Jump to content

VILLREINJAKTA 2014


SauerHansen

Recommended Posts

Sitter oppe på skarvvola, tåke 100 m sikt regn og 3 grader :cry: oppsynet sier dyra står i øst,. Satt her i går også 12 timer, så 2 single dyr og en flokk på ca 20 dyr som suste fra imsdalen og rett sydover., den hadde det jævlig travelt. Stoppet ikke en gang ingen hadde skutt på den som jeg hørte..,

 

Store kvia då? Der var det mange små flokker :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 415
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser litt mer dyr om man bruker beina. Sitte stille i 12 timer hørtes kjedelig ut :shock:

 

Hehehe har gått x antall mil disse dagene,, men når tåka ligger nedenfor skotuppene dine så er det greit å sitte ... Når det er sagt så ble d ei simle på 33 kg, fornøyd med det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er Snøhetta Øst og Vest og Dalsida Øst og Vest det samme området?? Litt forvirring her...

 

Ja. Man blir litt forvirret fordi området herer Snøhetta villreinområde, mens statsalmennningen heter Dalsida øst/vest.

 

Snøhetta villreinområde er nok litt større og inneholder flere områder, men skal du jakte i Dalsida skal du jakte på snøhetta-rein.

 

Slik jeg har skjønt det ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Er det en regel om når på dagen man kan skyte villrein? Jeg trodde man bare fikk jakte mellom kl 7 og 19, så jeg lot være å skyte på flokken som kom trampende inn i campen min kl 06:00. I ettertid har fant jeg ingen andre på Snøhetta som hadde hørt om regelen, så jeg lurer på om det bare var en Ullensvang regel jeg husket fra 2013 eller om det bare var de jeg snakket om som ikke var oppdatert på reglene.

Link to comment
Share on other sites

Noen steder er det kun lov til å skyte mellom 07:00 og 20:00, og litt ut i jakta 08:00 - 19:00. Andre steder kan det være soloppgang til solnedgang, eller ingen begrensing i det hele tatt.

Du må sjekke di lokale bestemmelsene der du skal jakte. Er vel generelt kortutsteder som bestemmer.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake etter fire dager resultatløs jakt vest for Møsvatn. 10-12 dyr på 1 km avstand første dagen var alt. Lite liv generelt så jeg blir ikke overrasket om det er felt unormalt lite i Vinje første uka.

 

Ser ut som dyra står nord og øst i år.

 

PS: to elg på 70-80 meters avstand var moro, men syntes ikke jeg kunne skyte de :forvirra:

 

-- og veldig bra med ryper. Jeg har gått opp mange og store kull både med fjell og liryper.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått reinen sin :)

 

Noken her med oppdatering fra Dalsida aust? Ryktene seier lang tid med nordavær, men skal snu til sør/aust utover i veka…Foreløpig usikker på kor eg skal angripe terrenget ifra. Skamsdalen er eit alternativ, evt buss fra Hjerkin og vestover til nordligare strøk.

Link to comment
Share on other sites

Liten rapport fra Ringebu,

Startet ved Samdalen i sør på tirsdag kveld. Gikk opp på nordsiden og teltet ved et vann på suleberghøgda, og tilbrakte dagen med utsikt over dalen og over til bølhøda, var også oppe på Kvia toppene og speidet ned mot Imsdalen. En bukkeflokk på ca 10 dyr seg opp på Bølhøgda sent på onsdag helt i øst gikk i retning sør-vestover. Torsdag morgen til ut på ettermiddagen så jeg ingenting.. Og etter å ha prata med oppsynet ble torsdags kveld brukt til å flytte seg til nord øst i terrenget. Teltet ble satt opp vest av Imsdalsvola. Hvis noen så et bittelite grønt 1 manns telt, helt uegnet for fjellet så var det meg.

 

Fredag går jeg sørover mot hestknappen. Og blir tatt igjen av 4 simler med 4 kalver i lett trav forbi på 130m. De fant det ikke for godt å stoppe å bli skutt på.. smarte dyr..

 

Rett etterpå kommer en flokk på 20 dyr rett mot meg over en topp - med vind rett fra meg mot dyra legger meg flatt og er klar. Men de værer meg på 150 meter, her skulle jeg skutt kalven som stilte seg fri en liten stund men dum som jeg er ventet jeg på at ett større dyr skulle fri stille seg.

