Jump to content

God treningsammunisjon i 308. Win


Generaldfeld

Recommended Posts

Hei!

 

Har prøvet meg frem med og lade selv, brukte Lapua Scenar 155gr kuler, krutt N-150 44,5 gr, i winchester hylser. Første 5 skudd var veldig greitt, 5 neste, for stor spredning til at jeg likte det. Noen som har råd og kan dele av sin erfaring?

 

Hva er gode ladninger og kuler i 308.Win til trening?

 

Og hva anbefales til hjortejakt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt med Browning X-Bolt Varmint, heavy barrel, 60cm langt løp, standard stokk syntetisk stokk, regner med at de er beddet fra fabrikk.

 

Jeg er veldig nøye med pussing, stort sett alltid etter hver skyting, Tetra gun copper solvent, som jeg lar stå litt i løpet, før jeg bruker kopper børste et par ganger, før jeg bruker pusse propper til det er rent. Kan tenke meg og ha skutt ca 3-400 skudd med den.

 

Med god fabrikk ammo pleier den og samle veldig godt. Samlinger på 11-15mm har ikke vært uvanlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 47cm løp og kronograferte den ladningen til 750m/s. Har til nå kun hatt gleden av å felle 1 hjort med den kulen, men det var klar gjennomskyting på ca. 130m hold. Lite inngangshull rett i et ribbebein, gjennom begge lungene og ut gjennom et ribbebein på andre siden. Dette hullet var betydelig større en inngangshullet men ikke grisete på noen måte. Er ikke en kule som trenger ekstrem fart for å ekspandere slik jeg har forstått det. Hvis du søker litt her på kammeret finner du noen tråder der folk deler sin erfaring med denne kulen som har fellt mye mer dyr enn jeg har ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Idag var en veldig god dag på skytebanen! Prøvde meg på 40 skudd med selvladde 308win Lapua Scenar 155gr, ladd med 44,5gr N-150, i winchester hylser, som jeg beskrev i starten av denne tråden. Samlingene var meget gode, jeg er såpass fornøyd at jeg velger å gå videre med dette oppsettet, nå står resten på skytteren-meg, for optimalisering! En og annen slenger 8 ble det, men ellers var det meste samlet i 10'rn samt en 9'er og to :-)

 

Jeg vurderer sterkt(kommer til) å få meg ett godt lager av Norma hylser, er det noen som har innvendinginger mot Norma hylser, i forhold til andre hylse merker?

 

Jeg har vel lest/hørt at Norma sine hylser har veldig god kvalitet og har jevnt over lengre levetid/tåler flere omlandinger den mange andre, stemmer det?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. Norma er veldig bra, mens Lapua er best. Forskjellen er omtrent sammenlignbar med farten en formel 1-bil har før og etter tanking. Begge deler er "helt ålreit", men den nesten bensintomme bilen vinner med bittelitt hver gang hvis andre faktorer er eliminert. Det er i hvert fall inntrykket man får av å lese om hva skytingens formel 1-kjørere, altså benkeskytterne, gjør.

Link to comment
Share on other sites

Norma hylser er bra. Har 100stk som er ladet 8-10 ganger. Hel-og delvis presset.

Ellers har jeg en del lapua hylser, men disse er bare ladet 3-4 ganger, men har forhåpninger om at de skal holde like lenge som normahylsene. Lapua har litt mindre volum, litt tykkere gods, og virker litt tyngre å presse.

 

Favorittladningene på skytebanen er 155gr. Nosler CC og 155gr. Hornady a-max, med 44gr. N-140 bak.

Link to comment
Share on other sites

Det fine med Norma-hylser i 308 er at en uten stress plukker en Remapose med engangskutte på noen kvelder på banen:-)

Etter litt dressur så putter jegerene de selv oppi posen min-enklere blir det ikke!

