Jump to content

God treningsammunisjon i 308. Win


Generaldfeld

Recommended Posts

I "gamledager" mener jeg å ha hørt fra troverdige kilder at Norma brukte RP11 i 308 Jaktmatch, men jeg har tatt feil før..

 

Raufoss ladet i samme periode NM60 med RP11. Jeg tror også RANO også benyttet RP11 med 9,5g kuler.

NM60 Skal etter spesifikasjonene ha et krutt som het NC1055. Om det tilsvarer rp11 kan sikkert muligens stemme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg halspresser helst. Men tennhetten popper ut enten man hel eller halspresser, det spiller ingen rolle.

Benchrest kulesettedie er greit. Det føles i alle falle bedre :)

Bruker ikke det til 308w.

Om det har noe å si for presisjonen for "vanlig" skyting tviler jeg på.

Link to comment
Share on other sites

Det med friflukt, kan være noe diffust, til å begynne med for en fersking. Joda, jeg ser tegningen og leser og forstår. Men, hvor mye har dette å si, om man legger seg på 71col? Går man glipp av veldig store endringer og mye bedre persisjon? Vet at det er umulig å svare på uten å ha prøvet...

Link to comment
Share on other sites

På akkurat 155gr Nosler cc har jeg kun prøvd COL på 71mm og det samler godt :)

Har egentlig aldri lagt noe fokus på friflukt annet enn at det er friflukt, samt at jeg liker å ha ca kaliberet i kulehold.

Lag en ladestige og test med godt anlegg. Da har du fått en god pekepinn, samler ingenting, kan man bytte krutt eller begynne å forske på friflukt. Eller man må rett og slette teste en annen dag, noen dager samler ingenting. Kan være greit å ha med en ammo du vet går godt i børsa og prøv en serie med den om det du lader ikke vil samle.

Har laget en ny ladestige nå siden jeg må bytte krutt :)

Skal testes etter hvert

Link to comment
Share on other sites

Ikke tull med friflukt. Det er en av mange mumbo jumbo variabler som er flere meninger enn folk om, og det betyr noe når en skal skyte BR, med customrifler, og topprifler bygget så en faktisk kan se de små forskjellen det utgjør. Enkelte kuler er følsomme for friflukt, men normalt ikke. så skyter du en knallserie, men en friflukt, på flaks, og tror det er GREIA... Du blir ikke den første.

 

Jeg ladet med vihtavuori n150, 44,5grs. Var ikke helt fornøyd med presisjonen

Hva ER presisjonen, og kan det tenkes at det er skytterens treningsgrunnlag som er problemet? Hvordan skyter du med f.eks. Lapua 167gr Scenar fabrikkammo?

 

Blir det aldeles helt feil å helpresse når man tar ut tennhetten? Øker det faren for dårligere presisjon?

Det gjør fint lite med presisjonen, men til benkeskyting er ikke helpressing førstevalget. Det enkleste,og vanligste er å presse når en tar ut hetta.

 

Takk Høggern. Hvor stort behov har man for en benchrest eller competition die?

Til annet enn benkeskyting - null

 

Helt std. lading gir som regel langt bedre presisjon enn mange tror, og samler ikke ei rifle noenlunde med ei ladning på 100/200m, så gjør den det neppe med ei anna heller.

Og ammunisjonen er svært sjelden årsaken til tapte poeng. Sannsynligheten for at du trenger trening mer enn "bedre" dier, er ekstremt stor.

Samtidig skader det ikke å prøve å gå opp eller ned et grain eller to på ladninga, det kan gi forskjell.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kuleisetting

Når man setter i kuler er det to ting som er viktig.

• At man setter kula rett i hylsa slik at kulespissen ikke kaster om man ruller den over et plant underlag.

• Kulen settes så dypt at man får passe friflukt.

Man skal aldri ha en friflukt på under 1 mm. 0 friflukt gir en trykkøkning på ca 500 bar.

Man risikerer også at kula blir sittende fast i bommene hvis man må ta patronen ut av kammeret igjen.

For lang friflukt gir dårlig styring av kula og dermed dårligere presisjon.