 

Litt senere kommer det en flokk opp av Imsdalen og beiter seg oppover på skrå over meg 300m hold - igjen tatt på senga og ligger på flat mark med vind fra feil plass- uten noen mulighet til å røre seg, dyra går mot skarvvola, de vipper over en kant og jeg trekker bak en kant bak meg og oppover satser på og komme over kanten på skudd hold... men nei - de har trekk tilbake og ned - til ca der jeg lå i utgangspunktet... Hadde jeg bare vist.. kan bare se på at de beiter seg ned i Imsdalen igjen. En lokal jeger jeg møtte sier at inntil soppen i skogen fryser er dyra mye i skogen, satser på frost før jeg tar neste tur..

Fredag kveld i teltet var og spennende, først under kveldsmaten på post smeller det 2 ganger i sør, og tre bukker 2 2,5 åringer og en 1.5 åring kommer i lett trav mot skarvvola ca 800 meter unna, senere når jeg akkurat har lagt meg så knaker det i skogen. Stikker hue ut å ser 1 simle med kalv kommer ut 50m fra teltet. Heretter er det siste jeg gjør å pakke inn våpen; før det var fremme og klart var de borte i skogen..

 

Lørdag - regn - går i fjellduken, våpen på innsida av duken, når jeg går på 3 simler med kalv i en lita dump. Er på 70m da jeg og dyra ser hverandre samtidig. Duh..

 

Søndag og starter med regn og ingen dyr observeres.

 

Morro var det men det mangler et par detaljer for en perfekt tur.

Link to comment
Share on other sites

Satt her i går også 12 timer, så 2 single dyr og en flokk på ca 20 dyr som suste fra imsdalen og rett sydover.,
Rett etterpå kommer en flokk på 20 dyr rett mot meg over en topp - med vind rett fra meg mot dyra legger meg flatt og er klar. Men de værer meg på 150 meter

:oops:

Link to comment
Share on other sites

Ringebu:

En flokk på 15 dyr gikk rett nedenfor Midtre Kvia søndag morgen. De trakk seg antageligvis nedi skogen før jeg kom på hold fra Ormsætra. Observerte det jeg trodde var samme flokken i skogkanten lenger ned på tur øst i 1-/2-tida igjen. For langt hold igjen, og de var borte før jeg rakk fram. Artig å se dyr.

Lørdag var miserabel med gåing fra sola gikk opp til sola gikk ned uten å se snurten.

Link to comment
Share on other sites

Så du noe særlig til sola på Ringebufjellet på lørdag bjornta? :)

På Lillehammer regnet det så det sprutet mye av dagen.

Samme var det på søndag.

Jeg tenkte på dere reinsjegere som var opp på Ringebufjellet da.

Jeg var ikke mye misunnelig da for å si det sånn.

 

Ser ut for at det skal bli bra og brukbart være der hele denne uken.

Med skiftende vind fra nord og sør.

Mulig det får dyra til å bevege en del på seg.

 

Jeg satser nok på mandag eller tirsdag neste uke for å se om jeg finner meg en kalvestratt å bære ned igjen.

Link to comment
Share on other sites

Liten rapport fra Ringebu,

Startet ved Samdalen i sør på tirsdag kveld. Gikk opp på nordsiden og teltet ved et vann på suleberghøgda, og tilbrakte dagen med utsikt over dalen og over til bølhøda, var også oppe på Kvia toppene og speidet ned mot Imsdalen. En bukkeflokk på ca 10 dyr seg opp på Bølhøgda sent på onsdag helt i øst gikk i retning sør-vestover. Torsdag morgen til ut på ettermiddagen så jeg ingenting.. Og etter å ha prata med oppsynet ble torsdags kveld brukt til å flytte seg til nord øst i terrenget. Teltet ble satt opp vest av Imsdalsvola. Hvis noen så et bittelite grønt 1 manns telt, helt uegnet for fjellet så var det meg.

 

Fredag går jeg sørover mot hestknappen. Og blir tatt igjen av 4 simler med 4 kalver i lett trav forbi på 130m. De fant det ikke for godt å stoppe å bli skutt på.. smarte dyr..

