Jump to content

.500 ne.. Søknad videresendt politidirektoratet


blundby

Recommended Posts

Ser man på summen av våpenlov og viltlov med tilhørende forskrifter , forarbeider mv kan avslaget med tyngde være riktig samtidig kan det oppleves som uten med direkte hjemmel :wink:

 

Her ser man nok ett eksempel på forvaltningens frie skjønn, vurdert opp mot hva som innen rimelige grenser anses som ett egnet jaktvåpen ( praksisen i våpengardeeroben).

 

Naturlig vil man sette en øvre grense "ett eller ennet sted" for når ett jaktvåpen både i kaliber og energi er "egnet"....

 

Mener svaret du har fått er fornuftig tross alt....

Link to comment
Share on other sites

Banen det refereres til er et gammelt Forsvarsanlegg, så der kan du skyte med hva du vil.

Sikker? Er banen fortsatt i militærets eie? Vil militær godkjenning gjelde etter at anlegget er ute av deres kontroll? Det er flere ting man må få på det rene her.

 

Ja. Helt sikker. Hørte med sjefen. Alle kalibre som er tillatt på jakt er tillatt. Det betyr jo i praksis at alt er lov, selv om det mot formodning skulle være upraktisk å drasse med på jakt, og da tenker jeg ikke på .500ne.

Link to comment
Share on other sites

Hvor og hvordan storviltprøve skal avlegges er nøye definert :wink: Hvilke baner mv...

 

Våpenloven bestemmer krav til sivile baner... :wink: Og sivile våpen... :wink:

 

Forskrift utdyper bla at største kaliber er mindre enn 12,7 mm ... :wink:

 

Game over... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her ser man nok ett eksempel på forvaltningens frie skjønn, vurdert opp mot hva som innen rimelige grenser anses som ett egnet jaktvåpen

Hvis det var tilfelle måtte de avslått søknaden med den begrunnelsen. Når de bruker manglende tilgang på bane som argument må det være lov å angripe saken på de premissene, om POD tar feil i at det ikke er mulig å trene/skyte opp med våpenet faller også grunnlaget for avslaget bort.

 

Videre er det ikke automatisk åpenbart at en ren kaliberbegrensing var intensjonen med forskriften (ref unntaket for svartkrutt), jeg vil tro at man ved å grave i saken finner ut at dimensjoneringen er gjort utfra 12,7x99.

 

kan avslaget med tyngde være riktig samtidig kan det oppleves som uten med direkte hjemmel

Da må vel det motsatte argumentet også kunne brukes? Altså at det kan være feil selv om det ved første blikk har klar hjemmel?

 

Hvor og hvordan storviltprøve skal avlegges er nøye definert :wink: Hvilke baner mv...

Forskriften krever offentlig godkjent bane, ekskluderer det militære anlegg? Er det intensjonen til forskriften? Eller er det kun ment som et krav for å sikre at prøven blir gjort under sikre og ordnede former? Og hva med unntaket for terminfestede feltstevner da?

 

 

Hørte med sjefen. Alle kalibre som er tillatt på jakt er tillatt.

Det må han gjerne hevde, men uten skriftlig dokumentasjon er det ikke verdt mye. Forøvrig synes jeg formuleringen (Din? Hans?) er lite meningsfull siden det ikke er noen øvre grense på kaliber til jakt. Det du må ha er skriftlig dokumentasjon på groveste tillatte patron/kaliber banen er godkjent for.

Link to comment
Share on other sites

Skulle man tolke baneforskriftene slik grevlingen og POD later til å gjøre her, vil det jo si at det er ulovlig å skyte med slugs på riflebane.

 

At et våpen i 500NE ikke skulle anses som et egnet jaktvåpen i Norge er ren synsing ut ifra hva "noen" tror er fali'. Men ja, det er et godt eksempel på at "forvaltningens frie skjønn" bærer helt galt av sted og at uheldige/upresise formuleringer i forskrift gir utslag som ikke var del av intensjonen.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel jeg egentlig skrevet nok om temaet. Har ikke tid eller energi til å styre mer med det og ba om at min søknad ble omgjort til 450 3 1/4 Nitro Express. Det tar 1-2 år å få bygget våpenet og jeg gidder ikke å kaste bort mer tid på en fåfengt kamp mot forvaltningen som åpenbart velger bort å bruke normalt skjønn i sin fortolkning. Rent praktisk er det nye kaliberet akkurat like fint, og jeg gleder meg som en unge til å få en droplock dobbeltrifle i det. Prinsipielt er dette viktig men noe som bør kjøres av en forening, ikke et enkeltindivid som meg...

Link to comment
Share on other sites

GP 6174

Har nå prøvd å finne dette, det nærmeste jeg kommer er at det henvises til rundskriv GP 6174 i FOR 1988-07-01 nr 548: Forskrift om anlegg av, kontroll med og godkjenning av sivile skytebaner. Selve rundskrivet er ikke jeg i stand til å finne. Kan du henvise oss til et sted hvor vi vanlige dødelige kan få tilgang på denne informasjonen ?

