Jump to content

Hjemmelada ammoen min går ikke av.


Mbolst

Recommended Posts

Hei

 

Jeg og en kompis har endelig kommet i gang med hjemmelading, og har etter mye om og men fått tak i alt vi trenger og

satt opp ei Dillon 550b presse etter masse hjelp fra Youtube.

 

Vi ladet noen patroner i dag og tok turen på banen, men mesteparten av ammoen gikk ikke av.

 

Vi har ladet cal 38 med VihtaVuori N340 og 125 grains kule og federal hetter.

Vi ladet halvparten med 5,5 grain krutt og resten med 6 grain for å prøve ut hvor stert det ble, men mesteparten virket ikke.

 

Det ble gode anslag på hetta men de gikk ikke av. Ikke en gang når jeg stilte fjæra hardere på revolveren ville de gå av.

 

Vi har sett mye på Youtube så vi er ganske sikre på at vi har satt alt i sammen riktig.

 

Noen som har anelse om hva vi kan ha gjort galt?

 

Hva skal jeg gjøre med alle de patronene som har anslag men ikke gått av? Er de bare å kaste eller går det ann å ta de fra hverandre og bruke hylsa på nytt?

 

 

Takker for all hjelp jeg kan få.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg gjorde det, men jeg tørket de forran en vifteovn så de ble varme og brukte q tips nede i hylsa etterpå så jeg trodde jeg hadde tørket de grundig nokk.

 

Hvor lenge må jeg la de ligge å tørke før jeg kan være sikker på at de er tørre?

 

Har dere noen smarte triks til hurtig tørking, eller må jeg møre meg med tolmodighet?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på om du har fått hylsene helt tørre ved den metoden din....

 

Jeg legger alle hylsene i stekeovnen på 100 grader celsius på kvelden, før jeg legger meg. Tar hylsene ut på morgenen.

Da er jeg 110% sikre på at hylsene er tørre, også før den brukte tennhetta tas ut.

 

Mulig det er overkill, men det er veldig enkelt på den måten.

 

For pistolammo er det mye ekstra arbeid og helt unødvendig å ta ut tennhettene først, spesielt hvis du bruker en progressiv presse.

Link to comment
Share on other sites

Mulig de ikke var tørre nokk. Nå ligger et nytt parti med tomhylser i ovnen til tørking.

 

Hvordan vet jeg om tennhetta sitter langt nok inn i hylsa og hvordan justerer jeg det? En av patronene ble feil så tennhetta sto litt utenfor hylsa, men resten ser ut til å ligge like langt inne som på orginal ammo, men kanskje de skal enda litt tightere?

 

Mulig jeg har fått en av de pakkene med dårlige tennhetter, men jeg finner ikke dato på pakka så det er vanskelig å finne ut.

 

Hva skal jeg gjøre med de patronene som har anslag? Jeg er redd de kan gå av hvis jeg kaster de i søppla?

 

Takk for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Rcbs og andre har en bullet puller, ser ut som en hammer. Der setter du den mislykkede patronen inni, og når du slår, vil bråstoppen få kulen til å falle ut av hylsen. Dermed kan du gjenbruke både kulen, hylsen , kruttet og tennhetten. I ditt tilfelle ikke tennhetten. Ellers kan du prøve å vri kulen ut med en tang og kanskje en skrustikke.

Eller bruk ei baufil og sag hylsa omtrent i to. Da kan du tømme ut kruttet og kaste resten i søpla.

Link to comment
Share on other sites

Ikke fall for fristelsen å "stek" hylsene på mer enn 100 grader. Mulig dette er i overkant og! Jeg ville ikke brukt mer enn maks 70-80 grader og varmluft, med døra på gløtt.

 

Har du frest dem opp i Grandiosa-temperatur på 225 grader så bør hylsene kasseres etter hva jeg har lest.

 

Da jeg leste trådtittelen tenkte jeg med en gang; vasket hylsene med vann og ikke tørket godt nok. Og jammen er det trolig det som har skjedd. Been there, done that! ;)

Link to comment
Share on other sites

Bedre å tromle hylsene i valnøttskall eller lignende, samt påse at tennhettene sitter så dypt som mulig, Jeg hadde 2 av 100 som klikket før i 9mm, men fikk tips om å sette tennhetta så langt inn at den er litt klemt. Ingen klikk etter dette. Problemet med anslaget kan være at tennstiften din bruker mye av sin kraft på å dytte tennhetta innover i hylsa, istedenfor å antenne den.

