Jump to content

Er ammo vanntett?


Bluto

Recommended Posts

Har vært en tur i skogen i dag og når jeg skulle tømme kammeret før jeg smøg videre fra posten la jeg merke til at det nærmest hadde stått vann i pipa :? Jeg kunne se en bred ring med misfarging på hylse halsen og midt på kula (Skulle holdt meg til 6,5x55 med mindre hull i tuten ;) ). Tanken slo meg om hvor tett ammo egentlig er. Ristet på patronen og det risler fint i kruttet inni dær, pleier å skyte de skuddene som jeg drar med meg i skogen når jeg er på banen så er ikke så stort problem helt til det blir det... sikkert bare et oroblem som jeg skaper i hodet men er det noen son har peiling på dette?

Link to comment
Share on other sites

Har vasket fettet av tusenvis av patroner i lunkent vann uten noen som helst slags problemer, senker dem i et fat med zalovann, og skyller av med varmt vann, aldri hatt noe som helst problem med det.

Tror du skal dykke ganske dypt før vanninntrengning blir et problem, eller utsette dem for fuktighet i et betydelig tidsrom før det skulle få noen betydning.

Link to comment
Share on other sites

All hjemmeladd ammunisjon vil jeg tro lekker litt vann. Hadde den blitt helt tett ville jo en komprimert luft når en presser inn kula, om enn marginalt. Antar at dette ville gitt forskjeller i treffpunkt på nye og gamle patroner.

(Dette er kun funderinger under en kopp kaffe og bruk av logisk tenkning, så mulig at jeg er helt på jordet)

Har ellers ikke for vane å sjekke hvor vanntett ammunisjon blir, men har vasket vekk hylsefett under springen uten problemer, samt ikke merket noe forskjell på patroner som har vært med i mye veslandsvær...

Link to comment
Share on other sites

Om man har helpressede hylser tipper jeg de er så og si tette.

Med feks lee collet kan de nok være mer utette.

 

Er nok en grunn til at det meste av militær ammo har lakk rundt kule og hette.

 

Man kan vel avslutte med å si ammon er sprutsikker, men ikke dykk med den

Link to comment
Share on other sites

Om man har helpressede hylser tipper jeg de er så og si tette.

Med feks lee collet kan de nok være mer utette.

Det hørtes ut som et spennende resonnement; hvorfor skal halspressing føre til mindre tett hals enn helpressing? Det rimer ikke helt for meg.

 

Ja si det. Ble til at jeg kontroll målte pressa hylse, som er presset med lee collet og halsen var rund og fin, det er jo selfølgelig takket være knappen.

 

Så da kan vi konkludere med at all ammo er rimelig sprutsikker.

Link to comment
Share on other sites

Si meg, er det kun meg som husker feltskyting med Krag? Der var en bolle med vann del av utrustningen, så man kunne holde ammoen jevnt våt og slippe at treffpunktet flyttet seg i regnvær. :-)

 

Jeg prøver selvsagt å holde patronene mine tørre, men den eneste ammunisjonen jeg har brukt som ikke tålte vann var Nittedal Spesial med papphylser... :-)

Link to comment
Share on other sites

En faktor i denne diskusjonen er tid..... hvor lenge må patronen være vanntett før den er definert som "vanntett"... ;)

 

 

Her må vi først av alt bli enige om etter hvilken standard dette skal måles. Velger vi en ikke-omforent standard kommer vi ut på viddene ganske raskt og med stor fare for aldri å finne tilbake til utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

... lomma til Hjonny Hjortejeger på tur i Regndalen.

 

Kunden bestemmer.

 

https://www.canadaammo.com/product/deta ... te-of-1120

 

https://www.canadaammo.com/product/deta ... es-of-1120

 

Ammo skal gjerne være salgbar/brukbar etter 40 år også.

 

I British Colombia er det minst like fuktig som på Vestlandet.

Da er en familiepakke med 10 kasser hermetisk pakket ammo kjekk å ha på reservatet.

 

Det er kjekt når varelageret kan stå utendørs.

Det er ikke alle som liker å kjøpe i spisspose.

 

En rull lynlåsposer koster ikke all verden og er anvendelig for både knekkebrød og ammo.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hva i all verden gjorde den ammoen der?

 

 

Mange år siden dette, men fikk et tips om at en lokal småkjeltring hadde hivd "noe" på sjøen, kjeltringer er sjelden veldig smarte så på denne plassen er det ikke mer enn 4-5meter dypt. Fram med våtdrakt, maske, snorkel og blybelte og avsted for å se. Noe av det han hadde hivd var altså nato-ammo.

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetsammo et stort sett vanntett, men ikke alt er like bra. Har opplevd noe pmc fabrikkammo med Barnes x kule hvor to-tre patroner per eske hadde så dårlig krymp at kula var helt lealaus i halsen. Disse var definitivt ikke vanntette.

Haglepatroner med papphylse er som nevnt ikke alltid pålitelige i regnvær, hadde en gang et bomskudd ettrr en orrfugl med en fuktig rottweil waidmannsheil. Hylsa revnet bak forladningen, så hele fronten av patronen føyk avgårde som en slug. Det sprutet bra i snøen noen cm til side for fuglen. Men smalt gjorde det, så litt fukt er nok ikke helt ødeleggende for røyksvakt krutt.

En har jo også hørt om stålhagl som har rustet sammen til en klump.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...