Hva jeg skal med 40-50 liter Normahylser i 308 vet jeg ikke helt da-kanskje jeg begynner å lade 308 engang :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det fine med Norma-hylser i 308 er at en uten stress plukker en Remapose med engangskutte på noen kvelder på banen:-)

Etter litt dressur så putter jegerene de selv oppi posen min-enklere blir det ikke!

Hva jeg skal med 40-50 liter Normahylser i 308 vet jeg ikke helt da-kanskje jeg begynner å lade 308 engang :lol:

 

Så det er det som er veien å gå, om man ønsker et arsenal med hylser! :-)

 

Blir å følge med ikke bare foran mot skivene, men også ved siden og bak, hvor spretter nyankomne jegere sine hylser, som de ikke trenger/ønsker selv! :-)

Link to comment
Share on other sites

Beklager mange merksnodige spørsmål her...det man ikke vet eller har erfart, må man enten spørre om, lese om, eller over tid erfare selv.

 

Når det gjelder patroner til jakt og trening, hvor stort antall lader dere opp? Det kommer selvsagt an på hvor mye og ofte man trener, og man har ett eller 25 hjorteløyver til eksempel!

 

Når jeg kun hadde fabrikk ammo, ble det både skutt på bane og jakt med den, men det ble kostbart, fort 360 kroner for 20 skudd, og jeg skyter ofte 40-60 skudd av og til på trening. Så nettopp at Norma 308win 180gr selges for kr 39 pr skudd...

 

Skulle jeg da fulgt opp med og hatt samme treningsmengde med 30-06 og Rem 17 Fireball, hadde det blitt en sum av en annen verden!

 

Så helt klart, med mitt trening, feks en gang i uken i 3 mnd, feks 40 skudd hver gang, så er det ingen andre alternativer enn og lade selv! Å bruke 10000 kroner bare på ammo synes jeg er veldig mye, problemet med å begynne å lade, er at interessen tar helt av....

Man begynner å teste og eksperimentere, og ender opp med en sum hinsides det man trodde, fordi det skulle bli så veldig kjekt og billig å lade selv hehe! :-)

 

Ja, det er kjempekjekt, og jeg ville ikke vært det foruten, selv om det har tatt litt av! :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har som regel ferdig mellom 50 og 150 treningskudd, da kan jeg bare hive i bagen og stikke på skytebanen.

Har som regel ferdig pressa, rene hylser liggende, klar til lading. Da er det fort gjort å lade noen titalls.

Jaktammo har jeg liggende fra i fjor, så får jeg se, etter inn- og oppskyting hvor mye som er igjen. Har noen jaktkuler liggende, som kan lades etter behov. Hvor mye du trenger å ha ferdig til enhver tid kommer vel helt an på hvor mye du skal jakte. Selv har jeg sjelden mer enn 20stk. under jaktsesongen.

Greit å ha beholdning på komponenter liggende. Da slipper du problem med at butikker er stengt, langt og kjøre osv..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et nydelig vær idag og nok engang ble kvelden tilbrakt på skytebanen.

 

Jeg er kommet litt i tvil hva jeg skal gjøre mtp treningsammunisjon. Selv om jeg ikke er så gammel, er jeg både firkantet og gammeldags når det kommer til kulevalg-jeg holder meg til det som jeg liker og det som fungerer. Men etter at Lapua Scenar 155grs ladet med 44,5grs N-150 i Winchester hylser, er oppskutt, handler jeg inn Norma Jaktmatch, 308Win 150grs.

 

Det jeg ser er at jeg skyter mye likt som med Lapua Scenar kulene, men også faktisk endel bedre! Hva kan det skyldes? Såvidt meg bekjent er vel den Lapua'en noe av det bedre, men kanskje en tyngre kule hadde gjort seg enda bedre, feks Lapua Scenar 167grs?

 

Noen erfaring med den? Hvilke ladninger?

