Jump to content

VILLREINJAKTA 2014


SauerHansen

Recommended Posts

Min første rein datt i Knutshø, Folldal 23.Aug, Min første jaktdag med rifla over ryggen! :) Liten bukk på 50kg (fritt u/60)

 

IKpOSw9.jpg?1

 

Reiser til folldal i morgo, har simle/ungdyr og kalve kort i knutshø. Noken som har heite tips om dyr/kva område ein bør undersøke? Er meldt sør/søraust vind.

Det vil sikkert komme mye dyr fra oppdalsgrensa inni Einunndalen, rundt fundin og mot småbakkan, men blir voldsomt med folk der i helga :trist: Anbefaler deg å dra til Kakelldalen om du vil komme til skuddsjangse. Ikke så mange som jager der.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 415
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var med noen venner på reinsjakt på Svalbard.

De var jo så vidt større enn rådyr.

Simle 27 kg slaktevekt og bukk 32 kg. Begge dyra ble antatt å være ca 3 år.

Omtrent like tamme som bikkja til naboen. Gikk mot oss med vinden rett i nesa.

Var vel inne på ca 20 meter. Bukken sto like rolig etter at simla falt. Så da ramla den og. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kom kjørende nedover Einunndalen i sted, etter å ha teltet i terrenget og fått skutt meg en bukk tidlig på morgenen i dag.

Ca. midt i dalen er det et parti med endel innmark. Og der kom det en relativt stor flokk med rein turende midt utpå.

Innmarka var inngjerdet med piggtråd, og store deler av dyrene som skulle hoppe over dette, hektet seg fast, eller kom borti gjerdet og fikk store sår.

Endel kalver og ungdyr kom ikke engang over gjerdet, og måtte snu, før de løp opp på myra igjen. Hvor endel jegere parkerte og løp etter de.

 

Helt utrolig at det er lov med piggtråd, da spesielt i områder som dette. Opplevelse som gir skikkelig avsmak!

Link to comment
Share on other sites

Skjøt simle og kalv i Åmotsdalen ved Snøhetta onsdag.

Flokken må ha vært på over 1000 dyr og jeg holdt på i 2-3 timer uten å se noen andre jegere.

Rensjakt så som den skal være!

 

Tross det ble ikke jakten den ferien jeg hade håpet på. Første dagen startet jeg med å sitte i tåken i timevis. Da den lettet tok det bare kort tid før jeg fikk se flokken.

Etterpå ble det et blodslit med å ta med kalven, først til Åmotsdalshytta - dit jeg kom 10 på kvelden, og så over Snøhetta til Snøheim.

Så kjørte jeg til skiferbruddet i Oppdal og hentet simla derfra. Mindre sten og mindre stigning, men det tok likevel 3.20 inn og 5.45 ut.

Kan ikke huske at jeg har vært så sliten etter en rensjakt siden en gang i Sølnkletten på 90-tallet.

 

Da jeg bar på kalven ble jeg stoppet av en jeger på andre siden av Åmotsdalselva. Han fortalte att flokken hade krysset over til vestsiden og da hade et dyr satt seg fast. De hade forsøkt å hjelpe den løs, men den satt bom fast og de hade til slutt avlivet den!

 

normal_1001.JPG

 

normal_1002.JPG

 

normal_1003.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fekk til slutt tak i simla mi. Blei i overkant mykje trakking i helga. Vi starta med utgangspunkt i Snøheim laurdag (buss fra Hjerkin). Holdt oss mykje av dagen på Sør/vest- sida av Hettpyntan og venta på trekkdyr nordfra. Ikkje ein rein å sjå.

 

Seinare på dagen trakk vi nordover i retning Åmotsdalen og Langvatnet etter rykter om MYKJE dyr der. Vi var nok litt seint ute. Ingen rein å sjå der heller.

 

Bestemte oss for å gå tilbake til Snøheim på kvelden, og gjekk vidare dei 16 kilometerane på grusveg ned til Hjerkin og bilane (rakk ikkje siste bussen). Etter 3 timer søvn den natta (trakking resten) kom vi oss opp til Nysetri etter rykter om ein del rein som hadde trekt sørover siste døgnet.

