Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

Skal bytte forsikte (korn) på min Colt Gold Cup Nat. Match serie 70. Skal ha rødt fiberoptisk korn av type Dawson Precision, HiViz eller lignende... Dette må monteres og tilpasses baksiktet som er et Bomar-type regulerbart.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dette og få jobben utført?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt min første 1911, ble en Ruger SR1911. Var og testet den på banen igår og er svært fornøyd. Denne har ikke nettskjæring på frontstrapen, noe som jeg har på endel av mine andre pistoler. Ser at børsemaker tar en 1200 kr for å gjøre dette, er det verdt det?

 

Skal bruke den til dynamisk så i mitt hode så tenker jeg at nettskjæring vil gi mindre munningsvipp og rasker andre skudd, stemmer det?

Link to comment
Share on other sites

@marine - de fleste konkuranseskyttere i dynamiske grener som skiftet til "hi-viz" sikter har droppet det og gått tilbake til vanlige jernsikter, eventuelt noe med en jevn dott. Dvs malit prikk/ tritum osv. Så tenk deg om. Jeg er sikker påmat lars i sanfvika XXL kan gjøre den jobben, men det fleste bør kunne det.

 

@olechrw - anbefaler nettskjæring forran, det er merkbart forskjell på de 1911 jeg her med og uten.

Link to comment
Share on other sites

hva finnes egentlig i landet av 1911 for tiden?

Remington sine vet jeg finnes, Ruger sin SR1911 i både i lang og kort finnes. Harr våpen reklamerer med en og annen STI, men eller er det rimelig tomt. Jeg går med havelyst og begynnende 1911 feber, men om man må bestille og vente, eller gå for brukt, eller hva, blir jeg ikke klok på. I følge Bernard hos Rafdal og Kvåle er det beint frem uoppdragent å ikke ha en 1911 i .45 :mrgreen:

Kunne egentlig tenkt meg en som kunne brukes rett ut av esken, uten besøk hos prest, klokker og baker for å få noe som fungerer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Her er vel tråden å få svar i når det gjelder anskaffelse av en 1911:

 

Vil ha meg et solid bruksjern av en pistol, som har grei presisjon til trening og konkurranser(felt og bane).

Men jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg vil ha 1 pistol med konverteringssett (.45acp og 9mm konverteringssett),

eller om det beste funksjonsmessigt er 2 pistoler, en i 9mm og en i .45 :?

 

Lurte på Ruger sin SR1911, men vil (muligens) helst ha en med 6", og det har jo ikke Ruger.

Får vel ikke konv. sett til denne heller tror jeg (?)

 

Tanfoglio Gold Match hører jeg mye fint om, og den kan en skaffe i både 9mm og i .45

Forresten, lages det noen 1911 i .38spl pr dags dato,eller er dette kun "de gamle"?

 

Aaargh!!

Klarer ikke å bestemme meg... :evil:

Link to comment
Share on other sites

.38 spl var bare i gamle dager.

 

6" sleid = STI eller Les Baer, begge føres av intersport bogstadveien som er på majorstua nå. Et alternativ er SPS som føres av pvas.no.

 

.45 er moro helt til du skjønner at du må trene, da vil du savne 9 mm.

Link to comment
Share on other sites

Tanfoglio fåes vel også med 6" sleide blant annet, har vurdert Gold Match. Men da i 9mm ettersom det er det jeg kommer til å skyte mest, utenom .22 selvsagt.

Greit å ha .45 til militær tenkte jeg, men ettersom ammoen er dyrere osv så veit jeg ikke hvor mye penger jeg vil legge i den (eller et konverteringssett) :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever det som enklere å lade god .45 acp, men det veier på ingen måte opp fordelen med å ha et relativt bredt utvalg i presis og ferdigladet 9mm til en rimelig penger her på berget... Det der 9mm til grov og .45 til militær er litt tøvete, det finnes så mange andre mer fornuftige valg konkuransemessig og fler muligheter til å skaffe seg både 9 og .45 om det er behovet. Aktivitet er nøkkelen her...

