Jump to content

Når skal vi få et tjuvjakt-kammer?


M67

Recommended Posts

Vestlendingene jakter jo hjort uavhengig av hva de bestemmer om jakttider inne i Oslo, man må jakte når en har tid så det skjønner jeg jo - men?

— Å jakta på denne tida då kjøttet er ubrukande, er heilt uforståeleg seier John Kåre Opheim, leiar i den lokale viltnemnda, opprørt.

Er virkelig kjøttet uspiselig på denne tida? Skottene jakter da vitterlig hele året, og det gjøres mange andre steder også. Er ikke dette bare en vikariererende årsak, en myte som man har laget for å begrunne et forbud?

 

K

Link to comment
Share on other sites

"Dei store bukkane, dei e nå best føre St.Hans dei då" har enkelte gamle gubber visstnok sagt.

 

Det er magert kjøtt vi snakker om, og de har vel ikke rukket å spise seg så veldig mye opp enda. Men at det er usmak på det kan jeg vanskelig forstå.

 

Svenskene og danskene driver jakt på rådyrbukk om våren. Hvorfor ikke her hjemme?

Link to comment
Share on other sites

"Dei store bukkane, dei e nå best føre St.Hans dei då" har enkelte gamle gubber visstnok sagt.

 

Det er magert kjøtt vi snakker om, og de har vel ikke rukket å spise seg så veldig mye opp enda. Men at det er usmak på det kan jeg vanskelig forstå.

 

Svenskene og danskene driver jakt på rådyrbukk om våren. Hvorfor ikke her hjemme?

 

Ifølge en av "gamlekara" som helt sikkert visste hva han snakket om så var julibukken best. Julibukken = storbukk rein.

 

/l

Link to comment
Share on other sites

Har hørt noen Gubber oppi dala her prate om at hjorten og er best på smak nå på seinvåren , men frykter at vårjakt vil forstyrre koller i kalving og en del feilskutte dyr pga liten kompetanse av oss jegere

 

At det tyvjaktes er det ingen tvil om . er noen av dei gamle gubbene som skal ha seg eit matdyr nå og da .

At en gammel grunneier gubbe tar seg et matdyr har jeg ikke noe problemer med .men cowboyer som er ute med lys om natta på annen man sin eiendom . Huff blir forbandet bare ved tanken

Link to comment
Share on other sites

Tja Det koker ned til kunskap eller mangel på kunskap

 

Gammle Gubber har som regel masse kunskap , ungguttene som var ute med lyskastere og lyddemperbøsjer som jeg traff bak redskapshuset i høst hadde dårligt med kunskap kan man si

 

Men jo eiendomsrett er helligt , jaktider burde vært veiledene og lokaltstyrt !

Link to comment
Share on other sites

Alt avhengig av hvordan vinteren har vært, kan slaktet være mer eller mindre magert på våren/forsommeren.

Men at det er uspiselig, er bare svada.

Jeg har fink klart å holde meg vekk fra tjuvjaktas fristelser, men jeg har bl.a spist kjøtt fra trafikkofre påkjørt på våren/sensommeren, og har overhode ikke merket noen forskjell på kjøttkvaliteten.

 

Og som luser skriver, så pratet jeg også for en del år siden med noen gamlekarer som hadde jaktet rein fra krigens slutt om ikke tidligere, som mente at jakt på eldre reinsbukk burde være i Juli fordi det var da de hadde best slaktekvalitet.

Jeg har ikke selv testet om dette stemmer :)

 

Jeg må si at jeg ikke helt forstår at vi ikke kan jakte handyr tidligere på året.

På mange måter er jaktidene de har i England på hjortedyr mye mer fornuftige.

 

Ellers er jeg enig med Chiefen om at det sto mye rart i den artikkelen.

Link to comment
Share on other sites

kjempe artig tråd. Her på Nordmøre har vi et rikt miljø med tjuv jegere .. kun svært få blir tatt ,de får knapt straff .

Dette er alt fra promineser i logen til naboen ,til jakt terrenget ditt. ( De vet at du kun jakter i helgene så midt i uka, fritt fram ) Det er såvidt jeg vet en yndet sport. Tidligere ble jeg sint etterhvert har jeg bare akseptert at sånn er det.

Link to comment
Share on other sites

tja anmelde da må en ta de på fersken...ikke alltid så lett det når når en kun jakter lørdag og søndag.

