Jump to content

.500 ne.. Søknad videresendt politidirektoratet


blundby

Recommended Posts

Urbanius, at vi er off-topic her er greit, men at det er mye som bør modereres bort her er jeg ikke enig i. Generelt har det vært en god og passe høflig tone her synes jeg.

 

EDIT: He he, så ikke hva som kom i mellom. Ja ja, frem til omtrent nå har det jo vært en god og passe høflig tone her synes jeg.

 

At folk har litt entusiasme er bra det, så lenge man ikke begynner å skrive i caps eller lignende.

 

Nå er det fredagskveld gutter, ingen grunn til å krangle på nett. Vent noen timer å gå og finn en fin taxikø isteden. :lol:

 

Hei igjen.

 

Var ikke tonen og engasjement jeg var bekymret for, det er jo kjempe fint, men det er jo så lett å spore av :winke1:

Henvisning til hvilke kalibre og ikke som er "mest" egnet til å skyte gjennom vester osv. Det er noe jeg tror vi er best tjent med å ikke diskutere her. Det er heller ikke tillat, ref. forum reglene. Om denne delen av diskusjonen burde få ligge på kammeret.no, er det noen som burde vurdere. Noe som kanskje allerede har blitt gjort?

Vil vi ikke ha:

- Diskusjoner eller postinger om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting.

- Diskusjoner om våpen brukt eller ervervet for aggressive og aktive sammenhenger, som opprør, borgerkrig, styrting av regjeringer, leiesoldatvirksomhet, skyting mot andre mennesker osv. Unntaket her er skyte- og våpentekniske temaer innenfor forsvaret i Norge eller andre land, dog kun i de formene som både i våpenteknikk og utførelse har klare paralleller til tilsvarende norske sivile skyteformer og våpen.

Min understreking

Er jo så fort gjort å bli revet med, men det kan jo da være godt å få en liten påminnelse om at vi burde stoppe?

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Enig med at dette er et tema som man bør være forsiktig med og at det kan komme litt på kanten av forumreglene.

 

På den andre siden er ikke diskusjonen her egentlig om våpen i kamp/selvforvar. Det handler om politiets motivasjon for å ønske å forby et kurrant, om enn uvanlig, jaktvåpenkaliber fordi de hevder det er spesiellt farlig, for dem eller andre, i forhold til andre kalibre. Dette da uten at de kan før sannhetsbevis for denne påstanden og det må da være lov å illustrere hvorfor man mener dette ikke er en korrekt påstand.

 

Det er noen annet og bør være lov.

Link to comment
Share on other sites

Urbanius, jeg ser hvor du vil hen, men jeg føler fortsatt ikke at vi har brutt noen regler her. Wheelgunner har allerede svart på hvorfor.

 

Men, det er fort gjort å spore litt av, og det har vi nok gjort, men det er ihvertfall for min del ferdig nå. Blundby kommer forhåpentligvis med noen oppdateringer etterhvert om hvordan det går, så får vi se om det er noe mer å diskutere da, eller om det ordner seg.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Lindskog.

 

Dette er dessverre den diskusjonstaktikk denne Varegg legger for dagen til vanlig, straks han kommer på defensiven er det "du har ikke lest det jeg skriver", "du snakker bare tull og vås" eller "du skjønner ingenting".

 

Det gjelder kun deg, ingen andre ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lad med svartkrutt. Skytebaneforskriften gir unntak for alle typer svartkruttvåpen :mrgreen:

 

Ellers sier forskrift for jakt følgende:

- Oppnådd sølvmerke i elgskyting (Norges Jeger- og Fiskerforbunds ferdighetsmerke) og bestått skyteprøve for bjørnejegere, godkjennes som skyteprøve når skyteprogrammene er godkjent av Miljødirektoratet.

og

- Skyteprøven skal gjennomføres på permanent, offentlig godkjent skytebane, unntatt er terminfestede feltstevner

 

Kan dette brukes til å arrangere skyteprøve for kaliber grovere enn 12,7?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ganske sikker på at de fleste baneinstrukser der det står inntil 12,7 er kongstanken å forhindre bruk av 12,7x99.

Dette for å unngå at HV/forsvaret skyter i stykker annlegget.

Men, når det er skrevet slik, er jo alle kaliber fra 12,7 og oppover forbudte på banen.

