Jump to content

Fordeler/ulemper med halvauto rifle


kask

Recommended Posts

Hei,

 

MItt første innlegg her og tittelen på innlegget sier det meste. Jeg er i ferd med å gå til innkjøp av min første rifle og har funnet noen interessente kandidater hvor en av disse er Sauer 303 Classic XT/Synchro XT. Imidlertid ser jeg at de fleste velger klassiske boltrifler så jeg lurer derfor på fordeler og ulemper med halvauto. Videre lurte jeg på om det er mulig med løpsbytte på 303.

 

For å nevne det så er andre kandidater Browning X-Bolt, Blaser R93/R8 og den litt kjedelige outsideren Tikka T3.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke halvauto selv, så dette er hva jeg leser andre skriver. Halvauto har som regel noe dårligere presisjon(303 har etter det Jørun Lien sier presisjon som ei boltrifle), mer utfordrende med montering av demper pga gassdrevet omladning, en del mer puss, tyngre våpen, mye lyd ved kamring av patron(når en lader opp på post). Fordelene med halvauto trenger jeg vel ikke nevne :wink: sauer 303 har jeg registrert på flere forum at enkelte har problemer med uten at jeg husker hva disse problemene gikk i :oops:

Jeg har R93 og kan anbefale den på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Har halvauto selv, men har ikke fått jaktet enda. Min rifle er en Vepr, som går for å være upresis. Ingen problemer å skyte opp på reinsskiva med den, selv med billigste sort ammunisjon. Har lest andre her inne som hevder seg grupper under 5 cm på 100 m med rett ammunisjon, men da rett nok i 223 (min er 308). Om Jørund Lien sier seg imponert over presisjonen i en halvauto er det neppe en overdrivelse da mannen generelt er mindre begeistret for halvautomater i jaktsammenheng. Mener også å huske at han skrøt av avtrekket på 303.

Demper har det med å være utfordrende, min fusker litt i vekslingen og jeg mistenker at det er demperrelatert. Enkelte våpen nekter plent å virke med demper, andre er pålitelige som et japansk tog.

Det er litt mer puss, men du tvinges også til å lære hvordan våpenet fungerer. Aldri en dum ting i mine øyne.

Det er fullstendig mulig å lade om lydløst, men det må læres. Ikke alle våpen er like disponerte for dette, men jeg mistenker at et stykke tysk ingeniørkunst (303) er lettere å være stille med enn sovjetisk sleggemekanikk (vepr). Sjekk i butikk. 303 har også oppspenner, så det går strengt tatt an å lade opp før man ser dyret (men etter forflytning er ferdig, sikkerhet og alt det der).

 

Godfølelsen er heller ikke noe man skal undervurdere.

Link to comment
Share on other sites

Har en halvauto som av mange her inne blir kalt dregg, en Remington 7400 weathermaster. Min er i 30.06, og foreløpig har jeg kun brukt den på grisejakt. Den lager hull i det jeg skyter på, og det jeg skyter på detter om helt dødt.. Presisjon er grei nok for mitt bruk, samler 5 skudd på snusboksen på 100metern med fusion 180grs. Fordeler? Tja, moro da.. Bakdeler? Er vel ikke noe lydløst våpen når ting skrangler att og fram under veksling, men tror at dyra har andre bekymringer når dette skjer. Hittil har jeg ikke trengt mer enn ett skudd på målet, så jeg her ikke spurt hva dyra mener.. Min veksler helt greit med BR reflex t8.

 

Alt i alt koker det hele ned til hva du har lyst på, følg magen og ikke hue så får du mer morro..

Link to comment
Share on other sites

Har nå min Browning bar nr 2. Presisjonen er bedre en det den gjengse jeger klarer å bruke. Den siste jeg kjøpte er en Bar long track i 9,3x62. Har ikke hatt ild avbrudd på den eller den andre Bar`n som er i kaliber 308. Har til nå skutt 4 elg med long tracken i 9,3. Jeg syns det er greit at man kun kan bruke oppmerksomheten sin på å se skudd reaksjon på dyret etter skuddet en på omladning. Har skutt elg med bolt rifle også uten at det er noe problem i det hele tatt.