 

Jeg tenkte og gjøre et godt forsøk, med å lade samme opplegget en gang til med Lapua, og så lade med Norma Jaktmatch kuler selv, jeg har ikke sjekket ladninger og type krutt her enda, noen som har gode erfaringer med Norma Jaktmatch selv ladede kuler i 308Win, så vil jeg gjerne høre gode råd. Dernest vil jeg lade Lapua Scenar i 167grs, jeg gleder meg allerede til å prøve, og se hvordan de vil gå :-)

 

En annen ting er treningsammunisjon kontra jaktammunisjon...noen ser jeg finner frem til noe helmaks, så man slipper og stille kikkertsiktet, jeg har endel ferdig ammunisjon liggende, som er god, men det ender vel med noe egen lading allikevel, så får vi se hva det blir til :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Hvorfor ferdigladet Jaktmatch går bedre en dine hjemmesnekkra patroner er umulig å si. Det er nok bare sånn. Går ut i fra at du har prøvd flere ladninger med N150. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du skal bruke så dyre kuler til trening? Scenar koster vel godt over 3 kr de fleste steder og Normas FMJ har den nette pris av kr 597 (for 100) hos hjemmelading.no. Spesielt den siste er jo helt meningsløs dyr til treningsskyting. Nosler CC koster vell rundt 1,7-2kr hos jaktdepotet. Det er 4 kr ekstra pr. smell for å bruke normakuler.

 

Treningsammo kontra jaktammo: Jeg har aldri skjønt dette maset med at treningsammo skal gå likt med jaktammo. I min paranoide verden må jeg uansett testskyte før jakta. Det foregår på følgende vis. Jeg trener hele vinteren/sommeren med en kule og en ladning. Siste tur på skytebanen før jakta skyter jeg 2 skudd med jaktammo på 100m med godt anlegg (tofot). Vurdrerer treffpunkt og eventuelt skrur på kikkerten. Det er faktisk veldig enkelt å skru på kikkertsikte :winke1: Om jeg må skru så skyter jeg to nye skudd på 100m. Deretter flytter jeg meg over på 200m. Der er det enda enklere å se om man må justere sideveis. Å plutselig er rifla innskutt og testet før jakta. Tar vell kanskje 15min. Dette må da være mye enklerer en å eksperimentere med mange ladninger for å få to forskjellige kuler til å gå likt! Å så sniker tvilen seg inn :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Takk for langt og godt svar Super XX.

 

Jeg har ikke prøvet meg så veldig mye frem, det er kanskje noe jeg burde, men alt tar sin tid. At Norma Jaktmatch kuler er dyre, har du helt rett, uforholdsmessig dyre i forhold andre, helt klart!

 

Jeg er ikke redd for å skru på kikkertsiktet, det blir slik hvert år uansett, og noen ganger i løpet av en sesong! Jeg får prøve og feile meg litt frem videre! :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Hva er gode ladninger og kuler i 308.Win til trening?

Og hva anbefales til hjortejakt?

 

Til trening lader jeg 150 grs Sierra Match King med 46 grs N150

Jaktladning til rådyr og hjort er 150 grs Woodleigh PP, samme krutt/mengde.

 

Endte opp med dette da 150 grs kuler går bedre i min rifle enn 165 grs, uvisst av hvilken grunn.

Denne ladningen er meget presis og sikker i mitt våpen, andre får prøve seg frem

Link to comment
Share on other sites

For mange er det opplest og vedtatt at man skal forsøke med forskjellige kruttladninger, og evt annet krutt for å fine en ladning som gir best presisjon i respektive våpen. Og så bruker man standard patronlengde (i 308w er dette 71mm)

 

En oppskrift som ofte gir bedre resultat er å bruke samme kruttmengde i alle ladninger, og ha forskjellige patronlengder. Jeg leste dette på et amerikansk BR-forum for noen år siden og har siden alltid kommet raskere til bedre samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle gode råd og tips :-)

 

Ser at jo mer jeg spør, jo mer må jeg prøve. Vurderer og ta en aldri så liten prøve av forskjellige kuler, krutt og ladninger, og kanskje legge ut etterhvert.

