Jump to content

Forslag om "proffe" jegere


Wolverine67

Recommended Posts

Synes det ser bra ut. Har ikke lest om slikt før, så man burde prøve det.

Lurer litt på definisjonen "proffe"?

Regner med det er nok av folk som vil dette, så pågangen hadde nok blitt stor.

 

Hvorfor ikke også "selge" det utenlands til folk med mye penger og da bruke de pengene til videre forvaltning av reinsdyrstammen.

Link to comment
Share on other sites

Han har vel to momenter her; 1) eiendoms-og kommuneovergripende jaktrett og 2)"proffe" jegere fra bygda og bygdene rundt. Er nok ingen tvil om at store sammenhengende jaktområder øker avskytingen. Jeg har selv stått og sett på at reinen har gått over grensa og over til naboen ved Sølnkletten. At erfarne jegere med god lokalkunnskap som jakter i samme område har høyere avskyting enn oss som "flakker" rundt avhengig av hvor vi er så heldige å bli med i trekningen er også ganske sikkert. Men det er dermed ikke sagt at bygdefolk gir høyere avskyting enn utenbygds. Det beste ville være om Anton sitt innspill kunne bidra til større sammenhengende jaktområder!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe galt med "proffe" jegere (les: folk som får betalt for å felle dyr, ikke nødvendig vis dyktigere folk enn jegere flest), men jeg skjønner ikke helt problemet. For meg virker det som om problemet er at interesserte jegere ikke får kort heller enn at det er vanskelig å få flinke folk til å jakte. Forvaltningen må bare gjøre det som skal til for å få felt det antall dyr som trengs. De bør pålegge grunneiere å etablere et visst omfang av overgangsavtaler (særlig HV), prioritere jegere som faktisk viser at de evner å felle dyr i trekningen på statsgrunn, gi noen jegere et par kort hver så du får litt uttelling når dyra først er der, tillate jaktlag på all statsgrunn, etablere trekk-korridorer etter HV modell som fungerte fint i 2013, tillate og tilrettelegge transportløsninger ut fra vanskelig tilgjenglige områder. Det må være masse urørt verktøy i kassa til reinsforvalterne.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det er noen som vil ordne litt ekstra jakt med større frihet til seg selv spør du meg.

 

Det er jo selvsagt en besnærende tanke for erfarne jegere at de har større avskytingsprosent enn gjennomsnittet og at de derfor bør få en større kvote for at en større del av totakvota kan fylles.

 

De fleste steder er det ikke ønskelig med høye fellingsprosenter da det i realiteten vil føre til sterkt reduserte inntekter fra salg av jaktkort.

Det er innberegnet en viss fellingsprosent når det blir bestemt hvor mange kort som skal selges.

Dersom fellingsprosenten skulle generelt bli høyere enn dette, må man redusere antall kort.

 

Alle bør ha like muligheter til jakt på statsgrunn. Samme hvor erfarne de er eller hva slags tilknyting de måtte ha.

Jeg er allerede skeptisk til at innenbygdsboende får så stor del av kvota som de gjør på statsgrunn.

 

Jeg er tilhenger av større sammenhengende jaktområder og/eller gode overgangsordninger når det gjelder reinsjakt.

Man burde også åpne mer for "lagsjakt" på statsgrunn uten at man tar ekstra betalt for dette.

 

Dersom man mener at det felles for lite dyr, får man selge flere kort, slik at flere jegere får mulighet til å jakte og skyte seg en rein.

Link to comment
Share on other sites

Lav avskytning, og liten rekruttering på nye jægrer. Og forgubbing av jakta og laga. Dette gjelder nesten alle av dei store vilta i norge, ja slik er det å lese kvart einaste år i samtlige av landets jakt og fiskeblader. Har i dei fem siste åra søkt på samtlige vilreins områda i nærhet til meg. Har ikke fått et einaste tegn tilbake at eg er på lista/ muligheter til tildeling, har fått forespørsler fra kortkjøpere til syke priser, som ikke har tid til det eller kjøpere som kjøper for å selge videre....

Link to comment
Share on other sites

Synes i grunnen forslaget var noe snodig selv. Men dette er altså Sølnkletten med nesten bare private grunneiere. Mange jaktfelt og rein som holder seg nede i furuskogen. Bedre overgangsavtaler/samjakt tror jeg er beste veien. Ellers så har jeg hørt at det er mange kort som ikke selges/benyttes i dette området, så for dere som sliter med å skaffe jakt er det kanskje en mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Var tilbørlig til å være enig med Hassel, for en gangs skyld! Men så fulgte jeg linken videre til brevet og forslaget til vedkommende!