 

Rett etterpå kommer en flokk på 20 dyr rett mot meg over en topp - med vind rett fra meg mot dyra legger meg flatt og er klar. Men de værer meg på 150 meter, her skulle jeg skutt kalven som stilte seg fri en liten stund men dum som jeg er ventet jeg på at ett større dyr

 

 

 

skulle fri stille seg.

 

 

 

Litt senere kommer det en flokk opp av Imsdalen og beiter seg oppover på skrå over meg 300m hold - igjen tatt på senga og ligger på flat mark med vind fra feil plass- uten noen mulighet til å røre seg, dyra går mot skarvvola, de vipper over en kant og jeg trekker bak en kant bak meg og oppover satser på og komme over kanten på skudd hold... men nei - de har trekk tilbake og ned - til ca der jeg lå i utgangspunktet... Hadde jeg bare vist.. kan bare se på at de beiter seg ned i Imsdalen igjen. En lokal jeger jeg møtte sier at inntil soppen i skogen fryser er dyra mye i skogen, satser på frost før jeg tar neste tur..

Fredag kveld i teltet var og spennende, først under kveldsmaten på post smeller det 2 ganger i sør, og tre bukker 2 2,5 åringer og en 1.5 åring kommer i lett trav mot skarvvola ca 800 meter unna, senere når jeg akkurat har lagt meg så knaker det i skogen. Stikker hue ut å ser 1 simle med kalv kommer ut 50m fra teltet. Heretter er det siste jeg gjør å pakke inn våpen; før det var fremme og klart var de borte i skogen..

 

Lørdag - regn - går i fjellduken, våpen på innsida av duken, når jeg går på 3 simler med kalv i en lita dump. Er på 70m da jeg og dyra ser hverandre samtidig. Duh..

 

Søndag og starter med regn og ingen dyr observeres.

 

Morro var det men det mangler et par detaljer for en perfekt tur.

 

 

Hehe så teltet ditt flere ganger den siste uka,, vi fikk tilslutt ei simle lørdag ettermiddag. Kom 7 dyr nedenfor vannet ved skarvvola og hestknappen. Fikk skutt ledersimla på frikortet ,når vi så skal til å vomme dyret kommer ei simle og en nydelig bukk og stiller seg med bredsiden til på ca 250m. Vi var fornøyd med simla men hadde jo vært morro med storbukk når en først har frikort.men med kun 5 dager til rådighet må man ta di tjangsene man får . Dette er 3 året på reinsjakt og vi har skutt dyr alle åra.,

Link to comment
Share on other sites

Så du noe særlig til sola på Ringebufjellet på lørdag bjornta? :)

På Lillehammer regnet det så det sprutet mye av dagen.

Samme var det på søndag.

Jeg tenkte på dere reinsjegere som var opp på Ringebufjellet da.

Jeg var ikke mye misunnelig da for å si det sånn.

 

Ser ut for at det skal bli bra og brukbart være der hele denne uken.

Med skiftende vind fra nord og sør.

Mulig det får dyra til å bevege en del på seg.

 

Jeg satser nok på mandag eller tirsdag neste uke for å se om jeg finner meg en kalvestratt å bære ned igjen.

 

Jepp. Så sola et lite glimt, men rakk ikke ta opp kamera for å dokumentere ;-)

Det regnet egentlig ikke så ille som jeg fryktet. Tåka var det største problemet egentlig. Det var litt fåfengt å sitte på toppene til tider.

Så også en flokk da jeg kom opp fredag kveld, men de forsvant med dagslyset. Egentlig like bra, så jakta varer litt :-)

 

Tar turen oppover på tirsdag kveld og starter jakta på alvor på onsdag. Ser ut til at værbestillingen gikk inn mht sol/nedbør. Burde kanskje vært litt annerledes vind, men håper det fortsatt er noen spredte flokker i området fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen!

 

Jeg har et spørsmål til dere reinsjegere på Hardangervidda; Jeg har akkurat kommet hjem fra en nesten vellykket tur (1 av 2 dyr), men mens jeg gikk i fjellet/satt på post så scannet jeg med radioen og da ble et sted kalt "Argontjønn" nevnt flere ganger på radioen. jeg prøvde å finne det på kartet men kunne ikke finne dette stedet. Så er det noen som kan være så greie og som kanskje vet for dette er som kan fortelle meg hvor dette ligger ?

 

 

-

Tasteff

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er fjellet Kolla 3-4 km vest av Kongsvold Fjellstue (eller Grønbakken) det er snakk om.