 

Dette stemte bra. Endelig fant vi rein og mange småflokker i området Grisunghøi og Rundhøi. Enormt mange jegere i området, noko som gjorde jakta utfordrande. Ein flokk på 8 dyr var plutselig 5 stk innenfor 20 min :shock: Jegerane posterte på flata nord for Nysetri.

 

Vi bestemte oss for eit siste forsøk på ein flokk på rundt 100 dyr. Også da kom det to andre jegere, men denne gangen blei det min tur :) Etter så mange mil trakking på to dager var følelsen ekstra god når simla falt i bakken.

 

Gleder meg allereie til neste år!! :)

 

 

 

PS: Takk for ein hyggelig prat på Nysetri "Villreinjegeren"!!

 

 

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Skal innover på setesdal austheii til helga. Bli verande ei vekes tid tenker eg vis været æ toleg bra. Nokon her inne som veit kor dyra held seg..? Har simle/ungdyr x 2. Er og interesert i fritt dyr vis noko har eller veit om kort som ikkje skal jakte meir..Pm ønskes..:) På førehand Takk..:)

Link to comment
Share on other sites

Har fått tilbud om kort på simle og kalv i Suldal.

Er det noen her inne som jakter i det området, og som kan si noe om mulighetene som finens? Evt hvilke områder som bør sjekkes ut.

Gikk noen dager på jakt der i 1997, uten å se et dyr. Men kanskje muligheten er bedre nå??

Link to comment
Share on other sites

Kom kjørende nedover Einunndalen i sted, etter å ha teltet i terrenget og fått skutt meg en bukk tidlig på morgenen i dag.

Ca. midt i dalen er det et parti med endel innmark. Og der kom det en relativt stor flokk med rein turende midt utpå.

Innmarka var inngjerdet med piggtråd, og store deler av dyrene som skulle hoppe over dette, hektet seg fast, eller kom borti gjerdet og fikk store sår.

Endel kalver og ungdyr kom ikke engang over gjerdet, og måtte snu, før de løp opp på myra igjen. Hvor endel jegere parkerte og løp etter de.

 

Helt utrolig at det er lov med piggtråd, da spesielt i områder som dette. Opplevelse som gir skikkelig avsmak!

 

Jeg sender denne infoen til landbruksmyndighetene i Folldal kommune, så får vi sjekke om de gjør jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg kalven min på Ringebu :-)

 

Har jakta litt over en uke nå, og sett veldig mye rein i tillegg til å ha misbrukt et par sjanser og vært nære på flere ganger. Har sett rein nesten hver dag, og flere flokker. Været har for det meste vært helt nydelig, som har gjort denne jakta helt fantastisk.

 

Ønsker dere andre som enda ikke har fått skutt dyr, lykke til!

Går en langt nok og kikker nøye nok finner man dyr :-)

 

Flokken til kalven min kom "plutselig" til syne i ura på andre fjellsida. Reinen har enormt god kamuflasje, og kan gjerne ligge i et område du har sjekket ørten ganger med kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra to uker på Hardangervidda sør-vest. Ingen dyr å se! Snakket med andre jegere som hadde sett enkelte single dyr, men ingen flokker. Kanskje ikke så rart med tanke på vindretningen. Åpningen på årets jakt må jo være en fest for de som holder til i øst :)

 

Får prøve å komme meg til fjells igjen senere i september og satse på "riktigere" vær da :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Da blir det tur til Ringebu til helgen 8)

Har kort på 2 fritt dyr under 50 og 1 kalv og været ser ut til å bli bra :winke1:

Noen som vet om det er sett dyr i fjellet ? Fattern var der oppe sist helg, men så kun i skogen.

 

Vegard

 

Var oppe i helga som var og det er ingen tvil om at flere dyr har trukket over fra skogen i øst til høyfjellet. Har vært sønnavær i flere dager, så det er ganske naturlig. Vi så et par hundre dyr fordelt på flere hoper på søndag, og senest 9 dyr på Remdalsmyrene på mandag før vi reiste. Var tjukk tåke fram til utpå formiddagen både søndag og mandag.

