Jump to content

Tofot på jakt?


mannen i gata

Recommended Posts

Var ute på rådyrjakt i stad og hadde skrudd tofoten på børsa. Parkerte meg i en jordekant som vanlig, men når jeg sitter på stolsekk blir jo tofoten for lav. Derfor la jeg meg ned, men da mista jeg litt oversikten. Dessuten ble børsa upraktisk å håndtere hvis dyret skulle komme fra et annet sted enn der den står rettet mot.

 

Så mitt spørsmål er: Er tofot noe man bruker på skytebanen for å skyte inn børsa, samt at man skrur den på når man skal ta bilde av børsa og dyret? Eller finnes det måter å ytnytte terrenget på slik at tofoten blir praktisk? Tenkte på at det kunne gå an å snekre seg et anlegg til tofoten, en slags firkant som stod på bakken og som man kunne sette tofoten oppå.

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker 2 foten til følgjande oppgåver :

 

- For å sette rifla i frå seg skikkelig og skyte raskere inn på skytebanen.

- For å kunne ha riflene stående på, slik at det er lettere å pusse, montere kikkertsikte, stille inn sikte osv.

- Til å bruke på .22 LR og .17 HMR og kanskje .223`en på fuglejakt.

 

Men eg kjem nok neppe til å bruke bruke den på 6.5x55 aller nødigst til den .223`en. Eg har aldri fått skikkelig gode samlinger med 2 fot. Kanskje min er for billig og simpel, men rekylopptaket er nok synderen trur eg.

Men på .22 LR og .17 HMR, så ser den ut til å fungere greitt.

Link to comment
Share on other sites

Er tofot noe man bruker på skytebanen for å skyte inn børsa, samt at man skrur den på når man skal ta bilde av børsa og dyret? Eller finnes det måter å ytnytte terrenget på slik at tofoten blir praktisk?

Tofot er "taktisk", "tøft" og kan gi gode samlinger på banen. Men tofot kan gi et annet treffpunkt enn uten samt dårligere samlinger enn uten, og du har sjøl oppdaget andre ulemper med den.

 

Jeg har hatt tofot sjøl (mista den i lyngen under siste gåsjakta og fant den aldri igjen :oops: ), og jeg har hatt bruk for den på gåsejakt. Når jaktinga består i smyg i lyng og over berg og liggende skyting over holmer med lite vegetasjon, synes jeg at jeg har hatt nytte av tofoten. Til all annen jakt har jeg skrudd den av børsa. Selv ved fjelljakt, for der kan jeg like gjerne bruke ryggsekken som "sandsekk" ;)

 

Jeg tviler på at jeg gidder å kjøpe en ny tofot til erstatning for den jeg somla bort, men det var moro så lenge det varte :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde litt fritidsproblemer i sommer, så jeg lagde meg en tofot med vugge. Den funker gull, og den sitter på rifla hver gang jeg er på jakt. Rifla ble litt tyngre, men jeg har rundt 20 min. å gå til postene mine, så det spiller ikke så stor rolle. Får tenke på det som god trening.

 

Jeg fikk ihvertfall ikke treffpunkt avvik med tofoten på banen. Min er justerbar i høyden.

 

Tofoten min bygger ca. 23 cm. fra rifla, og nedover. Da jeg åpner skruen og tar ut de indre beina, så blir den totalt 35 cm. Kommer jo ikke i nærheten av å kunne sitte på en stolsekk(men jeg sitter aldri på stolsekk på jakt), men da er jo f.eks. skistaver, pinner osv. som er teipa i kryss til god hjelp. Det funker rett og slett gull.

 

Tripod er jeg skeptisk til, for med 3 bein, så må du justere mer nøye(gjør du dette klart på forhånd og sitter på post, så funker det vel, men i en hastverksituasjon, så sliter du.), for å få det riktig. To føtter er best, men 1 og 3 funker jo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt alle størrelsene til "Harris" - og har funnet ut at de er helt ubrukelige til annet enn i kanten på en åker.

Enten er gresset/lynget for høyt - eller så er jordsmonnet så "skjevt" at .......