Men halvauto funker som snus på jakt syns nå jeg.

MEN... Hadde jeg skulle jeg ha kjøpt ny Browning i dag ville jeg sett på Browning Bar HC ,altså med oppspenner. Men den var ikke kommet til Norge da jeg handlet sist.

Link to comment
Share on other sites

Presisjon, avtrekk, vekt og puss har vært nevnt.

Generelt mer som kan feile, og det kan være greit sikkerhetsmessig at børsa er sikker etter skudd med mindre man aktivt lader om.

Fordelen er såklart hastighet, spesielt under stress. Og ikke minst at man kan skyte fort uten særlig trening, mens det med boltrifle er et eget fagfelt.

Men den største fordelen er at den gjør jakt tilgjenglig for de som har fysiske skader av en slik art at de vanskelig kan lade om manuelt fort nok.

Link to comment
Share on other sites

Fordelene med halvauto til jakt er nok mest oppkonstruert.

De er i hvertfall såpass små at pris/ulemper veier godt opp i mot etter min mening.

 

Jeg har hatt halvauto selv, og den fungerte helt fint, men for meg som hjemmelader og jeger med stort sett en skuddmulighet om gangen forsvant vitsen totalt i ulempene.

 

Solgt med lett hjerte, ikke savnet egentlig.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat mener boltrifler burde vært registreringsfrie pga antikvarisk design :mrgreen:

 

Jeg er såpass fan av presisjon og nett mekanikk på rifler til å elske noen av de konstruksjonene jeg har prøvd, men det er jo behagelig på banen. Du kan finne godstillingen og bare ligge der, ikke noe ladegrep å bry seg om. Og selv om trening med boltrifle kan gi imponerende tempo så kommer jeg aldri til å trene nok til det, så for raske skudd vinner de klart. Hvorfor kan ikke noen Sveitsiske Gjøkurmekanikere lage en halvauto med samme tankegang som går inn i en god boltrifle?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser noen fordeler med en halvautomatisk (eller Selvladende - som jeg liker å bruke) rifle.

 

De fleste mekanismene spiser litt av rekylen, og det er alltid bra.

Det er lettere å beholde en god platform, stabil stilling under skyting

Oppfølgings skudd er enklere og raskere da man "holder hendende i ro"

 

Ulemper med selvladende rifler, man skal være obs på når man velger:

 

-En del er tunge og klumpete, mine jaktrifler bæres en del, så dette er et moment for meg

-Ofte litt klønete sikrings løsninger, Sikring er viktig på en selvlader, siden våpnet lader seg selv! (Særlig problem etter felt vilt, da pulsen er itt opp, og hode ligger igjenn)

- Noen har dårlige kikert montasjer, som gir dårlig presisjon.

- Noen HAR dårlig presisjon.

- Kan være litt klønete å få til å virke med lyd-demper.

 

Browning BAR 2 og Sauer 303 er meget gode halvautomater der jeg mener fordelene overgår ulempene.

 

Særlig oppspenner (nedspenner) ser jeg på som en veldig sikkerhetsgevinst på en selvlader til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Omtrent alle de ulempene gjelder jo for noen av alle slags rifler, kjøper du derimot en god moderne halvauto får du god presisjon, driftsikkerhet, sikringsløsninger som er like bra som boltrifle osv. osv.

 

Det med rengjøring tror jeg er noe de fleste tror er mye verre enn det er. Jeg skyter en del med AR i konkurransesammenheng, bortsett fra at jeg pusser løpet på rundt hver 500 skudd og gir børsa generelt godt med olje så går det nok ofte mellom 1000 og 2000 mellom hver gang jeg demonterer sluttstykket og pusser ordentlig og den børsa har ikke hatt en eneste feilfunksjonering de 3 årene jeg har hatt den.