Fjellet ligger vel akkurat på grensa mellom Dovre og Oppdal.

 

 

For jegere på Oppdalsiden så vi en stor flokk på 3-400 dyr krysse Stølådalen og gå opp på Nystugguhøa på søndag ettermiddag.

 

(Hadde forøvrig vært veldig fint om man istedet for opplysningstelefon kunne abonnert på tekstmeldinger. Litt enklere å forstå og ikke minst litt lettere å få tak i når man er på fjellet)

Link to comment
Share on other sites

Det har kanskje med aktiviteten i skytefeltet å gjøre samt busstransporten for de som vil inn i retning av snøheim.

Dette blir ikke bedre før en dialog mellom fjellstyrene og forsvarsbygg er etablert og at de tar hensyn til at reinen bør få frie trekkruter

 

Kunne ikke vært mer enig, men Turistforeningen som driver av Snøheim må også kalles inn på teppet for å få forklart at de må ta hensyn til noe annet (dvs. villreinen) enn kun sin egen bunnlinje.

Link to comment
Share on other sites

Vi dra opp på snøhetta i morgen. Har kort i Sunndal og Dovre, så blir vel å prøve ut indre felles område. Har planer om å gå inn til Åmotdalshytta via Snøheim, og bruke det som "base".

Er dette noen god plan? Vært nordavind en lenger periode nå, men skal snu i løpet av morgendagen ser det ut til.

Vinden skal også øke endel. Går reinen der oppe mer på vinden da? Noen tips om hvor en bør prøve? Vi har 2 frie dyr, simle/ungdyr + kalv, og drøye 2 uker til rådighet.

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem i går etter ei super uke på hardangervidda, så dyr hver dag men de virkelig store mengdene dyr (slik som de foregående årene) uteble, største flokk vi så var på ca 3-400. Jaktalget jeg er med på fikk elleve dyr, 4 bukker (en 1,5år), to kalver og resten simler. Jakter innerst i Møsvatn.

Link to comment
Share on other sites

Noen interesse for å overta fritt dyr på lesja øst?

 

Dette er overdragbare kort, og etter en knapp uke på jakt er jeg begynt å "miste motet".. Sett bukker nesten hver dag, men lange hold og kjappe dyr har ikke ført til fall så langt.

 

Fredag er siste dag for meg, og tenkte bare å sondere terrenget for eventuell overdragelse.

Link to comment
Share on other sites

skal reise opp på fjellet ikveld, for å jakte rein for første gang! simle+kalv :)

har jakt på oppdal, nærmere sagt kongsvold og drivstua utmåling øst, noen som har vært der i det siste som vet hvor reinen står nå?:)

 

(kanskje litt sent svar)

Har jaktet i området sist uke (torsdag-søndag)

 

Sett dyr rett ved skiferbruddet på Oppdal (nå på søndag), 3-400 dyr på Nystugghøa/kaldvelldalen. En god del dyr inne i Tjønnglupen/Ytste Åmothytten. Tror også det har vært dyr i området rundt Tythøa. Stort sett fostringsflokker

 

Sikkert noen andre som har mer oppdatert informasjon, men skitt jakt

 

Er ikke "Kongsvold og Drivstua utmåling øst" et Knutshø-kort? (Du snakker vel etter det jeg kan forstå om "Kongsvold og Drivstua utmåling vest", som er Snøhetta-kort ?)

Har ikke kort i det området i år, så kan ikke si noe om hvor det er dyr, men det har vel vært nordavær en stund der også. Erfaringsmessig kan det da være en del dyr ute på tangen mellom vinstradalen og drivdalen. De lokale får tipse om nå-situsjonen. Det sies vel litt på rein-telefonen også?

For egen del er reinsjakta over for i år. Kalven henger på kroken. Mye gåing for lite kjøtt, men så er det jo ikke kjøttet som er hovedsaken heller. Har hatt noen kjempefine dager i fjellet!

Link to comment
Share on other sites

..en masse fjas om et helt annet område..

 

Er ikke "Kongsvold og Drivstua utmåling øst" et Knutshø-kort? (Du snakker vel etter det jeg kan forstå om "Kongsvold og Drivstua utmåling vest", som er Snøhetta-kort ?)

 

Det har du helt rett i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...