 

Hvis du vil kjøpe min siste "prøvelse" som ligger i skapet - så send meg en PM

Link to comment
Share on other sites

Eg har berre gode erfaringer med tofot. Bruker den på skytebana for å skyte inn kikkertsikte, deretter tar eg den av. Har samme treffpunkt med tofoter og reim, og det er en sako 75 i 30.06. Tviler på at rekylen øydelegger for gode samlinger so lenge en ikkje presser fram/bak når man skyter. Også viktig å ha tofoteren så lav som mulig for at man ikkje må heve nakken og anstrenge seg. Etter tips fra enn kompis, holder eg ikkje lengre venstre arm fram på kolben, men setter den ved kolbekappa/brystbeinet i staden. Presisjonen blei deretter enda bedre!

 

Pleier ofte å ha med tofoteren på jakt, men da i sekken. Kikrer eg opp hjort på langt hold, setter eg like gjerne tofoteren på ved annsmygning. tar jo berre 10 sek. Ser for meg at reisdyrjegere kan få god nytte av tofoter på grunn av den lave vegetasjonen, og ofte dryge hold. Har forsatt til gode å skyte hjort med tofoter, men ser absolutt for meg at eg finne på å gjere den ein dag. Sitter man på post, kan jo man finne en plass nokre meter unna med lite vegetasjon som man kan åle seg bort til og skyte ifra.

Link to comment
Share on other sites

"Tripod er jeg skeptisk til, for med 3 bein, så må du justere mer nøye"

 

Tja!

Hvilken type tripod?

 

For å avsløre meg selv som forbryter - har jeg fått tak i noen bambus vegstikker :? .

 

Disse "tråkler" jeg sammen som de gjør i Afrika - og trefoten er satt opp i løpet av sekunder.

Den er også ganske så lett å justere i høyde.

 

Jeg har to høyder av den:

 

Èn for norsk jakt - og rifle.

 

Og èn for afrikansk jakt med håndvåpen (blir litt kortere da :) ).

 

Som nevnt: Har Harris til salgs :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Tofot under jakt kan være med på å gi sikrere skudd.

Har selv brukt det på mange jaktturer. Jeg bruker "Snipe Stix" som nå heter snipepod.

Dette er vel det beste redskapet jeg noen gang har kjøpt til jakt.

Hvis du får støttet ryggen + reim, er det som å skyte fra benk!

Har testet den på flere rifler og har ikke fått treffpunktforandring med den.

Disse fåes for liggende, sittende og stående skyting.

Jeg bruker versjonen for sittende skyting da du kommer greit opp fra terrenget.

Jeg er 1.80 høy og har versjonen på 30" som passer perfekt.

Norsk forhandler er Winge Våpen. Prisen er 998,-

Link: http://www.wingevapen.no/index.php?name=TILBEHOR_JAKT___DELER%2FSNIPEPOD.html

Løp og Kjøp!

 

SSU_Installation.gifSnap-on-off.gif

 

moving-ball.gifCombined.gif

 

Sitting-prone.gifStalking.gif

 

holster.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mye bra med div. støttefunksjoner.

 

Men i hvilke situasjoner - og terreng kan man bruke de fastmonterte vidunderene?

 

Selvsagt skjønner jeg at hvis man ligger på en høyde/flat åker - og har en sniper-post - er dette tingen.

Men for min egen del som jakter hjort i ulendt terreng - og ikke på åker - er slike ting helt uinteressant - da jeg aldri får utnyttet potensialet.

 

Når det er sagt - har jeg disse "vidunderstøttene" med fjærer/og "gynge" på skarpskyttervåpenet - som jeg bruker i jobbsammenheng.

 

Men som sagt: Jeg synes at disse "gyngene" har sine klare begrensninger.

 

Men så har jeg tatt feil 100 ganger før :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, dere nevner mange av mine egne argumenter. Til liggende skyting er ofte en sekk både kjappere å legge an på og mye mer fleksibe til jakt. Selv om det finfes mange former for tofot og annen støtte. Ikke minst gjør den ikke børsa noe dritt å ha på ryggen. Men når du kommer opp på sittende og stående, da du virkelig har brukt for støtte. Da skal du lete lenger for å finne noe som er verd å drasse på og er stødig i bruk. Det kommer en test/omtale som drar med de alternativene som finnes på markedet for sittende og stående skyting i neste nummer av Vapentidingen. Snipe-Stix, Safari Stix, Tripod, BOG pod og Vegvesnets brøytepinner. Men selv de som var med å testet var heller ikke helt enige om sin favoritt...