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer vel ikke unna at selvladere er våpen for spesielt interesserte. Du må sette deg inn i våpenets funksjon på en grundigere måte enn med de fleste andre rifletyper. før eller siden opplever du klikk eller forkilning, og da er det ofte litt mer å huske på enn med en manuell rifle. Dette skjer naturligvis ikke ofte med kvalitetsvåpen og ammo. Men allikevel vil det før eller senere skje, og da må kunnskapen være der.

Jeg lånte engang ut en halvauto hagle til en jeger kamerat som lurte på å kjøpe seg en slik. Anså han for å være greit våpenkyndig, men han klarte ikke å finne ut av hvordan han tømte kammeret, så jeg fikk den igjen ladd og sikret noen dager senere!! Jaktet aldri med han igjen... Jeg har en lang "karriere" i HV bak meg og har sett de merkeligste vådeskudd fra litt urutinerte folk. Det er selvfølgelig mulig med manuelle våpen også, men faren øker med et våpen som er ladd "hele tiden".

 

Når jeg driver opplæring av barn foretrekker jeg helt klart å begynne med enkelskuddsvåpen. Mest oversiktelig og lett å oppfatte slik at skytingen blir en trygg opplevelse.

 

Ser for all del at selvladere har sine bruksområder, men at de generelt er bedre jaktvåpen kommer nok vel så mye an på jakten.

Link to comment
Share on other sites

At halvauto skal være så mye dårligere enn bolt/enkeltskudd handler mest om holdninger som stammer fra de samme som mente at lyddemper var kun noe snikmordere/tjuvjegere brukte og at svart plastikk var ensbetydende med militærvåpen og krig.

 

Halvautoer er akkurat som andre typer våpen, noen er gode og andre dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Man nevner utfordringer ved montering av lyddemper. Et annet moment er at det blir litt mer trøblete å ta med en vital del når våpenet skal oppbevares i bilen under kort stopp på Elgstua (sett inn valgfritt spisested mellom bopel og jaktterreng) på vei til jakt. Dette hindrer meg uansett ikke i å gå til anskaffelse av en Browning BAR Short trac til min storviltjakt.

 

Det hører med at blekket på mitt jegerprøvediplom ennå ikke har tørket og at jeg egentlig ikke vet hva jeg snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Har både en Blaser R8 (6.5x55) og en Browning bar 2 (30-06).

 

Ulempen med Halvautoen er avtekk og størrelse/vekt vs. Blaseren.

 

Selvfølgelig er Blaseren mer nøyaktig, men Bar 2 samler innenfor snusboksen på 100 m så det er mer enn godt nok til jakt.

 

 

Med en Blaser i hus så hadde jeg ikke kjøpt en Bar, men bare et nytt løpssett i et grovere kaliber.

 

VURDERER som jeg skal selge halvautoen, men ser engentlig ikke noen grunn til det heller..........( da det sitter en helt ok kikkert på den)

Link to comment
Share on other sites

Når hjortejakta hadde en høyere prioritet i jaktsammenheng enn hva den har i dag, lekte jeg nok med tanken på halvauto noen ganger.

Ikke pga dens hurtighet, men dens diskrete omlading... det er ofte at man røper seg og Hjorten blir obs på deg når du tar nytt ladegrep, og det enten man benytter bolt eller leveraktion.

Her mener jeg halvauto-rifle, har sin største fordel... ingen "ladebevegelse", og lyden av den drukner i skuddet.

 

Ellers er vel ikke en halvauto hjemmeladerens "drøm"... brutal med hylsene,...om du finner dem.-- Men som tidligere antydet; i NOEN jaktsituasjoner har den sin berettigelse og anvendelighet.