 

Der må jeg si meg delvis enig at han faktisk har en del greie innspill, samtidig så er det kun 10% av kortene vedkommende ønsker begrensing på! Om de ønsker å ta dette videre, med økte kvoter for "proffer" vil jo bare tiden vise!

 

Selv har jeg aldri vært på reinsjakt, kommer nok aldri til å skje heller! Men ut fra det jeg leser om beitegrunnlag og slikt andre steder, så er jeg ikke så bekymret for forslaget til vedkommende!

 

 

 

Men bare tiden vil vise hva det blir ut av forslaget, var bare mine tanker rundt dette!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det er noen som vil ordne litt ekstra jakt med større frihet til seg selv spør du meg.

 

Det kan sikkert virke sånn, men det kan jeg avkrefte med 100% sikkerhet.

 

Dette er i mitt område, så jeg har litt med saken å gjøre. Jeg skal ikke uttale meg bastant om det ene eller andre, siden jeg ikke jakter der. Men mtp. det Anton belyser i brevet sitt så tror jeg han er inne på noe.

Link to comment
Share on other sites

I mange år har jeg sagt at man burde kunne drive sammen reinen i hegne der hvor bestanden er større enn bæreevnen. Samene er jo flinke med slike ting. Så kunne man plukket ut (avlivet) alt skrapet og sluppet ut de beste dyrene.

Man måtte kunne bruke helikopter til en slik samling samt lange beiegarn til å lede dyr til hegna, gammel metode fra steinalderen (uten helikopter da)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det er noen som vil ordne litt ekstra jakt med større frihet til seg selv spør du meg.
Det kan sikkert virke sånn, men det kan jeg avkrefte med 100% sikkerhet.

Dette er i mitt område, så jeg har litt med saken å gjøre. Jeg skal ikke uttale meg bastant om det ene eller andre, siden jeg ikke jakter der. Men mtp. det Anton belyser i brevet sitt så tror jeg han er inne på noe.

Mulig det, men det er en veldig enkel løsning på problemet.

Slå sammen områder eller lag gode overgangsordninger.

Og så selg kort for en billig penge.

Da skal jeg garantere at de får solgt alle kortene sine og avskytingsprosenten vil øke betraktelig.

 

Alt for mange grunneiere som forlanger gullpriser når de selger gråstein som også til tider er gråstein av dårlig kvalitet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det helt urealistisk av de å forvente 100 % avskytning av kvoten, og at under den forutsetningen vil de aldri oppnå sitt mål, hadde de økt kvotene, så ville flere fått gleden av å jakte, og muligens et mer riktig antall felt dyr, kombinerer de dette med overgangs avtaler som gjelder alle som har kort og ikke bare noen få privilegerte, vil det også øke fellings prosenten. skal en åpne for at såkalte profesjonelle jegere justere bestanden uansett art kan vi hobby jegere selge unna våre våpen og finne oss et nytt hobby for da er det ikke lengre bruk for oss (satt en smule på spissen, men det er uten tvil et steg i den retningen)

Link to comment
Share on other sites

Villreinjakt er uforutsigbart og vanskelig, dette gjenspeiles i stort sett lave fellingstall. Øk kvotene og selg fler kort til en lavere pris. Får man ønsket effekt kan kvotene justeres etter behov, selvsagt.

 

Hvor mange villreinjegere trengs det for å felle en rein? Tydeligvis mer enn 1.

Link to comment
Share on other sites

Villreinjakt er uforutsigbart - - . Øk kvotene og selg fler kort - .
Og hvis man selger flere kort enn produksjonsoverskuddet i stammen tilsier, og det "uforutsigbare" skjer, at man får 100 % avskyting - hva skjer da? Nedgang i vinterbestanden, og produksjonsbestanden for neste sesong.

 

Dette er et "problem" som grunneierne har laget sjøl - ved å selge kort for hver minste teig. Og det er følgelig også grunneierne som kan ordne dette - ved fellesområde, eller overgangsregler.

