Jump to content

Ekstra magasin til halvautomat hagle


jakteren

Recommended Posts

Hei.

 

Er ny her og har forsøkt å søke noe i forumet uten å finne svar.

 

Det jeg lurer på er om det er lov å ha ekstra magasin til halvautomat hagle.

 

Jeg skjønner at det ikke er lov på jakt.

 

Men hvordan er det om man er på bane evt. lukket område (gårdsbruk osv..) for å "leke" litt?

 

Fint med referanser til lovverk om noen har det.

 

Hilsen

 

Frank

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg var redd for...

Men det sto også:

"Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd."

Som ser slik ut:

*****

§ 7. Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha halvautomatiske skytevåpen, med mindre skytevåpenet er godkjent i forskrift etter annet ledd.

 

Politidirektoratet kan i forskrift godkjenne halvautomatiske skytevåpen dersom skytevåpenet ikke enkelt kan omgjøres til å avgi helautomatisk ild. Private personer kan anmode om endring av forskriften.

*****

 

Tips til et godt argument?

Link to comment
Share on other sites

Mulig det kan søkes dersom man driver med en bestemt types skytesport som krever magasinkapasitet utover det tillatte?.
Dette har det vært søkt om, til dynamisk hagle, relativt nylig, og fått ett ettertykkelig "Nei".

Ja det er jo forbudt så det er vel ganske åpenbart. Står ingenting om at man kan søke om det heller.

Link to comment
Share on other sites

§ 3. Godkjente halvautomatiske hagler

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

 

 

Det er åpning for disp, men dynamisk hagle er ikke en godkjent gren i Norge (ei heller gøy bak gammeldassen).

Link to comment
Share on other sites

§ 3. Godkjente halvautomatiske hagler

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

 

 

Det er åpning for disp, men dynamisk hagle er ikke en godkjent gren i Norge (ei heller gøy bak gammeldassen).

Slik jeg forstår det åpner ikke dette for at hvermannsen kan søke, de viser jo til våpenforskriften § 7 annet ledd, og det dreier seg altså om forskrifter.

 

Derimot fremgår det av § 1 at man kan søke om repeter eller pumpehagler som har en eller flere av egenskapene i § 3.

Link to comment
Share on other sites

§ 3. Godkjente halvautomatiske hagler

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

 

 

Det er åpning for disp, men dynamisk hagle er ikke en godkjent gren i Norge (ei heller gøy bak gammeldassen).

Vi får ta det med teskje da: Dynamisk halge ble ikke tillatt nettopp fordi det ville åpnet for krav om større og/eller boksmagasiner til halge. Derfor er det SVÆRT usannsynlig at noen annen grunn vil bli akspetert heller.
Link to comment
Share on other sites

 

Det er åpning for disp, men dynamisk hagle er ikke en godkjent gren i Norge (ei heller gøy bak gammeldassen).

Vi får ta det med teskje da: Dynamisk halge ble ikke tillatt nettopp fordi det ville åpnet for krav om større og/eller boksmagasiner til halge. Derfor er det SVÆRT usannsynlig at noen annen grunn vil bli akspetert heller.

 

 

Dette forbudet kom etter at POD kvalte praktisk hagle; uten at det har noen praktisk betydning; en skal uansett ikke få innvilget så mye som en enkel-skudds Baikal til dynamisk hagle siden det ikke er en godkjent gren.

 

Løsningen for trådstarter er en hurtiglader; en styring monteres på våpenet og magasinrøret fylles med patroner som mates fra rør

Link to comment
Share on other sites

Dette forbudet kom etter at POD kvalte praktisk hagle; uten at det har noen praktisk betydning; en skal uansett ikke få innvilget så mye som en enkel-skudds Baikal til dynamisk hagle siden det ikke er en godkjent gren.

 

Løsningen for trådstarter er en hurtiglader; en styring monteres på våpenet og magasinrøret fylles med patroner som mates fra rør

Jeg gjentar: Dynamisk hagle ble ikke godkjent grunnet at POD følte at magasinhagler med stor kapasitet utgjorde en for stor sikkerhetstrussel og det er dermed ikke særlig sannsynnelig at de godkjenner det til noe annet.

