Jump to content

Når skal vi få et tjuvjakt-kammer?


M67

Recommended Posts

Etter min mening er dette med å lyse på andre sine jaktmarker en forbannet uting.

Har flere ganger fått dyr forstyrret ved at en bil sveiper lysa innover markene, eller at en gluping setter en håndholdt lyskaster i trynet på dyra som jeg venter på å få skuddsjanse på.

Mangel på respekt for andre sitt jaktvald og jaktsituasjon, og total mangel på generell oppførsel.

Link to comment
Share on other sites

Leier jeg jakt koster det vanligvis dyrt.

At en eller annen løk tar seg til rette på mitt jaktvald blir ikke akseptert.

Det seg være å "sjekke hvor dyra er", eller tjuvjakte.

 

Hvis naboer og kompiser har en slik deal at de "sjekker" hverandres jaktmarker, vell de om det, men mine vil jeg ha i fred.

Link to comment
Share on other sites

Men no sporar vi litt av her, mulig eg også bidrog litt til det. Trådstartar tek opp problemet rundt tjuvjakt og ikkje om bruk av lyskjelder er greit eller ikkje… Det er faktisk to forskjellige ting. Og ikkje misforstå meg; eg er heller ingen tilhenger av at folk berre lyser ut på jordet når det passer dei. Som med alt anna, må det evt skje med måte, altså ein sjeldan gang i blant...

 

Personleg hadde eg utan betenkningstid anmeldt ein tjuvjegar om eg hadde sikre nok bevis. Det er for meg heilt uforståeleg at folk kan vere så respektlause overnfor både dyra og grunneigarane, og då tenker eg spesielt på jakt utanom sesong.

Link to comment
Share on other sites

Begynte med Elgjakt i Sverige i beg. av 70 tallet.

Lyd-dempere på jaktvåpen var på den tiden en helt ukjent ting og ikke et tema i hele tatt.

Nattejakt på storvilt var også helt fremmed.

 

Jakt foregikk i tiden en (1) time før solens "uppgång ock till dens nergång",- dette var en grei ordning og tabeller over når sol gikk opp/ned i de forskjellige deler av landet var lett tilgjengelig bl annet i alle jaktblader.

Vi gikk derimot tidlig ut og var på post i god tid men å løsne skudd på dyr FØR lovlig tidspunkt var utenkbart.

 

Norske myndigheter har, - med tillatt jakt nattetid... og bruken av dempere,- lagt forholdene meget godt til rette for ulovlig jakt...

 

Mener nå jeg.

 

...joda har hørt alle (dårlige) argumenter FOR også.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er en skremmende utvikling, det blir skutt hjort hele året her på vestlandet.

Noen greier og få den med hjem, men det er også flere dyr som blir liggende i skogen, viljen og evnen til ettersøk er liten på denne årstiden.

 

Grunneiere,jeger og myndigheter har en utfordring med å få stoppet denne aktiviteten her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk stoppet aktiviteten helt på min eiendom. Så at det er et miljø, er det ingen tvil om, da dette aldri skjedde igjen.

 

Idioten var dumt nok til å bruke hund på tyvjakt og denne bikkja løp ut på jordene. Midt på jordet hadde jeg en gong (ca 200meterish) med masse kulemerker.

 

Fyren fikk følgende beskjed, ser jeg bikkja jage etter rådyr flere ganger, så blir det den nye gongen min. Det beste av alt er at jeg hadde lensmannens fulle velsignelse siden jeg hadde gitt advarsel om det :)

Link to comment
Share on other sites

Og hvilke grep har man for å skaffe beviser og følge med?

 

Viltkamera i terrenget - neppe lovlig.

Bygdedyret - holder vel ikke i retten, hvis noen tør å si fra til rettighetshaveren.

Egne observasjoner - kan raskt bli ord mot ord.

 

Bor man i terrenget så er det jo lettere. Men bor man et stykke unna er det ikke så enkelt. Gode naboer hjelper selvsagt, og ikke dumt å ha lensmannen på naboterrenget :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

...joda har hørt alle (dårlige) argumenter FOR også.

Det er da vel ingen som har argumentert FOR tjuvjakt?