Link to comment
Share on other sites

Det ironiske er at selv om jeg synes AR-plattformen er uelegant på mange punkter ville jeg vurdert å ofre Vixen om jeg kunne fått en AR til jakt. Jeg avskyr hammer-løsningen, og jeg er prinsipielt i mot å pumpe kruttgass inn i mekanismen, men likevel kan en ikke benekte at det er en svært pålitelig og presis halvauto med uovertruffent delemarked.

Link to comment
Share on other sites

ref. det å lade selv vs. halvauto så synes dette ikke er noe å ta med i vurderingen.

 

Dette er fordi man nå får kjøpt på xxl Partizan skudd til ca. 5,-. Disse er helt ok til trening. (Jeg får samling i snusboksen på 100m)

På jakt kan man alltids bruke Federal Fusion til 16,- som også gir snusboks samling.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange interessante sysnspunkter. Det ser ut til at smaken er som baken :winke1:

 

Imdilertid lurer jeg også på hvorvidt det er mulig å bytte løp på Sauer 303?

Heller mest mot tradisjonell rifle, mest fordi nesten alle velger det og det må jo være en grunn til det?!?

 

Når det gjelder bruk så blir det litt "allround." Jeg kommer ikke til å være ekstremt aktiv på skytebanen så superpresisjon er ikke superviktig så lenge det er nøyaktig nok til jakt og en og annen tur på bane.

 

Uansett takk for alle innspill så langt :)

Link to comment
Share on other sites

Heller mest mot tradisjonell rifle, mest fordi nesten alle velger det og det må jo være en grunn til det?!?

 

- Dersom man har ett budskjett, mener jeg man uten tvil får mer rifle for pengene ved å velge "tradisjonelt". Derfor er det ikke så rart at de fleste velger det.

Link to comment
Share on other sites

Bruker jeg jaktdagen idag (elgjakt) som eksempel for hva jeg mener en jaktrifle må tilfredstille:

 

A) Enkelt å ta ut/inn vital del:

 

- Vital del ( sluttstykket) har vært ute av primærvåpenet 5 ganger pga frakt av dyr , pauser mv (våpenets hovedel lå igjen i min bil)... Sluttstykket bæres i en slire "som en kniv"

 

- Vital del(sluttstykket ) til reservevåpenet har vært i sekken i hele dag... (våpenets hoveddel i bilens bagasjerom)...

 

B) Må ha hengslet magasin eller fast magasin...løse magasin bare mistes eller glemmes hjemme...

 

C) Våpenet skal ikke være for tungt og må ha "sikker" sikring...

 

D) Normalkaliber innskutt med ammunisjon jeg får kjøpt i alle avkroker. Bruker pt Mega i 30-06.

 

E) Har aldri hatt brukt for den eventuelle fordelen halvautomatens raske oppfølgingskudd evt kan gi. Ser heller ingen teoretisk situasjon på jakt i Norge der man trenger eller er tjent med ett svært raskt oppfølgingskudd. Tvert imot mener jeg boltrifla tvinger frem den "pausen" som god jaktutøvelse trenger for evt sikkert oppfølgingskudd.

 

F) Solid og enkel mekanisk, kunne demontere sluttstykket i felt, godt/solid og ikke for lett avtrekk.

 

Så min konklusjon er at en god boltrifle er på alle måter halvautomaten overlegen til den jakta jeg bedriver.

 

En winchester 70 pre 64 ett godt eksempel...har alt en god jaktrifle skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Ser heller ingen teoretisk situasjon på jakt i Norge der man trenger eller er tjent med ett svært raskt oppfølgingskudd. Tvert imot mener jeg boltrifla tvinger frem den "pausen" som god jaktutøvelse trenger for evt sikkert oppfølgingskudd.