For å måle friflukt kan man føre inn en kule i kammeret. Så fører man pussestokken inn fra munningen til den butter mot kula. Man merker av ved munningen. Etterpå setter man inn en ferdig patron, og merker av det punktet hvor pussestokken butter mot kula. Avstanden mellom de to merkene på pussestokken er lik friflukten.

Måler man i stede uten patron men med et stengt sluttstykke så viser avstanden mellom de to strekene hvilke patronlengde man skal ha for at friflukten skal være lik 0.

Om kulene sitter rett i hylsene avhenger av kvaliteten på kuleisettingsverktøyet og jevnheten på godstykkelsen i hylsehalsen. Som regel vil ordinære kuleisettere og vanlige hylser gi tilfredsstillende resultater. Men om man ønsker å stramme inn på disse kravene kan man bruke en Benchrest - die og trimme hylsehalsene.

Kuleisetter

Innstilling av kuleisetterdien kan gjøres på følgende måte hvis man ønsker å bruke samme lengde som en fabrikkpatron. Skru kulestemplet på dien så langt opp som mulig. Skru dien litt ned i pressen. Sette patronen i hylseholderen og før patronen opp i dien. Skru stempelet ned slik at det butter mot patronen. Nå får man en patron som er eksakt like lang som en fabrikkpatron. NB ! Her er det viktig å huske på at man bruker samme kulene som i fabrikkpatronen. Hvis ikke, bør man sjekke friflukten for å være sikker på at kulene ikke sitter fast mot bommene.

Link to comment
Share on other sites

• At man setter kula rett i hylsa slik at kulespissen ikke kaster om man ruller den over et plant underlag.

Med moderne dier og hylser er dette nesten ikke til å unngå. Selv kast en kan se med øyemål trenger ikke å gi redusert presisjon, og oppmot 0.008" i kast trenger ikke gi noen nevneverdig økning i gruppestørrelse, men en får mer konsistente grupper om en er under kanskje 0.003".

0.008" er veldig skjevt, og vises.

 

• Kulen settes så dypt at man får passe friflukt.

Jepp, vanlige kuler, til ca fabrikkammo-lengde. Viktigst er kanskje god mating?

 

Man skal aldri ha en friflukt på under 1 mm. 0 friflukt gir en trykkøkning på ca 500 bar.

Trykkøkning får man ved null friflukt. Men man kan fint ha null eller negativ frflukt ("soft seat"), BR-skyttere kan operere med friflukt i tiendels millimeter fram og tilbake - det er ingen med vanlige rifler som kan se forskjell på 0.2 og 0.3 mm friflukt, men BR-gutta mener de kan.

 

Man risikerer også at kula blir sittende fast i bommene hvis man må ta patronen ut av kammeret igjen.

Jepp...

 

For lang friflukt gir dårlig styring av kula og dermed dårligere presisjon.

Mnja, skyt litt rekruttammo i 6.5x55. Den har vel 10mm friflukt eller vel det, og er oftest meget presis. Igjen er dette delvis hentet fra BR, der det nok betyr noe, forskjellen mellom 4 og 2mm samlinger eller noe, og delvis fra gammelt av, med større toleranser alle veier.

Ofte finner man kuler som liker en friflukt framofor en annen, men oftere finner en at det ikke spiller noen som helst rolle. Der man finner at det betyr noe er oftest med "rare" kuler (homogene, eller nesten-ustabile, eller med ekstrem fasong), eller om en klarer å skille ammunisjon som samler 6mm fra ammunisjon som samler 3mm.

Slike forskjeller, siden de også gir forskjeller i hastighetsvariasjon fra skudd til skudd, ser en lettere, og oftere på langt hold.

 

For å måle friflukt kan man føre inn en kule i kammeret. Så fører man pussestokken inn fra munningen til den butter mot kula. Man merker av ved munningen. Etterpå setter man inn en ferdig patron, og merker av det punktet hvor pussestokken butter mot kula. Avstanden mellom de to merkene på pussestokken er lik friflukten.

Måler man i stede uten patron men med et stengt sluttstykke så viser avstanden mellom de to strekene hvilke patronlengde man skal ha for at friflukten skal være lik 0.

