Jump to content

1911-tråden


Lunden

Recommended Posts

Ah det er stort Lunden :D Limer inn et bilde av en Kongsberg-Colt som også er nummerlik, og som tilhører en pensjonist på Rjukan som antagelig kunne smykket seg med tittelen 1911-ekspert. Denne har han brunnert, og han skyter også 22 LR med den, ved å ha dreiet 7 adaptere til dette. Kanskje noen nye medlemmer her ikke har sett dette før, så setter inn bilder også av dette. Men noe jeg ikke vet ifm. dette, er om man bruker samme tenn-nål som når man skyter 45..?? Prinsippet er i hvert fall at man da må finne igjen adapterene på bakken, da disse jo spyttes ut på samme måte

 

Du må ha limt inn feil bilde Finkel, det der er da ingen Kongsberg, har hørt om dette 22 adapter sakene, men disse får vel ikke pistolen til å funke halvauto uten ytterligere duppeditter??

Link to comment
Share on other sites

Siden man er inne på Kongsberg Colt, kan det være på sin plass å trekke fram den her også:

 

226388_5504446524_4142_n.jpg

 

Argentinas Sistema 1927 er en 100% kopi av 1911A1 og ble bygget etter Colts retningslinjer. Etter min oppfatning er kvaliteten like god som tilsvarende US produserte våpen.

 

Pistolen på bildet har kun uorginale grepsplater, en av de originale platene hadde en sprekk (og jeg liker ikke plast på 1911er).

 

Denne modellen må ikke forveksles med den senere Ballester-Molina, som ikke er en "ekte" 1911.

Link to comment
Share on other sites

Du må ha limt inn feil bilde Finkel, det der er da ingen Kongsberg, har hørt om dette 22 adapter sakene, men disse får vel ikke pistolen til å funke halvauto uten ytterligere duppeditter??

Shit, nei - mer en Remington den der. Skal se om jeg finner det riktige bildet, men denne er i hvertfall brunnert - ser jo også avvik ift Kongsb-Colt på feks sleidestopperen..

 

Fiksa siteringa. -Olesøn

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg 3 1911'r i .45 og kona to... :twisted: så det er ikke problemet. Det er mer det at man burde hatt lov til å ha noen våpen med historisk verdi og interesse, som ikke egner seg til konkuranse litt på siden av behovsprøvingen. (Langkrag og kongsberg colt i alle hjem!)

 

Det er trist ja. Etterhvert som tiden går vil nok kunnskapen om historiske våpen dessverre innskrenke seg til boklig lærdom. Jeg har de siste 10 årene registrert at gleden ved å eie våpen med historisk interesse og, ikke minst, skyte med dem med tidsriktig tilbehør er mye større enn gleden med moderne våpen. Konkurranser med eldre våpen er utrolig moro, men dessverre blir slike konsepter som vanlig ødelagt av flinkiser som tøyer regelverket. Jeg gjorde det som regel veldig dårlig i militærhistorisk boltrifle siden jeg insisterte på å skyte standard WW2 ladninger i en Lee-Enfield No. 4 mot konkurrenter med fisleladninger og lette blykuler i Springfield 03. :|

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i en Colt National Match 38 Special Mid Range forleden. Den er brukspreget, men i god stand. Har ønsket meg en slik i over 20 år, så det var på høy tid. Skal bli artig å se hvor godt jeg skyter med den :)

 

image_zpsd7f6e0be.jpg

 

Om ikke lenge kommer en Series 70 Gold Cup .45 ACP og et .22 LR ombyggingssett samme vei.

 

1911 er den sanne lære (men til taktisk bruk foretrekker jeg Glock)!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest meg litt opp om 1911'en og jeg fant noe info om at i juli 2012 la Marinesoldatene i USA inn en ordre på 12000 nye 1911'er som har dobbel rekylfjær og er cerakoted i desert tan. Den fikk navnet M45A1. Synes den var spennende. Noen som har kjennskap til denne?

m45a1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Denne her har vært en av de absolutte favorittene mine de siste 15 årene.