 

Hva "proffe" jegere er for noe, sier forslagsstilleren ikke noe om - annet enn at de skal være fra nærområdet. Jeg kunne tenke meg andre kriterier, hvis det er noe slags kvalitetsstempel man ønsker å sette på deler av jegerstanden.

Link to comment
Share on other sites

Motbydelig forslag, mon tro om ikke Anton Brænd kommer med et forslag som gavner seg selv...

 

Helt enig med Hassel, dette er en trussel mot jakta. Man burde gå andre veien, kutte i særordninger som favoriserer noen fremfor andre.

 

At det kan variere i avskytningen i reinsjakta er ikke noe rart, den varer veldig kort. Ofte gjør dette at noen steder er plaget av jegere som stresser og går i veien for hverandre noe som er ødeleggende for jaktutøvlesen.

 

Jeg foreslår heller at jakten utvides i tid. I tillegg bør den deles opp etter hva man jakter på. La bukkejegerne slippe til alene helt i begynnelsen (tidligere enn i dag) og så kan kalve- og simlejegerne trå til etterpå. Da vil det bli færre jegere som forstyrrer for hverandre og bedre tid til å få tak i dyret sitt.

Link to comment
Share on other sites

Olesøn: Godt det da, men likefullt et horribelt forslag.

 

At det blir jaktet lite henger nok sammen med at det er kort jakttid, og tidsklemma blir bare strammere for de fleste av oss.

 

Dessuten er det min oppfatning at billige kort gjør at de som er heldige i lotteriet ikke føler det er like viktig å jakte mye, spesielt innenbygdsjegere som får kortene til latterlig lave priser føler nok ikke det store tapet om det ikke blir dyr. Skulle vært interessant å se undersøkelser på dyre og billige kort og fellingsprosent.

Link to comment
Share on other sites

Du Tordenkjeppen, ikke at det er relatert til saken, men et eksempel på at det finnes alle slags typer i den store sekkebetegnelsen "jegere".

 

En grunneier i nabolaget leide ut jakta til jegere fra en annen del av landet til en god pris. Hele kvoten og hele hjortejakta. Nevnte jegere kom, var der en langhelg, og dro igjen. Så ikke noe mer til de, og det var like bra for litt senere fant han restene av ei kolle oppi skogen hvor kun lårstykkene var skåret ut og resten av kvoten sprang oppi lia og nede på markene hans.

 

 

 

Det er sikkert ikke en enkelt forklaring på hvorfor det felles færre dyr enn ønskelig i det aktuelle reinsterrenget. Kanskje er det jegerne som får tildelt kort som er udyktige, kanskje trekker reinen ut av terrenget, kanskje er det rett og slett uflaks, eller kanskje er det dyktige jegere i tidsklemma. Hvem vet.. Jeg tror alikevel ikke at prisen på jaktkortene er den store fellesnevneren. Alle snakker om penger, men det er ikke så mange som virkelig bryr seg. Penger er det nok av ser det ut til (sagt for å provosere litt, men det ligger noe i det).

 

En god venn pleier å si at fangsten på jakta er proporsjonal med antall timer på post/jakt. Han har nok et godt poeng der. Kanskje jaktkort kan selges mot en forpliktelse på antall timer brukt på effektiv jakt?

Link to comment
Share on other sites

Nå er der jo alt innført proff jegere her i landet. Disse jobber primært i SNO.

 

Men å utvide dette med spesial lisenser, er noe jeg tar sterk avstand fra. Vi trenger det ikke. Klarer vi ikke å ta ut nødvendige kvoter, er der andre grep å ta. Dette er grep som må rettes mot forvaltning organene. Større kvoter, åpenhet mellom jakt områdene, og mer fleksible kort.

Link to comment
Share on other sites

@Nilsen308: Du har rett, det er ikke relatert til saken. Reinsdyrjakt er ikke det samme som hjortejakt.

Men din kompis har helt rett mener jeg, man må riktignok ha peiling på jakten man driver, men når det kommer til stykke må man også regne med at antallet timer brukt på jakt faktisk betyr noe. Desverre er det vanskelig å se en løsning hvor forpliktelse til jaktdøgn kunne måles - desverre, da hadde mange slappe lokale jegere måtte vike for oss utenbygdinger som er villige til å betale dobbelt så mye og bruke både en og to ferieuker, pluss helger og "avspasering" til å jakte. :-)

 

 

jmonsens forslag om større åpenhet mellom jaktområdene er også svært godt. Jeg vil tro de fleste reinsdyrjegere har sittet å sett på dyr som man lett kunne ha gått på, men som er utenfor terrenget.