Tok en nabo på fersken en gang med børse i bilen på det ene jakt terrenget mitt.kl 07 om morran i nov.. han skulle bare titte .. han viste jeg viste ,, lite å gjøre når jeg ikke tok han i å skyte .. Thats life.

Link to comment
Share on other sites

Har selv vært plaget med tjuvjakt på hjorteterreng vi har leid, da det var lett for lokale "jegere" å få oversikt på når vi som kom langveis fra, var på terrenget eller ikke.

 

Anmeldelse er nærmest nyttesløst om man ikke evt ser skiltnummeret på bilen.

Det tar ikke akkurat kort tid fra man ringer politiet til de evt. dukker opp.

Som oftest gidder de ikke å rykke ut på slikt på kveld og natt i alle tilfelle.

De tar heller imot anmeldelsen i kontortid midt i uka for så å sitte på den noen uker før de henlegger saken.

Link to comment
Share on other sites

Nei men du må ta de på fersken . Her oppe er det en del av kulturen. Lite morro , men thats life.

De har til og med møtt opp på banen etter at de har blitt tatt , med heldempa børser i whisper og annet rart.

Lite å gjøre med dette. Så lenge ikke politiet slår beinhardt ned på de som blir tatt vil dette fortsette.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kom over tre gutter med store lommelykter og børsje bak redskapshuset ,fikk jeg høre nede på lensmanskontoret at det ikke var vits i å annmelde . Siden dei ikke hadde skutt noe eller oppført seg truende kom saken bare til å bli henlagt .

 

En gang for noen år siden fikk jeg en hjortekalv der kolla hadde havna i fronten på en ekspressbuss , var i juni så kalven var ikke stor .

Smakte heilt fantastisk

Link to comment
Share on other sites

Det som vises til i linken fra avisen Grannar, er ikke så langt i fra hvor jeg jakter. Jeg må si at slike typer som holder på slikt ødellegger for svært mange!

 

Om alle skulle holdt på slik, hvordan hadde hjorteforvaltningen blitt, om hver enkelt skulle gjøre som det passet seg når det måtte passe! Man kan ikke holde på slik!

 

Man har en jakt tid og forholde seg til, ferdig med det! Har man i tillegg hjorteløyve(t), har skutt storviltprøven og betalt jegeravgift, er man kommet et godt stykke på vei.

 

Jeg ser levende for meg en situasjon, hvor en jeger i lovlig ærend sitter godt skjult på sin post, mens en tjuvjeger tar seg inn i området, fyrer av i den tro at her er bare hjorten sin...og treffer en annen person....hva da? Da spiller både hjorten, kjøttet og tiden det ble skutt på forsvinnende liten rolle! Jeg forstår ikke at det er mulig og ta slike sjanser!

Tjuvjakt foregår nok helst når det ikke er lyst...og når man entrer scenen slik, har man egentlig liten kontroll over andre jegere som måtte befinne seg der på samme sted i lovlig ærend....

 

Ja, helt klart, mye strengere straff for de som holder på med dette!

Link to comment
Share on other sites

No handler jo denne tråden om tjuvjakt av hjort, eg har ikkje vært på elgjakt men det virker på meg som om det er ryddigere forhold der, selv om tjuvjakt sikkert foregår der og. hjorten er mindre og enklere og ta med seg, den liker seg på bøen og sikkert andre ting og. Ett anna problem og er at ein del feller meir hjort enn dei har lov til. Dei har 1 løyve men feller 2 til 3 dyr for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

En har jo erfart slaktere som i første eller andre dagen i hjortejakt ikke vil kjøpe kjøtt fordi de allerede hadde alt hjort kjøtt de trengte.

 

Dette er noen år tilbake og vedkommende forretning er lagt ned og eier er pensjonert.

 

Det er ikke et helt nytt fenomen. Med de hjort bestandene som er nå i forhold til tidlig 80-tall vil jeg tro at tjuvfelling har tiltatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser levende for meg en situasjon, hvor en jeger i lovlig ærend sitter godt skjult på sin post, mens en tjuvjeger tar seg inn i området, fyrer av i den tro at her er bare hjorten sin...

Setter meg aldri slik til at jeg vises fra bilvei nettopp pga at det finnes tullinger med lykter og SOCOM i distriktet, før eller siden vil en av disse skyte noen som sitter på post i skogkanten.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kan ikke forstå at noen er villige til å ta en slik risiko! Våpenforskriften er meget tydelig på alle områder, en ting er våpenbruk på eget/leid-eller avtalt område eller vald, om man skyter noen ekstra dyr på de løyvene man har, er jo det problemet ikke tilstede. En annen ting er dette med sikker bakgrunn, og enda verre står det seg om man sniker seg inn i andre sine områder og tar seg til rette, det er mye annet enn hjorten på bøen som kan være ute en måneskinnsnatt!