Bordet fanger...

Link to comment
Share on other sites

Det virkelige problemet ligger i bruken av kaliber som grense. Kaliber er bare løpets borringsdiameter og er den samme for 32 ACP og 300 Superduper Hypermagnum uten at det gjør patronene sammenliknbare ved design av skytebaner. At man gir fritak for alle svartkruttvåpen viser at man også kan og bør ta hensyn til energien patronen leverer. I praksis kan man vel sette en 500NE i den kategorien, det er tross alt en patron utviklet for svartkrutt, men regelverket er nå engang som det er.

Link to comment
Share on other sites

Alle som har tjenestegjort vet at "12,7" er det 50bmg (12,7x99) kalles. Det er derfor baneinstruksene begrenser til "12,7" slik at forsvaret når de bruker sivile baner ikke skal bruke multipurpose o.l (sikkerhetshensyn). POD og våpenkontoret forstår selvfølgelig også dette men ønsker ikke å innvilge grøvre patroner. Dette er ikke i tråd med intensjonen bak baneinstruksen og er rett og slett et søkt forøk på å koke åpp et rasjonale for å begrunne avslag.

 

Men igjen er det noen som vet om baner som er formelt godkjent for 12,7 eller mer? Sortkruttskyttere skyter jo med .58 etc. Det er vel også folk som skyter med slugs på (18mm) på vanlig skytebane?

Link to comment
Share on other sites

Siden Hengsvann er regulert for forsvarsbruk tviler jeg på det, eneste er vel hvis du kontakter HV 03 og spør om det går an å utføre en oppskyting med leie av banen.

 

Trenger jo ikke å koste skjorta hvis du får med mange nok og det skjer i regi av en jegerforening under oppsyn av en representant fra Forsvaret ...

Link to comment
Share on other sites

Du trenger strengt tatt ikke en "godkjent" bane for å trene. Og du trenger i alle fall ikke skyte opp i Norge for å jakte med .500 NE i andre land.

Og du trenger vel strengt tatt ikke en godkjent bane for å skyte opp i Norge heller. Du trenger en klubb/lag som kan godkjenne en skyteprøve. Om denne prøven blir utført bak låven på jordet under sikre forhold, eller om den blir utført på en offisiell bane har vel POD ingenting med.

 

Overformynderi i beste kommunist stil lenge leve :(:(:(

Link to comment
Share on other sites

Nuvel.. Jeg har snakket med jff'n her i kveld, og de skulle undersøke litt ang ordlyden på papirlappen. De var i alle fall overbevist om at .50 var gangbart der. Jeg vet i alle fall om én som har skutt både på trening og tatt prøven med .50, noe jeg også fikk bekreftet i dag. Om det har vært i hht regelverket gjenstår å se;-)

Link to comment
Share on other sites

Vel slik tolker justisdepartementet forskriften:

"Forskrift om forbudte skytevåpen og

godkjente halvautomatiske skytevåpen

oppstiller forbud mot enkelte

skytevåpen, herunder blant annet rifler i

kaliber 50 bmg (kaliber 12,7 x 99 mm),

pistoler og revolvere hvor

kulediameteren er større enn

kaliber .455, samt enkelte repeter- og

pumpehagler. Hjemmelen for disse

forbudene er våpenforskriften § 6."

 

fra:

http://www.regjeringen.no/mobil/nb/dep/ ... ?id=668403" target="_blank

 

Altså ganske spesifikt på kaliber...

 

I og med at våpen kan brukes på utenlandsjakt, der krav om storviltprøve ikke gjelder kan man vel se bort fra forskriften om sivile skytebaner. Etter min mening burde denne avgjørelsen ankes. Nå vet ikke jeg om man kan anke til justisdep. eller om man må gå rettes vei...

Det er i grunnen svært nære maktmisbruk å bruke ugyldige argumenter for et avslag.

Link to comment
Share on other sites

Intensjonen kan ha vært det den vil, men ordlyden er ikke spesifikk på 12,7x99. Derimot kan man gjøre et godt argument fra unntaket for svartkruttvåpen. Det ser ingen logisk grunn til at drivmiddelet skulle påvirke dimensjoneringen av en bane, det er kun prosjektilets egenskaper og energi som betyr noe. Altså er unntaket gjort fordi svartkruttvåpen ofte er grovere enn 12,7mm uten at de ballistiske egenskapene er over det banen skal håndtere. Det samme argumentet må da kunne gjøres for andre patroner på samme ytelsesnivå?

