Jump to content

POD: Bedre enn sitt rykte


Bukken

Recommended Posts

Mange er kritiske til pådd, og sikkert med gode grunner. Jeg tenkte derimot at jeg ville dra et par eksempler på at direktoratet har hjulpet mine medlemmer i tilfeller der de lokale har vært vrange.

 

Et medlem fikk avslag på søknad om pistol da den lokale lensmann bekymret seg for at hun kunne finne på å bruke våpenet til selvforsvar. Hun hadde vært utsatt for, og fått eksen dømt for trusler. Den lokale lensmann ville som ventende var ikke ha noe av at eksen skulle bli hindret i å gjøre alvor av truslene, han hadde jo betalt boten sin. Jeg hjalp damen med å klage til direktoratet, og beskrev helt ærlig hennes genuine interesse for sporten. Hun hadde til og med tatt på seg styreverv i klubben. Jeg skrev videre noen formuleringer om at hun på ingen måte hadde til hensikt å utsette en eventuell voldsmann for utidig motstand. Det morsomme var at selv om klagen var stilet til direktoratet, kom det ganske snart svar fra det lokale distrikt om at klagen ikke var tatt til følge. Noen dager senere kom det svar fra direktoratet om at klagen var tatt til følge. Det var til og med utvilsomt at tillatelse skulle innvilges. Nå et par år senere er damen fortsatt aktiv skytter og styremedlem.

 

Det andre eksempelet er en kar som kunne tenkt seg å delta på pistolskyting. Imidlertid har han en dom som bl a innebar at han fikk beslaglagt en lovlig uregistrert hagle. De lokale fortalte ham med stort alvor at han hadde ikke en gang lov til å ta i et våpen, og gikk så grundig til verks at de beslagla et svartkruttvåpen fra før 1890 som faktisk ikke er omfattet av våpenloven. Jeg sendte en mail til direktoratet om ikke han kunne få delta på skyting med klubbens våpen. Svaret kom i brev med blå kulepennsignatur av han som vi ikke bruker navnet på. Karen kan godt være med på skyting så lenge den som lovlig disponerer våpenet er i umiddelbar nærhet og kan gripe inn hvis det trengs.

Så min erfaring med direktoratet er at de hjelper oss når de lokale er urimelige., og fortjener anerkjennelse for det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det å rose nokon for å gjere jobben sin er eg ikkje med på. Ros gir ein viss nokon gjer noko spesielt, litt ekstra. Viss ein skal rose folk for å gjere jobben sin så kan ein jo ikkje gjere noko anna enn å rose sine kolleger. Så nei, POD fortener ikkje ros i denne samanhengen.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe galt i og rose folk ofte? hva kan det føre til? i verste fall så kan du risikere og gjøre dagen dems bedre ;) du kan også risikere og motivere dem til og gjøre det enda bedre neste gang! det å rose noen er en positiv ting som bare fører med seg godt, vist folk gjør en bra jobb så fortjener de ros om de gjør noe ekstra og spessielt eller om de gjør det som er forventet. det å rose folk gjør ikke bare noe med dem men det gjør ofte noe med deg som gir rosen også. man vill ofte oppleve og faktisk bli i litt bedre humør. Ros er noe som løfter folk opp og som oppmuntrer, det skal ikke være noe som er veldig vanskelig og oppnå! ;)

Link to comment
Share on other sites

det å rose folk gjør ikke bare noe med dem men det gjør ofte noe med deg som gir rosen også

Helt enig! Å rose noen er da bare en god ting for begge parter! Negativitet og surmuling har vi så alt for mye av så at noen roser er BRA!