 

Om hjortekjøtt hadde verdi lik gull, hadde jeg aldri tenkt tanken på å ta slik en risiko!

Alle faktorer med tjuvjakt er en forbasket uting, dessverre tror jeg ikke alle tenker på hvilke konsekvenser denne type aktivitet kan medføre!

Link to comment
Share on other sites

I sogn der vi jakter hjort høre vi veldig mye om tjuvjakt, det er så gale at når vi er på vei til huset vi bor i, å ser hort langs veien så lyser vi ikke på de, og vi stopper aldri! Skal vi noen ærend som butikk tar vi ikkje med oss våpene i bilen kun sluttstykke, stopper du langs jordene for å se på dyrene så er det alltid noen som stopper å spør ka du gjør på, dette mitt på dagen.

 

Så enkelte steder foregår det mye tjuvjakt, det ble skutt dyr rett uten på marken i våret terreng, du så dyret var slept bort og hjulsporene.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at kjøttet muligens smaker bedre, hvorfor gidder folk å tyvjakte? Ingen utstoppere med 2 hjerneceller i behold tør vel å røre trofèet?

Det kan umulig være verdt risikoen med bøter/fengsel, miste våpna osv bare pga noe kjøtt. Selv folk på minstetrygd har da råd til en biff fra Rema 1000 i ny og ne.

Link to comment
Share on other sites

Tyvjakt ja.. her er noen historier

 

Det var rundt midnatt i slutten av august, året var 2013. Jeg gledet meg til hjortejakta som starta om et par dager, for å kartlegge hva som er i terrenget ser jeg etter spor, samt observasjon fra bil om kveld. Deler av terrenget strekker seg innover en dal hvor det er traktorvei, jeg kjører innover og på en av de første markene går det fire hjorter, men det er kåle mørkt så de vises bare som mørkere flekker. Jeg kjører helt inn og kommer ut igjen, er ved samme atlege ca 20 min senere. Nå er hjortene borte, men det er en mørk flekk om lag 80 meter fra traktorveien, helt i kanten mot en kanal. Jeg klarer ikke se hva det er, klarer heller ikke snu til bilen så jeg får lysene opp, men jeg antar at det kan være en rev som står med sida til. Størrelsen minnet mye om det. Stopper bilen og prøver og plystre for å se om den reagerte..nei helt rolig.

 

Gikk ut av bilen og gikk opp mot den mørke flekken, når jeg kommer på ca 25 meters avstand hadde jeg jo forstått at dette neppe dreide seg om noen rev, jeg feiget ut og returnerte til bilen. Kjørte de to minuttene hjem for å hente lomelykt og få med en kompis, når vi kom tilbake ca 5 minutter siden sist var flekken borte. Tok kveld. Neste dag var jeg nyskjerrig på hva dette egentlig var, det var fotspor gjennom gresset og avtrykk fra en Alfa jaktsko. Fyren hadde ligget i skytestilling mot hjortene, det var spor etter albuer...

 

nr 2:

En dag i slutten av november, jaktlaget skulle ut å jage rådyr. Det hadde kommet fin sporsnø iløpet av natten, det var ca 2t etter at det ble skikkelig lyst. Vi kjørte etter traktorveien for å finne noen spor og begynne på, samt sette poster. Der kommer det f.. meg en tulling med hagla ned fra skauen :shock: Joda en sambygding, denne vedkommede annonserer hjort og rådyrkjøtt tilsalgs gjennom hele året, men jaktterreng har han ikke. Stopper å snakker med han, han hadde vært på skogsfugeljakt...ja right. Vi drar videre og finner noen spor, poster settes osv. Jeg går ca 50 meter til sides for sporene mens jeg sporer, plutselig er det flere spor inne i bildet. Jaktstøvvel str 44... Han hadde gått etter rådyrspor sida det lysnet.. tosk. Ikke ulovlig det, men hva hadde skjedd om han kom innpå et rådyr?

 

nr 3

En formiddal i oktober, et annet jaktlag hører et skudd oppi lia. Deler av laget går oppover for å finne ut hva som foregår, de møter to karer med våpen og en hjort som ligger. Hjorten er blitt skutt i nakken med hagle. De to karene påstår hardnakket at de fant hjorten slik som dette og slipper unna med dette... Den ene av disse karene er i slekt med han tullingen vi møtte på.