 

Simla ble skutt for 1,5 uke siden, så vi reiser opp igjen i morgen, og satser på å finne denne kalven jeg har igjen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde en kjempeflott dag i reinsfjellet i dag, så veeeeldig mye rein fikk 600 dyr rett på meg på 30 meters hold men fikk ikke ut dyr som kunne skytes mye bevegelse i flokken, ikke bakgrunn, ingen kalv som stilte seg fri,

Fulgte på flokken hvor det ble skutt ett og annet dyr det ble et dyr som hang etter flokken og vendte stadig bakover for å se etter simla si, så at dette var en veldig liten kalv, men bestemte meg for å ta denne av rent barmhjertelighet, dette ville bli en stakkar som ikke ville klart vinteren under noen omstendighet, som sagt så gjort.

Slaktet kalven og puttet den hel i sekken, og ruslet fremover, kom i kontakt med den store reinsflokken igjen man da på ca 1 km avstand, Da kom det enda en stor flokk og slo seg sammen med den første, enda kom det en flokk til opp fra skogen så til slutt satt jeg og så på ca 1000 rein som beitet spredt over et stort område, uten at jegere kom til skudd.

Dette er et fantastisk skue, så mye dyr som sprer seg utover i ett flott fjellandskap, det må bare oppleves.

Vi er heldige som bor i dette vakre landet med villrein og fjell

 

10450898_10152288900436835_3784383896511307835_n.jpg?oh=cde53089ad78e43f037b2cb2cb2565e5&oe=549D599B&__gda__=1419146543_34300f39a70811456f81b9d1e418866f

Link to comment
Share on other sites

Hmm var det i Snøhetta Villreinjegeren?

 

For to uker siden så fant vi en nyfødt (ja det stemmer) kalv i Stølådalen som simla gikk fra når flokken dro Jeg har aldri hørt om det eller sett noe lignende, men den var på størrelse med en liten hund og lå sammen med både navlestreng og morkake. Jeg tipper kalven kan ha vært noen timer gammel, for den var tørr, men ikke mer.

 

Fryktelig rart. Den kalven din så også ut som den kunne vært født sent på året selv om den jo helt klart var eldre enn vår.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra to uker på Hardangervidda sør-vest. Ingen dyr å se! Snakket med andre jegere som hadde sett enkelte single dyr, men ingen flokker. Kanskje ikke så rart med tanke på vindretningen. Åpningen på årets jakt må jo være en fest for de som holder til i øst :)

 

Får prøve å komme meg til fjells igjen senere i september og satse på "riktigere" vær da :winke1:

Ja det har vært en fest :D:D . Håper dette er starten på en ny beitesyklus :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Første gang på reinsjakt med lagjakt for to. Kort på fritt under 50 og kalv på Ringebu. Fikk låne jaktbu i Setningen / Atnadalen. Nordavind gjorde dette lurt. Vi så mye rein hver dag. Små flokker på 8 til 10 dyr. De største på 40- 50 dyr. Jeg fikk ei simle andre dagen og har igjen en kalv. Drar opp igjen den 20 ende for å prøve å få denne. Store opplevelser så langt!!!

IMG_0039_zps7f409feb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da var det klaff på et ungdyr. Stilte på en flokk tidlig på dagen, kom på 120m men fikk ikke fritt noe dyr før dem ble støkket videre, jaktet noen timer på den flokken, før jeg slapp den og gikk høyt for og få oversikt og en matbit.

Satt meg tilrette. Gunstige vindforhold vestover men vinnsatte øst for meg. Fikk på meg jervenduken, tok noen sveip med kikkerten før jeg skulle spise, og da kom det selvfølgelig en flokk på ca 300 dyr fra øst mot meg.

Fikk lagt meg flatt inni jervenduken. Trodde dyra ville passere på ei slå under meg. Så jeg krøp 50m fremover, jervenduken er veldig bra til mye, men krypinn er den lite egnet til.

Men flokken dreier rett mot meg, og jeg blir liggende helt i ro, flere av dyra går 3m unna meg. Men på høyresiden går endelig et ungdyr ut fra flokken og står fritt på 10m unna meg. I sånne situvasjoner er det greit og holde hode kaldt så man er klar når skjansen byr seg.

