.

"For at bestå haglskydeprøven skal der afgives skud til 6 højreduer, 6 venstreduer og 6 bagduer, dog således, at når 2 duer i hver kategori er ramt, afsluttes kategorien. Der må maksimalt anvendes 18 patroner til prøven. For at bestå haglskydeprøven skal 2 duer i hver kategori være ramt."

 

3. Haglskydeprøven

3.1

Administrative forhold.

Inden den praktiske del af prøven påbegyndes på banen, skal aspiranterne orienteres om:

at prøven starter på ventelinjen, og slutter når aspiranten har afladt geværet efter at have skudt til den sidste due på sidste standplads,

at der under haglskydeprøven især lægges vægt på skydefærdighed,

at geværet, hvis det er muligt, skal lades med 2 patroner,

at der kun må skydes med flugtskydningspatroner ladet med stålhagl i haglstørrelse 7-9 (2,5 – 2,0 mm)

og med maksimalt 28 gram haglladning,

at aspiranten selv medbringer patroner,

at det ikke er tilladt at have rem på geværet,

at geværet ikke må bæres i futteral under prøven,

at der skal bruges høreværn/ørepropper

at der på skydebaner hvor dette er påkrævet skal anvendes skydebriller,

at duerne kastes inden for 5 sekunder efter, der er meldt ”klar”. Det pointeres over for aspiranten, at der

skal siges ”klar”, og at den prøvesagkyndige bestræber sig på at kaste duen hurtigst muligt efter

aspiranten har sagt klar,

at aspiranter, der ikke består haglskydeprøven, kan tilmelde sig en ny haglskydeprøve mod indbetaling af

nyt gebyr. Tilmelding til ny haglskydeprøve kan først ske, når prøveresultatet er registeret i ”Mit Jagttegn”, og at dette kan tage op til 2 hverdage.

Orienteringen gives mundtligt før prøven og skriftligt på opslag i ventelokalet.

3.2

Aspiranten kan under prøven få besvaret spørgsmål vedrørende forløbet af prøven, men ikke spørgsmål vedrørende udførelsen af de enkelte opgaver under prøven.

3.3

Det meddeles straks, når der begås en fejl, som betyder, at aspiranten ikke kan bestå prøven, og videre afprøvning standses.

Aspiranter, der ikke består, skal orienteres grundigt om den begåede fejl. Fejlen samt aspirantens og den prøvesagkyndiges underskrift anføres på prøveskemaet.

3.4

Til fysisk handicappede aspiranter stilles samme krav til geværbehandling, skydning og sikkerhed. Ikke alle skydebaner, der afholder haglskydeprøver er indrettet således, at man kan færdes med kørestol. Det er den handikappedes ansvar at sikre, at banen, hvor vedkommende ønsker at aflægge haglskydeprøve, kan benyttes af kørestolsbrugere.

3

 

4. Vabenbehandling

4.1

Aspiranten er ansvarlig for at medbringe det gevær og den ammunition, som skal anvendes under haglskydeprøven. Alle haglvåbentyper og kalibre, som lovligt kan anvendes til jagt er tilladt. F.eks. dobbeltløbet- , enkeltløbet- og halvautomatisk haglgevær, hanegevær, pumpgun, repeterhaglvåben og kombinationsvåben. Ammunitionen skal være flugtskydningspatroner ladet med stålhagl i haglstørrelse 7-9 (2,5 – 2,0 mm) og med maksimalt 28 gram haglladning.

Våben, der er registeret med våbenpåtegning, kan ikke anvendes til prøven jf. Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. § 6, stk. 3.

4.2

 Startstedet for haglskydeprøven er markeret med skilt med teksten ”Ventelinje”.

 Der er en ventelinje ved hver skydestandplads.

 Prøven er slut, når aspiranten har afladt geværet efter at have skudt til den sidste due på sidste

standplads.

 Aspiranten skal møde ved ventelinjen med åbent gevær.

4.3

Aspiranten venter på ”ventelinjen”, indtil den prøvesagkyndige eller dennes hjælper kalder aspiranten frem til skydestandpladsen. Ved færdsel til og fra skydestandpladsen og mellem skydestandpladserne skal geværet være åbent (knækket eller med åbent bundstykke). Ved manglende overholdelse af ovenstående er prøven ikke bestået.

4.4

Inden aspiranten første gang lader geværet, skal vedkommende se gennem løbene for at sikre, at der ikke findes tilstopninger eller lignende i løbene.

4.5

Geværet må ikke holdes med løbene i ro i eller omkring det vandrette plan, når det er lukket. Ladning/afladning og åbning/lukning skal foregå med nedadvendte løb. Åbning af geværet anses for påbegyndt, når toplukkenøglen påvirkes. Lukning af geværet anses for påbegyndt, når løbenes drejning omkring hovedbolten finder sted. Ladning/afladning foregår, når patronerne hhv. placeres i eller fjernes fra geværets kamre.

