Jump to content

Storviltprøven og systemvåpen samt annet OT :)


Bluto

Recommended Posts

Har begynt å få noen ekstra løp i diverse kaliber stående i skapet sammen med noen andre børser.

Til nå har jeg skutt opp med hvert løp og bestilt flere jeger kort siden jeg har mer en 2 løp og børser med storvilt kaliber og jeger kortet har plass til 2 våpen.

Men fikk spørsmål fra en på banen på hvorfor jeg tok prøven med alle løpene? Han mente det skulle være nokk å skyte opp en gang med system våpenet. Har han riktig? Grunnen til jeg skyter opp med alle løpene er jo at det er typisk at rådyret kommer når jeg lokker på reven med 223 løpet eller hjorten kommer når jeg jakter fugl med 6,5x55.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det står klart og tydelig definert i instruksen:

 

For rifler med flere løp må det for hvert løp som skal benyttes til jakt eller felling av storvilt skytes fem - 5- skudd mot villreinfigur. Alle 5 skudd skal være treff innenfor et innsirklet felt, 30 cm i diameter, som er angitt på figuren, men ikke synlig fra standplass.

 

Kilde: http://www.miljodirektoratet.no/Global/ ... jegere.pdf"

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg er uenig i at det er slurvet i lovteksten; den er ikke egnet til å misforstå all den tid man faktisk har brukt begrepene konsekvent, hvilket man har. Rifle med flere løp =/= dobbeltløpet rifle. En mer presis formulering hadde vært rifle med flere løpssett, men lovteksten er ikke til å misforstå.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skal ha på "vanskelig" buksene for å ikke forstå den teksten.
om du leste den andre tråden, så var det noen som ikke forsto. Nå skader det ikke å være presis, selv om de fleste forstår deg om du slurver, men vi bør forvente at i lovverket, blir teksten skrevet så presist som mulig.
En systemrifle kan ha både to' date=' tre, fire og fem løp.

 

Ellers kan jeg ikke skjønne annet enn at man, også i en dobbeltrifle, må ha to piper. Ja; de er gjerne loddet sammen, men det er likefullt snakk om to piper.[/quote'] Jeg er ikke sikker på om du har rett. Om man sammenlikner med annen bruk av løp, er det ikke slik. F.eks piper på hus. Ett. Hus kan ha én pipe, men den kan ha to løp. Man sier ikke to piper i ett slikt tilfelle. Tuneller kan også ha to løp, men man sier ikke att det da er to tuneller.

Link to comment
Share on other sites

Når du skyter opp med et våpen så skrives jo kaliber i kortet. Så om du bytter løp og kaliber har du ikke skutt opp med det kaliberet......

 

Men. I et systemvåpen du bytter løp til et annet løp i samme kaliber, da trenger man ikke å skyte opp på nytt? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra Instruks om skyteprøve for storviltjegere.

 

Skudd mot dyrefigur

Etter at de 30 obligatoriske skuddene er gjennomført,

skal jegeren/skytteren gjennomføre skyting mot

dyrefigur ved å velge ett av tre alternativer:

 

Alternativ 1: Skudd mot villreinfigur.

For hver rifle som skal benyttes til jakt eller felling av

storvilt må det skytes fem -5- skudd mot villreinfigur.

For rifler med flere løp må det for hvert løp som skal

benyttes til jakt eller felling av storvilt skytes fem -

5- skudd mot villreinfigur. Alle 5 skudd skal være treff

innenfor et innsirklet felt, 30 cm i diameter, som er

angitt på figuren, men ikke synlig fra standplass. For

kombivåpen (rifle-hagle), drillinger og dobbeltløpet

rifle skal det i en serie på tre -3- skudd være tre - 3-

treff innenfor sirkelen. Denne delen må avlegges med

jaktammunisjon og ekspanderende prosjektil (blyspiss,

hullspiss e.l.). Skyteavstanden skal være minst 100 m

mot stillestående villreinfigur i format 1 x 1 m. Figuren

skal være typegodkjent av Miljødirektoratet.

 

Så kommer det noe om Skyting på bjørnefigur og elgskyting.

 

Hvis noe av dette er uklart vet ikke jeg.

Men det blir ikke lettere av at noen trekker inn piper eller pipeemner, det er ikke nevnt annet en løp (rifleløp) i instrusken fra miljødep.