Skal si det vart litt kaos i flokken når den stenen som låg der skaut en av dem. Var litt skeptisk på om jeg kom til og bli løpt ned av flokken også.

Ser for meg lokalavisen "reinsjeger tatt av rein"

Forsatt god jakt til alle sammen :)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder jakt.......også reinsjakt har vi forskjellig tilnærming når det gjelder forberedelser.

Selv begynner jeg planleggingen i god tid forut for avreise. Ofte flere dager før. Jeg legger alle effekter utover stuegulvet, for å få full oversikt og haker av på pakklista.

Andre på team Skardtjønn har en mer direkte og mer praktisk orientet tilnærming.

 

Vet ikke hvor mange ganger vi har vært på den årlige reinsjakta, men det er første gangen jeg har opplevd at det pakkes, tildels panisk ute på gardsplassen min 30 minutter før avreise vidda :mrgreen:

IMG_1287_zps4820eee1.jpg

 

Ikke nok med det, men jammen måtte vi en tur på skytebanen også, for rifla til en av gutta gikk itte på som han uttrykte det.

Jeg er ganske ofte på skytebanen, men har aldri vært der kl 07.00

Aaaaalt for tidlig for gamle gutter.

Rifla trengte litt justering den, så det var en klok besluttning.

 

Konklusjonen på dette skytebanebesøket var at jaktleder nok har gått glipp av den del soloppganger. Riktig koselig var det i solrenninga oppe på skytebanen, men han har til gjengjeld fått med seg ganske mange solnedganger. :mrgreen:

 

Nuvel...i år var vi hele 6 stk med mann og mus som skar til fjells, så det hele utviklet seg til å bli en formidabel logistikkoppgave.

Det skulle handles inn matvarer, tidspunkt for henting her og der ble sjekket for siste gang osv...ja dere vet hvordan det er.

Men jammen skar det seg gitt....det var asfaltarbeide på veien, med påfølgende 45 minutters forsinkelse, slik at vi ikke rakk båten.

 

Murphy's lov slo til nok en gang.

 

Ny telefonering og for å gjøre en lang historie kort så kom vi oss til fjells.

Framme på hytta var det velkomstskål med den obligatoriske Champagne'n.

 

Vi sier det hvert år, men denne uka er nok en mest sosiale uka vi har hatt i fjellet så lenge team Skardtjønn har ekistert.

Nok en gang var det forumsmedlemmet Dr Balder som utpekte seg positivt som underholder. I år slo han til med århundrets rap(pe-låt)

Tror aldri jeg har ledd så mye og så lenge noen gang i mitt snart 60 årige liv........og ikke nok med det......vi har det på tape, for å si det slik. Tipper at om denne rap(pe) snutten blir lagt ut på youtube, bilr det adskillig treff ut av det.

Blir i meeeget godt humør bare av å tenke på denne minneverdige tildragelsen.

 

Om det ble reinsdyrlever i gryta og kjøtt i slakteboden????

Ja det ble en meget innholdsrik jakt-tur, med det beste resultatet vi vel har har hatt så langt.

 

I år hadde vi med et nytt og trivelig bekjentskap med med til fjells.

Han sklei rett inn på laget og hadde gjordt hjemmeleksa si godt. Jammen ble det dyr i bakken på sørlenningen

Dette er en mann for framtiden på teamet.

DSC_0390_zpsc440427c.jpg

 

Nok et bilde av mann, bikkje og dyr i bakken.

Denne voffen har den egenskapen at når eieren drar ei saftig jakthistorie, så legger bikkja på ørene, mao en god "løgndetektor" når skrøna er i gang :mrgreen:

Her ser vi at bikkja ikke legger veldig mye på ørene, så da stemmer kartet med terrenget.

DSC_0358_zps8952b100.jpg

 

Vet ikke hvor mange dyr vi har sett på denne turen, men det er ganske mange dyr.

Utfordringen er at de ofte befinner seg på andre siden av elva. Det er bare en mann på laget som tror at han kan gå på vannet, men praksis viser noe annet :wink:

 

Det er nok de "fastboende" vi har jaktet på. Så en del kalv som virret rundt og flerparten av dyra vi felte var kalv.

 

Snipp snapp snute så var årets reinsjakt over.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...