Link to comment
Share on other sites

Ser mange snakker litt om at to-foten nesten bare kan benyttes i jordekanter, holmer og lignende, og det ligger det nok en viss sannhet i. Men personlig kunne jeg aldri tenkt meg en rifle uten, da jeg jakter mye kråkefugl, måker, rådyr og bever. På alle disse jaktformene kan jeg med hånda på hjertet si at Harris'en ikke gir meg en eneste ulempe. Ikke merker jeg noe til vekta, siden børsa er tung som et uvær fra før, og ikke er den i veien heller. For meg gir den liksom den ekstra lille trygghetsfølelsen når skuddplaseringen skal skje, føler at jeg bare kan flytte trådkorset rundt uten å måtte tenke alt for mye på å holde den stødig, mye grunnet balansen jeg får av lyddemperen.

 

Min erfaring med to-foter startet forøvrig med min første børse, Steyr Scout i .308. Fikk dessverre ikke nedlagt noe annet enn noen måker, en bever og en mink med den rifla før jeg solgte den videre grunnet litt for lav vekt til at jeg klarte å stabilisere den når jeg skulle skyte stående.. :oops:

Men det med integrert to-fot var noe jeg var veldig glad i!

Link to comment
Share on other sites

To-fot er faktisk veldig praktisk når en skal stille på dyr ,f.eks rein, i noe åpent terreng. Når jeg har smøget så langt at jeg må krype de siste 10-100m så har jeg satt børsa på to-foten og flyttet den 1/2-1 m frem og krabbet etter. Slipper lav åling a-la-militæret med børsa i nevene. Jeg har ikke brukt to-fot i på jakt lengre enn i 2 år men så langt har jeg bruk den i 4 skuddsituasjoner på storvilt og hatt god nytte av den i 2 av de. Dvs 2 kunne jeg skutt likegodt frihånd liggende. Jeg foretrekker to-fot til fjellet og reim i skogen, men det blir jo en smakssak og styrt av terrenget en jakter i.

 

Det bør kanskje nevnes at jeg jakter med en Steyr Scout så to-foten er aldri i veien og det er aldri et alternativ å legge den igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker tofot (Harris med vugge) på reinsjakta og på beverjakta, og synes det fungerer helt utmerket! På hardt underlag (les: betongen på standplass) får jeg noen få cm treffpunktforandring ift skyting fra sandsekk/frontrest, men på mykt underlag er ikke dette noe problem.

 

Ellers vil jeg slå et slag for "innebygd" skytereim i jakkeermet! ( http://safetyshoot.com/ )

Denne reima er ganske enkelt helt genial! Du trer hånda inn på reima når du tar på deg jakka, og da merker du den ikke før du legger/setter deg ned for å skyte. På grunn av konstruksjonen, strammes da reima, og det er langt mer stødig enn f. eks "riflestroppen".

Jeg har sydd inn fester for reima i alle mine jaktjakker, og kan virkelig anbefale denne reima!

(For ordens skyld :Jeg har ikke noen som helt interesser i salg eller markedsføring av denne).

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig eier også jeg en tofot, klart...men jeg kommer nok ikke til å kjøpe flere.

Til kråkejakt fra "vel utbygde stillinger" fungerer den greit på ei rifle som veier i underkant av 7 kilo.

På bane bruker jeg noe fylt med sand, det blir altid mye bedre, selv om man kan skyte utmerket med tofot.

På all annen jakt der jeg rekker å bruke anlegg, benytter jeg terrenget eller helst ryggsekken. En passe stappet ryggsekk gir altid bra anlegg fra liggende stilling.

 

Bruk pengene på lyddemper er mitt råd, den gjør alt tofoten ikke gjør...sparer hørselen din (forbedre presisjonen kan den også)!!