Link to comment
Share on other sites

Syntes hele avslaget lukter litt mystisk.

Jeg hadde på begynnelsen av totusen tallet en invilget søknad på 50 bmg. Søknaden ble innvilget hos hordaland pd. Eneste begrunnelse jeg oppga var jakt på alt jaktbart storvilt og presisjonsskyting på ekstreme avstander.

Ingen krav til godkjent bane osv.

Link to comment
Share on other sites

.. og jeg fikk mot slutten av 2000-tallet innvilget søknad på .50-110. Uheldigvis fikk jeg av andre årsaker ikke kjøpt den børsa likevel, og fikk senere omgjort søknaden til .45-70.

 

Det er åpenbart at kaliberbegrensningen er ment å gjelde 12,7x99, og så vidt meg bekjent er det da også flere baner rundt om som har nettopp "opp til 12,7x99mm" i godkjenningsteksten. Noen av disse banene brukes regelmessig til skyteprøven. Nå som det er blitt lov å jakte med slugs- endog i riflede løp- blir det jo litt merkelig å hevde at man ikke får skyte på noen bane med et så "fint" kaliber som .500 NE. Skal løsningen da være ei hagle med riflet løp, dimensjonert for "12ga FH"?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat dette er en sak som jeg håper man kunne presset frem til domstol. For avslaget er åpenbart irrasjonelt, i all den tid at en bøffeljeger i afrika ikke trenger norsk oppskyting og det kan trenes på private baner. I tilegg til at det er misbruk av et forbud mot et spesifikt kaliber, ikke en generell begrensning.

Link to comment
Share on other sites

Å hekte det på Afrikajakt er vel kanskje ikke det mest taktiske, da det bruksområdet er svært smalt og noe enklere å argumentere mot enn at man påpeker en åpenbar feiltolkning av forskrift. Det vil vel ikke by på problemer å få slått fast at det spesifikt var 12,7X99 (50 BMG) man ikke ønsket på de sivile skytebanene.

Link to comment
Share on other sites

Enig, da må en også sloss mot praksisen om å gi midlertidig tillatelse for slike enkelthendelser som safari er i mange tilfeller. Det er heller ikke direkte koblet mot våpenforskriftens forbud mot 12,7x99, her er det baneforskriften som brukes.

 

Hvem har egentlig produsert rundskriv GP 6174? Hvor kommer dimensjoneringen fra? JD har ikke skrevet dette helt på egenhånd, stammer det opprinnelig fra forsvaret eller er det DFS-reglementet som har blitt opphøyd til forskrift? Finner man kilden kan man muligens sannsynliggjøre at begrensingen var tiltenkt 12,7x99.

Link to comment
Share on other sites

Fra saksbehandler:Hei igjen!

 

Da har jeg dessverre ingen gode nyheter.

Jeg har kontaktet politidirektoratet en gang til på fredag og der fikk jeg klar beskjed om at søknaden din ikke kunne innvilges da du ikke kunne bruke våpenet på sivile skytebaner. Jeg fikk oppgitt lignende saker fra Oslo- og Asker og Bærum politidistrikt som de hadde avslått i POD.

 

Behovet ditt er også for liten for at jeg kan innvilge våpenet kun til bøffeljakt i utlandet. Da skulle vi heller gi en midlertidig tillatelse til det når du har behov for våpenet.

 

Jeg har virkelig prøvd saken din så langt det lar seg gjøre, men må dessverre sende deg avslaget skriftelig i posten i løpet av uken.

 

.

 

Er Norge så lille et land, at man ikke kan finde et sted(privat) og skyde med en .500 Nitro express?.

 

Kan du ikke finde en der ejer et stort stykke land og skyde på hans mark?. Er dette også ulovligt i Norge?.

Link to comment
Share on other sites

Du kan vel skyte med nærmest hva du vil på privat grunn, den famøse begrensningen gjelder offentlig godkjente skytebaner, der man må gjennomføre obligatoriske treningsskudd og prøve for jakt på storvilt i Norge. Det er selvsagt irrelevant for jakt i utlandet, selv om POD later som det ikke er det.

Link to comment
Share on other sites

En tanke kunne være å ringe Jakt&Friluft i Arendal for å høre om de faktisk har solgt noen .500NE de siste årene? De har en ute på Finn.no nå. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=40217393&searchQuery=500ne

 

Om de kan vise til salg i senere tid burde jo nettopp det kunne skape presedens.

 

Må si hele prosessen her virker veldig spesiell.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en og annen som har oppdaget at det er makta som rår uansett når de har gått på med saker.

Men jeg hører mumling om at "makta" er tatt med buksene nede selv; makta var visst ikke hevet over loven allikevel 8)

 

Det er nettop det, at vi må forholde oss til loven og ikek bare finne oss i tolkninger (Selv når de kan være gunstige for en del av oss...)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, loven må følges av begge "sider", uten unntak, så slipper vi "småkonger" i forvaltningen som sitter og synser(missbruker makt/skjønn).

Mye greiere og forholde seg til lovverket enn til hva en person sitter og føler og syns at er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...