 

For endel år siden kunne jeg ikke forstå dem som satt hjemme og ladet selv, det hadde jet liten interesse og forståelse for! Men nå er jeg midt i opplegget selv, jaja, det er lov å snu i tide! :-)

 

Hjemmelading er en fantastisk fin og interessant hobby, det å produsere noe selv, som også fungerer gjør noe med en! :-)

Link to comment
Share on other sites

Beklager mange merksnodige spørsmål her...det man ikke vet eller har erfart, må man enten spørre om, lese om, eller over tid erfare selv.

 

Når det gjelder patroner til jakt og trening, hvor stort antall lader dere opp? Det kommer selvsagt an på hvor mye og ofte man trener, og man har ett eller 25 hjorteløyver til eksempel!

 

Når jeg kun hadde fabrikk ammo, ble det både skutt på bane og jakt med den, men det ble kostbart, fort 360 kroner for 20 skudd, og jeg skyter ofte 40-60 skudd av og til på trening. Så nettopp at Norma 308win 180gr selges for kr 39 pr skudd...

 

Skulle jeg da fulgt opp med og hatt samme treningsmengde med 30-06 og Rem 17 Fireball, hadde det blitt en sum av en annen verden!

 

Så helt klart, med mitt trening, feks en gang i uken i 3 mnd, feks 40 skudd hver gang, så er det ingen andre alternativer enn og lade selv! Å bruke 10000 kroner bare på ammo synes jeg er veldig mye, problemet med å begynne å lade, er at interessen tar helt av....

Man begynner å teste og eksperimentere, og ender opp med en sum hinsides det man trodde, fordi det skulle bli så veldig kjekt og billig å lade selv hehe! :-)

 

Ja, det er kjempekjekt, og jeg ville ikke vært det foruten, selv om det har tatt litt av! :)

 

Kjøp deg ein Lee Loader og vei kvar einaste kruttladning nøyktigt, da går det så lang tid og bråker så mykje at ladinga begrenser seg selv. (egen erfaring)

Link to comment
Share on other sites

Lee Loader ftw.

 

Produserer mer enn godt nok ammunisjon for jakt og plinking. Hovedproblemet mitt er at man kun kan necksize og da vil det med ett romslig kammer fort bli trangt. I mitt tilfelle etter 3 omladninger. Dette er naturligvis ingen problem om man skyter med overskuddshylser.

 

Fordelen med Lee Loader at du får en svært sterk eierfølelse til patronene dine og er nøye med å ikke kaste dem bort, i og med tidsbruken.. ;)

Link to comment
Share on other sites

For mange er det opplest og vedtatt at man skal forsøke med forskjellige kruttladninger, og evt annet krutt for å fine en ladning som gir best presisjon i respektive våpen. Og så bruker man standard patronlengde (i 308w er dette 71mm)

 

En oppskrift som ofte gir bedre resultat er å bruke samme kruttmengde i alle ladninger, og ha forskjellige patronlengder. Jeg leste dette på et amerikansk BR-forum for noen år siden og har siden alltid kommet raskere til bedre samlinger.

 

blei nyskjerrig på denne metoden, plagar sjølv å finne maks patronlengde i aktuelle våpen og trekkje frå 2mm friflukt. Kor mykje varierer du i patronlengde for testing? 1mm per serie?

Link to comment
Share on other sites

Her er et eksempel i 308 med 165 grain Nosler Custom Comp og 43 grain N11 krutt. Du må selvsagt sjekke friflukten, dessuten kan lengre patroner gjøre at matingen ikke fungerer godt nok, dette er individuelt i våpenet. Med dette eksempelet brukes COL 70mm og så varierer man kruttmengden i andre trinn. Det er utrolig hva man kan få av presisjon i vanlige jaktpiper med å justere 2 variabler.