 

Jeg er enig i at man ikke skal forhaste skudd, men det kan like godt telle til halvautoens fordel siden den tiden (og ikke minst fokuset) man ellers bruker på å lade kan brukes på et godt skudd. Har hatt nytte av dette på sjøfugljakta når skadeskutt fugl padler bort, mister en de av syne i bølgene kan en fort bruke tid på å finne de igjen i siktet.

Link to comment
Share on other sites

F) Solid og enkel mekanisk, kunne demontere sluttstykket i felt.

Nå vet ikke jeg hva du tenker at du kan fikse på sluttstykket i felt, jeg har aldri med meg verktøy til å gjøre noen form for feltreperasjon på sluttstykket. Ikke trengs det pussig innvendig så ofte heller. Så hvorfor må sluttstykket kunne demonstreres i felt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk tenkt mye på disse halvautoene den siste tiden, og selv om jeg ikke ser noen av dagens plattformer som perfekte tror jeg alle ingrediensene er der. Vi har alt vi trenger, vi mangler bare noen med rette tankegangen. Sivile rifledesign har blitt så fastlåst i en gammel tankegang, tenk på hvordan det var for 100 år siden. Man tok det beste militære våpenet (feks M98) og forbedret det for sivilt bruk, nå synes jeg man prøver å tillempe et antikvarisk boltrifle-design til halvautoer. Og ikke minst en antikvarisk proprietær tankegang hvor ønsket er å låse kunden til én leverandør. Hvorfor er 1911 fremdeles en vanlig plattform? Fordi designet er så grunnleggende bra eller fordi det er så mange som lager deler til den? Samme er det med AR, det er i praksis åpne plattformer med mange aktører.

 

Det vi trenger er en opensource-rifle.

Link to comment
Share on other sites

HK770 er svært nær ei perfekt jaktrifle.

 

Omplassering av sikring til kolbehals, demontering uten bruk av umbrakonøkkel, forenklet kikkertmontasje og et litt mindre germansk skjefte hadde forvandlet denne stygge andungen som i eventyret.

 

HK jaktrifler med rullelås og frittflytende pipe skyter som regel bedre enn de fleste boltrifler ut av esken. Dessverre har de gått ut av produksjon.

Link to comment
Share on other sites

Man kan mene hva man vil om rullelås med fakta er at dette er de eneste grovkalibrede halvautomatene med frittflytende pipe og presisjonspotensial som ei boltrifle. Kvaliteten på HK gjør også at disse riflene har bedre presisjon enn de fleste boltrifler.

Link to comment
Share on other sites

Neida, en AR10 er nok minst like god der. Og uansett, hvis rullelåsen er så bra, hvorfor har ingen kopiert designet?

 

I følge HK selv er produksjonslinjene for dyre i drift til småserier. I tillegg hadde de ikke råd til å erstatte "V2"-ingeniørene når de ble pensjonert. Det er årsaken til at rullelås, P7, etc. ikke har fått etterfølgere, fortsatt i følge HK selv..

Link to comment
Share on other sites

Tvert imot mener jeg boltrifla tvinger frem den "pausen" som god jaktutøvelse trenger for evt sikkert oppfølgingskudd.

Ja, det er jo helt klart overlegent rent jaktteknisk å være opptatt av å rive og røske i en manuell mekanisme, fremfor å følge med på hva dyret foretar seg...

Link to comment
Share on other sites

I frikjører/toppturmiljøet har vi lenge hatt en diskusjon gående om skredutstyr gjør oss mer dristige eller ikke. Eller... Sannheten er at diskusjonen egentlig er mellom de som står utenfor og ser på, og vi som er lidenskapelig opptatt av det, oppdaterer oss både på nyvinninger og kunnskap. Utstyr tas sjeldent i bruk uten at kunnskapen om hvordan det fungerer, hva det gjør og hva det ikke gjør. Skredulykker øker mindre enn antallet frikjører øker, og frikjørerne er bedre utstyrt enn noensinne. I allefall underbygger dette påstanden om at utstyr med stor sannsynlighet ikke gjør frikjørere dumdristige.