Geværet må først afsikres og bringes i anslag efter klarmelding.

Fingeren må ikke berøre aftrækkeren før efter klarmelding, når anslaget er påbegyndt.

Geværet må, når det er lukket, ikke pege mod eller i nærheden af aspiranten selv, den prøvesagkyndige eller andre personer (f.eks. tilskuere). Kravet gælder ikke, når geværet er åbent og afladt.

Ved manglende overholdelse af ovenstående er prøven ikke bestået.

4.6

Såfremt aspiranten under færdsel mellem skydestandpladserne eller i andre situationer under den praktiske prøve gentagne gange viser usikkerhed ved behandling af geværet, så dette kortvarigt er i eller omkring det vandrette plan, bærer geværet skødesløst, så mundingen ofte kun er få cm over jorden, eller på anden måde behandler geværet sikkerhedsmæssigt uforsvarligt, er prøven ikke bestået.

4.7

Ved lukning må geværet ikke smækkes unødigt hårdt sammen i forhold til, hvad der kræves for at lukke det pågældende gevær, da der ved hængende slagstifter eller en slidt spændro på et våben uden fangsikring derved kan afgives skud i utide.

Der er ikke ved lukning af geværet krav om at bruge toplukkenøglen. Geværet må ikke lukkes på en sådan måde, at de ovennævnte risikomomenter skønnes at være til stede.

Ved gentagne unødigt hårde lukninger er prøven ikke bestået.

4.8

Hvis der under prøven opstår situationer, hvor løbene er/kan blive tilstoppede af fremmedlegemer, skal der ses igennem løbene igen. Ved manglende kig gennem løb ved disse situationer er prøven ikke bestået.

4

4.9

Der må først afsikres efter klarmeldingen. Sikringen må ikke "afprøves" ved at afsikre og derefter sikre igen, når våbenet er lukket. Dette gælder også afprøvning af løbsvælger, hvor denne er bygget sammen med sikringen. Ved manglende overholdelse af ovenstående er prøven ikke bestået.

4.10

Får aspiranten en ”klikker” under prøven, skal vedkommende vente med at åbne geværet og gøre den prøvesagkyndige opmærksom på problemet.

Ved manglende overholdelse af ovenstående er prøven ikke bestået.

4.11

Ved funktionsfejl på geværet eller ammunition skal aspiranten selv kunne afhjælpe dette. Kan aspiranten ikke udrede fejlen og dermed ikke gennemføre prøven, er prøven ikke bestået. Det afgøres af den prøvesagkyndige, om aspiranten må gennemføre en ny prøve senere samme dag med et lånt eller repareret gevær.

 

5. Skydning til bevægeligt mal

5.1

Haglskydeprøven aflægges på godkendte skydebaner indrettet efter reglerne for Jagtskydning. Der skydes til bagduer, venstre sideduer og højre sideduer. Det er den prøvesagkyndige der i forhold til skydebanens indretning afgør, hvilken rækkefølge duerne skydes i til prøven.

5.2

Aspiranten skal for at bestå haglskydeprøven afgive skud til 6 højreduer, 6 venstreduer og 6 bagduer, dog således at når 2 duer i hver kategori er ramt, afsluttes kategorien, og aspiranten rykker videre til næste kategori. For at bestå prøven skal 2 duer i hver kategori være ramt. Til hele prøven må der maksimalt anvendes 18 patroner. Det er aspiranten, der afgør, hvorvidt der skydes et eller to skud til duerne.

5.3

Duen må beskydes så længe, den er i luften. Duen skal enten knuses helt i skuddet, eller der skal være minimum én synlig splint. Det er den prøvesagkyndige eller dennes hjælpere, der afgør, om duen er ramt.

5.4

Aspiranten får anvist det sted, hvorfra skydningen skal foregå.

5.5

Lerduerne skal sendes fra samme maskine under den enkelte aspirants prøve. Farven på lerduerne besluttes af banen som afholder prøven, dog således at duerne på samme standplads skal være ens. Farven på duerne må skifte fra standplads til standplads, når dette sker for at gøre duen mere synlig. Der må ikke anvendes opsamlede duer.