Link to comment
Share on other sites

For meg er det ganske innlysende at vedkommende meler sin egen kake med utsagnet "proffe og dugandes jegere fra bygdene omkring", uten å grunngi hvorfor de skal være mer proffe og dugandes enn utenbygds som bruker ferien sin for å jakte rein 24x7 i flere uker.

 

Og, jeg regner med kompisen til @Nilsen308 anmeldte forholdet så disse jegerne er avvæpnet for godt.

Det er synd om dette er den ene skremselshistorien som blir brukt mot utenbygds jegere uansett sak og sammenheng.

 

Som mange andre her ville jeg vært interessert i å vite fellingsprosenten til de forskjellige grupper jegere (utenbygds, lokale, de som betaler mye, de som får det billig/gratis etc.).

Dersom en av disse gruppene er overrepresentert er det vel også lurt å se på den gruppen...

Link to comment
Share on other sites

En god ordning for videresalg av reinskort hadde hjulpet mye; den som har satt av 5-7-10 whatever antall dager til reinsjakta og ikke får klaff bør gis muligheten til på en grei og lettvint måte selge kortet videre uten at en må kjøre til andre siden av fjellet/til nabofylket for å få en underskrift osv.

 

Å innføre "proffe jegere", hva nå det er for noe rart, er et dumt forslag for å si det mildt!

Har vel en lignede sak på Ørlandet om gåsjakt, noen smartinger som ordner seg....

 

 

 

Og, jeg regner med kompisen til @Nilsen308 anmeldte forholdet så disse jegerne er avvæpnet for godt.

 

For hva da? Å ikke ha spist opp hjorten?

Link to comment
Share on other sites

Som Olesøn påpeker er dette området slik at reinen går i skogen i store deler av jakta. Mao ei vanskelig og utradisjonell jakt, der bandhund er en av faktorene for å lykkes. Nå har jeg sjekka litt rundt dette og for de som sliter med å skaffe seg jakt, er det her en åpenbar mulighet. Såvidt jeg har kunnet skaffe rede på, er det en god del kort som ikke blir solgt nord i dette terrenget. Har man i bakhodet at fellingsjansen ikke er overveldende, kan man altså her skaffe seg rimelig reinsjakt.

Så får man håpe at oppmerksomheten rundt dette forslaget kan føre til bedre overgangsavtaler og økt pågang på de kortene som faktisk er tilgjengelig for folk flest. Det er vel bedre å jakte rein i furuskogen rundt Sølnkletten enn å sitte på kammeret og jamre over hvor håpløst det er å skaffe seg reinsjakt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bedre å jakte rein i furuskogen rundt Sølnkletten enn å sitte på kammeret og jamre over hvor håpløst det er å skaffe seg reinsjakt... :wink:

 

Delvis enig i det Trond :)

Men bare delvis.

Det er også jaktkort å få kjøpt på rådyr i enkelte statsskog fjellterreng hvor man knapt har observert rådyr de siste 10 årene. Det var brukbart med rådyr der i begynnelsen av nitti årene i forrige århundre, men det begynner å bli en stund siden :)

Vil ikke anbefale folk å kaste bort penger og tid på slik "jakt".

 

Alle som har vært noe særlig på reinsjakt, vet at reinen flytter mye på seg om vindforholdene endrer seg.

Og om de ikke endrer seg, kan reinen stå på samme området i ukesvis.

Pga av dette er småområder totalt håpløst. Man skal ha veldig flaks om man skal få skutt dyr i løpet av en uke eller to som de fleste har rådighet til å jakte.

 

Jeg har selv vært med på å ha 26 fellingstillatelser(13 voksne og 13 kalver) på Hardangervidda for mange år siden.

Det hjalp fint lite når det ikke var en eneste klauv inne på terrenget i løpet av hele reinsjakta.

Det er også faktisk det eneste året jeg ikke har opplevd 100% felling på reinsjakt.

Det har lært meg å styre unna småområder uten gode overgangsordninger.

 

Ellers så synes jeg at smygjakt på rein i skogsterreng er lettere enn på hjort.