Link to comment
Share on other sites

@høggern: Litt et tolkningsspørsmål det siste der. Slik vi praktiserer det på banen jeg frekventerer skal det skytes opp med alle løpssett som det skal jaktes med. Dette baseres på at intensjonen med skyteprøven er å ha en kontroll på innskyting med jaktammunisjon for de våpen det jaktes med. For løpssentrerte systemvåpen (f.eks. Blaser, Merkel KR-1, Steyr Luxus, Krieghoff Semprio og knekkvåpen) føres serienummeret fra løpet på vitnemålet, ellers fører vi nummer fra både løp og låskasse.

Link to comment
Share on other sites

Snr på pipen skrives ned på vitnemålet

 

Utrolig hvor mange rare diskusjoner jeg kommer borti hvert eneste år på banen :roll:

 

En liten ting jeg selv måtte ringe miljødirektorstet å sjekke i fjor.

Hvor mange skudd skal tas med enkeltløpet rifle/knekkvåpen

 

 

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Har aldri vist selve våpenet ifm skyteprøven, bare våpenkortet.

 

(Tviler ærlig talt på at noen hadde merket noe hvis jeg hadde vist de et for en annet våpen, langt mindre reflektert over at det kunne være en systemrifle :mrgreen:)

 

Men ser personlig ikke problemet med å skyte opp med alle våpenkonfigurasjoner jeg skal jakte med. Noe som utvilsomt er hensikten med regleverket, uansett forumlering...

Link to comment
Share on other sites

Har sittet med ansvaret for oppskyting i 5 år nå og har tilgode å tape en diskusjon :mrgreen:

 

Det underlige er at det er de man "aldrig" ser på banen som skal kverulere.

 

Til tross for at jeg satt med teksten ang oppskyting fra miljødirektoratet foran meg må jeg si jeg ble litt usikker om det skulle skytes 3 eller 5 skudd med enkeltskudds brekkrifle til tross for at at det står klart hvilke type våpen som er fritatt for 5 skudds regelen.

 

Det var godt å få bekreftet at det naturligvis skulle skytes 5 skudd med denne riflen av en av gutta som sitter i miljødirektoratet og lager disse retningslinjene.

 

Reglene er nok laget før de fleste begynte å kjøpe systemrifler så er sannelig ikke sikker på at dette står beskrevet noen sted vi får kalle det "common sence"

 

Tror nok mange er sløve rundt omkring, men jeg setter min lit til at ting foregår forskriftsmessig på banen vår derfor skal jeg se våpenkort og rifle før jeg signerer.

Vi har også en del politifolk som skyter hos oss, dersom dette ikke foregår på rett måte kan skytterlaget miste bevilgningen til å avholde storviltprøven.

 

Er igrunn aldrig noen som har diskutert på dette :wink:

 

SH

Link to comment
Share on other sites

Har sittet med ansvaret for oppskyting i 5 år nå og har tilgode å tape en diskusjon :mrgreen:
Selfølgelig, vanskelig å tvinge deg til å signerer, uansett om du har rett eller ikke.
Det underlige er at det er de man "aldrig" ser på banen som skal kverulere.
Usakelig argument' date=' da du neppe har mulighet til å vite hvem deltakerene her er, eller hvor mye de skyter.
Reglene er nok laget før de fleste begynte å kjøpe systemrifler så er sannelig ikke sikker på at dette står beskrevet noen sted vi får kalle det "common sence"
Ja, og poenget om å verifisere at våpenet du skal jakte med fungerer, og er skutt inn er vel, det viktigste? Å spare en hundrelapp eller to skulle vel ikke utgjøre et være eller ikke være for om man har råd til å jakte eller ikke :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Sitter med reglene foran meg, så har alltid rett :wink:

Har aldrig vært borti diskusjonen om hvilket våpennummer kasse eller pipe som skal skrives opp så vet ærligtalt ikke hva som hadde skjedd. En med Blaser kunne tatt fram verktøyet og skrudd av pipen for å gi meg nummeret på kassa :wink:

 

Men du kan være helt sikker på at jeg ringer miljødirektoratet i morgen og får dette skriftlig på en Mail hvilken retningslinjer de vil ha :wink:

Rimelig sikker på at jeg har rett her også.

 

Jeg snakket selvfølgelig ikke om hva de her på kammeret gjør når jeg sier det er de som "aldrig" er på banen som er de største kverulantene. Jeg snakker da utelukkende om de erfaringer jeg har fra vår bane.