Kom gjerne med flere positive historier om POD! :D

Link to comment
Share on other sites

Synd jeg ikke er arbeidsgiveren din, Fagerstad. Da skulle du faen meg fått et helvete på jobb :wink:

Faktisk så har eg overordna som er av den typen. Poenglaus ros er faktisk irriterande. Og ja, eg har tatt det opp i medarbeidarsamtale at eg finn slik ros meiningslaust. Kva ros til hundar har med dette å gjere er meir enn eg skjønner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sysn den derre samarbeidviljen til POD er en forbanne uting... Nå må jeg jo kjøpe meg en Garand også, pg slike får man jo ikke kastet etter seg gratis. En annen ting vi burde se på er det at jeg stadig vekk opplever at POD ansatte også sivilt er hyggelige, imøtekommende og hjelpsomme! Typisk den rødgrønneregjeringen altså... :x

Link to comment
Share on other sites

Dette blir OT, og vi burde vel pelle oss tilbake til tema, men en kommentar til siste taler:

Du må legge fra deg ideen om at all norsk våpenlovgiving er basert på logikk og fakta.

Noe av den er det, tro det eller ei. (Se, det var mer i trådens ånd)

Men mye av det er subjektive følelser, synsing og tanketog som har sporet av.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å lever inn en Garand til godkjenning det. Den er ikke forbudt(lenger), den er bare ikke godkjent og på lista over godkjente 1/2 auto rifler.

At den er en gammel kriger og uvettig bruk av helmantlet ammo på jakt var vistnok bak det første bruksforbudet.

 

Så det ligger faktisk både logikk og fakta bak dette.

Link to comment
Share on other sites

vel, et utbredt problem med skadeskyting på 60 tallet, med Garand og US karabin tydet på at "for mange" ikke synte det var fornuftig med slikt tøv som ekspanderende prosjektiler...

Det er veldig få (jeg kan ikke komme på noen) restriksjoner i våpenloven som ikke skyldes at noen (dvs, de presumptivt edruelige og pålitelige) har strukket strikken for langt.

Link to comment
Share on other sites

Jo det er det, når folk ikke gjør som de skal, er neste respons å ta fra de leken. Enkelt og logisk.

 

I dag finnes ikke problem stillingen (illustrert av Lindskog sin manglende forståelse for den opprinnelige grunnen). Så nå er det opp til den som vil bruke litt tid og penger på å få den godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren, da håper jeg at ikke plutselig mange andre begynner å skyte med bly i tilsvarende hagle som jeg har, for da risikerer jeg vel å miste den. Igjen, det er ikke logikk, det er å rette baker for smed. Jeg kjører Ford Mondeo, får håpe ikke mange fyllekjører med den. Jeg trenger en hoderystende smiley...

 

Når det gjelder godkjenning så tar vel det i det minste lang tid? Jeg har selv vært i kontakt med Ståle Svendsen hos POD i forbindelse med mulig godkjenning av et annet våpen, og han mente at jeg lett måtte påregne et år for å få det inn i forskrift. Pris sa han ikke noe om, og jeg glemte å spørre, men det har vel ofte blitt sagt her inne at det ligger på rundt 5000. Er det et seiglivet rykte, eller en fast sum som vi vet er korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Sukk...

 

Jeg vet selvsagt at det ikke er noe nytt og unikt. Jeg begynte vel med å si "at et våpen blir forbudt pga. at noen bruker feil ammo til jakt, det høres ikke akkurat ut som logikk for meg". Det er ikke logikk, og det står jeg ved. Jeg vet at det er gjeldende praksis, men det gjør det ikke noe bedre av den grunn. Derfor reagerte jeg på at Hassel mente at det lå både logikk og fakta bak, og kommenterte det. Det er ikke akkurat noe jeg var ute etter å diskutere, for å si det sånn, men jeg må innrømme at jeg er litt overrasket over hvor raske folk her er til å forsvare det.

 

Men, samma det. Hassel har fått innvilget Garanden sin han, og jeg har ingen lyst til eller planer om å handle en, så det går nok bra til slutt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

For 4 år siden søkte jeg om våpensamlerlisens. Ringte pod før søknad ble sendt for å høre hvordan dem ville ha den. Fikk beskjed om å skrive så kort som mulig. Sendte inn en søkned på 4 linjer + liste på våpen jeg ville samle på. SS ringte etter 2 uker da det var noen uklarheter, dette ble vi enige om på tlfen og han rettet dem for meg . Etter 5 uker lå lisensen i postkassa.

Bra sørvis av pod (ss). Dette ga jeg tydelig melding om til hanns overordnede. Litt ros og skryt + høfflighet i verdagen skader ikke.