 

 

Jeg tror de som driver på med slikt drives i hovedsak av økonomiske motiver, når de kan selge en hjort for 4-5000kr uten at det stilles spørsmål, risikoen for å bli tatt er meget liten og straffen hvis man blir tatt er ca en hjort i bot og inndraging av våpen.

Det er også vanskelig å skaffe seg gode hjortterreng, hvis man ikke kjenner noen. Eller eier grunn selv. Det blir isåfall dyrt.

 

wrangler: Dette problemet er så absolutt noe vi bør smøre utover internet, det svartmaler ikke jakt. Vi viser at det ikke aksepteres og at vi seriøse vil har slutt på dette. Noen tjener noen slanter på salg av dyr, greit nok, men det som virkelig irriterer er når man driver med styrt avskyting av kjønn, alder, størrelse samt aktivt viltstell med viltåkrer osv. Så skal noen få råtne epler komme å ødelegge dette, hvis de blir tatt får de heller ikke straff.

 

Dette er forøvrig i samme fylkesdel som 8x75RS holder til.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke i mine villeste fantasier trodd at dette var så utbreidd , så er dette riktig er jeg helt enig og beklager tidligere innlegg.

Så liksom for meg en eller annen på en avsidesliggende gaard som knep seg ei steik sånn litt på kanten av jaktsesongen.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at kjøttet muligens smaker bedre, hvorfor gidder folk å tyvjakte?

 

Penger; endel av disse karene driver nokså storstilt (åpenlyst!) salg av kjøtt. Ikke for det-ifjor var det nesten ingen annonser i lokalavisa-tidligere har samme telefonnr annonsert fra august og ut året...

Link to comment
Share on other sites

wtf...

 

I min bok blir det som å ha en hasjplantasje og annonsere "tørkede planter som gir spesielle virkninger" i avisa :shock:

 

Tror faktisk på det du skriver da jeg faktisk erindrer annonser i lokalavisa med "salg av viltkjøtt, rådyr, elg, hjort mfl" langt ute av sesong, dog for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra det som skrives over, burde det ikke være noe stort problem å få luket ut tjuvjegerne. Mattilsynet kan aksjonere på kommersielt salg av ikke-kontrollert kjøtt til forbruker, og Økokrim kan (på tips selvfølgelig!) iverksette telefonavlytting av de åpenbart organiserte (det er jo mer enn en) tjuvjegerne og etter et par måneder sende flere titalls politi for å arrestere alle som har hatt noe med dem å gjøre :twisted:

Link to comment
Share on other sites

En annen som har jakt på samme vald som meg, merket seg først en bil som kom kjørende sakte langs veien ved en stor bø, i måneskinn, kl 02 på natten. Ut av vinduet på denne bilen kom en meget god lommelykt med sterkt lys, han var så heldig at hans kamerat fikk sett hvilken bil dette var, en lokal bonde fra samme bygda, som bor 30 min derfra med bil...like etter dukket en annen bil opp....så Rudolf Blodstrupmoen hadde tydeligvis medhjelperen Smysil Bergsprekken med seg...plutselig kjørte begge to i rasende fart og borte var de.

 

Natten etter skulle jeg poste langs denne veien, dvs, jeg brukte bilen for å komme dit jeg skulle sitte. Jeg har aldri sett en eneste hjort, hverken der eller andre steder som har reagert slik på billys før! I en sving kommer lysene utover bøen, for det første ser jeg betraktelig mindre dyr enn vanlig, og de stikker av i rakett fart! Tydelig at her har det skjedd noe som dyrene har fått med seg og husket!

 

Jeg er lut lei av og oppleve slikt! Jeg håper ikke at jeg noen gang treffer på noen, som jeg ser skyter dyr ulovlig hvor jeg jakter!

Det å gå på annen manns eiendom med skytevåpen, felle dyr ulovlig, burde vært tatt mye mer på alvor og straffene burde være så heftige, at de burde avskrekke de aller fleste fra å prøve!

 

I jegermiljøer går ofte praten om noen som vet om noen, som skyter mange flere dyr enn kvoten sin, som ser penger i hvert et dyr, og tar seg til rette! Jeg mener at selv om antallet som holder på slikt, kanskje ikke er så veldig mange iforhold til dem som tenker seriøst og annerledes, så burde det vært satt inn mange og flere tiltak for å stoppe dette.

 

Det ville alle tjene på!