 

Hvis det foregår utstrakt og organisert tjuvjakt er det helt udiskutabelt en oppgave for Økokrim å etterforske og oppklare. Det er IKKE grunneiernes oppgave å drive etterforskning, og eventuelle lovbrudd utført av enkeltpersoner er vi vel enige om at ikke skal føre til kollektiv avstraffelse (i form av forbud mot det ene eller det andre) av alle som driver jakt. Her har nok både grunneierorganisasjoner og jegerorganisasjoner en oppgave de kan ta fatt på.

 

Å sitte og murre om at "hadde det bare vært forbudt med nattjakt og lyddemper så hadde alt vært mye bedre" er bare tøys.

 

(Edit; endret en meget pinlig staveleif)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hadde det bare vært forbudt med nattjakt og lyddemper

Næh, jeg er overbevist om at tjuvjegerne ville jaktet om dagen uten lyddemper om nattjakt og lyddemper var forbudt. :wink: Å følge loven til punkt og prikke er vel en selvfølge når en er ute i ulovlig ærend?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har bare skumlest litt på denne tråden så min uttalelse er på generelt grunnlag.

Der er nok noe krypskyting men jeg har også lært meg at der finnes mange oppdiktede krypskyttere for at de fastboende vil dekke over egne synder. Innabygds er mange ganger også veldig flinke til å dikte opp historier om jegere utenfra som de helst vil ha vekk. Grunnen er ofte at de utenfra har overtatt jakt de selv hadde hånd om for en slikk og ingenting, kanskje er nykommerne flinkere jegere også? Så da brukes alle midler for å bli kvitt dem.

 

Jeg har jaktet hjort lenger enn de aller fleste her på forumet og jeg har jaktet mye, veldig mye. I tillegge får jeg mange henvendelser fra kjente og andre som føler seg svært urettferdig behandlet, så jeg vet dessverre veldig godt hva jeg snakker om.

 

Men igjen, der drives nok endel ren krypskyting i noen distrikter. Jeg forstår ikke at noen våger det slik alt er blitt idag, skudd bærer langt også demperskudd og i de fleste bygder er der noen våkne også i de små timer.

 

Ser noen er mener at nattjakt med lydemper er det samme som krypskyting, når man har så lite kunnskap er det lurt å holde munn og ennå mindre skrive det.

Link to comment
Share on other sites

Hører det smeller oppå fjellet hvert år før rypejakta begynner.. Alltid et par uker før. Da sitter fortsatt jeg med fiskestanga og prøver å avslutte fiskesesongen. Neppe leirdueskuting høyt oppe på fjellet..

Når jakta er starta er det alltid veldig lite rype å finne i området....

Link to comment
Share on other sites

Har bare skumlest litt på denne tråden så min uttalelse er på generelt grunnlag.

Der er nok noe krypskyting men jeg har også lært meg at der finnes mange oppdiktede krypskyttere for at de fastboende vil dekke over egne synder. Innabygds er mange ganger også veldig flinke til å dikte opp historier om jegere utenfra som de helst vil ha vekk. Grunnen er ofte at de utenfra har overtatt jakt de selv hadde hånd om for en slikk og ingenting, kanskje er nykommerne flinkere jegere også? Så da brukes alle midler for å bli kvitt dem.

 

Jeg har jaktet hjort lenger enn de aller fleste her på forumet og jeg har jaktet mye, veldig mye. I tillegge får jeg mange henvendelser fra kjente og andre som føler seg svært urettferdig behandlet, så jeg vet dessverre veldig godt hva jeg snakker om.

 

Men igjen, der drives nok endel ren krypskyting i noen distrikter. Jeg forstår ikke at noen våger det slik alt er blitt idag, skudd bærer langt også demperskudd og i de fleste bygder er der noen våkne også i de små timer.

 

Ser noen er mener at nattjakt med lydemper er det samme som krypskyting, når man har så lite kunnskap er det lurt å holde munn og ennå mindre skrive det.

 

 

 

De værste krypskyttere er nok å finne blant de fastboende gjerne naboen til terrenget ditt. Han vet at by jegern som leier terrenget kun er ute i helgen. Naboen er NAVer har masser av tid til litt morro jakt midt i uka. Da luftes Tikkaen i 308 med en A-tec på snuten.