Link to comment
Share on other sites

Søker skriver følgende:

Bruksområde er årlig elgjakt og planlagt bøffeljekt om 1 år. Forklarer litt om lavtrykkspatroner for brekkvåpen og hvordan dette er under halvparten så kraftig som .50bmg som er forbudt for sivil anskaffelse.

 

Problemet blir da å finne et sted der han kan skyte opp med riflen. En løsning er vel å sende ny søknad er elgjakt fjernes.

Men, det er nok ikke den løsningen som søkeren ønsker...

Link to comment
Share on other sites

men... eh? har ikke POD kontrollen over sannheten altså? :twisted:

 

 

Ete ventuelt avslag er feil, og bør møtes med forståelse for at m,an ønsker å kontakte POD, men også dokunetasjon på at det er et spesifikt kaliber og ikke en kalibergrense det er snakk om når det gjelder rifle. Kan sikkert være lurt med en liten utskirft av informasjon om kalibrene også. Benytt anledningen til å utdanne din lokale forvaltning. :D

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det finnes en -1- skytebane i landet

der man kan ta storviltprøva med .500 nitro

(eller større for den saks skyld), så faller argumentet bort.

 

Og det vil jeg jo anta at det gjør.

 

Om eieren av et våpen i et slik kaliber må dra fra Vardø til Stavanger for å skyte opp så er det hans problem.

Ergo: Finnes det en bane finnes det ikke noe argument.

Noe annet argument for å nekte erverv finnes jo heller ikke her.

Hva folk i forvaltningen liker eller ikke er fortsatt ikke noe som hører hjemme i det virkelige liv.

Jeg ønsker deg lykke til videre i saken, hold oss oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

Fra saksbehandler:Hei igjen!

 

Da har jeg dessverre ingen gode nyheter.

Jeg har kontaktet politidirektoratet en gang til på fredag og der fikk jeg klar beskjed om at søknaden din ikke kunne innvilges da du ikke kunne bruke våpenet på sivile skytebaner. Jeg fikk oppgitt lignende saker fra Oslo- og Asker og Bærum politidistrikt som de hadde avslått i POD.

 

Behovet ditt er også for liten for at jeg kan innvilge våpenet kun til bøffeljakt i utlandet. Da skulle vi heller gi en midlertidig tillatelse til det når du har behov for våpenet.

 

Jeg har virkelig prøvd saken din så langt det lar seg gjøre, men må dessverre sende deg avslaget skriftelig i posten i løpet av uken.

 

Hilsen,

....

 

Mitt svar:Hei, det er nå desverre ikke lenger en overraskende konklusjon...

 

Det var svært beklagelig at min søknad avslås på bakgrunn av faktafeil: Jeg kan skyte lovlig på skytebaner i Norge.

Argumentet du har innhentet fra POD (12,7mm er forbudt på skytebaner) er ugyldig og brukes helt klart vikarierende for å la være å innvilge min søknad. "Noen" som ikke har erfaring med slike kalibere synes .500 "høres for grovt ut". Jeg kan absolutt ikke begripe at det vilkårlig skal fokuseres på kulediameter. Et kalibers kraft er avhengig av helt andre faktorer enn det (hastighet, kulevekt, tversnittsbelastning, kulekonstruksjon osv). Det er rett og slett for dumt å bruke dette som grense. en 460 Weatherby gir for eksempel 10.000 joule ved munningen mens 500 NE gir 6.700. 500NE

er alså adskillig mindre kraftig "grovt" enn 460 (det samme gjelder i forhold til mange andre kalibere med mindre kulediameter).

 

Det er også svært underlig at dere tenker det er forsvarlig å leie våpen når en skal jakte farlig vilt. Det fordrer mye trening å beherske slike kalibere, og det må man være i stand til når man jakter vilt som biter/stanger tilbake. Å kun innvlige midlertidig lisens til leie av slike våpen er å oppfordre til uforsvarlig jaktpraksis der sannsynligheten for å skadeskyte dyr øker, samt risiko for at jegere skades/drepes.