 

Jeg LIKER 1911 i .45 acp (og har vel fire i det kalibret kom jeg frem til sist gang jeg telte...) Men driver å bygger en til classic i 9mm og kom ved et uhell til å kjøpe en 9mm series 70 colt comander til tjenestepistol :shock: som også må bygges.

 

Når det er sagt, har jeg også en 6" 9mm topp til Trojanen som ellers er .22 pistol. Den må nok fiskes sammen til å funkke når det skal blodskytes felt - siden targetmasteren er på vei ut huset. :D

 

Å bytte mellom 45 og 9mm går, på samme ramme. Men krever vel at man bytter utstøter også. Vidre er det min erfaring at man ender opp med å bruke bare en. Skal du ha begge, kjøp to.

Link to comment
Share on other sites

Planen var opprinnelig å kjøpe en brukt .22 Ruger Mark 2 da denne skyter jeg bra med på bane og felt, deretter handle en 1911 i 9mm.

Har skutt en del med 1911 i .45 og liker de godt, så kunne jeg tenke meg en slik, men da som sagt helst i 9mm pga kostnader (lader sjøl i diverse kalibre, men tviler på at jeg begynner å lade 9 med det første..).

 

Er kun at jeg har hørt at å f.eks kjøpe en 9mm før en skulle tenke på å kjøpe en i .45 så kunne det ofte blokkere for innvilgelse. Er derfor at jeg vurderer å kjøpe i .45 først for å ha denne muligheten, for jeg vil gjerne skyte med .45 inn i mellom de andre.

 

Ser jo også logikken ved å kjøpe en rimeligere brukt 1911 i .45 enn å bruke mye penger på et vekselsett.

 

Takk for innspilla så langt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest tråden med interesse da jeg alltid har hatt litt forkjærlighet for 1911.

Nå eier jeg en Remington R1 Enhanced i riktig kaliber og gleder med til å lufte den på banen.

Noen er pussegale, andre ser på 1911 som et verktøy som kun skal brukes hardt...

Noen sier full puss ved 500 skudd, andre sier 1000.

 

For meg er det ikke feil å sjekke et våpen etter hver runde på banen og evnt dra over med filla og litt olje ved kjøkkenbenken utpå kvelden.

 

Utseendemessig er R1 pen og mer "Colt-aktig" enn andre kloner.

Synes jeg da.

 

Så da blir det en tur på Ebay, hylster og grepsplater samt mulig nytt frontsikte.

De originale platene er nok bra, men jeg har sett noen jeg liker bedre.

Link to comment
Share on other sites

Var hos våpenpusheren i går for å se til et annet prosjekt jeg har på gang, så lå denne der. Og i lomma mi lå det en innvilga søknad på .45ACP, så ja, historien er ganske kort deretter :D

 

I følge serienr så er det en Colt M1911A1 produsert i '43. Rammen er forniklet. Skjøt noen skudd og de satt der de skulle :D

 

Ja, det blir mange smiley's nå, men er det så rart? :D:D

 

mczpki.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den passer liksom mye bedre i handa, ihvertfall for min del. Jeg brukte det grepet på GSG'en på et og annet feltstevne og det hjelper en del om det er varmt mtp svette. Det glir ikke så lett.

 

Vil anbefale det sammen med utbulende mainspringhousing (ikke flat altså).

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på Ebay at de selger slikt til vettuge priser fra Israel, fri frakt så det kan jo være ok å ha kanskje. Jeg er godt fornøyd med platene mine, skarpe og sitter godt også med enhånds skyting. Har serratering bak helt opp og på grepssikringen samt foran på grepet.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken børsemaker anbefales til avtrekksjobb på 1911?

Det er en håndbygd Colt 1911 serie 80, konvertert til serie 70.

EGW avtrekksdeler med Dough Konig hammer.

Han som har bygd den har desverre gått bort.

 

Jeg skulle fått justert bort ett ørlite kryp i starten av avtrekket.

