Jump to content

VILLREINJAKTA 2014


SauerHansen

Recommended Posts

Har fått meg kort på sølnkletten i alvdal, så jeg får krysse fningrene for at nordvesten står på før jakta begynner, ellers har jeg overhodet ingen erfaring fra det terrenget fra tidligere av så alle tips mottas med takk og lønn i himmelen :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 415
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Storbukkene på Ringebufjellet går i skogen. De dukker ikke opp nord for Friisveien før nærmere 18 september. Noen dager tidligere opp syd for Friisveien[/quote

 

Så du mener muligheten får å skyte storbukk den første uka er liten??

 

Den første uka, ville jeg i alle fall prøvd lengst sør på Ringebufjellet om jeg hadde hatt kort på fritt dyr.

 

Det kan være storbukker lengre nord i starten på jakta også. Som oftest som enslige eller i mindre blandingsflokker.

Jeg har stadig sett storbukker i blandingsflokker nord for Friisvegen rundt 1 September.

Senest for 2 år siden den 2-3 september, smøg jeg og en kamerat inn på en blandingsflokk på 22-23 dyr med en stor bukk som gikk nord for Hirisjøen, hvor kameraten skjøt en kalv.

Hvor tidlig de større mengdene med storbukker trekker opp fra skogen, kan variere, men det skjer vanligvis et godt stykke inn i jakta.

I verste fall skjer det så sent at så godt som alle bukkene er i full brunst og totalt uspiselige.

Link to comment
Share on other sites

Ikke mange dagene igjen nå. Har i år droppet råbukken og satser på en flott tur i fjellet.

 

Reiser til Hardangervidda sør vest slutten av uke 35. Det har alt begynt å krible. Rapportene tilsier at det er lite til ingen dyr på den siden av vidda men vinden kan jo fort snu. Ut i fra værmeldingen fremover er ikke håpet for stort, men man vet jo aldri. Fredningskoridorene som ble innført i fjor kan kanskje ha en positiv effekt i år også. Rapportert om mye insekter i år :x så blir å oppsøke kjente og høytliggende fonner.

 

Gleder meg i alle fall som en unge til å komme i fjellet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips til en med bukkekort i snøhetta(hjerkinn,kongsvold og oppdal). Isåfall settes det stor pris på

 

Avhengig av vinden dette her.

Ved nordavind: Reis til skiferbruddet, og gå innover mot Tjønnglupen.

 

Ved sønnavind: Ta bussen til snøheim, og gå nordover mot Reinheim.

 

Ved østavind: Du kan parkere ved Kongsvold Fjellstue, og gå opp i Hesthåggåhøa og nordover. Dette er fin bukkemark!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

For de som ikkje fikk kort fra inatur: jeg vil gjerne selge 3 simler og 1 kalv i røldal! Har privatkort der, men skal selv innover på Ullensvang/Odda med ett jaktlag.

Vi drar innover på tirsdag, så kortene vil være tilgjengelig t.o.m. mandag, og evnt etter at vi er kommet hjem fra fjellet.

For øvrig og pris, kan dere kontakte meg på innboks! :D

 

Jeg vet ikkje om dette er plassen å poste det, men jeg ser flere ønsker seg kort, så jeg tenkte dere kunne være interesserte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei alle Villreinjegere!

 

Ønsker dere alle en god jakt på alle måter og håper dere alle får dyrene deres :D Vet det er mange som nå rister av begeistring og spenning. Mange har sikkert pakket og gjort det meste klart, sett over rifle og kikkert for endte gang, finlest kart og gjort sitt for at forberedelsene ikke kan være unnskyldning for en feilslått jakt. Nå er det bare ventingen som gjenstår. Kjenner jeg får en fornemmelse av barndommens opplevelse av tid når jeg nå sitter å venter på jakta. Dette er uten tvil et av årets høydepunkter og jeg blir bare mer og mer betatt av reinsfjellet.

 

Selv reiser jeg til Forolhogna neste fredag. Har jaktet der de siste 10 årene etter flere år i Dovre/Snøhettaområdet. I år har jeg liten bukk og kalv.

 

Ha en flott høst alle sammen!

 

Mvh

PJB

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noe info om hvor noen av dyra på hardangervidda befinner seg nå?

Var innover og fisket i helga. Møtte flere turister som hadde sett flere store flokker på nordlig trekk mellom Litlos og Blyvarden. Så selv ingen dyr så kan ikke bekrefte, men såpass mange av de jeg pratet med som hadde samme observasjoner så det bør være reelt. Bør i så fall være gode sjanser for de som har kort rundt Nordmanslågen.

 

Har jo vært vind fra sør over lenger periode og mye dyr har stått mellom Møsvatn og Songa frem til nå. Får gamble på at det sprer seg litt nå slik det meldes lenger oppe i tråden.