Men det fordrer at reinen er på terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke satt meg grundig inn i alle fellingsrapporter, årsmeldinger og tilgjengelig stoff fra dette villreinområdet. Men jeg forutsetter at forslagsstiller har rett i at det er for lav fellingsprosent, og at denne bør økes for korrekt forvaltning av stammen.

 

Forslaget er delt i to, og muligheten for å jakte der reinen er fortoner seg for meg som viktigst.

Jeg tipper at det er forsøkt å få til overgangsavtaler i området uten hell, kanskje i mange år. Jeg kan gjerne tenke meg at det er lettere å få grunneierne med på at en liten gruppe innenbygds jegere kan jakte overalt, enn at "alle" skal få muligheten.

 

Jeg tror dette er lite å hisse seg opp over for utenbygds jegere. Dette tror jeg er ment som ett verktøy for å styre en skjev forvaltning av stammen. Såvidt jeg skjønte på forslaget, så skulle dette også være en overgående periode, da man kan avvikle ordningen når villreinstammen er på nivå med forvaltningen.

 

Jeg velger å tro at forslagsstiller ikke har noen annen agenda enn beskrevet i forslaget, og tror på de folk her inne som kjenner vedkommende. Skulle det derimot vise seg å være andre årsaker for forslaget, vil naturligvis min innstilling endres (ikke at noen bryr seg om det...).

 

På lengre sikt, tror jeg imidlertid det er viktigere å jobbe for overgangsavtaler i området slik at alle kortkjøpere kan jakte der reinen er. Det vil også øke interessen for kortene, slik at det ikke blir liggende ubrukte kort litt her og der.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Tror mange her tillegger Anton Brænd motiver han ikke har. Tror ikke han lenger er aktiv jeger selv. Til tross for at jeg ikke er "fra bygdene omkring" har jeg hatt gleden av, som ungdom, å være med på reinsjakt med Anton. Dette er nå 30 år siden...

Er heller ikke sikker på at han mener mener "proffe" jegere i teoretisk forstand (dvs betalte jegere), men derimot erfarne og lokalkjente jegere.

Problemet er nok at det er lite sammenhengende jaktområder, med mange grunneiere og mange kommuner.

Vi andre utenbygds får se på dette som en mulighet-et område med mye dyr og lite jakt kan som noen er inne på også gi gode muligheter. Nå er det 4 dager til nytt jakt-år (-: Det er bare å glede seg (-:

Link to comment
Share on other sites

Det gir ikke svar på hvorfor grunneierne heller ønsker innenbygds boende fremfor utenbygds, gitt at antallet er det samme. Annet enn å mele sin egen kake.

 

Hva med å gi utenbygds flere kort, og dermed sørge for flere manndager (og større sjanse for felling) i fjellet?

Link to comment
Share on other sites

Det gir ikke svar på hvorfor grunneierne heller ønsker innenbygds boende fremfor utenbygds, gitt at antallet er det samme. Annet enn å mele sin egen kake.

Problemet er vel mest at man ikke får jakte der reinen er, fordi grunneierne ikke kan enes om overgangsavtaler.

Kanskje grunneierne stoler mer på innenbygdsjegere som de kanskje til og med kjenner, enn utenbygds og potensielt vilt fremmede jegere. Og av den grunn er det enklere å få tillatelse fra grunneiere for at en innenbygds gruppe jegere kan jakte "overalt", mens de kanskje hardnakket nekter at jegere fra "hele Norge" får jakte på deres grunn?

 

Men det er nå bare mine fem..

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kanskje fordi grunneierne stoler mer på innenbygdsjegere som de kanskje til og med kjenner, enn utenbygds og potensielt vilt fremmede jegere?

Ergo er det enklere å få tillatelse fra grunneiere for at en innenbygds gruppe jegere kan jakte "overalt", mens de kanskje hardnakket nekter at jegere fra "hele Norge" får jakte på deres grunn?

 

Det tror jeg også, men da gjør de det ikke primært for viltforvaltningen sin del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke riktig hva du mener med "de".

Man må skille på grunneiere og forslagsstiller.

 

Grunneierne er i utgangspunktet uvillige til å slippe alle og enhver inn på sin eiendom. Derav vanskeligheter med overgangsavtaler, som fører til lave fellingsprosenter og en for høy bestand.

Forslagsstiller har innsett dette fakta og foreslår ett tiltak - for å bedre forvaltningen.