Avtrekksvekten er passe, det er bare at det er litt kryp før avtrekket bryter.

Regner med at inngrepet må files til litt.

Link to comment
Share on other sites

En kar fra Thailand lager noen knallgode grep. Han selger på ebay. Har de på GSG'en sammen med "fattigmannsserratering" i front (les: grip tape). De buler ut og bygger rundt nede. Passer som hånd i hanske imho.

 

 

Lenke?

Har selv bestilt grep til Smith og 1911 fra en der nede, samt hylster til CZ, Smith og 1911.

Kun positive erfaringer unntatt at jeg glemte at forsiktet på 1911'n min har knivskarpe kanter og dermed skulle bodd i lær eller plasthylster...

Link to comment
Share on other sites

Fine grep!!

 

5grains 320 og 200 grains kule?

Kan hende det løfter litt...?

 

Er nok det beste å høre med ladefantomene, men er vel standard at man må prøve seg litt frem på både kruttmengde og tyngde på kula til man finner "sin" ladning som går godt i gjeldende våpen...Lader ikke selv og har ikke mye peiling på lading.

 

Ser du har justerbare sikter på den ene.

Bruker selv 230 grains fra Sellier & Berlot og de går rett på.

Skal prøve 200 grains hjemmerulla selv, kommer med rapport.

 

Blir å handle Magtech eller Selleri & Gulrot til felt, liker rekyl....

Link to comment
Share on other sites

I følge internett så kan man løse problemet med at en 1911 med faste sikter som skyter høyt, ved å bruke lettere kuler som også går kjappere. Handler visst om at tunge kuler går tregere og mens pistolen går litt opp så er ikke kula ute av løpet enda = skyte høyt.

 

Blir litt testing, har nok av N320. Har en feeling på at N340 er litt bedre. Har ikke diesett enda og tør ikke kjøpe enda siden det er fare for at jeg får det til bursdagen min om noen uker til :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Testet dette i praksis og kan bekrefte at det stemmer. Det kan også selvsagt ha noe med at rekylen var litt mindre.

 

Brukte 200gn Lee swc i bly og da blir høyden midt på (Med 231gn Geco ferdigammo så gikk de 20-30cm for høyt). Brukte startladningen med N320, 4,7gn og en COL på 31,5mm. Må nok teste 4,8 og se om samlingen blir mindre, det har det gjort i andre håndvåpenkalibre jeg har. Fikk problemer med siste skudd i magasinet pga den bumpen i followeren.

 

Ser i ladedataene du postet at de oppgir høyere startladning for tilsvarende kuler. Lapua sine var mer konservative.

 

Skal eksperimentere mer med dette og kronografere noen 231gn Gecoskudd og sammenligne med de jeg lader. Hadde vært artig med noen 230gn kuler til å lade selv samt noen i 185gn, for å se om det ikke bare er ved bruk av rekylsnilt krutt.

Link to comment
Share on other sites

En pussig observasjon:

 

Sellier&Bellot ferdigrulla 230grains kontra hjemmerulla 200 grains swc 5gr 320 ga akkurat samme treffpunkt på 20m i min pistol....

Så nå ble jeg litt usikker på hvorfor akkurat det!

 

200 grains swc gir mindre rekyl og kan være en fordel ved beste hånd...fordi med mine nye grepsplater fikk jeg relativt mye uventet mye løft/vridning på ferdigrulla ammo.

At høla i skiva havner på samme plass med ulike ladninger skjønner jeg lite av dersom det du skriver stemmer. Forklaringen må være at du er flinkere med .45 enn meg....?

Jeg har bare skutt et par hundre med min og når knotten ikke eter meg opp på skytebanen forsøker jeg å "bruke huet og øya på siktene". Når dette stemmer treffer jeg brukbart.

Brukbart defineres som innafor en snusboks på 20m.

Hadde jeg skutt like godt på stevner hadde jeg ikke skrevet dette......