 

Så vennligst legg vekk stråmannen som sier at jeg ikke vet at dynamisk halge ikke er tillatt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette forbudet kom etter at POD kvalte praktisk hagle; uten at det har noen praktisk betydning; en skal uansett ikke få innvilget så mye som en enkel-skudds Baikal til dynamisk hagle siden det ikke er en godkjent gren.

 

Løsningen for trådstarter er en hurtiglader; en styring monteres på våpenet og magasinrøret fylles med patroner som mates fra rør

Jeg gjentar: Dynamisk hagle ble ikke godkjent grunnet at POD følte at magasinhagler med stor kapasitet utgjorde en for stor sikkerhetstrussel og det er dermed ikke særlig sannsynnelig at de godkjenner det til noe annet.

Så kult, da er min 6+1 Remington 870 pumpe ervervet før nye regler en større sikkerhetstrussel enn en til dynamisk skyting HK MR308 med Molle Chestrigg spekket med 30 skudds magasiner. Du har sikkert rett, men loven virker som Fiat 500 ikke lenger tillatt pga nye fartsregler, samtidig som det er lov å kjøpe BMW 8. Men det er jo selvfølgelig regler made in Norway. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven og/eller forskriftene trenger ikke å være logiske. Trodde de fleste hadde fått dette med seg :)

 

En av mine personlige favoritter er at en diger machete/samekniv er fullt lovlig, men en liten lommekniv som man bretter ut (butterflykniv?) er ulovlig.

Sistnevnte går rett og slett ut på følelser, siden de visstnok er noe som kriminelle gjenger typisk besitter.

 

Det samme gjelder jo dette med halvautorifler. Med bare jegerprøven så kan man kjøpe seg 6stk mini14-rifler som man også får highcap magasiner til. Tror faktisk det er laget et beta-mag med plass til 100 skudd. Samtidig så skal man være hyperaktiv innenfor konkurranseskyting (jeg tar ikke med NROF her) for å få kjøpt seg en AR15, som ellers har de samme egenskapene til mini14 (ja, det er noen forskjeller, men for hvilken som helst idiot med minimal trening klarer å betjene begge våpnene).

 

Beklager litt off-topic, men når man først er inne på logikken....

 

barerobert: det er lov å drømme :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette forbudet kom etter at POD kvalte praktisk hagle; uten at det har noen praktisk betydning; en skal uansett ikke få innvilget så mye som en enkel-skudds Baikal til dynamisk hagle siden det ikke er en godkjent gren.

Jeg gjentar: Dynamisk hagle ble ikke godkjent grunnet at POD følte at magasinhagler med stor kapasitet utgjorde en for stor sikkerhetstrussel og det er dermed ikke særlig sannsynnelig at de godkjenner det til noe annet.

 

Så vennligst legg vekk stråmannen som sier at jeg ikke vet at dynamisk halge ikke er tillatt.

 

 

 

Ta deg en kopp kaffe du; det jeg skriver at forbudet mot løse/avtagbare magasiner kom etter at POD i praksis forbød "praktisk hagle"; "praktisk hagle" som gren mente POD var forbudt fordi de aldri hadde godkjent den.

At de i ettertid har begrunnet en søknad om godkjennig av grenen som du sier er mye mulig, selv om praktisk hagle som gren slettes ikke er avhengig av slike skumle våpen; den kunne helt fint levd med 5-skudds begrensing osv; selv om en da ikke var helt konkuransedyktig internasjonalt.

 

Om gressdukken du drar fram; jeg er en av de som virkelig vet at praktisk hagle er forbudt 8)

 

For trådstarter betyr ingenting av dette noe som helst, men sånn er det jo stort sett alltid her inne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så kult, da er min 6+1 Remington 870 pumpe ervervet før nye regler....

 

@furuoglyng: Du besitter/eier da ett ULOVLIG våpen.. Det spiller ingen rolle om du ervervet dette etter gamle regler.

 

§ 1. Forbudte skytevåpen

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha følgende typer skytevåpen, jf. våpenforskriften § 6:

 

c) repeter- og pumpehagler som har ett eller flere av egenskapene som nevnt i § 3 første ledd bokstav a til d.

 

 

§ 3. Godkjente halvautomatiske hagler

 

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

 

       Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

Link to comment
Share on other sites

Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

Lurer på hvordan dette stiller seg i forhold til grunnlovens §97...

