Jump to content

8x68S samletråd


hansen deluxe

Recommended Posts

Glimrende ide med en skikkelig tråd for en virkelig glimrende patron! :-) Håper vi på tallrik og entusiastisk deltakelse under "jobb" med denne store europeiske.

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hylseprisen har økt endel siden jeg sist kjøpte... RWS hylser 8x68

 

Prisen er faktisk alt for høy, da skulle man anbefale import fra utlandet. I Tyskland koster samme hylsene 33.-Euro/ca.264.-NOK istenfor 512.-NOK! En større bestilling kan fort bli veldig lønnsom med henblikk på den massive prisforskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Noen ladninger jeg har brukt:

Brukt både RWS og "Blaser" hylser.

Pipa er 65 cm.

Hastighet testet med to kronografer.

Samlinger målt fra ytterkant til ytterkant. Avstand 100 meter.

Kikkert 1,5-6...

Av hetter har jeg brukt ymse.

 

200 grs Sierra MK.

Lengde 88,5 mm. Max lengde i mitt kammer er 94 mm.

76 grs MRP.

Hastighet 928 m/s.

Samling fra 30 til 40 mm.

 

220 grs Woodleigh.

Lengde 85 mm. Max lengde 88 mm.

73 grs MRP. Hastighet 838 m/s. Ikke målt samlng

74 grs MRP. Hastighet 859 m/s. Samling 36 m/m

75 grs MRP. Hastighet 877 m/s. Samling 30 m/m

 

175 grs Sierra Prohunter

Lengde 86 m/m.

72 grs N-160.

Hastighet 865 m/s.

Samling 30 m/m.

 

180 grs E-Tip.

Lengde 85 m/m. max lengde 89 m/m.

72 grs MRP.

Hastighet 881 m/s.

Samling 50 m/m.

 

Samme kule som over.

75 grs MRP. Tett oppunder max trykk. Og sikkert over i andre våpen

Hastighet 935 m/s.

Samling 35 m/m. Ble ikke helt venn med den kula. Dette var den beste samlingen av 5 stk.

 

200 grs Swift A-Frame.

Lende 84,5 m/m.

75 grs MRP.

Hastighet 894 m/m.

Samling 25 m/m.

 

Alle samlinger mål med tre skudd.

Link to comment
Share on other sites

Bra initiativ, jeg får forsøke å bidra litt; her er noen av mine favoritter. Generelt er jeg alt for lat til å måle og notere samlinger, beklager dét. Hastighetene er målt med fem skudd over to forskjellige Chrony Alpha'er.

 

200 grs Nosler CC.

RWS hylser, Fed 215 tennhette. Col = 89 mm

72 grs Norma URP

928 m/s, ingen tydelige trykktegn.

Dette er en treningsladning, og jeg har ikke sett noen grunn til å finne absolutt max. Presisjonen er for øvrig utmerket.

 

14,5 g RWS KS

RWS hylser, Fed 215 tennhette. Col = 87,5 mm

73 grs Norma MRP

854 m/s

75 grs Norma MRP. Nærmere max hos meg. Ikke kronografert.

 

220 grs Swift A-frame

RWS hylser, Fed 215 tennhette. Col = 88 mm

73,5 grs Norma MRP

862 m/s. Ingen knallhard ladning.

75 grs Norma MRP

Ikke kronografert. Max i mitt våpen.

 

Patronen er rimelig veloppdragen å lade, min ringe erfaring tilsier at trykket øker forutsigbart og jevnt. Jeg har også noen data for lettere kråkesprengere med URP, for de spesielt interesserte ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes egentlig ikke 200-grainerne er så verst, men det rører seg helt klart. Pga at jeg antar at løpsslitasjen øker eksponensielt med farten har jeg ikke forsøkt å lade dem over 930 m/s selv om det sikkert går. Det freskeste jeg har kjent i kaliberet er RWS' ferdigammo (og min "trykkring-standard") med 224 grs KS oppgitt til 870 m/s. Den slår like hardt og kjapt som en søttenåring fra Stovner! :-D

 

Fortell gjerne om hvordan det går med den 250-graineren. Har du prøvd noe Vithavouri 560/570, eller holder du deg til MRP og N160?

Link to comment
Share on other sites

I mangel på MRP kjøpte jeg inn to kilo med N-165 og ladde opp følgende:

 

200 grs Nosler Accubond.