Han har jo tross alt jaktet der gratis i alle år ... ingen med pæng skal ta fra han morroa.

Link to comment
Share on other sites

Har bare skumlest litt på denne tråden så min uttalelse er på generelt grunnlag.

Der er nok noe krypskyting men jeg har også lært meg at der finnes mange oppdiktede krypskyttere for at de fastboende vil dekke over egne synder. Innabygds er mange ganger også veldig flinke til å dikte opp historier om jegere utenfra som de helst vil ha vekk. Grunnen er ofte at de utenfra har overtatt jakt de selv hadde hånd om for en slikk og ingenting, kanskje er nykommerne flinkere jegere også? Så da brukes alle midler for å bli kvitt dem.

 

Jeg har jaktet hjort lenger enn de aller fleste her på forumet og jeg har jaktet mye, veldig mye. I tillegge får jeg mange henvendelser fra kjente og andre som føler seg svært urettferdig behandlet, så jeg vet dessverre veldig godt hva jeg snakker om.

 

Men igjen, der drives nok endel ren krypskyting i noen distrikter. Jeg forstår ikke at noen våger det slik alt er blitt idag, skudd bærer langt også demperskudd og i de fleste bygder er der noen våkne også i de små timer.

 

Ser noen er mener at nattjakt med lydemper er det samme som krypskyting, når man har så lite kunnskap er det lurt å holde munn og ennå mindre skrive det.

 

Eg meiner ikkje det, men faktum er at det er enklere og tjuvjakte med lydemper enn uten. Ta nå berre og høyr på ein smell med og uten demper. Klasikkeren er jo bil som kjører skyt ett skot med demper og kjem igjen om ei stund. Har ikkje lest alt her men meiner ein at dersom ein jakter om natta og med demper så driv ein tjuvjakt så har ein jo missforstått men personen som refererte til elgjakt fra Sverige har jo ett poeng. Hadde det vært ett forbud mot nattjakt og lydemper så hadde det vært litt verre for dei som gjere sånt. Heilt klar tjuvjakt kjem ein jo ikkje men eg trur det hadde blitt mindre av det. (Ja eg veit at lydemper har mange fordeler og at tjuvjegere vil fortsat vera tjuvjegare)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo greit med et tjuvjakt kammer i og med at det er så mange som synes de selv kan bestemme hva de skyter og når de ønsker å gjøre det. Utstyr til natt jakt har også blitt svært populært, og dempere gjør riggen komplett til fri utfoldelse uten å heftes av "unødvendige" lover og regler? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo allerede forbudt med tjuvjakt, og det fremgår av informasjon ovenfor at det er skjellig grunn til mistanke om tjuvjakt med hagle uten noen form for demper, dette tydeligvis midt på lyse dagen/kvelden også. Det indikerer at 1) de som vil drive med tjuvjakt skiter i hvor mange lover som helst, og 2) at demper er noe de ikke nødvendigvis bryr seg om. For øvrig er det langt fra uoverkommelig å lage seg en brukbar demper av et oljefilter, så lenge man ikke skal kjøre tusenvis av skudd gjennom, ei heller bryr seg om litt uforutsigbare treffpunktforandringer...

 

Var det mindre tjuvjakt før dempere ble allemannseie?

 

EDIT: Ja, det er jo ekstremt rart at utstyr til nattjakt er populært i et land der det er mørkt store deler av året og natt i hele vintersesongen i nord...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den lokale uføretrygdede er verst, og de tilreisende skyter seg en "matelg" i skjul i tillegg til kvoten. Gamlingen er ute og skyter en matbukk før StHans og naboen er ihvertfall ikke til å stole på! Gutta som sosialt har gått seg bort i mørket og lyser utover andres jorder for å finne veien til hjorten og han skurken som kjøpte seg lyddemper! :lol:

 

Jeg synes det er en del som kommer her som virker som om det kommer rett fra de mørkere sidene av folkesjela. Det foregår tjuvjakt, det har vi dokumentert rimelig godt. Jeg tror alikevel at det aller meste av mistanker er ubegrunnet og at folk flest er rimelig skikkelige (positivt menneskesyn).

