Jump to content

God treningsammunisjon i 308. Win


Generaldfeld

Recommended Posts

Etter en mindre justering på kikkertsikte gikk Nosler CC meget godt i Browning X-Bolten, det var en fryd å se samlingene. Men så, når jeg skulle skyte litt med Sakoen, gikk samme ammo helt på staur og vegg, samme ammo som eit skjøt jaktfelt med og samme ammo som jeg var godt innskutt med! Samlingene på Browningen var meget tette, mens på Sakoen var det mer spredning, er det slik at det er helt normalt? Man hører ofte om at all ammo liker ikke alle typer løp osv, var det det, jeg var vitne til idag? Andre forklaringer?

Link to comment
Share on other sites

Neste år, vil jeg eksperimentere med ny og annen type kule, gjerne 167/168grs, ladet med mellom 41-43grs N-140, Norma 202, eller 42-43grs N-150/203 B.

Nå blir det endel mindre justeringer, det er 3 jaktfelt stevner igjen, samt trening og oppskyting til storviltprøven. Jeg er svært glad for å ha egen nøkkel til en skytebane, det er jeg evig takknemlig for! :-)

Link to comment
Share on other sites

Skal du opp i den kulevekten pleier 168gr sierra mk å gå meget godt. Og når den går likt med 165gr sierra gk, så har du en god kule til reven også :)

 

Disse kulene kan jeg ikke skille fra hverandre i blinken når jeg skyter dem om hverandre. Samme ladning på begge kulene :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvet dem selv, men mange er veldig godt fornøyde med SMK. Jeg har vurdert Lapua Scenar, brukte tidligere 155grs av dem. Vi får se. Er ikke helt helt fornøyd med presisjonen til Nosler CC 155grs i Sako Finlighten, mens den viser seg å gå langt bedre i Browning X-Bolt! Men det er enda mye jeg kan forandre og justere.

Link to comment
Share on other sites

Den lader jeg til 800m/s men jeg bruker den i 30-06 nå.

Brukte den til 308w før. Mener jeg ladet den til ca 770m/s da

Hull i hull da også :)

Med sierra mk er det mere regel enn unntak å sette 3 skudd i samme hull når jeg skyter fra benk

Link to comment
Share on other sites

Biltema typisk.

 

Eds Red blandes omtrent som:

 

1 del ATF, altså automatgirolje, men motorolje funker, bare da blir den ikke rød

1 del parafin eller white spirit, eller begge, eller lampeolje

1 del aceton

 

Evt. en dæsj lanolin eller annet passende fett.

 

Jeg er ikke noe glad i greenbore, siden en må være pin nøye med å få det ut, samme med Sweets, og andre ammoniakkbaserte blandinger. Men funker gjør det.

 

 

K

 

Lagde denne, men uten aceton siden jeg ikke hadde det for handen. Er denne veldig nødvendig?

Oljen ble ikke til noe "vidunderstoff", men grei nok. Billig var den uansett.

Av nysgjerrighet måtte jeg teste KG1 også. Denne var det futt i :)

Bruker du KG1 hver gang, eller "ved behov"?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Denne uken ble den første på lang lang tid hvor det ble innkjøpt ferdig trenings ammo. Det var utsolgt for Norma Jaktmatch, men heldigvis hadde de Norma Golden Target inne. Det gjennstår fremdeles noen jaktfelt stevner, imorgen blir det et par skudd for innskyting. I neste uke tenker jeg å lade ca 100 skudd, for trening. Så blir det å tenke på hva jeg skal bruke på jakten dette året. Alltid noe å gruble å fundere over :-)

Link to comment
Share on other sites

Biltema typisk.

 

Eds Red blandes omtrent som:

 

1 del ATF, altså automatgirolje, men motorolje funker, bare da blir den ikke rød

1 del parafin eller white spirit, eller begge, eller lampeolje

1 del aceton

 

Evt. en dæsj lanolin eller annet passende fett.

 

Jeg er ikke noe glad i greenbore, siden en må være pin nøye med å få det ut, samme med Sweets, og andre ammoniakkbaserte blandinger. Men funker gjør det.

 

K

 

Lagde denne, men uten aceton siden jeg ikke hadde det for handen. Er denne veldig nødvendig?

Oljen ble ikke til noe "vidunderstoff", men grei nok. Billig var den uansett.

Av nysgjerrighet måtte jeg teste KG1 også. Denne var det futt i :)

Bruker du KG1 hver gang, eller "ved behov"?

 

klarte igår å søle ut mesteparten av nitrosolventen som fulgte med pussesettet, så da ble det mixet litt ATF + white spirit som erstatning. Det som kom ut med de første lappene med denne mixen var iallefall mye mer "gørrete" enn vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Når S&B ammo nevnes er det alltid mange meninger - omtrent som når noen nevner Blaser :lol:

 

Det er kun en måte å finne svaret på, og det er å prøve. Folk har også forskjellige krav til presisjon fra benk ,for noen er 30-40 mm bra og for andre er det helt uakseptabelt. For de fleste er egenspredningen ved jakt større enn det som skyldes ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Er 180grain for mye i en treningspatron?

Tenker og bruke s&b 180 til trening og federal fusion 165grain til jakt.

 

Det sies vel at 167-168grs god marchkule er noe av det bedre i 308win. Hva som går best i din rifle må du nesten prøve ut selv. Personlig ville jeg ikke brukt en så tung kule til trening. 165grs til jakt i 308win er gode greier.

Link to comment
Share on other sites

Kuler i samme vekt pleier å gå ganske likt med samme ladning.

Om du har en helmantel/matchkule du skal bruke til matvilt og trening, så er det jo veldig greit at børsa går likt med det du skal jakte storvilt med.