 

228698_5504356524_1245_n.jpg

 

Kimber Stainless Compact fra slutten av nittitallet.

 

Jeg har ikke sett noen grunn til å endre noe som helst på denne pistolen utenom at grepsplatene på bildet er byttet til Cocobolo med diamantmønster. Pistolen kom med fet beavertail, perfekte sikter, nydelig avtrekk og lang rekylfjærstyring osv, osv, fra fabrikken. Disse skyterene ble produsert før Kimber ble så store at kvalitetskontrollen begynte å lide og selvsagt før tennstiftsikringen ble introdusert.

Link to comment
Share on other sites

Ja flott den Thor, me like :!:

Denne her har vært en av de absolutte favorittene mine de siste 15 årene.

 

228698_5504356524_1245_n.jpg

 

Kimber Stainless Compact fra slutten av nittitallet.

 

Jeg har ikke sett noen grunn til å endre noe som helst på denne pistolen utenom at grepsplatene på bildet er byttet til Cocobolo med diamantmønster. Pistolen kom med fet beavertail, perfekte sikter, nydelig avtrekk og lang rekylfjærstyring osv, osv, fra fabrikken. Disse skyterene ble produsert før Kimber ble så store at kvalitetskontrollen begynte å lide og selvsagt før tennstiftsikringen ble introdusert.

Link to comment
Share on other sites

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... 45.JPGColt" target="_blank Combat Elite, 80 serien:

Jeg kjøpte denne pistolen ny i 1988, den har gått 22.000 skudd med originalpipa.

Pistolen har i dette tidsløpet fått noen kosmetiske endringer og forbedringer.

Det første jeg gjorde var å sette på en fjærstyring med en en gummibuffer bak fjæra.

Så til slutt ble det originale gummigrepet løs i "fisken" rundt grepet og byttet ut med disse treplatene. Så fikk sleidestoppen et lite brudd slik at varsleren ikke fungerte, (Sleiden sto ikke åpen etter siste skudd.) Derfor er den byttet ut med en sort, jeg har en rustfri en som trenger litt polering og filing, jeg tar det når jeg gidder.

Så fikk jeg montert justerbare sikter bak og nytt korn påmontert hos Pedersen Vaapenlager.

normal_Colt_Combat_Elite.jpg

Slik ser den ut i dag, den fungerer upåklagelig etter pipeskift.

 

For et drøyt år siden oppdaget jeg at hylsene begynte å få et merkelig avtrykk. Avtrykket så ut som en halvmåne. Jeg brydde meg ikke videre om det før jeg så at det ble stadig tydligere.

normal_Hylse_45.JPG

Halvmånen som synes her hadde samme mønster inne i kammeret, altså noe var i ferd med å skje med løpet. Etter en nærmere kikk fant jeg ut at det var i ferd med å sprekke.

 

normal_pipe_sprekk.JPG

Luggen som holder lenkestykket fast mot rammen var i ferd med å forlate pipa. Sprekken er litt vanskelig å fotografere så jeg markerte sprekken med en sort tursj.

Noen sier at det skyldes en dårlig tilpassning fra fabrikken en gang og at dette har fått utvikle seg over tid. Jeg er ingen "guru" med dybdeforståelse på dette området, men det er det sikkert andre her på Kammeret som er. Det jeg kan opplyse om er at det ikke dreier seg om for harde ladninger, jeg har stort sett holdt meg til faktorer på 175 med en drøss ulike kuler. Vi kan si det slik at maks oppgitte ladninger har vært maks. Stort sett lader jeg litt under dette, eller stort sett det andre skyttere bruker i dette kaliberet.

 

Jeg leverte pistolen til Pedersen Vaapenlager igjen, og nå er alt julekvelden igjen, den tøffer og går bedre enn noen sinne. Siktene og nytt løp hjalp mye. Jeg har en Kongsberg Colt også, og en Tanfoglio i 9mm. Men denne Colten her er den siste pistolen jeg kvitter meg med. Jeg var lenge i tvil om jeg skulle kaste bort tid og penger på ny pipe hvis byråkratene vil ha den til spiker etter ny våpenlov i 2014. Men jeg får leve videre som optimist.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Duotone med rustfri ramme og blånert glidestykke er pent!