 

På samme måte får jeg det ikke til å henge på greip at en halvauto skal føre til dårligere disiplin eller teknikk. Enhver jeger som er såpass opptatt av fordeler og ulemper at han oppsøker et slikt forum for å få andres mening vil jeg anta er en type som også vil anstrenge seg for å tilpasse seg våpenet. Jeg vil si at faren for slurving er så liten, at fordelen med å ha andreskudd klar med minimal forsinkelse og forstyrrelse av siktebildet mer enn veier opp for de ytterst få som ikke har kontroll over reptilhjernen. Hvis det var en reell sammenheng, så ville vi garantert hørt om markant flere skadeskytinger på jakt i sammenheng med halvauto-våpen. Jeg vil påstå at det er et MYE større problem med halvsvimete gubber som ser dårlig, begynner å bli skuddredde, og øver så lite som mulig - uansett hva de har mellom henda. En bevisst ny jeger med halvauto er uendelig mye bedre enn en sosete gubbe, omså med sprettert.

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke lett dette valget! Personlig blir det min første rifle og sannsynligvis eneste (hvertfall på en god stund) og dermed vil jeg jo heller ikke være kjent med noe annet enn det jeg til slutt skulle velge....

 

Imidlertid frister det litt med en systemrifle hvor jeg kun trenger å gå til innkjøp av nye løp dersom jeg blir bitt av basillen :D

Link to comment
Share on other sites

fortsatt i følge HK selv..

Vel, folk forteller vel helst den sannheten som de er mest tjent med :wink:

 

At konstruksjonen er dyr å produsere betyr jo ikke nødvendigvis at den er teknisk dårlig, men produktet som sådan vil nødvendigvis tape på pris kontra funksjon. Og det er faktisk en viktig del av et hvert produkt.

 

Dessuten er ikke rullelåsen så fantastisk som enkelte vil ha det til. Den er tung, har et ladegrep fra h*lvete og behandler hylsene som nigerianske horer. Å skifte pipe er et helsike pga gassrillene i kammeret, så man er låst til originaldeler koste hva det koste vil. Jeg hørte i dag om en med 2 stykk 770er som har brukt opp 5 toppdeksler pga tung optikk, og selv om det kanskje ikke er et problem på et jaktvåpen vet vi fra forsvaret at rullelåsen ikke akkurat er uslitelig.

 

HK fikk systemet til å fungere for de, men at ingen andre har fulgt etter tyder på at systemet hverken er enkelt eller optimalt. Ser man på en mer moderne gassdrevet mekanisme er de mye enklere mekanisk og kan levere overraskende bra presisjon. Bygger man en AR15 for presisjon så er det svjv ikke uvanlig at de skyter godt under tommen på 100m, det er mao samme presisjon som en kan forvente fra en god boltrifle. For ekstrem presisjon vil boltriflen vinne lett, men selv for krevende jakt er dette mer enn godt nok for de aller fleste.

Link to comment
Share on other sites

Vel Peddyslate, jeg gleder meg til du blir gammel "sosete gubbe". Det driver ikke akkurat debatten videre at du prøver å fremheve de "moderne" halvautmatene (de er 110 år gamle) over de gammeldagse (ok, 130 år gamle) boltriflene med slik retorikk.

Gratufaansteikemeglerer, og snarlig god bedring!

 

Selvladere er best til noen svært få disipliner, akkurat som de fleste andre våpen. De er mer teknisk krevende, mer fintfølende for variasjoner i ammo, og det er mer krevende å få fram den helt fine presisjonen. Alt dette er ikke nødvendigvis gode grunner til å velge vekk halvautomater, men helt klart grunner til å vurdere nøye; hva er best for meg, og min skyteform.