 

COL Presisjon

73 mm 35 mm

72,5 mm 40 mm

72 mm 25 mm

71,5 mm 30 mm

71 mm 25 mm

70,5 mm 55 mm

70 mm 18 mm

69,5 mm 23 mm

 

Selv om dette eksempelet gav best presisjon med COL 70mm har jeg desidert flest ganger fått best presisjon med lenger COL, både 72,5 og 73mm. F.eks ei kule som Swift A-Frame har rykte på seg for å være vanskelig å få god presisjon, har jeg fått til med denne metoden.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Tenkte og endre litt med kulevalget neste gang jeg skal lade selv. Tenkte og bruke Nosler Custom Competetion HPBT 155grs. Tidligere har jeg brukt Lapua Scenar til trening. Og diverse forskjellige kuler til jakt. Det blir av og til litt blanding av kjøpe ammunisjon og selvlaget.

 

Har en rifle til i samme kaliber, men med 62cm løp. Har 4 rifler og en hagle, men den lader jeg ikke selv til.

 

Ladingen er blitt en veldig hyggelig og trivelig hobby og interesse!

 

Kaliberet er 308win, jeg bruker Norma hylser. Riflen er Sako 85 Finnlight, løp, 51,5cm.

 

Krutt: Vihtavuori N-150, 44,5grs. Andre anbefalinger?

 

Hylse: Norma

 

Tennhetter: CCI/Federal? Andre anbefalinger? Type/merke?

 

Kule: Nosler Custom Competition 155grs HPBT

 

Hva tenker folket? Det er nok endel som kanskje kjører dette og lignende oppsett.

Jeg har selvsagt siste utgave av ladeboken, og leser den slik den skal og må leses.

Men jeg er ikke så erfaren innen lading, at jeg trenger noen gode råd og vink av og til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bytta likt for likt mellom 175gr Scenar L og 175gr NCC og mellom 185gr Scenar og 190gr NCC, og mellom Scenar 155gr og Berger 155gr, altså uten å bytte annet enn kule - samme krutt/mengde, samme justering av diene. Får noen få m/s mindre fart med Noslerkulene (innenfor variasjonen, men er vel 3-4m/s lavere gjennomsnitt. 175gr NCC lander en neve lavere på 600m enn 175 Scenar L gjør, men jeg vet egentlig ikke om det skyldes hastighet eller BC. Ellers kan jeg ikke se forskjell.

 

Alt i alt så virker det som man er nokså trygg om en bytter mellom de "like" matchkulene i samme vekt, uansett merke. Kanskje en vil ha maks ved ett grain mer eller mindre på det verste, men det er ikke noe dramatisk som vil skje. I 6.5x55 f.eks. prøvde jeg 8 forskjellige (3x Sierra, Berger, 2x Lapua, Hornady, og Nosler) "9g" kuler, med samme ladning, og alle samlet helt OK på 500m, og alle ca samme hastighet, og ingenting var mer enn 2-3 klikk over eller under gjennomsnittet - på 500m.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

men hva med forskjellig trykk? Jeg tenker feks N-150 44,5grs "beregnet" ladet til rifle med 62cm løp, kontra 51,5cm løp

Makstrykket, om du tenker på det, forekommer etter noen ganske få cm bevegelse av kula, og påvirkes overhodet ikke av løpslengden. Når kula kommer til munningen, selv på et 40cm løp, så ligger makstrykket, og mesteparten av forbrenningen, og mesteparten av arbeidet med å akselerere kula - i fortiden. Og det som skjer de første 40cm, det er nøyaktig det samme i et 40cm langt løp, som i et 70cm langt løp.

Jeg har forresten to ellers like 308-løp, et som er 40cm, og et som er 70cm. Du får litt mer hastighet med lenger løp, men samme trykk (i den grad to forskjellige løp gir eksakt samme trykk, og i den grad jeg kan "måle" trykk :roll: men QL viser jo samme trykk iallefall). Begge disse løpene er omtrent like presise, og maksladninger er like - jeg skiller ikke mellom lading til det ene eller det andre bortsett fra at de har hver sine hylser.