Link to comment
Share on other sites

Vasker i ultralydsad og lar tørke i 3-4 dager i romstemperatur. Vintertid styrer jeg lufta fra luftvarmepumpa så den blåser mot hylsene på arbeidsbenken i garasjen. Har funket fint så langt.

 

Type hylser du har? S&B? Ikke alltid jeg fikk de myke Federalhettene nedi der godt nok så det trengtes to eller flere avfyringer for å gå av.

 

Jeg ville ikke hatt noen problemer med å kaste patroner som har klikket og det har gått flere minutter. Men kjøp en kulehammer/kuleuttrekker, du får bruk for den når du lader selv uansett og den koster deg ca 300.-

Link to comment
Share on other sites

Messing tåler helt fint 100°C, Den temperaturen en skal passe seg for ligger mellom 250 og 255°C - da begynner strukturen å endres. Men omstruktureringen går uhyre sakte, og det vil ta dager og uker å mykgløde ei hylse ved 250°.

Man "gløder" hylsehalser for å få de mye ved omlag 425-450°, noen ganger oppmot 600, selv om det er voldsomt overkill - ved disse temperaturene blir hylsene mykglødet omtrent øyblikkelig, og om hylsehodet blir over 300-350 i mer enn noen minutter så blir det for mykt til å tåle avfyringen. Det er dette vi er redde for når vi tørker med varme.

 

Men altså, 100-110°C i en time eller ti, er null og ingen problem - sålenge du har kontroll på at det er det det er... Om jeg har vasket hylser, eller glødet dem (kjøler hylsehodet i vann) og har det travelt, så får de 110°C i en times tid, på varmluft, med døra åpen.

 

Ad det opprinnelige spørsmålet til trådstarter, så er det neppe bra med hylser som er våte inni. Du kan jo prøve et par hylser med bare tennhetter? Både tørre, våte, og midt i mellom. Sett hette i 10 hylser, fyll halvparten med vann og hell det ut igjen - skyt alle til (det går fint i garasjen eller i kjelleren eller noe, inn i ei pute som på film, så hører ingen det. Så får du en pekepinn om de tåler vann eller ikke. Jeg har hørt folk påstå begge deler, men ikke hatt behov for å finne det ut.

 

Tennhetter skal ha et drabelig slag for å gå av, og hetter som ikke sitter til bunns kan klikke, har jeg hørt... Det bestemte jeg meg for å prøve, og satte noen hetter så det knapt gikk an å kamre - de gikk av så fint at. Hver gang. Men det var ei rifle, og de har litt mere autoritære tennstempelslag enn pistoler...

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ken tilhører dem som har godt om hylser og som planerer i forveien. Så når de nyvaskede hylsene tørker av seg selv lader jeg opp de andre av de 8-10.000 hylsene jeg har liggendes rene og pene :wink:

Har jeg mindre enn 500patroner (1000st i 9x19) i de kalibrene jeg bruker er jeg "tom for ammo" og blir :(

 

Hylsevask 20min, 5 min med skylling i varmt vann så en time i ovnen, voila halve tiden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Problemet her er trolig fukt, i hylsene. :) Men det er også et ganske kjent problem, at nybegynnere kan ha problemer med å sette tennhettene langt nok ned i "tennhettelomma". Tennhetta skal helt ned, spessielt i pistol- og revolverpatroner.

 

Og det kan være mange grunner til, at dette kan være et problem. (Vil "skyte inn", at jeg har ingen erfaring med progresive presser). Vil nevne noen årsaker.

 

Feil justering av presse/die. For lite kraft brukt under insetting/lading. Kombinasjon av tennhette/hylse, er trang og treg. Slagg etter tennsats, bygger seg opp i hettelomma og bør fjernes regelmessig.

 

Noen kommentarer til forranstående. Som de fleste vet så er det tolleranser både på hylser og på tennhetter. Noen fabrikker produserer trangere hettelommer, enn andre. Og det samme gjelder produsenter av tennhetter. Så har en type hylser hvor det er trange hettelommer, forsøk med andre tennhetter.