 

Jeg har et dilemma her: Som nevnt har jeg en pen Gold Cup Series 70 i .45ACP på vei i min retning, sammen med et Colt kaliber .22 konverteringssett.

 

I det siste har jeg dog forelsket meg i Rugers lekre SR1911. Den ser godt ut og virker mer egnet til hverdagsbruk enn en gammel og sær Gold Cup. Siden jeg allerede har en National Match i 38 Special Mid Range, vurderer jeg altså å bytte Gold Cupen i en SR1911. Antar at konverteringssettet vil passe på Ruger-ramma også. Jeg frykter dessuten at jeg kommer til å være like forsiktig med Gold Cupen som jeg er med Mid Rangen. Den tar jeg nødig i uten hvite bomullsvanter. Og da blir jo litt av hverdagsvåpenet borte. Noe jeg synes er helt greit for en særing som nittenelven i 38 Special, men litt stusselig for femogførren.

 

Så, hva tror dere? Vil jeg angre på å bytte ut originalen med en klone? Eller bør jeg kjøpe Colten og heller vurdere Ruger på nytt etter noen måneders Colt-bekjentskap?

Link to comment
Share on other sites

........

Så, hva tror dere? Vil jeg angre på å bytte ut originalen med en klone? Eller bør jeg kjøpe Colten og heller vurdere Ruger på nytt etter noen måneders Colt-bekjentskap?

 

Selvfølgelig skal du kjøpe Colten!

Og selvfølgelig skal du bruke både den og 38'en!

 

Jeg har selv begge deler og de blir BRUKt. Hva er vitsen med å se på et våpen? Du kan ikke ta det med deg når den tid kommer...

Link to comment
Share on other sites

........

Så, hva tror dere? Vil jeg angre på å bytte ut originalen med en klone? Eller bør jeg kjøpe Colten og heller vurdere Ruger på nytt etter noen måneders Colt-bekjentskap?

 

Selvfølgelig skal du kjøpe Colten!

Og selvfølgelig skal du bruke både den og 38'en!

 

Jeg har selv begge deler og de blir BRUKt. Hva er vitsen med å se på et våpen? Du kan ikke ta det med deg når den tid kommer...

 

Å ha et våpen for å se på det hjemler ikke våpeninnehav, så begge skal brukes. Skøyt med 38'n seinest i går (selvsagt uten hvite vanter) og oppdaget at den ikke varsler på siste skudd. Mulig magasinfjæra er slakk. Og slike magasiner vokser ikke på trær.

 

Uansett fordrer en blank og blånert GC mer forsiktig bruk enn en rustfri og glassblåst SR1911. Men det kan tenkes at det passer meg og mine skyteformer helt greit. En annen ulempe med GC (bortsett fra at den er vakker) er at den har en spesiell avtrekker som ikke er ombyttbar med de hordene av 1911-avtrekkere som finnes der ute. Jeg har små hender og kunne tenke meg en kort avtrekker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk min GSG 1911 22lr i dag og fikk tatt en kjapp tur ut på banen. Veldig godt første inntrykk men jeg rakk bare å skyte hundre skudd. Må ut på banen igjen snart og teste mer helt klart. Bilder og sånt kommer bare jeg får tid.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått et nytt halvannet tilskudd til 1911-parken. En GCNM Series 70 .45ACP og et ombyggingssett for .22LR. Så får vi se da, om GCNM'en fortjener å bli. Har montert gummiskaftene som fulgte med Mid Rangen og en dobbeltsidig sikring. Det er nettopp slike inngrep som gnager meg litt på en fin gammel årgang, men som hadde vært helt fint på en SR1911.

 

image_zps0670cdb8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk pakka fra midway i dag så nå har GSG'en fått flat mainspring housing.

Rett og slett pen nå syns jeg.

Photo110713160040.jpg

stillbart baksikte og fiberoptisk framsikte.

Photo110713160132.jpg

EDIT: Den er også omgjort fra series 80 til series 70.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...