Link to comment
Share on other sites

JADDAA!!! Etter å ha stått som nr 37 på venteliste i Dalsida aust (Lesja Fjellstyre) fekk eg i dag tilbod om simle og kalv. Takka ja berre til simla.

 

I fjor hadde eg kort i Lordalen, men Dalsida aust er nytt terreng for meg. Sikkert mange som er lei spørsmålet, men er det noken med litt erfaring frå området som kan gi meg nokre tips om f. eks kvar det er godt utg.punkt å gå i frå (avhengig av vindretning sjølvsagt...) ? Eller sentarle områder dyra ofte kan stå? Drar andre helga i jakta...

 

 

Mvh

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Pakket og klar for nordavinden på ringebu her og. Skiftende i morgen, 4 m/s onsdag og bare 1-2m/s resten av uka. Tenker kanskje dyr begynner å trekke nordover så da blir det post ca ved nordsiden av samdalen på meg 8) . Har sett noen tips om at der er dyr flere plasser på fjellet, også observert ut på begge sider av friis veien så der er nok tjoka fullt av folk.

 

ch 3. Callsign greb. Ringebu litt sørover i terrenget de første dagene.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og studerer kartet eg fekk sammen med jegerkontrakten, men blir ikkje heilt klok. Er innfelt nokre områder (ferdselsrestreksjoner) i visse veker utenom veke 35. Forstår det slik at det ikkje er lov å jakte i disse områdene i dei aktuelle vekene? Og ein anna ting. Gjelder Dalsida øst også vest for Aursjøen/Gautsjøen? Eller er det her grensa går vestover? Er heilt blank på dette området og synes det er vanskelig å forstå kvar grensene eigentlig går basert på kartet eg har fått (som berre viser ein liten del av dalsida aust).

 

All hjelp mottas med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Lykke til alle sammen.

Jeg regner med at det detter noen dyr på Ringebufjellet med nordavind hele uka :)

Selv drøyer jeg til begynnelsen av september før jeg tar med meg rifla og rusler meg en tur for å se om jeg finner en kalv.

Forhåpentligvis har de fleste fått dyra sine eller gått lei til da, slik at jeg får jakte mest mulig uforstyrret :)

Link to comment
Share on other sites

Bilen er pakket, siste e-post sent på jobb. Klar for Jakt!!

 

Lykke til alle sammen, og til dere andre på Snøhetta la storbukken leve den er min ;)

 

Jeg må jobbe en uke til...

Så spar 2 storbukker da :)

Trenger en sånn med gevir som buer framover, med tagger oppover og slutter like lang framme som grepa. :)

 

Skitt jakt folkens!

Link to comment
Share on other sites

Fikk tlf. fra Lesja Fjellstyre i dag. Var laaangt nede på res.listene, men fikk tilbud om kort. Da jeg har ordnet meg jakt i Snøhetta Øst, var det bare å takke pent nei.

Vi er tre stk som har dannet jaktlag. Tar det lungt og venter et par uker før vi pakker telt og annet utstyr. Håper det er stille og rolig i høyden da :)

Link to comment
Share on other sites

Mork:

 

Tydeligvis mange som har takket nei i Lesja fjellstyre. Var sjølv som nevnt tidligare nr 37 på ventelista og fekk tilbud om både simle og kalv. Merkelig at så mange takker nei. Har vel kanskje noke med at kvotene har auka over heile fjøla, og da særlig på Hardangervidda og Forelhogna. Mange har nok ordna seg kort gjennom andre enn inatur.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm 1 dag i ringebu... Så simle med kalv kl 0600 i måres ,, etter det helt dødt jakta på motsatt side av der frisbua står, ca 2 t gange,., ( husker ikke hva det heter her jeg sitter og kartet ligger i vogna, så en fin flokk fra vogna i gårkveld bak vannet ved frisbua, derfor valgte vi denne plassen i dag , men det ble dålige greier., noen som vet hvor dyra står??? Takknemelig for hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Har fått jaktkort i snøhetta øst, men blir ikke helt klok på jaktgrensene deres.. Hvor langt øst kan man jakte, helt frem til E6 i øst eller kan man ikke bevege seg inn i de respektive jaktfelt som befinner seg ut av sunndal kommune? Fryktelig dårlig beskrivelser i medfølgende papirer og på hjemmesiden deres.. Ingen av telefonene i kontaktinfo blir besvart heller!

 

noen som kjenner grensene og kan hjelpe en stakkar som skal på reinsjakt for første gang?

Link to comment
Share on other sites

Sitter oppe på skarvvola, tåke 100 m sikt regn og 3 grader :cry: oppsynet sier dyra står i øst,. Satt her i går også 12 timer, så 2 single dyr og en flokk på ca 20 dyr som suste fra imsdalen og rett sydover., den hadde det jævlig travelt. Stoppet ikke en gang ingen hadde skutt på den som jeg hørte..,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...