 

Jeg tror egentlig ingenting på at 70 og 71mm samler godt mens 70,5 mm ikke samler godt. Det henger rett og slett ikke på greip.

Tipper det er en annen faktor som har rotet seg inn i den testen. Friflukt kan ha ha betydning, men når de beste samlingene ligger rundt 25mm så er det mer enn friflukt ute og går.

Jeg er så søkke lat at jeg aldri har sjekka friflukten i det lengste 308-løpet, de kommer fra Sauer, og det er høl igjennom, så patronene mine er mellom 71 og 72mm avhengig av kule. Siden jeg ikke gidder å justere dia, så får patroner med VLD (Eks. 155gr Lapua) kuler litt lengre COL enn litt buttere kuler.

Den eneste variabelen jeg har eksperimentert med er kruttmengden, og der gir Saueren varierende høydespredning, mellom nesten null og oppi 20-25mm. Om jeg er i form, og tester på 100m med frontrest og sekk bak og litt fred og ro, så ligger de gode samlingene (med de kulene jeg har nevnt) rundt 6-8mm. Uten annen mumbo-jumbo enn å optimalisere kruttmengden.

 

175gr NCC

212D0378-95F9-4E48-9858-C2F1D766E0D5_zpsozccwdhi.jpg

 

190gr NCC

A6041C41-9E4C-430F-8C64-F1DAE7C07351_zpshtk6bvxr.jpg

 

 

Sånn fra et ladetekninsk synspunkt så er det veldig interessant at jeg kan skyte 25mm med den samme ladninga en dag - og 8 en annen, gjerne samme batch patroner. Men når jeg legger merke til omstendighetene, dagen som var fram til skytinga, hastverk, kaffe, vind, unger og kjerring, and other factors, månens faser og kløe i ræva... - om man skal skyte til de tekniske begrensningene i våpen og ammo, alltid, under press og i vind - jeg vet ikke hvordan man skal få det til.

Jeg har en teori som går omkring mer trening - og alt hittil tyder på at det er mer effektivt enn mer tidkrevende laderutiner...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei, det gjør vel kanskje ikke det høggern, jeg vil unansett lese mer i lade bibelen! :-)

 

Når man skal delta og være aktiv innen jaktfelt og trening, så har jeg funnet ut at det går en god mengde med både hylser, kuler og krutt, blant annet! Det ene baller på seg det andre, skulle mer enn gjerne hatt et skikkelig laderom, dedikert til oppgaven, oppe og gått!

Alt til sin tid! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget glad og takknemlig for all den viten og kunnskap som finnes her M67, og veldig mange andre.

 

Kortere løp vil gi mot normalt, litt lavere hastighet, det la jeg godt merke til på langholdet på siste jaktfelt stevne, selvsagt var jeg klar over det, men jeg stilte for lite opp allikevel. Men det er en nå en egen sak for seg selv.

 

Her er et utdrag fra detaljer i fra Lapua Scenar:

 

http://www.lapua.com/en/products/reload ... -bullets/8

 

Om man ser på .30 cal, så ser man at 155grs, har en BC på 0.460, mens 185grs har en BC på 0.482. Ser man videre på 338, så har 300grs en BC på 0.736!

 

Spørsmålet mitt vil da være, hva er det med tyngde generelt som gir disse kulene en så høy BC? En kule på 155grs vil ha selvsagt en høyere hastighet enn en kule på 185 grs, noe annet er selvsagt kulebanen. Og den vil bli enda mer endret, ved bruk av kort løp, som i seg selv gir lavere hastighet.

 

Dessuten kommer jeg ikke helt til freds med meg selv, om jeg skal gå for Lapua Scenar L, eller Nosler Custom Competetion...forskjellene er kanskje de jeg selv lager til i tankene mine selv! :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...