De som vil bryte loven og jakttiden bryter sikkert flere lover også. Forbud mot nattjakt og lyddemper er ikke noe problem for disse. Husker jeg ikke feil så ble det da skutt uten lyddemper og med lommelykt selv i bynære strøk i "gamle dager". Ihvertfall sa ryktene og lokalavisa så.

 

Jeg prøver å gjøre som M67 sa, og bry meg litt mindre om naboen og fokusere litt mer på mitt eget. Jeg skulle alikevel gjerne sett flere praktiske tips til hvordan man kan avsløre tjuvjakt.

 

I mitt terreng står det opptil flere MMS viltkamera. Det gir meg rimelig god oversikt over den lokale bestanden av rådyr og hjort gjennom året. Blir det stille der i lengre tid, er det jo en grunn til å ta seg en runde i terrenget.

 

Andre praktiske greier?

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært ett forbud mot nattjakt og lydemper så hadde det vært litt verre

Selvsagt er lyddemper en fordel for en tjuvjeger, natta, og nattkikkert også - men hva har det med om det er lov eller ikke? Om jeg skulle tjuvjakta, så hadde jeg gjort det om natta, med termisk kikkert, og med lyddemper - uansett om det var lov eller forbudt? eller, tjuvjakt er kanskje ikke forbudt uansett? Om du skulle tjuvjakte - ville du tenkt "nei lyddemper kan jeg ikke bruke, for det er forbudt"?

 

Jeg kverulerer ikke her, jeg forstår bare ikke hva et forbud mot lyddempere skulle gjøre med ulovlig jakt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vil bare legge til at dess flere som jakter lovlig etter solnedgang dess bedre oppsyn har man med det som skjer om nettene. Der finnes ikke noe bedre oppsyn/etterretning enn andre jegere som ser etter de samme dyrene. Derfor er jeg litt overrasket av at noen prøver seg i jakttiden.

 

Skal man ta dem så må man spane og ha et apparat klart på veldig kort varsel, tror det skremmer mest om man ikke kontakter de svartkledde, bare ordner det selv. Det enkle er ofte det beste.

 

Jeg minner om forumreglene:

 

"Vi vil ikke ha -

- Bajaspostinger eller andre postinger som gjenspeiler useriøse holdninger til lovverket og jakt og skyting, og ikke minst er skadelige for våre aktiviteters omdømme.

- Oppfordringer til lovbrudd".

 

Hvis tråden glir ut til å diskutere ulike former for borgervern, får den en brå ende.

 

Jegermeistern.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at lyddemper og natt sikter er et bra hjelpemiddel i verktøy kassa til noen som skal ut på ulovlig jakt, men som flere har vert inne på her så var det også ulovlig jakt før disse hjelpemidlene var lett tilgjengelig.

Noe forbud i mot disse tinga vil sannsynligvis ikke hjelpe mye i mot ulovlig jakt.

 

Jeg tror en må ha bedre og andre tiltak en forbud i mot utstyr for og få slutt på denne aktiviteten.

 

Gode løsninger ute i blant folket finnes sikkert, og jeg er sikker på at noen vil sette pris på tiltak som kan forebygge denne aktiviteten.

 

Det og ordne opp selv uten å blande inn myndighetene er nok lite lurt og kan fort føre til tilstander som en selv ikke ønsker,men å følge godt med på hva som skjer i området er uten tvil en god ting. Det og følge med og ha god kontakt med politiet/oppsyn er nok heller veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Om man har mistanke om at noen feks på eget terreng bedriver med tjuvjakt, skulle vel alt tilsi at man blir mer observant, det er vel også en veldig god grunn til å kunne gi beskjed videre til andre om de har opplevd noe lignende i sine områder. Og like klart, kommer man over direkte hendelser og ser ting som er lyssky og ikke ihht gjeldende regelverk for hvordan jakt skal bedrives, så må vedkommende varsle myndighetene.

 

Jeg og sikkert mange andre med meg, aner ikke hvor lite eller stort dette med tjuvjakt virkelig er, ja, alle vet at det finnes og at det skjer!

 

Det sørgelige er at de som holder på med dette ødellegger for oss andre jegere, bøndene/grunneierne, i tillegg til å ta ut dyrene og hva det på mange måter fører til.