 

Slagg etter tennsats, bygger seg opp og jeg har aldri fått fjernet dette ved vask. Jeg har fjernet dette for hånd. Så hvis det blir slagg i hettelomma, fjernes dette enkelt, enten en kjøper en egen enhet (RCBS - Primer Pocket Bruch) for dette, eller bruker en egnet skrutrekker. Men det er kun slagg som skal fjernes, ikke messing.

 

Vi også nevne et annet problem i samme "slengen", selv om det sikkert ikke har noe betydning her. Ved lading av hylser med "nitring" (gjerne 3 stk. trekantet stempel rundt tennhetta), må selvfølgelig nitringen og grader fjernes, for ny hetteinnsetting. Har også brukt hylser hvor det har vært innstemplet et sylindrisk krater (fordypning) rundt tennhetta. Da bør hettelomma utvides/avrundes i ytre del, så entringen går lettere. Ikke ta mer enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er av Johans oppfatning her og gjør alt tungvintmåten.

 

Sørg for å ha nok hylser og planlegg litt. En grundig operasjon er svært tungvint hvis man er nøye og tromler.

Resultatet blir deretter.

 

Vasker/ skyller hylsene grundig. Å ikke gjøre dette sliter på diesettene og pressa og øker faren for trøbbel.

Deprimer alle hylsene og sjekker da samtidig etter feil på hylsa. Ei hylse sprakk for meg senest i går.

Setter dem i hylsetrommelen og tromler dem over natta med RCBS sitt pulver, gjerne også til jeg kommer fra jobb om de er veldig anløpne.

Hylsetrommelen tromler hylsene rene utvendig, men en del typer krutt legger igjen mye innvendig som ikke blir borte ved tromling og mange av hylsene er også rimelig møkkete i primerlommen.

Dette fjerner jeg manuelt.

Etter hva jeg erfarer er det forskjell på hylsene fra de forskjellige fabrikantene av kjøpe ammo og på hvilken kruttype som brukes slik at noen hylser er mer skitne og av annen kvalitet tykkelsesmessig i godset.

 

Etter tromlingen kommer den morsomme og interessante delen hvor jeg sjekker hver bidige hylse for korn som har satt seg fast i hullet/ primerlommen. Jeg har prøvd å få mine tre barn til å interessere seg for denne delen av hjemmelading uten hell.

På 45hylsene har jeg ofte en del bulker som jeg retter opp før de går i pressa.

Viktig at pressa er ren og at det er spesielt rent rundt pinnen/ mekanismen som primer hylsene.(alt etter hva slags utstyr man bruker).

 

Har hendt at jeg har gått over hylser en ekstra gang å presset primeren mer ned i hylsa hvis jeg har vært misfornøyd med resultatet på enkeltstasjonspressa mi. Senebetennelse har jeg jo fått kronisk av dette.

Bruker Federal eller CCI alt ettersom hva min lokale pusher har inne til en god pris.

CCIene jeg har måttet gå over noen ganger å presse forsiktig mer opp. Kan være at jeg ikke har presset nok.

Lagring av kruttet skjer ikke i garasje og kjeller.

Er jeg uheldig kastes krutt og primer.

Gjør jeg forandringer i oppsettet lager jeg meg en liten batch til prøve.

Sist jeg prøvde noe nytt var det spray lube. Da jeg er vant med å rulle hylsene på brett kom jeg alt for mye smøring på de splitter nye 30-06 hylsene mine og flere av de 20 hylsene jeg skulle ha med til brodern fikk bulk

 

Bedre enn kjøpe ammo, men det har sin pris dette. Hadde jeg gått å samlet tomflasker langs veien i stedet for å trykke ammo hadde jeg om annet ikke vært i så dårlig form.

Hold ting rent og tørt og vær nøye så har du en hobby her.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Min metode tar nok lang tid, men gir et godt resultat.

 

Har en kasse ved siden av ladebenken (samt PC og alt mulig annet) som jeg legger i hylser etter at jeg har fjernet hetta og sized de, samt tatt en liten runde med en tennhettelommerenser.

 

Når denne kassa begynner å bli full (eller den inneholder en del hylser av et kaliber jeg har lite hylser av) så vaskes hylsene 2 x 8 minutt i glovarmt vann og sitronsyre.

 

Lufttørkes i noen dager.

 

Resultat: Blanke og fine hylser, innvendig som utvendig.

Link to comment
Share on other sites

Er nok fukt da ja. Hvis du ikke er helt sikker på at de var 100% tørre.

Kan da hende du har presset inn hettene for mye/lite eller defekte hetter.