 

Jeg oppfatter denne saken som forhåndsavgjort på bakgrunn av et ønske om å ikke innvilge kaliberet uten at dette korresponderer med våpenloven. Det er heller ikke allmennprevantive hensyn som ivaretas. Holdningen til jakt på farlig vilt "lei deg våpen" med tilhørende restriksjon gjør det motsatte av å ivareta både dyrs og menneskers interesse. Prinsipielt sett er det er også et helt unødvendig byråkratisk inngrep i min privatsfære på siden av norsk lovgivning. Jeg kommer ikke til å anke ettersom ankeinstans i praksis allerede har behandlet min søknad.

 

 

Jeg hadde i tidligere mailer skrevet følgende:Takk for samtalen i sted. Jeg synes det er et viktig moment at det rutinemessig skytes svartkrutt med .58 (15mm) på sivile skytebaner. I tilleg skytes det med kaliber 12 (18,53 mm) slugs. Det er ikke nevnt unntak for disse fra 12,7mm begrensningen.

 

 

De som har tjenestegjort i forsvaret vet dessuten at "12,7" er det 50bmg (12,7x99) kalles av alle. Det er derfor det kun står 12,7 i baneinstruksene. 12,7 mm, spesielt med multipurpose (brann) ammunisjon eller panserbrytende må baner av sikkerhetsmessige grunner tilrettelegges spesielt for. Dette er ikke tilfelle med 500 ne som har mindre farlig rekkevidde enn 308 winchester (7,62mm NATO) som er ett av de vanligste elgkalibrene, og skyter vanlige prosjektiler. Baneinstruksen har som hensikt å ivareta sikkerhet på skytebanen og 12,7 er nevnt for å regulere militær bruk av skytebaner hvor 12,7 og adskillig grøvre ellers ville kunne bli brukt av forsvaret. Å bruke denne begrensningene for å nekte erverv av et gammelt og tradisjonsrikt jaktkaliber som .500 ne er rett og sett søkt og det er åpenbart at man da tøyer forståelsen av baneinstruksen langt utover formålet den var tiltenkt.

 

Ingen som drifter skytebaner i Norge ville finne på å bortvise meg med 500 nitro express. Dette altså fordi 12,7 forstås som 50bmg. Å nekte meg erverv av 500 ne begrunnet med at jeg ikke kan skyte opp med den innebærer å bevisst se bort fra det som er vanlig forståelse av baneinstruksen og reell praksis. Det vil si jeg i realiteten kan skyte opp på baner over hele landet.

 

Tenkte jeg skulle tilføye følgende til mail fra tidligere i dag etter vår samtale. Jeg har sjekket med ulike baner i nærheten om hva som er tillatt i dag. Ingen vil nekte meg å skyte opp med 500 ne. 12,7mm regelen sto nedfelt i baneinstruksene men ble forstått som "12,7" i forstand 50bmg (12,7x99). Viktigst av alt var fuglemyr skytebane (rett før Tofte). Der står det i baneinstruksen at alle kalibere godkjent til jakt er tillatt (det vil si 500 og for den sags skyld 700 nitro express) var ikke noe problem der. Det er omtrent 20 min fra mitt hjemsted. Dermed er det åpenbart ikke holdbart å nekte meg innvilget søknad med henvisning til manglende mulighet til oppskyting og trening.

 

 

Dersom baneinstruks er eneste "argument" mener jeg du bør innvilge søknaden med bøffeljakt i Afrika som behov. Dette har jeg som du vet planer om, og det er ikke slik at man bør leie våpen når man jakter farlig vilt, en bør da være særs fortrolig og kyndig med akkurat det våpenet man anvender. Dersom dette i tillegg ikke regnes som reelt behov synes jeg saksbehandlingen fremstår prinsipielt forhåndsbestemt. Argumentet fra direktoratet (baneinstruks) er formalistisk og fiktivt. Her misforstår man bevisst. At det er nødvendig å gå så langt for å finne argument til støtte for avslag burde tilsi at det ikke er noen sakelig og fornuftig grunn til å avslå min søknad.

 

 

Håper du tenker nøye gjennom dette ettersom det er en sak som betyr mye for meg ettersom det ødelegger for min store drøm om et klassisk Afrika kaliber med sus av Hemingway o.l.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, er premissene riktige? Er det virkelig ingen baner som er godkjent for 12,7? Nedre Blesa i Skien er svjv godkjent opp til 84mm fra forsvarstiden, hvordan blir det med slike anlegg? Vil gammel godkjenning fremdeles gjelde? Alt man trenger er én bane som er åpen for sivil bruk OG godkjent for militært bruk.