Det er forakt for det meste, man er på andres eiendom ofte og skyter andres dyr...ja det helt helt feil! Det er heller ikke så mye bedre å ta noen dyr ekstra på kvoten på egen mark, selv om aldri så mye tror det selv.

 

Hjorteforvaltningen henger sammen, og stammene er en del av en større helhet. Om alle hadde tenkt på det og forstått det. Det handler om etikk og moral. Vi har alle valg, og heldigvis er de aller aller fleste av oss skrudd sammen slik at vi holder oss til de løyvene vi har, vi holder oss til at jakt foregår i tiden for jakt...

Link to comment
Share on other sites

Mine dyr og dine dyr, liksom?

En veldig nær bekjent av meg felte et rådyrkje en tidlig morgen i romjula et år, i egen eplehage. Han bor langt fra nærmeste nabo, og midt i jaktterrenget han har jaktet i gjennom en mannsalder.

Ikke lovlig, men like fullt ikke "hans dyr".

 

Da vi var guttunger brukte vi flere uker av sommerferiene våre på ei seter langt til skog på Østlandet. Vi brukte dagene til å fiske, plukke blåbær, skyte med luftgevær og se etter kvigene som gikk på fribeite. To sommere etter hverandre fant vi vom og slakteavfall etter tjuvskutte kviger. En morgen våknet vi at lyden fra et skudd, men så aldri tjuvjegeren. Vi var litt redde også, da. Var jo ikke gamle karene. Vi syklet til bygda i stedet og politiet ble varslet, men et førte aldri frem til noe.

Det var heller ikke "hans dyr".

Link to comment
Share on other sites

Ja vel, da.

Jeg ville bare fortelle en historie, liksom. Typisk at det blir avsporinger om definisjoner og annet gnål. Men jeg skal holde kjeft, jeg. Mye artigere å sitte bak tastaturet og slå hverandre i huet med ordbøker og lovdata og sånt. :roll::)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte grovt tyveri og ulovlig avliving når jeg leste den historien. Jakt forbinder jeg med vilt, og Dagros kan vel virke litt vilter til tider, men vilt er hun helst ikke :lol:

 

Uansett.. Stort frekkere enn å skyte Dagros det blir det vel ikke. Jeg har hørt om innlasting av andres sauer i lastebil for bortkjøring til slakt. Men å skyte kua, vomme og ta med slaktet. Jøss.. Ikke er det smått og ikke er det diskre. Omsetning av vilt er nå en ting, men storfekjøtt er litt mer vanskelig å forklare.

Link to comment
Share on other sites

Det var en episode i fjor eller forfjor der en fyr ble fersket mens han slaktet noen sauer på ei lita øy. Han brukte ei lyddempa CZ455 som visstnok var uregistrert. Han stakk jo av da det var sivile folk som fant han og de turte ikke nærme seg, men han løp fra rifla og alt mulig.

 

Å gå på buskap på den måten er særdeles frekt og er ganske mer alvorlig enn å jakte på vilt imho.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært flere episoder i midt-Norge hvor 40-50-60 sauer er sporløst borte; antagelig et illegalt slakteri for de som ikke kan spise kjøtt uten at en eller annen har mumlet noe i skjegget under slakting.

 

Men dette har ikke noe med jakt eller tjuvjakt å gjøre, simpelt tyveri er vel rett klassing.

Link to comment
Share on other sites

He-he, ganske frekt, ja.

Hvis du først er tjuvjeger av den ekte sorten, er du vel ikke snauere enn at du ikke gjør forskjell på vilt og tamt kjøtt. Så lenge de går i skauen lagt fra folk og stiller bredsiden til, tror jeg det blir hipp som happ. Fylte vel opp fryseren sin, tenker jeg. Det var kanskje flere enn én av dem.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det rammes vel av forskjellige paragrafer i straffeloven også.

Apropos Ville Vesten: Da var jo noe av det verste en mann kunne gjøre, å knabbe en hest. Hestetyver måtte dingle, hvis jeg husker cowboybøkene riktig. Det ble sikkert slått ganske kraftig ned på tjuvslakt av kveg også.