Han forsøker å korrigere ett problem som er skapt av uvillige grunneiere. Skal man klandre noen her, så er det grunneierne som ikke kan enes om overgangsavtaler og samjakt for bedre forvaltning. Men det er en annen diskusjon.

 

Uten å ha kjennskap hverken til forslagsstiller eller grunneiere i området, er det slik jeg tolker saken (men jeg kan selvsagt tolke feil som alle andre...).

Det er lett å la seg rive med å tro at dette er noe "bygdejegerne" har kokt sammen for å holde utenbygds jegerne unna. Men leser man godt forslaget, og ser det i lys av det som kommer fram i diskusjoner rundt temaet, så har det etter mitt syn en annen vinkel.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dagl har helt rett. Dette er ikke noe som er "kokt i hop" for å fremme egeninteresser. Det er et forslag fra en meget erfaren jeger som for sin egen del ikke kommer til å jakte mer. Han er bekymret over villreinstammens fremtid, og har lagt fram et forslag for å prøve å redde den. At folk henger seg opp i om det skal være innen- eller utabygds er vel ikke å treffe blinken...

Link to comment
Share on other sites

Enig m Hassel, det vil frata gjennomsnittsjegeren mulighet til reinsjakt. Jeg har noe ''fast Jakt '' , og så varierer jeg resten, sånn at jeg kan jakte litt hele året uten noe stress. Ifjor var jeg på hjortejakt , i høst blir det rådyr, men neste høst kan jeg tenke meg et reinskort. Dersom SNO skulle overta reinsjakta, er vi vanlige jegere blitt en jaktform fattigere. Tror nok også dette ville glede naturvernerne, å bli kvitt noe av ''jakta for moro skyld ''.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke betalte jegere forslagsstiller har i tankene. Bare for å legge det dødt. Forvaltningen har mulighet for å tvangsorganisere ved stort behov ja, men det benyttes vel knapt i det hele tatt. Såvidt jeg har forstått er det et visst antall kort som aldri blir solgt i dette området. Dersom man tildeler disse kortene til en slags "spesialstyrke" med overgang over alt, vil det jo ikke merkes av andre enn de som har kort fra før i området. Dette er vel tanken bak forslaget. Ellers håper jeg forslaget får grunneierne på bedre tanker omkring dette med overgangsavtaler.

Link to comment
Share on other sites

God tanke, men kanskje litt dårleg eller misvisande formulert.

Man får først inntrykk av at det skal leigast inn profesjonelle jegerar, men det er vel heller snakk om overgangsavtalar, meir fleksibel og enklare jakt. I dei baner burde alle villreinområder tenke, spør du meg.

Men då bør det kanskje gjelde for alle. Eventuelt dei som er villige til å betale for det...? Det blir i alle fall eit snodig system om nokon skal sitte å velge ut kven som er superjegerar og kven som ikkje er det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fra forslaget:

Jegere som jakter på vegne av villreinutvalget kan jakte uten å ta hensyn til grenser mellom ulike rettighetshavere.

Det er vel her sakens kjerne ligger. Ikke at det skal være en betalt gjeng med proffe jegere som skal sko seg på dette.

Og kommentaren "fra bygdene omkring" er ikke hentet fra brevet, men intervjuet i forbindelse med brevet. Så det offisielle forslaget har ingen slike hentydninger.

Link to comment
Share on other sites

Synest at det er litt merkeli at det ikkje er åpnet for vinterfangst.

I Grønland fikk vi erversfangere (piniartoq) 14 dager (ca mars) å fangste reinsdyr på, mykje lettare å ha heile dyret på en presening eller en pulk/slede for å slepe det ned fra fjellet

Skal skrive om det litt seinare på bloggen :)

 

Det er lettare å følge med på produksjondyra om hvem som kan fanges eller ikkje.

Kjøttet smaker bedre pga rask avkjøling og fri for urenheter, 0 mygg

Skinnet kan brukes.

 

Berre et forslag fra meg

 

 

 

 

http://ajungilaq.blogg.no/

Link to comment
Share on other sites

Men dette er altså Sølnkletten med nesten bare private grunneiere. Mange jaktfelt og rein som holder seg nede i furuskogen. Bedre overgangsavtaler/samjakt tror jeg er beste veien.

 

Pålegg grunneierne å samle seg i større forvaltningsenheter med felles kvote. Gir ei bedre forvaltning og mer effektiv jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...