COL 86 m/m. Max 95 m/m.

75 og 76 grs N-165.

Hylser RWS.

 

220 grs Swift A-Frame.

COL 85 m/m. Max 95 m/m.

74 grs N-165.

Hylser RWS.

 

Får jeg tid skal disse testes i morgen...

Edit:

Alle tre samlingene lå på ca 50-55 m/m.

 

 

 

Om noen har tips om butikker i nærheten av Oslo som har MRP...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Siden du skal bruke dem på elg og rådyr er jo hastigheten mere en høy nok om en skal ha et greit slakt. :wink: Jeg merket som deg at det var vanskelig å få helt topp presisjon, selv med AB- men i mitt tilfelle hadde det muligens noe med rekylopptak. En liten endring i skytestilling, og samlingene åpnet seg til 40-50mm. Noe slikt har jeg ikke opplevd med for eksempel .300WinMag eller 375H&H, kun med 8x68S.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...
Jeg skal gi N-165 flere sjanser.

 

Burde ikke dette være et rimelig bra krutt til dette kaliberet?

 

Null erfaring, men en kamerat bestemte seg for å kjøpe rifle (Sauer 202) i kaliberet så jeg slo like godt til på et pent brukt løp til R93'n. Hadde første runde med lading i kveld, men har testskutt begge børsene med ammo som var med på handelen, 202'n uten demper var bestemt men ikke aggressiv, mens den lette R93'n (for anledningen uten demper og kikkert/montasje) var kvass. Herlig kvass... Kompisen satte en smell i torva oppfor husa her, og det hagla spekt jord på garasjetaket lenge etterpå...

 

Ingen som sitter på ladningene med lettkuler til kaliberet? Hører rykter om 1300m/s...

 

Er for øvrig i den heldige situasjon at jeg sitter på innkjøpslister fra diverse "hotte" leverandører, både fra inn og utland (og kanskje spesielt det siste), og egeninteresse er gjerne en viktig faktor i hva som dukker opp på innkjøpslistene...

Link to comment
Share on other sites

Virkelig lette har jeg ikke prøvd, men jeg har brukt 9,7 g/150 grs Sierra sammen med 80 grs URP. Da er hylsa full. Jeg har ikke kronografert den ladningen, men man kan jo ekstrapolere fra hjemmeladd 13 g nosler CC som gir 930 m/s og RWS H-mantel på 12,1 g, som går i 970 m/s.

 

Hva man kan få med 125-grainere tør jeg ikke gjette på, men 1300 hørtes høyt ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Vet ikke om det er riktig tråd men virker som om dere har erfaring med kaliberet så prøver meg.

Jeg har tatt over en m-98 med 8x68s og sliter med å finne ammunisjon jeg har kan ta meg råd til å øve med. Fikk med 20 Norma men skulle gjerne hatt noe billigere å øve med. Er det i det heile tatt noen som selger heilmantel i kaliberet?

Lader ikke selv.

 

Setter stor pris på alle svar og tips

 

Eskil

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk med 20 Norma men skulle gjerne hatt noe billigere å øve med. Er det i det heile tatt noen som selger heilmantel i kaliberet?

Lader ikke selv. Setter stor pris på alle svar og tips

 

Det "billigste" jeg har funnet på markedet i Norge er RWS, men ikke helmantel. For litt "sære" kaliber er det som regel rimeligere blyspisskuler som blir den billigste treningsammoen. Har aldri kjøpt ammo til min, lader alt selv. Med 195gn Hornady Interlock blir ikke stykkprisen så himla feil.

 

Anbefaler at du investerer i et kurant ladesett, det er jo da slike kaliber blir morsomme...

Link to comment
Share on other sites

220 grs Swift A-F.

74 grs N-165 = 837 m/s.