Man har en børse som er innskutt hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Når S&B ammo nevnes er det alltid mange meninger - omtrent som når noen nevner Blaser :lol:

Desverre har jeg til gode å se S&B med fmj kuler samle "godt".

Selvfølgelig er det jo forskjell på hva folk mener er å samle godt, men S&B og partizan er de minst presise fabrikk patronene jeg har sett om man ser bort fra div russiske merker og hauggammel militærammunisjon lagret i en kjeller en eller anna plass...

Link to comment
Share on other sites

Derfor holder jeg meg til det kjente, som jeg vet fungerer, og som jeg kan bruke hylsene igjen og igjen, Norma! Og Lapua. For min egen del, har jeg kommet til at beste tilgang på hylser, foregår gjennom kjøp av Norma Jaktmatch, som koster vel 10,99 pr skudd, bare hylsene koster vel 8,99, så da er det ikke så mye å tenke på, tenker jeg :-)

Link to comment
Share on other sites

Noen av dere som har prøvet Winchester FMJ 147grs?

 

Det ble slik denne gangen for meg, hadde tenkt å lade selv...så gikk tiden, og da tenkte jeg å handle enten Norma Jaktmatch eller norma Golden Target, selvsagt med tanke på at det er god ammo og hylsene. Men den gang ei, 2 lokale våpen & ammo sjapper var begge tomme...krise...jaktfelt imorgen...så da ble det Winchester FMJ 147grs. Samling, eller mangel på sådan, 5-7cm! Og mer, med fult anlegg...det ligger ikke akkurat an til engang å få 3 siffret poengsum med slike samlinger! Vi får se hvordan det går, men heretter har jeg lært at jeg helst skal bare lade selv, og evt å holde meg til det kjente som jeg vet går bra!

Link to comment
Share on other sites

Takk, meget godt du nevnte det Chiefen! Det var nemlig et annet spm jeg hadde på gang!

Jeg ble tilbudt mellom 1000-1500 7,62x51 forsvars ammo. Jeg sa at jeg ville tenke litt på det. Mente å huske noe om at den ikke er 100% identisk med 308win? Jeg vet at målene er like, 7,62x51, men er det noe å tenke på? Skjer det noe ufordelaktig med våpenet? Fare for et eller annet? Blir glad om noen kan opplyse meg om dette! :-)

Link to comment
Share on other sites

Det et små forskjeller ute å går.

Går utmerket i de aller fleste våpen, om du tenker på hylsedimensjonene.

Nato er hardt ladet, men innen for grensene.

Det største problemet er gjerne litt dårligere samlinger ( variere fra lot til lot og fra våpen til våpen) og at hylsene kan klebe i noen våpen..

Dette uavhengig om de er kamret til 7.62 eller 308w

 

 

 

308w er jo den sivile utgaven av 7.62x51

Link to comment
Share on other sites

Hva slags trening er det snakk om?

Om Nato samler 30mm på 100m, så holder det jo til å skyte fult hus på alle jaktfeltstevner..

Trene med Nato, skyte stevner med matchkuler ?

Nato er nok safe å bruke..

Det mest irriterende med Nato er om hylsene kleber i kammeret..

Link to comment
Share on other sites

Tenkte bare hvis om at, at det kunne være greitt å kose seg på 100 meteren med dem, og evt til bruk på jaktfelt. Men det er garantert at de ikke er for friskt ladet? Ikke noe problem med for høyt trykk? Vet foreløpig ikke noe mer enn at det er FMJ, og da sannsynligvis NM60. Opplegget er vel at jeg skulle få disse gratis, og når man skyter endel, så kan slikt komme godt med. Men som sagt, jeg har ikke tidligere vært borti lignende i sivile boltrifler, av den grunn endel spm :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ladet opp nye 100 skudd her på fredag. Som nesten alltid i det siste, Norma hylser, Vihtavuori N-150, 44,5grs, CCI 200 large tennhetter, og Nosler Custom Competition 155grs.

 

Var på skytebanen idag, fikk noen 5 skudd serier med 20mm samling, det er jeg meget godt fornøyd med! Jeg er såpass fornøyd med disse, at jeg tenker å fortsette med dem. De er veldig billige, og de er for meg, godt nok presise. Har tidligere brukt Lapua Scenar i 155grs, jeg ville gjerne prøvet dem i 167grs. Og så kunne jeg tenke med å prøve Sierra Matchking. Men i det store og det hele, så tenker jeg å gjøre det enkelt å greitt å fortsette med Nosler Custom Competition.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det et små forskjeller ute å går.

Går utmerket i de aller fleste våpen, om du tenker på hylsedimensjonene.

Nato er hardt ladet, men innen for grensene.

Det største problemet er gjerne litt dårligere samlinger ( variere fra lot til lot og fra våpen til våpen) og at hylsene kan klebe i noen våpen..

Dette uavhengig om de er kamret til 7.62 eller 308w

 

 

 

308w er jo den sivile utgaven av 7.62x51

 

 

Er det ikkje motsatt når det kommer til 308w og 7,62 nato? Vet at 5,56 nato har høyere trykk og bør ikkje brukes i 223 rifler med mindre det er merket at de tar begge deler. Men mener å ha lest at i 308 er det motsatt hvor den sivile 308w har høyere trykk enn 7,62 nato.

Link to comment
Share on other sites

20446157560_acd2fb29e2_b.jpgbilde 8 by generaldfeld generaldfeld, on Flickr

 

Er ikke treningsammunisjon som er avbildet her, derimot en veldig god dag med en ammunisjon som ikke pleier å ha slik presisjon. Var på banen idag og skjøt litt forskjellig, deriblant Winchester Power Max Bonded 308win 150grs. Men den går ikke slik vanligvis, var kanskje bare jeg som hadde en ekstra god dag på banen idag!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...