Jump to content

8x68S samletråd


hansen deluxe

Recommended Posts

I Ladeboken 7 er ladning for 180 grs TSX: 74-76 grs MRP, 78-80 grs N 165, col 84. Ser da ut som dette er redusert fra utg 4-6 der maks ladning med MRP vel er 79 grs, med gammel X, som vel ikke gir lavere trykk enn TSX.

Har jakta i mange år med 77-78 grs MRP bak 180 grs TSX, i SM og RWS hylser, Rem 9 1/2 hetter.

Og blei derfor litt overraska over at dataene var såpass redusert I utg 7.

 

Fra Ladeboken 7: Norma hylser, Rem 9 1/2 Magnum hetter

160 grs TSX, 77-79 grs MRP, 72-74 grs N 160, col 84

196 grs Oryx, 72-74 grs MRP, 70-72 grs N 160, 74-78 grs N-165, col 83,5

200 grs Accubond, 71-73 grs MRP, 74-76 grs N-165, col 84,5

Tenkte dette kunne være grei info å ha med seg på veien videre, når du skal interpolere for Naturalis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg interpolerte egentlig ikke så mye, men begynte med 78.5gn N165 bak 180gn Naturalis, CCI LRM hetter men endte opp med å redusere til 77.5gn N165.

 

Jeg skrev litt om kronografering av disse ladningene med en SuperChrony tidligere her, men jeg tror jeg har vært utsatt for en brukerfeil eller noe sånt, for vi prøvde en del smeller med sistnevnte ladning over SC'n i dag, og fikk jevnt over lavere hastighet enn jeg antydet i innlegget i går. Jeg tør derfor ikke konkludere med hvor på skalaen nevnte ladning ligger, stoler ikke på kronografen nok til dette. Men 77.5 gn N165 gav i allefall noe som ligner på meget god presisjon (ikke benkskutt) og de målingene vi fikk var veldig jevne men i dag lå målt hastighet en del under det jeg kanskje helst ville oppnå.

 

I live to tell the tale... :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som sagt, litt merkelige resultater i superchrony'en.

 

Noen som har kommentar til følgende...

 

Våpen var en Sauer 202, ikke brukt siden høsten 2015 men eier er relativt nøye med å pusse osv.

 

Skudd nr 1: 180gn Naturalis med 78.5gn N165: 946 m/s.

Skudd nr 2: 180gn Naturalis med 77.5gn N165: 897 m/s

Det ble så skutt ca 20 smeller med noe ammo vi hadde liggende (Hornady Interlock) før vi prøvde samme ladning DVs 180gn Naturalis med 77.5gn N165, som gav jevn utgangshastighet på mellom 827-834 m/s på 5 skudd.

 

Er det da nærliggende å tro at avleiringer i pipa siden fjoråret har gitt noe høyere hastighet på de første to skuddene?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke hadde tørrpusset men hadde olje i løpet er det ikke uventet at de to første skuddene ble alt for raske.

 

Hvis jeg var deg ville jeg funnet fram mikrometer og målt trykkringene. Ny kule, ingen ladedata og et krutt som er tregere enn hva jeg vil tippe er ideelt - det blir mye hvitt på kartet. Om du måler trykkring kan du estimere hva du kan bruke av raskere krutt og jobbe ut fra det. Med 78,5 grs er hylsa full til ca 4 mm oppi halsen, jeg tror du når full hylse før du når 950 m/s. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ikke hatt sjans til å teste mer, og han som er "Brother in arms" når det gjelder 8x68S'n har funnet seg nye våpenbrødre i infanteriet for et års avbrekk, så jeg har egentlig konkludert med at den ladninga vi endte opp på er dønn sikker om enn noe anemisk for kaliberet - men med god presisjon i våpenet vi prøvde den i - og får funke til vi rekker å gjøre mer testing.

 

Men jeg er nok enig i den konklusjonen som ble nevnt over her, at jeg sannsynligvis vil ha problemer med å fylle hylsa nok med N165 til å få overtrykk med denne kula. (For øvrig, hvis noen mistenker at jeg gir bananas laderåd gjennom mitt daglige virke kan jeg berolige med at jeg forbeholder meg retten til å gjøre ting jeg sterkt fraråder andre å gjøre...)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har kommentar til følgende...

 

Våpen var en Sauer 202, ikke brukt siden høsten 2015 men eier er relativt nøye med å pusse osv.

 

Skudd nr 1: 180gn Naturalis med 78.5gn N165: 946 m/s.

Skudd nr 2: 180gn Naturalis med 77.5gn N165: 897 m/s

Det ble så skutt ca 20 smeller med noe ammo vi hadde liggende (Hornady Interlock) før vi prøvde samme ladning DVs 180gn Naturalis med 77.5gn N165, som gav jevn utgangshastighet på mellom 827-834 m/s på 5 skudd.