Link to comment
Share on other sites

OP har vel allerede fått tilbakemelding om at han kan skyte alt han vil på en lokal bane med patronen, mens POD mener at kaliber 12.7 eller grovere er forbudt på sivile skytebaner.

 

Det er vel ikke helt umulig at SOM kan komme til en annen konklusjon enn POD, praksis og forståelse av "12.7-forbudet" tatt i betraktning. Selv om ikke SOM kan instruere forvaltningen, er terskelen for å ikke gjøre som han sier som regel ganske høy.

 

Jeg ville klagd.

Link to comment
Share on other sites

Fra mitt ståsted er det totalt uvirkelig at man skal tvinges til å bruke så mye tid og at det offentlige skal bruke så mye ressurser på en søknad om et våpen som er så til de grader ubrukelig til kriminelle handlinger når man sammenligner med rekylsvake rifler i kurante kaliber. :roll:

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvsagt bare tullball at denne søknaden ikke går igjennom, men hvordan burde vi lagt opp reglene?

 

Kun joule-baserte?

 

(Ser det da som en forutsetning at man må sette grensen et sted, så man ikke jakter elg med luftværnskanon osv.)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt ikke noe poeng i å anke når saksbehandler i praksis har latt seg overstyre av POD (to kjente karer der) og POD er min ankeinstans. Slik jeg leser mailen ble hun instruert i å ikke innvilge søknaden. Det vil si at POD i realiteten har behandlet den. Dette er svært uryddig ettersom de er eneste ankeinstans. Å gå til sak (sivilombudsmannen) har jeg ikke tid eller krefter til. Det er prinsipielt viktig ettersom det er uriktig, men jeg kan fint leve med 470 o.l som uproblematisk innvilges. Mon tro om det ender opp som 450NE 3 1/4 eller noe slikt. Det er til en fallblokkdobbeltrifle (sære greier) og jeg kunne for så vidt få den kamret for 450 Rigby o.l som har vesentlig mer anslagsenergi enn 500 NE.

 

Jeg blir ikke mindre antibyråkratisk og liberalistisk av dette...

Link to comment
Share on other sites

Justisdepartementet både kan og har overstyrt POD (flere saker relatert til samlervåpen). Er ikke kjent med prosedyren for å løfte saken inn på det nivået, men vil tro at en klage til Sivilombudsmannen er et godt utgangspunkt.

Dette synes jeg er en prinsippielt viktig sak, det er jo helt klart at POD baserer avslaget på feil grunnlag i forhold til våpenloven.

I slike viktige saker hvor politiet/POD ikke forholder seg til våpenloven (eller andre lover),synes jeg,det burde vært en selvfølge at div.forbund kommer på banen og øver press mot POD/justisdepartementet, ta det gjerne opp i media også at POD ikke forholder seg til lovverket de skal forvalte.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt ikke noe poeng i å anke når saksbehandler i praksis har latt seg overstyre av POD

Ikke som saken står nå, men om en kan bevise at forutsetningene deres ikke stemmer er det verdt et forsøk. Som sagt må en finne en bane som er godkjent for mer enn 12,7 (militær bane) som disponeres av et skytterlag som arrangerer prøven. Finnes det én slik bane er man innenfor, om det ikke er tilfelle har faktisk POD rett. Om du ikke lovlig kan skyte opp til prøven kan du heller ikke bruke den til storvilt.

 

Man må også sjekke om unntakene fra kravet til godkjent bane (terminfestet feltstevne, sølvmerke elgskyting, bjørneprøve) kan brukes til å få skutt opp lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har allerede informert blundby via PM. Han har en slik bane bare 20 minutter unna der han bor. Banen det refereres til er et gammelt Forsvarsanlegg, så der kan du skyte med hva du vil. Han skrev tidligere i tråden at han trengte en slik bane, men det var tydeligvis ikke nok.

 

Kan du utdype dette blundby? Sa de først at du måtte vise til en slik bane/oppskyting, for så å avvise deg? Isåfall er vet vel ingen tvil om at de gjør sitt beste for å hindre slike våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...