§ 97.

Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft.

Link to comment
Share on other sites

Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

Lurer på hvordan dette stiller seg i forhold til grunnlovens §97...

§ 97.

Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft.

 

 

Dette har ingen ting med grunnlovens §97 å gjøre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så det er altså riktig at man blir kriminell ved å ha handlet fullstendig lovlig i fortiden ? Den logikken svikter litt i min verden...
Nei, men man blir kriminell i det man fortsetter å eie en forbudt gjenstand etter at den er forbudt. Dette er helt uavhengig av hvor lenge man har eid den og under hvilke omstendigheter (godkjent tillatelse fra staten) man har erveret den.

 

Det er først hvis man forbyr noe fra i dag, og straffer for besittelse av dette noe i går, at §97 kommer inn i bildet.

Link to comment
Share on other sites

Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

Lurer på hvordan dette stiller seg i forhold til grunnlovens §97...

§ 97.

Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft.

Tilbakevirkende betyr å virke tilbake på noe, altså en handling foretatt i fortiden.

 

Det betyr at kommer loven i morgen, kan du ikke straffes for å ha eid hagla i dag.

Link to comment
Share on other sites

Nåja. §97 er ikke riktig så enkel vel. Tross alt kan de som har hatt enkelt og dobbeltløpet hagle ervervet før 1.10.1990 fortsatt besitte disse uregistrert og utenfor jaktgarderoben. Det er først i det de omsettes at de blir registreringspliktige. Det er formulert med §97 i minne. Det samme gjelder for skyttere som har vært heldige nok til å erverve US karabine og andre nusseligheter som i dagens lovgivning er selve styggedommen. Videresalg derimot.. Da blir det til godkjent samler eller plombering :cry:

Link to comment
Share on other sites

Vel vel, da får jeg nok bare levere inn hagla mi da. I og med at jeg ikke kan selge den videre og jeg er kriminell hvis jeg beholder den..

 

Tro om noen av disse best-i-klassen-høye-hest-vifte-med-pekefingeren-kammerpolitiwannabe noen gang har kjørt i 90 i 80-sonen, krysset gata før det ble grønn mann eller gjort andre tilsvarende grove lovbrudd.

Nå er det knapt nok en eneste tråd her inne som ikke blir avsporet av superhelter og ødelegges.

Link to comment
Share on other sites

Ja vi har dessverre noen sånne. Det verste er formuleringer av typen "hold kjeft om slikt her inne, ellers kanskje noen fra POD leser dette og tar våpna våre". At folk prioriterer rekkefølge på våpen for å erverve flest mulig, eller i det hele tatt "tøyer strikken" er en konsekvens av lovverket myndighetene selv har innført.

Link to comment
Share on other sites

Nåja. §97 er ikke riktig så enkel vel. Tross alt kan de som har hatt enkelt og dobbeltløpet hagle ervervet før 1.10.1990 fortsatt besitte disse uregistrert og utenfor jaktgarderoben. Det er først i det de omsettes at de blir registreringspliktige. Det er formulert med §97 i minne. Det samme gjelder for skyttere som har vært heldige nok til å erverve US karabine og andre nusseligheter som i dagens lovgivning er selve styggedommen. Videresalg derimot.. Da blir det til godkjent samler eller plombering :cry:
Det er nok mange politiske, og eventuellt juridiske, grunner til at folk har fått beholde disse. At staten skal slippe å betale de ut, f. eks. Det er derimot IKKE grunnet grunnnlovens §97...
Link to comment
Share on other sites

Jeg undres på hvorfor man får denne drittslenginen mot de som faktisk tar seg bryet om å innformere om hvordan regelverket faktisk er, ikke hvordan man kan få inntrykk av at det kan være er. For meg så fremkommer det som et klassisk eksempel av å skyte pianisten fordi man ikke liker hvordan stykket er skrevet....

 

At man av og til poengterer at ikke nødvendigvis er så lurt å legge opp "oppskrifter på rekkefølge" fordi den naturlige konsekvnesne av dette er ar nye innstramnninger er vist også dumt... :? Vi eksisterer ikke i et vakum, men desverre er nok Kammerets påvirkningsgrad i forhold til våpen, holdninger og våpenlovgivning størst på den negative siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...