 

Har lada opp første "batch" med 220gn NorthFork SS i kveld. Har sjekket en del ladedata samt tatt hensyn til lappen som ligger i NF-eskene om at en bør ned noen % på ladevekt på disse kulene. Endte opp med 72gn N-165. RWS-hylser, som med så lang kule fylles meget godt. Men har så langt brukt standard LR-hetter, det er kanskje no-no på denne? Har skutt opp en del 195gn Hornady Interlock i en relativt moderat ladning (65gn N-160) som går greit i både sauer'n og blaser'n (også med LR-hetter)

 

Kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle til å si det samme, tregere krutt enn MRP har lite for seg i denne patronen. Muligens kan det gå for en nesten homogen kule som jeg har forstått at NF er, men jeg ville holdt meg til MRP. 72 grs høres trygt ut, uten at jeg har prøvd kulen selv. Det er veldig fint om du deler resultatene med oss. :-)

 

ENKveim: Ladeutstyret kommer til å være spart inn etter 100 skudd, noe som må være en slags rekord. Sellier og Bellot har en helmantel på 196 grs og Norma en på 125 grs, men med mindre du skal skyte spurv med kanon er det greit å bruke Nosler CC eller lignende til trening og så sette sammen noen skudd med ordentlige kuler for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle til å si det samme, tregere krutt enn MRP har lite for seg i denne patronen. Muligens kan det gå for en nesten homogen kule som jeg har forstått at NF er, men jeg ville holdt meg til MRP. 72 grs høres trygt ut, uten at jeg har prøvd kulen selv. Det er veldig fint om du deler resultatene med oss. :-)

 

I live to tell the tale.

 

Det ble ikke noe mye forskning, jeg skjøt inn med ladninga før en nabo kom gnålende om at han hadde hørt rikosjetter over hustaket, noe som pga skuddbakgrunnen vi brukte var like teoretisk mulig som Magic bullet teorien i den opprinnelige JFK-filmen, men de tre smellene jeg fikk i vei satt i allefall der jeg sikta. Holder til mitt bruk i denne omgang.

 

Det ble ny kikkert på den andre blaser'n (R2 1.7-10) forrige dagen, så jeg er litt i tvil om hvilken jeg kommer til å bruke mest. Nytt kaliber eller ny kikkert... (For S&B'n blir stående på 8x68-løpet, de er skapt for hverandre).

 

Hjorten kommer med den endelige fasit.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja takk til ladedata.

Har du noen gode ladninger for en homogen kule, som f.eks. Barnes TSX ? Og kanskje en blykule, f.eks. A-frame eller har du noe annet du vil anbefale ? Og kanskje en kule + ladning til trening?

Har bare ca. 40hylser fra RWS, men skal bestilles mer når ladeutstyr er i boks. Har du eller noen andre erfaring med RWS Evo. 200 grs. Power Bonded til elg eller annet storvilt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ilddåp:

 

normal_20151002_1130111.jpg

 

220gn North Fork kule, elgokse som kanskje veier rundt 250 kg (15-spiring) på 20m. Kula satt i skinnet, vistes en bul på bogknappen så det var bare å pelle den ut. Fikk på to smeller, den andre satt i motsatt bogknapp... Rusa 50 meter etter første smellen, fikk den andre der den stoppa opp (jeg hadde også rusa fram tilsvarende avstand, i tilsvarende fart, med tilsvarende puls....) Skjøt også en halvtannetåring samme dag, på 10m skrått forfra. Der satt kula i skinnet "litt langt bak".

 

Alle tre kulene så eksakt like ut, perfekt sopp. Kontrollveid til 210, 215 og 200 gn.

 

normal_kuler.jpg

 

Kan ta med et bedre bilde av oksen også, selv om hovedpersonen fortsatt er han som ligger og kuler'n i bakkant der...

 

20151002_1104221.jpg

 

Morsomt at flatbygda Sparbu begynner å bli storokseterreng, det datt en 16-spiring som var nippet hvassere enn denne dagen etterpå, og enda har ingen fått smelt på de to virkelig storoksene som er sett i bygda...

(NB:Hvis noen skal svare, snakk høyt og tydelig, jeg har øresus! :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Dette så veldig bra ut! Men hvordan går det med øresusen?:)

 

Bruker en relativt tettsittende øremusling på Icom'en så det gikk bra på de to første (det er jo øra som vender bort fra børsa som får verste smellen) men denne uka var jeg på et leiemord der jeg endte opp å snike innpå los aleine i skogen og da trakk jeg ut øreproppen for å ha litt mer oversikt. Og glemte selvsagt hele greia. Så akkurat nå er det ille...