Link to comment
Share on other sites

I sogn der vi jakter hjort høre vi veldig mye om tjuvjakt, det er så gale at når vi er på vei til huset vi bor i, å ser hort langs veien så lyser vi ikke på de, og vi stopper aldri! Skal vi noen ærend som butikk tar vi ikkje med oss våpene i bilen kun sluttstykke, stopper du langs jordene for å se på dyrene så er det alltid noen som stopper å spør ka du gjør på, dette mitt på dagen.

 

Så enkelte steder foregår det mye tjuvjakt, det ble skutt dyr rett uten på marken i våret terreng, du så dyret var slept bort og hjulsporene.

 

Er jo lite du får med deg hjem fra butikken hvis du kun tar med deg sluttstykket???

:D

 

...selv pleier jeg å ta med kort eller kontanter...sjelden jeg tar turen innom våpenskapet før jeg handler på butikken. Hender dog jeg har med et sluttstykke i lomma hvis jeg er på vei til/ fra jakt/ skyting og må innom butikken, for å unngå å legge komplett våpen i bilen. Skal jeg et ærend på butikken har jeg ellers så langt ikke følt noe behov for å "ruste opp" utover penger og kort... :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel neppe noe forbud mot å lyse utover andres bø midt på sure natta om en vil,- gjerne fra bil. Noen liker å studere fugler i dagslys,- andre hjorten om natta....

 

Dette er ikke ulovlig selv om en sitter i bilen med full jaktbekledning mens rifla er forsvarlig nedlåst i bagasjerommet. Den enkelte paranoide bonde får mislike det om en vil, men ulovlig er dette ikke. I vårt jaktområde er dette ellers ganske vanlig praksis.

 

Det er heller ikke ulovlig å gå gjennom andre vald med rifla på ryggen, patroner i sekken. Gjør selv ofte dette på vei til eget vald hvis jeg vil gå inn i valdet fra baksiden.

 

PS! I fall noen måtte lure er jeg sterk motstander av all ureglementær jakt, men en må forholde seg til hva som er lov og ikke lov i Norge, i stedet for å lage et massehysteri av at folk lyser med lommelykt eller billys utover bøer etc., bærer våpen i andres jaktterreng etc.

 

Å kjøre bil, traktor eller firhjuling i utmarka/ på traktorveier for å komme seg ut på jakt er vel for øvrig heller ikke lov. Det er heller ikke lov å lyse utover en bø en skal jakte på før en etterpå setter seg ned ved den samme bøen for å poste, jf. noen innlegg i denne tråden som kan tyde på en slik praksis.

Link to comment
Share on other sites

Å lyse fra bil for å se hva som rører seg på nabojorder har jeg gjort mange ganger, men jeg har jo ikke noen børse med. Ikke så mye for at jeg ikke tør, men hvorfor i alle dager skulle jeg ha ei med?

 

En annen form for tyvjakt , som det ikke er snakket så mye om her, er de jegerne som bevilger seg en matelg, (eller hjort,rein, rådyr). Jeg hørte utrykket matelg første gang på 90 tallet under elgjakt i nord trøndelag. Det ble tatt opp i jaktlaget vårt , om vi skulle bevilge oss en, men det ble nedstemt. Mest pga at alle syntes bonden vi jaktet for var en veldig grei fyr, som de ikke syntes det var riktig å lure. Men jeg skjønte såpass at det ikke akkurat var uvanlig.

Link to comment
Share on other sites

Det er heller ikke ulovlig å gå gjennom andre vald med rifla på ryggen, patroner i sekken. Gjør selv ofte dette på vei til eget vald hvis jeg vil gå inn i valdet fra baksiden.
Njaaaa - viltloven har bestemmelser om dette:
§ 45.(ferdsel med våpen på annen manns grunn)

Ferdsel med skytevåpen eller fangstredskap er forbudt i utmark der en annen har jaktrett, med mindre det skjer i lovlig ærend, og våpenet bæres uladd.

"Lovlig ærend" er visst et tøyelig begrep, for noen. Noen går lange omveier for å komme til eget område. Det er vanlig jegerkutyme å spørre om lov, hvis man vil gå over andres jaktområder. Viltloven har forøvrig forbud mot å lokke eller jage vilt fra andres område.

 

Å kjøre bil, traktor eller firhjuling i utmarka/ på traktorveier for å komme seg ut på jakt er vel for øvrig heller ikke lov.
Det er tillatt, hvis veien (uansett kategori) er åpen for alminnelig ferdsel, ellers ikke. Det er tillatt med motorisert ferdsel for uttransport av felt hjortevilt.
Link to comment
Share on other sites

...hvis veien (uansett kategori) er åpen for alminnelig ferdsel, ellers ikke...