Kan også føye til folk fra bygda som forteller meg om hva de får lov til hjemme og eldre folk som sier til meg at det fikk jeg alltid lov av "Arne" som hadde oppskyting hos oss for 20 år siden :wink:

 

SH

Link to comment
Share on other sites

Naturlig, helt sikkert, men står det i forskrift, lov, osv?

Det står på Jegeravgiftskortet: "Gevær, nr, Kal."

Noe krav til identifisering av pipe/løp utover kaliber er det ikke.

Utøvelsesforskriftens §18 refererer til "rifle som skal benyttes under jakt og felling av storvilt".

Link to comment
Share on other sites

Hva om serienr på låskassa er det som står i våpenkortet da? ;)
Vi leser alltid av fra våpenet - du er pliktig til å skyte opp med lånt våpen du skal jakte med også, og vi som skyteledere har faktisk ikke krav på å få se våpenkortet til skytteren.
Det underlige er at det er de man "aldrig" ser på banen som skal kverulere.
Da er det tydeligvis ikke bare på "min" bane det er slik :wink:
Link to comment
Share on other sites

Det er derfor vi skriver serienummer på både pipe og låskasse for systemvåpen som ikke er "pipesentrert".

Men det er altså slik vi praktiserer det i min forening på vår bane. Hva andre gjør kan jeg ikke svare for.

Hvor er denne tolkningen fra? :)

Hva som står i lov, forskrift om dette er vel det som teller?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet man her bør stille seg er vel heller "Hva vil bli sett på ved en eventuel kontroll under jakten?"...

Våpennummer og kaliber skal kontrolleres - etter forskrift.

At noen gjør seg den umake å føre løpsnummeret inn sammen med våpennummeret får en ta som en bonus. Det er ikke noe krav at løpsnummeret skal føres på Jegeravgiftskortet.

Lov og forskrift angir minimum av hva som skal oppfylles. Man kan altså gjøre mer enn lov og forskrift krever - men ikke mindre.

 

@amatør:

Tre skudd med hvert løp :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet man her bør stille seg er vel heller "Hva vil bli sett på ved en eventuel kontroll under jakten?"...

Våpennummer og kaliber skal kontrolleres - etter forskrift.

At noen gjør seg den umake å føre løpsnummeret inn sammen med våpennummeret får en ta som en bonus. Det er ikke noe krav at løpsnummeret skal føres på Jegeravgiftskortet.

Og forskriften slå klart fast at det skal skytes opp med alle løp det skal jaktes med, vet ikke hvordan dette skal dokumenteres uten våpennummeret på pipa:
Det skal først gjennomføres 30 obligatoriske skudd på valgfri blink. Deretter skal det for hver rifle som skal benyttes under jakt og felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur godkjent av Miljødirektoratet. For hver rifle med flere løp må det for hvert løp som skal benyttes til jakt eller felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur.
Tviler ikke på at det er mange her som, etter fast skjema, ønsker at det ikke er det dette betyr...

 

Og, gjentatt til det kjedsommelige, lover er astrakte. At noe ikke er gitt inn med teskje betyr ikke at det ikke er dekket av loven. Derfor advokater, domstoler, appellprosess osv...

Link to comment
Share on other sites

@DoctoRoy

 

"At noen gjør seg den umake å føre løpsnummeret inn sammen med våpennummeret får en ta som en bonus. Det er ikke noe krav at løpsnummeret skal føres på Jegeravgiftskortet."

 

Her tror jeg du tar skrekkelig feil!

Er nok mere umake å føre inn låsekassenummer en løpsnummer på blaseren for da må du demontere riflen :wink:

 

SH

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våpennummer og kaliber er kravet. Ser at det muligens kan bli et potensielt hypotetisk problem dersom du skyter opp med flere systempiper i samme kaliber i en og samme børse :overrasket:

 

@Sauer-Hansen:

Forskrift tar ikke hensyn til hvor enkelte våpenfabrikanter finner det opportunt å plassere serienummer på våpen. Det du skal forholde deg til som kontrollør ved skyteprøvene er forskriften. Hvis man av makelighets hensyn skriver løpsnummer i stedet for våpennummer handler man i beste fall i det som i juridisk terminologi kalles "villfarelse".

Link to comment
Share on other sites

Ser at det muligens kan bli et potensielt hypotetisk problem dersom du skyter opp med flere systempiper i samme kaliber i en og samme børse :overrasket:
Tja, du må vel uansett benytte pipas våpennummer på systemvåpen, så de vet hvilket det er DEN pipa det skutt opp med...

 

Hvofor er det viktig for deg å ikke bruke pipas våpennummer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...