Kansje du oppbevarer eller håndterer hettene feil også.

Ikke la de komme i kontakt med olje damp/spray og ikke ta på innsiden av hettene med fingrene.

Det er lurt å være overforsiktig når du lagrer og håndterer hetter og krutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt noen tilfeller av klikk i det siste. Tidligere har jeg brukt CCI og remington hetter i min Lee pro1000. Men nå prøver jeg Winchester hetter og har aldri hatt så mye mas og styr med hetter som nå. Det virker som om de er litt tregere i sklia til Lee så jeg må legge inn en kunstpause før jeg roterer hylseplata helt rundt. Men titt og ofte så har jeg hatt klikk med disse hettene, men de går når jeg spenner hanen og trekker av igjen. Klikkene kan nok komme av at jeg var skeptisk til å klemme i vei med hetteisettinga, før jeg skjønte det med kunstpausen, slik at hettene ikke ble presset helt inn. Det er ikke fukt da jeg sjelden vasker hylsene, og da er det med en gang de er plukket så de ligger og tørker ukesvis. Jeg blåser ofte pressa ren med trykkluft.

Link to comment
Share on other sites

Pistol:

Tromler alle hylser i ca 3 timer (varierer etter tilstand på media).

Bruker progressiv presse og federal hetter. Ferdig amo, lite tull.

 

Rifle:

Tromler alle hylser 3 timer.

Smører (dillon spray) og fullsizer hylsene.

Ny runde i trommel for å fjerne smurning.

Ved hette i setting bruker jeg alltid en decaper før hette i setting, da er flamme hullene garantert ok. Dette uavhengig om jeg setter hetter i enstasjons eller progressiv presse. Bruker ikke handholdt hette i setter. Har jeg trange hettelommer bruker jeg bare enstasjons pressa, da kan jeg om nødvendig knuse hettene inn.

 

Vurderer å endre oppsettet til å inkludere en stainless tumbling media tumbler, slik at hylsene blir like rene også i hettelommene og innvendig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Har varmet hylsene i ovnen i flere timer og lar de tørke over flere dager.

Skal prøve å lade noen til fredag å ta meg en tur på banen å teste da.

 

Hvis de fortsatt ikke funker da er det defekte hetter eller at de ikke er langt nokk inne.

 

Noen som vet hvordan man eventuelt justerer så de blir satt dypere på dillon 550?

 

Den første dien som dytter ut den gamle hylsa går helt ned på hylsa bortsett fra de siste 3-4mm.

Skal den stilles enda lenger ned så den går helt ned?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Vi har sett mye på Youtube så vi er ganske sikre på at vi har satt alt i sammen riktig.

 

Takker for all hjelp jeg kan få.

 

Siden det er pistol ammo du lader så er du jo med i en klubb.

Spør der om noen kan være med deg hjem og se på sakene.

 

Pleier alltid å være noen gode hjelpere i alle pistolklubber :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne at jeg for mange år tilbake, oppdaget jeg et problem med hetter som ikke "bunnet" i hettebunn, uansett kraft jeg brukte på ladearmen. Fant ut at "ambolten", som presset inn hetta, støtte mot bakkant av hylsa, slik at hetta lå jevnt (kanskje en tiendel, eller to under) med støtbunn. Og det var greit på de fleste hylse og hette fabrikater, men ikke alle som var på markedet. Og jeg fikk "klikk". Klikket jeg en gang til, så kom skuddet.

 

Jeg oppdaget at når jeg fikk klikk, så var det enkelte hetter som hadde forskøvet seg lengere inn og under bakkant av støtbunn. Jeg brukte ei Spar-T presse fra Lyman. Dette gjalt kal. 38 SP. Hvilke hylser og hetter som skapte problemet, husker jeg ikke. Og da jeg på den tiden ladde mye og var jeg ikke kresen på hylser til trening for og på korte hold, dobbeltskudd, samt rytmekontroll. Hadde vel 2 - 2,5 tusen i 38 hylser (både trening og konkuranse hylser) og for trening ble hylsene ladd til de sprakk, en 15 - 18 ganger. Og gradvis supelering.

 

Jeg måtte avrunde ytterkant på ambolten, slik at den trykte hetta noen tiendeler lengere inn og i bunn av hettelomma. Dette løste dette problemet og det fungerte greit i de S&W revolverene jeg brukte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...