Link to comment
Share on other sites

Er man så triggerhappy at man ikke har styr på hvor mange skudd man sender avgårde eller ikke sikter godt nok, så er man for lite rutinert til å være på jakt til å begynne med. Men å påstå at en jeger som har gjort hjemmeleksa blir "dårlig" av en halvauto høres bare tullete ut.

 

Skyt med hva du vil, bare øv, så får du det til å funke. Å ikke øve, skyte dårlig og lite konsist, men fremdeles skylde på våpenet fordi de mener de har en slags tyngde kun i egenskap av å være nesten like gammel som låsekassekonstruksjonen, det er hva jeg kaller for gubbesosing. Det kommer heldigvis ikke automatisk med det å bli en godt voksen mann, men kan komme snikende på oss alle ;)

Link to comment
Share on other sites

Ulempene med halvauto, grunnen til at jeg ikke har halvautoer:

 

- dyrere for en rifle av tilsvarende kvalitet, gode halvautoer er dyre

- dårligere presisjon (AR plattformen er et hederlig unntak, men utsatt for våpenrasisme av myndighetene)

- finne ikke igjen tomhylser

- for lett å bruke for mye ammo, det går mer ammo, og jeg bruker for mye ammo som det er

- Et helsike å pusse de fleste, AR og AK er forsåvidt greie nok, men...

- det er masse demontering og skarpe kanter og greier inni dem

- alt inni blir fullt av møkk, jeg blir skitten på nevene når jeg pusser :roll:

- ikke få olje og mantefjerner inni gasskanalen?

- Aldri sett en halvauto med ergonomi som passer meg (AR kan tilpasses, men...)

- Får masse negative kommentarer

- Mange valgte bort halauto tidligere, da det trigget krav om våpenskap

- Sa jeg at man brukte mer ammo?

- de er tunge

- ofte er kikkertmontering en eller annen sær løsning, i det hele tatt sære løsninger, ingenting er likt på to rifler

- sikringer er plassert på rare steder

- avtrekk er ofte elendige

- slagtiden er laaaaaang, bidrar ikke til presisjon

- finnes ikke systemrifler (som jeg vet om)

- dyrt og sært å skifte pipe ofte

- kan (ofte) ikke bytte fram og tilbake mellom lyddemper og ikke lyddemper

- mange halvautoer får problemer med noen ammotyper, særlig de billigste riflene gjør dette

 

Fordel, hvorfor ville jeg hatt?

- lader selv

- kan skyte fort, det er moro

- har lyst på en AR...

 

Alt i alt har halvautoen falt utenfor hos meg. Jeg ser ingen fordeler på jakt (for meg, andre kan ha fordeler), på jakt skyter jeg ett skudd, og så slakter jeg - i verste fall skyter jeg ett skudd og må lete opp dyret. Noen få ganger har jeg skutt et skudd til (med enkeltskuddsrifle!) men jeg har aldri, på 30 år ever, sett et behov for å skyte et nytt skudd og ikke rukket det med bolt eller enkeltskudd.

 

Men at det er moro med halvauto, o-yea.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet i hvertfall en stor fordel med Browning BAR og Remington 7400; når alt går til helvete pga is i løpet og dobbeltladning av krutt er det ingen andre rifle som beskytter ansiktet til skytteren bedre.

 

Jeg har halvautoer som tilleggsvåpen til boltriflene.

 

Halvautoer er moro :-)

 