Link to comment
Share on other sites

Tar sjansen på en liten avsporing her, siden det snakkes om tyveri av sauer. For noen år siden leide vi hjortejakt oppe i Suldal, og bonden vår var sauebonde. Etter siste ettersanking i fjellet, gav han oss beskjed om at ei søye og to lam ikke var gjort rede for, og nå kom han ikke til å lete etter dem mer. Snøen var rett rundt hjørnet. Og han sa at finner dere disse tre dyrene , med gule øremerker , er det bare å ta dem. Velbekomme. Selvfølgelig så vi disse tre dyrene siste jakthelga, og det hadde vært lett å ta dem. Men å skyte sau!! Vi fikk oss bare ikke til det. Og tanken på at noen skulle se oss drassende på saueskrotter skremte oss også. Selv om vi hadde lov, ville det nok fått noen til å lure Hadde ikke lyst å havne på førstesiden i VG for å si det slik. Så vi lot sauene være, og informerte bonden om hvor vi hadde observert dem. Men vi vet ikke om han fikk hentet dem ned...

Link to comment
Share on other sites

Det har vært flere episoder i midt-Norge hvor 40-50-60 sauer er sporløst borte; antagelig et illegalt slakteri for de som ikke kan spise kjøtt uten at en eller annen har mumlet noe i skjegget under slakting.

 

Men dette har ikke noe med jakt eller tjuvjakt å gjøre, simpelt tyveri er vel rett klassing.

 

For å snu det litt på hodet, så kan det også være ultra kristne som vil ha sau som der ikke er mumlet noe i skjegget overhodet for.... Alt som blir slaktet i dag blir jo bedd for av skjeggete menn, og de dyr de selv ikke hallala-slakter får vi vanlige godtroende og blåøyde nordmenn..

Link to comment
Share on other sites

Ulven pleier ikke å vomme ut byttet og stikke av med resten, da.

 

 

Nja... si ikke det.

 

Jeg har faktisk sett på TV at ulven har tatt med seg elektriskgjerde og slikket opp blodet etter seg, før den dro til skogs.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Husker for noen år siden da jeg var på sauesank. Jeg skulle da gå opp en bakke for å hente et lam vi så sto der. Jeg var kun 10-11 år, så et par karer med fiskestang, som hadde veldig hastverk, ville ikke en gang hilse, rart synes jeg. Lammet hadde en gigantisk sluk i ulla si. Jeg fikk vite av en av bøndene at dette var noen som skulle til å tjuvslakte lammet. Vi var på vei ned litt senere på dagen da vi så disse karene, to av bøndene satte etter de, men de var forsvunnet over en topp.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at det er en mindre, og godt er det..

http://www.nrk.no/nordnytt/beslagla-70- ... 1.11760773" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

En slik "jeger" mindre gir muligens plass til to hederlige jegere :wink:

Er vårjakt (hekketid), med total kvote på rundt 150 fugl i følge linken i artikkelen "om den omstridte vårjakten". Slik jeg forstår det, så har denne karen skutt nesten halve kvoten til kommunen alene.. Fint at sånne karer blir lugget ut av våpenregisteret. Gir nok plass til mange jegere.

Link to comment
Share on other sites

Da var det enda flere som ikke greide å la vilt være i fred,http://www.h-avis.no/nyheter/skjot-sjofugl-pa-mafa-1.8468246

 

Utdrag fra Haugesunds Avis.

Løse patroner og våpen

Kystvakten lokaliserte raskt et par døde sjøfugl. Det skal ifølge Skålheim også ha vært registrert flere andre døde sjøfugler i nærheten.

 

– Vi fant også løse patroner rundt om i området, og vi gjorde beslag i både hagler og revolvere, opplyser Skålheim.

– Det kan virke som de har skutt vilt og uhemmet på sjøfugl bare for underholdningens del. Graverende, mener kapteinløytnanten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Bortsett fra at kjøttet muligens smaker bedre, hvorfor gidder folk å tyvjakte? Ingen utstoppere med 2 hjerneceller i behold tør vel å røre trofèet?

Det kan umulig være verdt risikoen med bøter/fengsel, miste våpna osv bare pga noe kjøtt. Selv folk på minstetrygd har da råd til en biff fra Rema 1000 i ny og ne.

Tjuvjakt har eksistert så lenge det var noen som eide områder, og andre som ikke eide nåla i veggen. I vår tid er vel utfordringen å grave store nok høl til å grave ned både jeger og bil?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...