Link to comment
Share on other sites

jeg finner tofoten min myttig for å få den ekstra vinkelen jeg trenger på toppjakt. Sekken gir litt høyde, men når en skal sikte 30m oppover og ligger klønete til kan tofoten gi det lille ekstra.

 

Ellers er den som nevnt fin å sette på rifla når den skal pusses på stuebordet :)

 

Jeg kan ikke si at jeg merker dårligere samlinger eller treffpunkt endring med tofoten. Trikset er å legge litt vekt med skuldern mot tofoten når en er på banen, slik at ikke børsa hopper som besatt når en skyter. Feks den lille treplanken som er kanten før "gropa" på løvenskiold banen fungerer utmerket :)

 

lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mye bra med div. støttefunksjoner.

 

Men i hvilke situasjoner - og terreng kan man bruke de fastmonterte vidunderene?

 

Selvsagt skjønner jeg at hvis man ligger på en høyde/flat åker - og har en sniper-post - er dette tingen.

Men for min egen del som jakter hjort i ulendt terreng - og ikke på åker - er slike ting helt uinteressant - da jeg aldri får utnyttet potensialet.

 

Når det er sagt - har jeg disse "vidunderstøttene" med fjærer/og "gynge" på skarpskyttervåpenet - som jeg bruker i jobbsammenheng.

 

Men som sagt: Jeg synes at disse "gyngene" har sine klare begrensninger.

 

Men så har jeg tatt feil 100 ganger før :twisted:

 

 

Nå snakker jeg bare utifra de erfaringene jeg har gjort meg i løpet av noen uker, så jeg er helt fersk på området. Jeg driver stort sett bare med posteringsjakt på rådyr, og har klipt ned vegetasjonen på forsiden av min post. Så jeg har full oversikt med en tofot der. Men hvis man er et sted med vegetasjon, så blir den selvfølgelig ubrukelig. Men jeg har jo på reim også, så da bruker jeg bare den istedet. Ingen krise i det hele tatt.

 

Og den tofoten jeg lagde har vugge. Jeg lagde den først uten vugge, og det ble bare tåpelig. Så jeg utbedra den til vugge, og nå funker det gull.

Link to comment
Share on other sites

I "mitt"terreng så er tofot nok meir til bry enn til nytte, så tettvokst som det er blitt i dei seinare år så er det meir enn nok som hekter seg fast likevel. Dessutan skal ein skyte godt med tofot så krevst det trening, ikkje minst med omsyn til rekyloptak.. har nok brent meg nokre ganger på det, og det på bane.

 

Ein type av skytestøtte som eg faktisk fekk sansen for prøvde eg i Ungarn ifjor, det var ein enkel kjepp med ei kløftegrein i enden, såg nokså primitivt ut men var utruleg funksjonell, endra enkelt og greit vinkelen etter

forholda så ein fekk rett høgde.Dessuten kan ein finne den rett utav skogen til lav kostnad...

Link to comment
Share on other sites

Skrudde på tofoten her om dagen og har hatt den med på noen jaktturer. Rådyrjakt i jordekanter. Hadde egentilg bestemt meg for å ta den av igjen siden jeg syns den var litt bråkete, men i kveld fikk jeg bruk for den.

 

Jeg satt/lå i et søkk i jordekanten og jordet gikk tohundre meter bortover. Børsa stod på bakken foran meg da tre dyr kom ut. Jeg hadde rigga den klar med tofoten strukket ut. Da jeg så dyra var det bare å legge seg bak børsa, veldig praktisk. Dyrene løp fram og tilbake i starten, og det begynte å skumre, men det var utrolig greit å ligge å se på de gjennom kikkertsiktet, helt stødig med tofoten på børsa. Fikk til og med gitt beskjed til han som satt litt lenger borte at det ville komme skudd via radioen. Jeg skøt den ene kalven, rett ned i skuddet. Høyt lungeskudd, kal 308.

 

Tror denne tofoten blir stående på litt til, jeg vil gjøre noen flere erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med tofot er at det er fint i jordekanter etter hjort, den gjer det enklere å krype/åle seg fram samtidig som en har mulighet for å bruke handkikkert og stødig å skyte med så klart.