 

Trøsta er at det gikk verre for kalven. Blir tradisjonsrike Rally Riismyra i helga - leier et terreng sammen med en kameratgjeng, bruker å være bra jakt, så jeg tror nok jeg klatter på meg sordin'en. Evt tar orangsjebleisern i 6.5 med demper, det er litt mer diskret når postene heter "barnehagetomta", "hull 9" og "turstien". (rimelig bra overdrivelse, men det er noget bynære strøk en del av drevene...)

Link to comment
Share on other sites

Ja viktig å spare hørselen. Bruker selv hørselvern på post men når man går i skogen er de upraktiske... Lyddemper tror jeg ikke at jeg gidder å montere, siden løpet er laaaangt og blir ikke noe bedre med 15-20cm ekstra. Løsningen blir kanskje aktive ørepropper, men må se litt flere tester før det blir noe kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Ja viktig å spare hørselen. Bruker selv hørselvern på post men når man går i skogen er de upraktiske... Lyddemper tror jeg ikke at jeg gidder å montere, siden løpet er laaaangt og blir ikke noe bedre med 15-20cm ekstra.

 

Min er gjenget og S&L-demperen står i skapet. Men... den blir lang og fremtung, og kaliberet er ikke akkurat det jeg ville valgt til kapping. Så....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal bygge opp en 8x68S på en ZG47 og bruke et nytt, langt underbeslag fra Sunny Hill. Stokken blir sannsynligvis en McMillan "Sako Hunter" modell for M98.

Regner med litt i overkant av 600mm løpslengde. Denne rifla vil nok bråke like mye som 300 Win mag som jeg bruker noe. 30-06 er go-to kaliberet mitt, og den smeller også bra. Siden jeg ikke bruker lyddemper på storviltvåpen i noen særlig grad tar jeg gjerne litt ekstra godt vare på den hørselen jeg har igjen. Mitt valg gjennom noen år er Resound aktive hørselvern. Det er de pluggene som J&F medlemmer fikk rabatt på i en kampanje.

Disse pluggene er ikke perfekte, men de er gode nok til å foretrekkes fremfor vanlige elektroniske hørselvern(Sordin) eller lyddemper. Pluggene brukes også med teleslynge koblet til radioen. Med denne løsningen får jeg både lyden fra radioen rett inn på øret og dempet skuddsmellen.

Løsningen er prøvd ut i Norge(med teleslynge og radio) og på relativt heftig jakt i Sør Afrika og Namibia(bare som hørselvern).

For øvrig er planene om å jakte mer i Namibia hovedgrunnen til endelig å bygge en 8x68S. I Namibia er(var?) 8x68S mer tilgjengelig enn 338 Win mag som ammunisjon(PHen måtte basere seg på at amerikanske klienter tok med ammo i 338 til rifla hans).

Det er nå på tide å realisere en over 25 år gammel drøm om rifle i dette litt sære, europeiske kaliberet. Hyggelig å se at Jaktdepotet har ammunisjon som kan kjøpes i et knipetak her hjemme også.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Har bestilt opp noe Lapua Naturalis 11g 8mm til å teste i dette kaliberet, men sliter med å finne ladedata, i allefall noe som tilsvarer de kruttypene jeg har tilgjengelig (DVs Vihtavouri)

Det er snakk om den "nye" N-559 naturalisen, så data til eksakt denne kula finnes vel neppe...

 

Noen som har en ide om hvor det er trygt å begynne med N160/N165?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke naturalis-kula lenger enn andre 11 g kuler siden den er homogen? Vil tro du bør starte på tilsvarende kruttmengde som en 196 gr (ca 13 g) kule ettersom Naturalisen høyst sannsynlig har lengre kontaktflate i løpet, og dermed vil gi et høyere trykk enn en konvensjonell 11 grams kule?

Link to comment
Share on other sites

Ja, ser at 180gn Barnes X har "omtrent samme" ladedata som 200gn Swift i Ladebibelen v4, og den nye naturalis-kula har en fasong som ligner mer på Barnes X enn gammel versjon.

 

Ut fra "tilsvarende data" kan en vel ekstrapolere litt grovt og ta litt sikkerhetsmargin. Sitter og leter på nett, og får litt følelsen av at dette er kunsten å gjette minst like godt som de som har gjettet før meg. En kan vel forutsette at de som har kommet så langt at de har publisert sine data på nett i det minste er de overlevende... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...