 

Er det da nærliggende å tro at avleiringer i pipa siden fjoråret har gitt noe høyere hastighet på de første to skuddene?

 

Superchrono er notorisk med å gi ujevne resultater hvis ikke alt er 100% stilt inn. Vi har gjort en del testing mot en annen kronograf droppet etter hvert superchrono. Hvis ikke en fikk høyere trykktegn på skuddet på 946 m/s så vil jeg mistenke feil måling grunnet utstyret. Bortimot 100 m/s forskjell med samme ladning er ikke å forvente, selv med litt olje i løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nei. Jeg lar dem gro over 68 før jeg freser. For meg er det lettere å holde tellinga med hvor mye jeg har frest av på den måten.

 

Om du må frese på 67,7 eller ei kommer an på kammeret ditt; min Steyr med original pipe har åpenbart et kammer hvor halsen er lengre enn spec. Om det er vanlig hos f.eks Sauer vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg freser for hver tredje eller fjerde omlading, avhengig av hvor flink jeg har vært til å smøre halsene. Det er et problem at RWS-hylsene er så tykke i godset at de går tungt over ekspanderen og jeg ender med å dra dem lengre om jeg smører dårlig. Hvor tykke Norma-hylser er vet jeg ikke.

 

Blir hylsa for lang får du ikke kamret, nei. Derfor bruker jeg freste eller nye hylser til jaktammo. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 years later...
  • 4 months later...

Alle desperate handlinger for å endre kaliber i dette løpet koster penger..

Disse pengene hadde jeg heller brukt på ladekomponenter til en av verdens fineste jaktpatroner; 8x68S.

 

Uansett er jo Sauer 200 i 8x68 en magnumutgave så billige patroner til andre magnumkalibre er vel ganske hypotetisk unntatt "rådyrpatroner" til 7mm rem mag. Hjemmelading må nesten til og da hadde jeg beholdt 8x68 uten å blunke. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Hvordan lager du det ut av et 8mm løp?

Enten har han allerede ei pipe i std magnum kaliber eller så kan man lage muffe av 8x68-pipa.

Det går ikke an å konvertere ei 202-pipe i 8x68 til noe annet enn å skjære nye rifler og kammer til 375H&H. Da tror jeg det blir billigere med ladekomponenter og fabrikkammo til 8x68..

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Da skjønner jeg ikke problemet, du har ammo i et tiår-minst-for det det vil koste å gjøre noe med den pipa.

Du har rett. Jeg var for kjapp med å bekymre meg for tilgangen på fabrikkammo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med 8x68S sparer du inn die-settet på ensifret antall skudd...

 

Den er veldig enkel å lade; samme krutt og hetter som til DFS feltammo, gode ladedata er tilgjengelig. Og det er greit å finne gode kuler både for trening og jakt, fra 125 til 250 grs. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nydelig rifle!

 

Den første kula jeg hadde testet er Barnes 160gr TTSX i hastigheter opp mot 1000ms.

Den holder rekylen til et minimum i en lett 8x68 uten å kompromisse på effekten i viltet.

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

On 5/14/2021 at 4:58 PM, Torf said:

Nydelig rifle!

 

Den første kula jeg hadde testet er Barnes 160gr TTSX i hastigheter opp mot 1000ms.

Den holder rekylen til et minimum i en lett 8x68 uten å kompromisse på effekten i viltet.

 

 

Det er nettopp den kula jeg har tenkt på.. kanskje ikke presse den heeeelt opp til 1000, men...Skyter for tiden med en selvslanket ruger no 1 tropical i 375H&H, kan umulig sparke mer enn den:)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hirgon said:

Det er nettopp den kula jeg har tenkt på.. kanskje ikke presse den heeeelt opp til 1000, men...Skyter for tiden med en selvslanket ruger no 1 tropical i 375H&H, kan umulig sparke mer enn den:)

8x68S den sparker- det kan jeg love deg. Det kan vel beskrives som om 375en skyver- og 8x68S sparker... . 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

I følge quickload ser både N160 og N560 ut til å være litt for tregt. Selv med 105% hylsefylling får du ikke full forbrenning i et 62cm løp. Ofrer heller de siste 20ms for å få brent opp alt kruttet. Har ladd med N150 så det holder et par år - kanskje det kommer et N558-krutt før jeg skal lade opp neste gang :)

Link to comment
Share on other sites

Kruttet brenner nok opp. Alt er vel antent når kula er 20-30 cm ut i løpet. Du får bare ikke nyttet trykket fullt ut slik jeg forstår det. Har selv ladet lette kuler i .300 med tregt krutt type MRP, men ikke sett tegn til uforbrent krutt, eller «gnistregn».

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...