Men i skogen på smyg då er det av med den alltid, berre i veien finner som regel ei busk eller fin tue som gjer samme nytte til støtte.

 

NB! med lett rifle vert det i mitt tilfelle treffpunkt forandring ca 7cm opp og til venstre om eg ikkje holder venstre hånd på framskjefte virker som rekylen kaster rifla litt opp før kula forlater munningen. På min tunge sporter har jeg alltid venstre hånd til støtte under kolben uten treffpunkt avvik. Dette må dere prøve på bana før jakt!

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en Harris tofot på beverjakt hvor jeg gjerne sitter på et sted og posterer, og en gang på post i elgjakta i fjor, hvor jeg skjøt ei elgku over ei snauflate med 338 RUMen som veier 6.5kg..

Brukte den også under seljakta i Sogn for i fjor vår hvor vi måtte ut av båten og opp på en holme uansett.

Der var den gull verdt ettersom selhodene blir ganske små i kikkerten når holdet drar seg mot 200m.

 

Utenom dette synes jeg den blir for klumpete å ha montert på rifla når jeg bærer rundt på den på rådyr og elgjakt. Dessuten går det, som andre også sier, kjappere å bruke sekken som støtte de gangene man trenger det. Jeg har blitt veldig glad i Jegerstroppen, spesielt om jeg poster i ei flate der holdene blir over 100m.

Den henger jo bare rundt armen og slenger når den ikke er i bruk og er sjelden i veien likevel.

I bukkejakta sitter jeg stort sett i jakttårn hvor det er gode muligheter for støtte fra sikkerhetsbøylen, eller karmen rundt om det er egensnekret, og under smygjakt vil jeg helst ha minst mulig med meg.

 

Det eneste jeg har merket meg med treffpunktforandringer med og uten tofot er at underlaget tofoten står på har veldig mye å si. Skyter man inn rifla med betong/standplass som underlag endres treffpunktet på mine rifler om jeg på jakt har jord/lyng/snø som underlag.

Jeg pleier derfor å skyte inn under feltmessige forhold (lyng/gress/jord underlag) for ikke å få noen overraskelser på jakta. Som f.eks på seljakta hvor jeg visste at de fleste skuddene kom til å være med fjell som underlag skjøt jeg inn på en skytebane med betongdekke.

En annen ting jeg har merket meg, og da spesielt med 300 Win mag'en, er at hard rekyl og hardt underlag gjør at tofoten hopper mer og endrer treffpunktet mer i forhold til mindre rekyl og mykt underlag.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med to-fot og magnumkalibre da? Jeg ser ikke for meg at det er behagelig, og sverger til sittende skytestilling av noe slag. Vurderer også skytestokk, men vil prøve på banen noen ganger før jeg ev. tar den med ut på jakt.

 

Joda, har mange skudd på jakt med tofot og 340 Wby. I hovedsak har jeg brukt tofoten på jakt i Afrika der holdene kan bli lange. Med tofot for sittende skyting er ikke rekylen noe problem i det hele tatt. Derimot er fordelen at du kommer høyt nok til å skyte over gress og tett kratt. Jeg drar aldri på jakt der holdet kan bli langt uten tofot. Med Snipepod er det ikke noe problem å bære rifla på skulderen. Man har bare tofoten i ene hånda og fester den når situasjonen krever det.

 

Her er et bilde som for meg et det beste minnet jeg har om nytten av en tofot:

 

Kafue3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med to-fot og magnumkalibre da? Jeg ser ikke for meg at det er behagelig, og sverger til sittende skytestilling av noe slag. Vurderer også skytestokk, men vil prøve på banen noen ganger før jeg ev. tar den med ut på jakt.

 

Har to rifler som jeg har to-fot på. Begge er Sako 75, en i 22-250 og den andre er 300RUM. Har Versa-Pod m/vugge montert på begge to.

Skjønner ikke helt hvorfor du er redd for at det er ubehagelig å skyte med to-fot. Tvert imot, jeg synes det er mye lettere å konsentrere seg om de "viktige" tingene, og dermed krympe samlingene enda mere. At man skulle merke mere rekyl, eller annen ubehag som følge av å bruke to-fot, kan ihvertfall ikke jeg se.