Mnja. Denne metoden er ikke særlig nøyaktig. Det mest nøyaktige er å prøve seg fram med en dummy-patron.

 

Om kulene sitter rett i hylsene avhenger av kvaliteten på kuleisettingsverktøyet og jevnheten på godstykkelsen i hylsehalsen.

Tja, oftest kommer det an på hvor skjevt kammeret i rifla er, og om dia klarer å rette opp det. Det klarer den oftest ikke. Svært mange rifler har svært skjeve kammer, langt flere enn det er skjeve dier. Og kun helpressing retter skjeve hylser, og da knapt.

Moderne hylser fra Norma eller Lapua er rette og konsentriske nok til at toppskyttere ikke dreier dem til 1000yd skyting, så dt bør holde, men ja.

 

Som regel vil ordinære kuleisettere og vanlige hylser gi tilfredsstillende resultater. Men om man ønsker å stramme inn på disse kravene kan man bruke en Benchrest - die og trimme hylsehalsene.

Det man stort sett gjør er å føle seg bedre. Men enkelte dier er enklere å holde på med, mindre arbeid, og mer godfølelse. Om sluttresultatet blir bedre tviler jeg faktisk på. Men man skal trives, og lader en mye, så må en ha gode dier, som en liker og stoler på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dere er gode, og dere vet hvem dere er! :-)

 

Ligger vel kanskje på et sted mellom 1000-1500 skudd på en sesong. Jaktskudd er ikke medtatt! :-)

 

En kortfattet versjon, som kan gi en kjapp pekepinn for nybegynner og mer erfarne ladere. Hovedboken er 7 og foreløpig siste utgave av Ladeboken.

 

http://gann.skytterlag.no/minebilder/te ... r/lade.pdf

 

For meg er det viktig å begynne lett å forståelig, og så enkelt som mulig, så får eksprimenteringen begynne etterhvert, tenker jeg. Jeg skal nok også få lært meg å legge ut bilder her, så er det enklere å forklare samlingene! :-)

Link to comment
Share on other sites

Ble en test på 200m i dag med N11 krutt.

 

Hadde gjerne sett at den "flua" var sammen med de 4 andre skuddene, men tror nok dette ligger hos skytteren.

Å skyte 5 skudd helt sammen er mye vanskeligere enn å skyte 3 helt sammen. Slik er det hver gang for meg :)

 

Ylg3Mk1E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Samlingen er helt grei :) Det er 155gr Nosler CC

Det var snakk om tidsforbruk på lading tidligere. Jeg ladet nettopp noen patroner. Brukte 31min på å fylle krutt og sette kule på 150 patroner. inkl sjekking av en og annen dose fra kruttmålet.

Så om jeg necksizer og setter tennhette i tillegg, så tipper jeg det går ca 1 time på å lade 150 patroner.

 

Fikk endelig somla meg til å kjøpe et stativ til kruttmålet, http://www.midwayusa.com/product/125792/rcbs-advanced-powder-measure-stand

En god investering, godt å jobbe med og meget stabilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare måtte ta tiden på kruttfylling. Så måtte jeg filme at jeg fyller krutt.

La det være sagt at jeg ikke anbefaler å lade så fort som dette (det er mer en test av hvor fort det kan gå), men at både fart og sikkerhet øker dersom en legger opp ting med et minimum av bevegelser, og slik at det enkleste, er det riktige. Da skal det mer til for at det blir feil.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 ca et slikt tempo jeg har på kruttfyllingen. Det går en del raskere enn elektronisk kruttdispenser.

Også slenger jeg en og annen random ladning på vekten.

Jeg ser også over hylsebrettet før jeg setter kule, ser etter jevnhet og at alle har fått krutt

Link to comment
Share on other sites

M67 ca et slikt tempo jeg har på kruttfyllingen.

Jeg har normalt ikke slikt tempo, men gjør det på samme måten, litt roligere tror jeg (håper jeg) Tenkte jeg skulle vise oppsettet og håndgrepene til eventuelle interesserte begynnere.