5.6

Der skal anvendes høreværn/ørepropper under prøven. Brug af sikkerhedsbriller anbefales, men brugen heraf er frivillig i forhold til haglskydeprøven. Dog kan skydebanen have regler, der påbyder brug af skydebriller, og her skal aspiranten følge skydebanens regler. Det er aspirantens ansvar at medbringe høreværn og sikkerhedsbriller samt at være orienteret om brug af sikkerhedsbriller på den bane, prøven aflægges på. Aspiranten kan anmode om, at den prøvesagkyndige holder geværet, mens høreværn/ørepropper og evt. skydebriller anlægges. På anmodning herom skal den prøvesagkyndige holde geværet. Overlevering af geværet til den prøvesagkyndige betinger ikke, at aspiranten skal kigge gennem løbene før skydning. Overdrager aspiranten et lukket gevær eller et åbent gevær med patroner, er prøven ikke bestået.

5.7

Før aspiranten lader geværet, er det tilladt for aspiranten at bringe geværet i anslag. Dette må gøres én gang på hver standplads. Sikringen må ikke afprøves. Ved afsikring i denne situation er prøven ikke bestået. Sker afprøvningen med ladt gevær, er prøven ikke bestået.

5

5.8

Det er ikke muligt at få ”vist” en due.

5.9

Der skal før hvert lerduekast være 2 patroner i geværet. Dette gælder ikke hvis, aspiranten anvender et enkeltløbet haglvåben, eller hvis aspiranten har skudt 17 af de tilladte 18 skud.

Duerne kastes inden for max 5 sekunder, efter aspiranten har meldt "klar". Det pointeres over for aspiranten, at der skal siges ”klar”, og at den prøvesagkyndige bestræber sig på at kaste duen hurtigst muligt, efter aspiranten har sagt klar. Geværet må først afsikres og bringes i anslag efter klarmelding. Ved afsikring og/eller skuldring før klarmelding er prøven ikke bestået.

5.10

Aspiranten skal melde ”klar” inden for 30 sekunder efter, at geværet er ladt og lukket. Hvis aspiranten overtræder dette, skal den prøvesagkyndige anmode om, at der meldes ”klar”. Ved gentagne overtrædelser er prøven ikke bestået.

5.11

Våbenbehandlingen under skydning til bevægeligt mål skal foregå korrekt som anført i punkt 4.5. Afgives der skud i utide, er prøven ikke bestået.

Ved "skud i utide" forstås:

at aspiranten afgiver skud uden selv at ønske det,

at geværet ikke er i anslag,

at der skydes i en væsentlig anden retning end duen, at skuddet udløses via sikringen,

at duen ikke er kommet ud af kastemaskinen,

at duen har ramt jorden inden skudafgivelse.

5.12

Hvis aspiranten 2 gang utilsigtet afgiver 2 skud samtidig, er prøven ikke bestået.

5.13

Hvis aspiranten 2 gange ikke formår at afgive skud, er prøven ikke bestået.

5.14

Efter skydning til sidste due skal aspiranten aflade geværet og bære dette knækket/åbent, indtil våbnet anbringes i futteral eller våbenkuffert.

5.15

Ved klarstillingen må geværet ikke være i anslag på skulderen. Geværet betragtes som værende i anslag på skulderen, når skæfteryggen er højere end armhulen. Ved overtrædelse af dette, skal den prøvesagkyndige give én advarsel. Ved yderligere overtrædelser er prøven ikke bestået.

5.16

Geværet må ikke være i ro i eller omkring det vandrette plan jf. pkt. 4.5



Link to comment
Share on other sites

Etter å ha "scrollet" (men ikke forsøkt å lese hele suppedasen) nedover den danske "riffelprøven", og etterpå den tilsvarende "haggelprøven", kan jeg, for første gang, si at jeg er "såre fornøyd" med hvordan den norske skyteprøven for storviltjegere er formulert!

 

Edit.: Beskrivelsen av den danske "haggelprøven" er, så vidt jeg kan se, på "bare" 157 linjer!

 

Og så kan man jo spørre hvilken form for frodig fantasi de måtte ha hatt, de som kom på ideen om at man først må bestå en prøve i fluktskyting med haglgevær, før man kan ta en skyteprøve med rifle?

Link to comment
Share on other sites

Rifleprøven er i seg selv ikke dum, og skrevet så den ikke er til å misforstå.

 

Kort fortalt:

 

Fri skytestilling

Hjelpemidler som man ville hatt med på jakt tillatt, inkludert ryggsekk og tofot.

Skytetid: fem minutter

Antall skudd: seks

Antall treff påkrevet: fem

Avstand: 100 meter

 

Edit: Korrigert skytetid

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette danskevirrvarret kan ikke settes opp mot norsk Storviltprøve. Danskenes prøve er ikke en årlig skyteprøve. Det er kun ett engangsopplegg for helt ferske jegere. Hvis vi kunne hatt dette opplegget i vår jegerkursopplæering, og fjernet den årlige oppskytingen så er det helt greit for meg. Men det er neppe en bedre løsning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...