Ulemper finnes dog.....ekstra vekt, våpnet balanserer ikke lengre, utvalg i futteral som rommer påmontert demper og tofot er nærmest ikke-eksisterende. I tillegg så er Versa-Poden ekstremt raklete. Den ene modellen jeg har er den med festeskrue for adapteret. Denne fungerer kun mot kanting av rifla, det som er så irriterende er at den har stor vandring forover/bakover, det finnes ikke mulighet for å minske denne. Hadde jeg kjøpt to-fot idag hadde det derfor blitt Harris sin, med vugge.

Link to comment
Share on other sites

Jegh ar en lav tofot, beuker den ikke på jakt annet enn på sjøen etter fugl. Men, jeg har en teleskopisk trefot :D skytestøtte i plast som går greit ned i stolsekken, kan trekek bena ut til stående skyting, fungerer utmerket sittende. Den brukte jeg når jeg skjøt første rådyrbukken i år, lokket den inn over et jorde og kom over kornet. Hadde den også med til Litauen, og skjøt rådyr over et jorde med korn med 300 wsm. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Var på rådyrjakt i helga . hadde tofoten på børsa. den sitter ikke der ved neste jakt tur .dermed basta.

var ikke noe behagelig og bære børsa+ at den var i veien ved sitende skyting .

 

Da har du feil tofot!

Prøv en tofot av typen som har hurtigfeste for av/på montering.

De fleste kjøper jo en tofot som er beregnet for Varminting/ser tøff ut, de har lite å gjøre på en jaktrifle man drasser rundt på.

SinipePod er ikke i veien ved bæring, den veier nesten ingen ting (200 gram!!!) og fås i alle lengder.

Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Det skal sies, prøvde min i fjor til skarvjakt og da var den helt ideell.

Rifla sto stille hele tiden, til avliving av skadet fugl eller for å skyte fugl som setter seg på holme. I slike situasjoner er man avhengig av anlegg enten det er i form av tofot eller noe annet ;)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med to-fot og magnumkalibre da? Jeg ser ikke for meg at det er behagelig, og sverger til sittende skytestilling av noe slag. Vurderer også skytestokk, men vil prøve på banen noen ganger før jeg ev. tar den med ut på jakt.

 

SipePod og SnipeStix er de eneste jeg har brukt som har funket bra fra sittende/ magnumkalibre. Jeg har brukt .416 Tayloren min på hjortejakt og da har den vert helt genial når du må holde litt hardt i rifla (pga kikkert med kort øyeavstand) og skyte presist på lengre hold. Samme med .375 Weath og .375 Taylor.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med to-fot og magnumkalibre da? Jeg ser ikke for meg at det er behagelig, og sverger til sittende skytestilling av noe slag. Vurderer også skytestokk, men vil prøve på banen noen ganger før jeg ev. tar den med ut på jakt.

 

Skutt litt med .376 Steyr (ca .375 H&H) liggende med tofot. Børsa veide totalt med kikkert ca 3.25 kg og drepte like godt i begge ender :lol: Frykten for å ødelegge det lille jeg hadde av skyteteknikk fikk meg fort til å gå over til å teste ammo fra benk på banen. Nå har børsa fått seg en stor og groom demper og sparker som en 6,5 8)

 

Sittende tofot/skytestokk eller lyddemper er konklusjonen min.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Forut for en kommende Scottlandstur så sitter jeg å vurderer en Snipepod

Kramer Design

 

Sliter litt med valg av modell...... :?

Sitter jeg på flatt gulv så passer Mod 27" perfekt (våpnet ligger vannrett i nøytral stilling), men ute i felt er det jo gjerne litt mere ulendt :wink: og man sitter jo ofte med bena lavere så en Mod 30" er vel mere passende.........Mod 33 syns jeg virker for høy.

 

Er selv 183cm, men lang i beina, ser at 350 Rem mag har valgt Mod 30"

Hvilke modell valgte dere andre :?:

 

Edit:

Ser at Winge bare har oppført Mod 33" i nettbutikken sin, får ringe de i morra å høre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...