Når jeg kontrollveier, så ser jeg at jo raskere og jo mer strukturert jeg jobber, jo jevnere blir ladningene. Jeg kontrollmålte 8 fra videoen (mer enn vanlig) og alle veide 40.4 eller 40.5gr. Selv den tredobbelte variasjonen er fullt akseptabel til baneskyting.

 

Det går en del raskere enn elektronisk kruttdispenser

Endel... jeg hadde vel klart 6-8 patroner på den tida der med dispenseren. Det var derfor jeg argumenterte mot at man trenger dispenser til vanlig lading. Den er dyr og treg.

Lader man mye med grove krutt som ikke renner godt i målet, og samtidig skyter på lange hold der en vil ha nøyaktige ladninger (type <±0.1gr), så er dispenseren way to go for de patronene. Bruker en N570 så er jo kruttmålet verdiløst.

 

Også slenger jeg en og annen random ladning på vekten

Jepp

 

Jeg ser også over hylsebrettet før jeg setter kule, ser etter jevnhet og at alle har fått krutt

Det er veldig enkelt og effektivt å se ned på dem slik, en uten krutt vises veldig godt.

 

Patronlengde og settedyp har vært diskutert over her. I 308Win så har jeg aldri brukt noe annet enn 72mm patronlengde. 71 er ve std. men alt er så langt i Saueren, og de tunge kulene (190gr NCC) er lange. Eksperimentert med COL har jeg ikke, bare med kruttladning, i halve grains, ser da kun etter høydespredning og eventuelt hvor på skiva de sitter i høyden. Ser mange lader "7000" testladninger i 1/10gr. Det er unødvendig.

 

100m

212D0378-95F9-4E48-9858-C2F1D766E0D5_zpsozccwdhi.jpg

 

300m (m/flaks), men disse ladningene skyter samling <50mm på 300m om jeg gjør det jeg skal.

EF929FB0-70D2-4938-906E-FE38D1EC2193_zpskfezq9up.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg lager også alltid ladestigene i 0.5gr stigning.

For skytingingen jeg driver, stort sett opp til 200m med unntak av litt felt opp til ca 400-500m så velger jeg heller ikke alltid den ladningen som har gitt den beste samlingen. Men der det er lite eller ingen forskjell i både treffpunkt eller samling. Da har jeg masse å gå på både med forandringer i temperatur og toleransen til kruttmålet. Gjerne er tendensene til likt treffpunkt og samling innenfor +/- 0.5gr og enda mer. (Bare for å ha det klart, jeg snakker ikke om langhold eller BR her, men om skytingen jeg driver med)

 

Om jeg har en ladestige med 50 skudd, 5 forskjellige ladninger og skyter 2 samlinger av 5 skudd med hver ladning. Noen ganger lader jeg bare 5 skudd av hver ladning.

Både 1 og 2 samlinger av 5 skudd er alt for lite for å trekke noen gode konklusjoner om hvor god samlingen faktisk er. Man kan ha flaks og sette den ene 5 skudden i et og samme hull.

 

Men det viser jo tendenser. Og med gode komponenter, så samler det meste godt.

Jeg ser etter jevnhet i samling og treffpukt.

Link to comment
Share on other sites

Her blir det å lade litt forskjellig de nærmeste dagene. Har et godt lager av patroner med Col69mm nå, men tror jeg våger meg på å lade 69,5, 70, 70,5 og 71, tenker å lade ca 25 hver av disse. I tilleg vil jeg prøve å endre litt på krutt grainsene :-) Det håper jeg at skal være nok til å se hva som vil gi best mulig presisjon. Tar også med en kronograf, for første gang faktisk :-) Tar endel tid dette, lading, skyting, og så om attate og enda noen ganger det samme om igjen, det hyggelige er jo faktisk å trives med dette her! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå blir det litt opphold i jaktfelt skyting, så da vil det bli brukt tid på å ta vare på hylsene, lade mindre parti for å finne maksimal presisjon, og selvsagt trene på skytebanen fremover. Ser ut til at dette året blir den med flest skudd skutt, sålangt! Det med å spare på å lade selv har jeg raskt sett hvor gikk, har aldri brukt mer tid og penger på kuler og krutt, som det jeg gjør nå! :-)