Når det gjelder HK har jeg et par stykker. Jeg må si at de er fra en annen planet med rullelås, polygonpiper med fantastisk finish, lengre friflukt foran kammeret enn presisjon på 100m. Riflene fungerer helt fint uten ekstraktor, med og uten lyddemper.. I det hele tatt er det mye å klø seg i hodet over. Det liker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Er ingen fanatiker, har bolt og auto.. Min Rem 7400 Er ikke vesentlig tyngre enn boltrifla. Men ja, noe tyngre. Har demper, kikkert med leupold qr baser og ringer. Er vel ikke ukurant? Hylsene blir kastet rundt metern, finner dem greit igjen.. Min Er snill med hylsene,disse kan fint brukes flere ganger. Jeg skyter som sagt et skudd I jaktsammenheng.. Tror endel argumenter nevnt her ikke er reelle.. Koker ned til meninger. Rifla Er gullegod den, passer meg veldig bra. Og passer fint til alle som har skutt med den, treffer som sagt snusboksen ved 100metern, og det Er vel godt nok for de fleste I jakta? Ingen sniperrifle, men ei bruksrifle til en veeeeeldig fornuftig pris. Dette Er vel noe som skal taes I betrakting? Mercedes vs kia Er vel ikke normen?

Link to comment
Share on other sites

Tror endel argumenter nevnt her ikke er reelle.. Koker ned til meninger.

De er reelle. Alle de tingene du nevner er litt verre på en halvauto. Og ofte er minst en av dem mye verre. Kanskje er ikke alle tilstede på ei gitt rifle, som at du har vanlige baser på de fleste halvautoer, eller at de ødelegger hylser, men mange gjør det.

Om riflene mine skulle kastet hylsene en meter, så ville jeg mistet mye hylser, og måttet vaske dem, økt arbeidsinnsats på hylser er definitivt en ulempe. Du kan mene at det ikke gjør noe, så kan jeg mene at det gjør noe - men at det er mer - det er et faktum, ikke en mening.

Sånn kan man gå på alt jeg listet opp, hver for seg betyr det kanskje ingenting, men det er der uansett. Og de er ulemper, som TS spør etter.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi har felles bekjente mr m67.. og jeg leser med respekt hva du skriver. . Men du tar helt klart høyde for at TS er langholdskytter/pinpointer og hjemmelader. Hva om noen som leser dette er en average joe, som bare skal ha ei jaktrifle, og ikke nødvendigvis trenger å lade selv eller skyte mygg på 500metern? Behov, ønsker og lyst er personlig. Jeg hater kkc og grs stokker. Men det betyr ikke at det ikke funker fotr andre.. som sagt har jeg litt av hvert i skapet, men halvauton er grei den. Kort og hendi, snill rekyl og jeg synes den er pen. Kan jo si hva du vil om amerikanere, men min er en av de mest solgte jakt halvauto gjennom tidene der borte. Og helt ubegrunnet vil jeg ikke tro det er. Les hva jeg har skrevet tidligere, så ser du at jeg ikke favoriserer eller roser dreggen min opp i skyene. Værste jeg møter på forum er folk som ikke ser at det finnes andre merker enn sitt eget og egene meninger, dette da det skjelden blir annet enn propaganda.. så ære være deg m67 for sakelig og fin info her på forumet. Og lykke til til TS med kjøp av halvauto he he..

Link to comment
Share on other sites

Tror egentlig alle parter er ganske enige =) Det kommer an på forventninger, behov og lyst. Det er forskjeller ja, men man kan nesten få inntrykk av at halvautoer er så som å skrangle i gang et skittent damplokomotiv, og at kula såvidt kommer trillende ut av løpet. For å drepe noe så må fallhøyda være stor nok.

 

De er enn pålitelige og presise nok for sitt bruksområde. Børsa kommer til å funke fint, dyrene kommer til å dette, og det uten at du har tømt magasinet i den generelle retningen av de. Flere kjenninger jakter med halvauto, og selv om jeg konsekvent kun har gått forboltrifle selv, så er det dager hvor jeg tenker at det kunne vært kjekt. Men snur jeg på flisa, så funker bolt alldeles utmerket det og. Andreskuddet kommer er klart raskt nok, og med litt øving så holder jeg siktebildet når jeg tar ladegrep.

 

TS: Finn skjæringspunktet mellom praktisk behov og hva du syns er kult, og øv med hva du nå enn ender opp med =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...