 

 

Forutsatt at den er kategorisert som bilvei, vel og merke. Det betyr at den må være opparbeidet for kjøring med vanlig, hva nå det måtte bety :mrgreen: , bil. Traktorveier er således off limit.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd dette her....

 

Som fleire andre her er eg overraska over kor utbredt problem dette er rundt forbi.

 

MEN, eg er veldig einig med "OptiBond FL" her. Det er viktig å skille mellom tjuvjakt og nysgjerrighet. Trur dette handler om kulturforskjeller rundt omkring. I eit av områda eg jakter er det som hos "OptiBond FL" heilt normalt å ta turen rundt i området for å få oversikt over kvar dyra er, enten det er på eige vald eller på naboterrenget. Dette er noke eg og mine jaktkamerater gjer stadig vekk, og ingen har blitt mistenkeleggjort av den grunn.

 

Eit eksempel er når du er på måneskinnsjakt. Du har kanskje skutt eit par dyr tidleg på kvelden, slakta dei, og etterpå tek du ein runde og ser etter andre dyr. Greia er jo at det er samme dyra som krysser mellom grensene, og det er derfor naturleg å sjekke kvar dei flokkar seg saman før du legg strategien for resten av natta. Kjem det ein bil og lyser ut på jordet mens eg sitter på post blir eg aldri mistenksom, men heller nysgjerrig på kven det er. Stort sett er det ein jaktkompis på naboterrenget som er ute i samme ærend. Viss hjorten spring vekk på grunn av billysa, kjem den stort sett tilbake igjen etter kort tid. Dette er normalt i områder der kvotene er høge og mykje av dyra blir felt på bøen.

 

MEN for all del, om dette ikkje er greit for grunneigaren/jegeren skal man akseptere det. Men hos oss har det aldri vert eit diskusjonstema.

Link to comment
Share on other sites

I sogn der vi jakter hjort høre vi veldig mye om tjuvjakt, det er så gale at når vi er på vei til huset vi bor i, å ser hort langs veien så lyser vi ikke på de, og vi stopper aldri! Skal vi noen ærend som butikk tar vi ikkje med oss våpene i bilen kun sluttstykke, stopper du langs jordene for å se på dyrene så er det alltid noen som stopper å spør ka du gjør på, dette mitt på dagen.

 

Så enkelte steder foregår det mye tjuvjakt, det ble skutt dyr rett uten på marken i våret terreng, du så dyret var slept bort og hjulsporene.

 

Er dette i ytre sogn eller indre sogn?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å lyse i andres terreng, er det noe jeg har sluttet med. Ikke fordi at jeg såvidt jeg vet laget noe krøll eller noen ble sinte og sure på meg, eller at noe bestemt hendte. Jeg hørte med endel eldre og erfarne jegere som mente at dette ikke var grei praksis, og de forklarte hvorfor. Det gikk mest på å ikke forstyrre en evt annen jeger(e) som jeg har brukt tid på post og kanskje nærmer seg skuddhold for noen etterlengtede dyr.

 

Jeg hadde heller ikke satt så altfor stor pris på om noen drev aktivt å lyste hvor jeg jaktet, jeg føler det blir veldig feil og skulle måtte tenke på å rope ut, hvem der?

For kanskje kommer det et skudd fra dem, hvem vet? Vet de at jeg er der?

Uten å overdrive dette, så mener jeg at uønskede situasjoner kan oppstå, det er flere variabler her, og det som er hovedpoenget mitt et at når jeg sitter på post, så skal jeg være så sikker som overhodet mulig på at jeg har kontroll på hva som foregår, mennesker, dyr, eiendom, sikker bakgrunn. Det er det ikke sikkert at jeg har om en tjuvjeger kommer der, og langt mindre har denne kontroll.

 

En annen ting som også betød mye for valget mitt med å slutte å lyse på andres bøer og områder, er at jeg faktisk ikke har noe med det, enkelt og greitt. Det blir kun for å pirre egen interesse. Interessen er minst like stor, men nå bruker jeg kun en veldig god Zeiss kikkert med gode skumringsegenskaper, den dekker behovet mitt.

 

På egne terreng og vald lyser jeg sjeldent, det skjer, men sammenlignet med før er det nesten ikke noe å snakke om. Det går i bruk av god kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...