Link to comment
Share on other sites

Når det skytes endel skudd, synes jeg også at ivaretakelsen av riflen og selvsagt løpet må få sin gode og nødvendige pleie. Etter treningen igår, var det hjem å pusse. Jeg kan variere noe hvordan jeg pusser, men igår begynnte jeg med 3x bronsebørste, så var det på med Forrest Bore Foam, i ca 40-45 min, deretter pussepropper. Først en tør, dernest de neste med Tetra Copper Solvent, og en og annen tørr pussepropp, før ny runde med TCS, og så avsluttet med tør pussepropp. Igår tok denne prosedyren og fremgangsmåten nøyaktig 20 pussepropper, det var forut før pussing skutt ca 26 skudd. Pusser til det ikke viser noe på proppene.

 

Uten bruk av Forrest Bore Foam, har jeg brukt over 40 pussepropper for å få løpet rent, så ja, det har sin effekt.

Link to comment
Share on other sites

Til å begynne med var det opptil 5cm spredning på 3 skudd...så ble det litt justering av kikkertsikte, og siste seriene ble veldig gode!

 

Skjønner ikke helt hvordan du fikset gruppene med å stille på siktet; men funker det blir du en rik mann :D

 

 

 

Gi pipa en dusj med noe tynt (5-56, WD40, Biltema multi) mens den er varm etter skyting, så går det enda færre propper.

 

Det med å spare på å lade selv har jeg raskt sett hvor gikk, har aldri brukt mer tid og penger på kuler og krutt, som det jeg gjør nå! :-)

 

8):mrgreen::lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvordan du fikset gruppene med å stille på siktet; men funker det blir du en rik mann :-)

 

Hehe, tar den Chiefen, og jeg er klar over hva jeg skrev :-) Det hadde vært enklere om jeg hadde tatt bilde av samlingene, og forklart for hva jeg justerte...på en måte! :-)

 

Det med en liten dæsj WD40 i varmt løp tror jeg har mye for seg, det skal jeg prøve :-)

Link to comment
Share on other sites

3x bronsebørste

Om du øker det til 30, så sparer du voldsomt på proppene. Jeg bruker omtrent følgende måte nå:

- pussestangguide i

- 2-3 propper/lapper (kaliberavhengig) med KG1, eller hvasomhelst annet som løser kobber og sier det løser karbon...

- vente, gjerne timesvis

- 1-2 propper/lapper med aceton, her får jeg evt. se om løpet mantler.

- så mange pass med bronsebørste, dyppet i Eds Red sånn passe ofte, som skudd siden sist, dog begrenset til 60 (omtrent)

- propper/lapper med Eds red til de er hvite, det er normalt 3-5 i rustfrie løp, flere i CrMo-løp

- pussestangguide ut

- en runde med kammer børste og papir med litt olje på, har en børste som graver ned i låsesporene også.

- 1 tørr propp/lapp

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Biltema typisk.

 

Eds Red blandes omtrent som:

 

1 del ATF, altså automatgirolje, men motorolje funker, bare da blir den ikke rød

1 del parafin eller white spirit, eller begge, eller lampeolje

1 del aceton

 

Evt. en dæsj lanolin eller annet passende fett.

 

Jeg er ikke noe glad i greenbore, siden en må være pin nøye med å få det ut, samme med Sweets, og andre ammoniakkbaserte blandinger. Men funker gjør det.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ble akkurat fri for pusselapper til .30 nå. Kanskje jeg skulle prøv å kjøpe slikt på apoteket :)

 

Siden du åpenbart ikke har 22000 pusselapper laget av billig ubleket gardinstoff kjøpt på IKEA i hin hårde dager -

Redneck Kentucky billig - Rene utslitte t-skjorter skjæres i passende remser og brukes.

Pass på at du har en passende stokk i messing til å stake ut pusselapper som ikke helt passet og sitter bom fast.

En kjekk løsning hvis du bor 1 dagsreise fra nærmeste Apotek,

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...