Link to comment
Share on other sites

Kanskje S&B sin ferdigrulla ammo er snilt ladd i forhold til Geco? Da vil den andre versjonen av teorien min stemme, altså at det handler om rekylen og ikke nødvendigvis hvor tung kula er.

 

Jeg satte de fine grepene på .45'en og de hjalp betraktelig mtp stabiliteten.

 

I morgen skal jeg teste med litt kraftigere ladninger og se om samlingene kan skrenkes inn litt. Er ikke helt fornøyd med samlingene, men de er greie nok til feltskyting. Det jeg sliter med akkurat nå er magasinet og den hersens bumpen som er på followeren. Så nytt magasin skal på plass.

Link to comment
Share on other sites

Har kutta ut originalmagasinene da de også kødder det til for meg.

Mulig for slapp fjør i de? Bruker armyvariant som har hardere fjær.

Forståsegpåere vil helt sikkert si at jeg er for daff i håndleddet, meeen da er andre det også..

Uansett, originalshaiten er putta vekk.

 

Geco vs Selleri&Gulrot aner jeg ikke, ikke spesielt voldsom den S&B egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Randen i hylsene tar tak i den "bumpen" som er på gamle 1911-magasiner. Skjedde ikke på fabrikk 231gn fra Geco. Kan muligens ordnes ved litt kraftigere ladning. Skjedde hver 3skudd serie jeg skjøt og for å utelukke at akkurat de patronene var køddet, la jeg ei tomhylse i bunnen av magasinet. Da ble patronen matet som den skulle.

 

Gecoen er ganske frisk og ikke bare .45 men 9mm også.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Er visst et vanlig problem. Noen magasiner har bump og andre ikke. Den skal i følge internett gjøre at den mater ordentlig, men enkelte ganger vil den ha motsatt effekt.

 

Er det bump på dine magasiner? Om ikke, var de dyre og hvor handlet du?

Link to comment
Share on other sites

Eg vil ha ein 1911-variant, i .45. Godkjent tillatelse på militærfelt, men skal brukast i hovudsak til classic, og koseskyting, for å trekkje fram smilet hos dei som ein sjeldan gong skyt overhodet, og som endå sjeldnare får anleiing til å prøve ein typisk "badass-pistol". "Alle" kjenner igjen ein 1911, og eg vil gje folk den kjensla av å verkleg føle seg litt.. Badass og priviligerte som får prøve ein.

 

Kva alternativ har eg, i sjiktet frå fem, til femten tusen? Det blir ikkje ein pistol som blir skote så utruleg mykje med, men den skal jo tole å bli brukt, og presisjonsmessig burde den ver i orden. Moglegheiter for litt magasin, og litt lettare tuning etterkvart, eller gjerne ferdig tuna, er jo også greie kriteriar å ha i tankane.

 

Grunnen til at eg spør, er at 1911-verden er for meg, som den var då eg begynte med bil. Det var ein heil, stor verden å ta tak i, og sjølv etter fleire år innan miljøet, spør eg framleis folk. Ja, eg kan godt få det inn med te-skei, berre det er på ein konstruktiv kritisk måte. :)

Link to comment
Share on other sites

Trenger litt input ang min Colt Government 9mm 70 seires, den har alltid kastet tomhylser i hytt og pine, noen ganger så går det så blodet renner fra neseryggen men på Oppegår for en stund siden så streiket den helt, tomhylsa satt igjen i kammeret og sleiden ville mate inn ei ny patron.....

Bestillte ny extraktor fra Wilson Combat og regnet med at nå var problemet løst...men neida...første skudd og forkiling, byttet magasin men det hjalp heller ikke, bruker Magtech fabrikk men den krangler med Geco også.. noen tips om hva som kan være årsaken ?

Link to comment
Share on other sites

Årsaken er vel åpenbar...9mm :twisted:

 

Har andre skutt med den og fått samme problem?

 

Den har fungert smertefritt i det året jeg har hatt den, begynte å k#dde for et par mnd siden..men det virker som om den krangler mer med den nye extraktoren enn den gjorde med den gamle, kan det være spennet i extraktoren som er feil ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...