Link to comment
Share on other sites

Som Janus har vel POD to ansikter. Det ene når de lager regler og tolkninger som vel egentlig hører hjemme i en forskrift, slik som alle disse rundskrivene som kommer fra POD, de som Våpenlovutvalget karakteriserte med "tvilsom lovhjemmel".

 

Det andre er at POD, stort sett, holder seg til lover og forskrifter (og egne rundskriv) nå man klager over lokale "blå's" håndtering av regelverket.

 

Jeg har fått medhold fra POD i to saker (og så er det noen jeg ikke fikk medhold i :cry: ). Den første etter at jeg hadde anskaffet et såkalt kammerinnlegg til min 308 jaktrifle, dette gjorde at jeg kunne skyte 32 kaliber pistolammunisjon. Jeg ba om kjøpetillatelse på 32, men fikk avslag fordi jeg ikke hadde våpenkort for 32 pistol. Jeg henviste til bestemmelsen om spesiell kjøpetillatelse for haglepatroner når man lovlig besatt en uregistrert hagle, og ikke hadde jaktkort heller, men tante påstod at en slik tillatelse ble bare gitt for hagleammo. Klage til POD ga meg medhold, når forholdet var et jeg lovlig kunne skyte med 32 ammo, selv om jeg ikke hadde våpenkort for dette kaliberet, så hadde jeg også krav på å kjøpe ammo. Ingen mer diskusjon på våpenkontoret, de skrev ut kjøpetillatelse til meg uten å mukke.

 

Andre gangen var da en her på Kammeret gjerne ville ha sporlysammo i 22 LR, og ikke fikk det fordi hans våpenhandler sa at de var forbudt. Jeg sendte inn en søknad og fikk avslag fordi det var "lett antennelig" ammunisjon og derfor forbudt. Klagde til POD med henvisning til forskriften at det bare var "brannstiftende" ammo som var forbudt, og fikk medhold fra POD om dette. De anmerket bare regelverket om at selv om det ikke var et spesifikt forbud mot sporlysammo måtte man ha et "behov" for å kunne legitimere kjøp. Da fikk jeg tillatelse til import/kjøpetillatelse for 100 stk (jeg søkte om 1000) begrunnelsen var at de (dvs lokale politikammeret) ikke kunne se at jeg hadde behov for mer enn 100 til den bruk jeg oppga (å kontrollere kulebane ved innskyting på ukjente avstander. Akkurat dette gad jeg ikke å krangle mer på, det prinsipielle var oppnådd, nemlig at det ikke var noe forskriftsmessig forbud mot sporlys.

Link to comment
Share on other sites

@lindskog

Om folk lot være å stjele, så hadde man ikke trengt å lovregulere det hele. Om folk ikke kjøpte seg ruger SR-22 på jakt lisenser, så hadde man ikke trengt å lovregulere det...

 

Poenget igjen, er at alle restriksjoner og innstramminger komemr som et resultat av misbruk/strekking av strikken - det dukker ikke opp ut av intet.

Link to comment
Share on other sites

Hassel, siden du velger å sammenligne med stjeling: Stjeling er forbudt. Blir du tatt i det blir du straffet. Men store og vide jakker, som ofte blir brukt av folk som stjeler i butikker, blir ikke forbudt. Det er greit, sånn bør det også være.

 

Å skyte storvilt med helmantlet ammo er forbudt. Blir du tatt i det blir du straffet. Våpenet du brukte har i utgangspunktet ingenting med typen ammunisjon du valgte å bruke, men blir likevel forbudt. Det er ikke greit, og sånn burde det ikke være.

 

Ser du forskjellen?

 

Jeg personlig hadde reagert kraftig hvis store og vide jakker ble forbudt fordi de kan misbrukes og dermed gjøre stjeling lettere.

Link to comment
Share on other sites

Hassel: Den SR-22-bisnissen begynte etter hvert å lukte ganske mye rart da det kom frem at våpnene kanskje var blitt omsatt før den magiske datoen, og derved ble det jo mulig å lure på om den i det hele tatt skulle behandles som forbudt.

 

For øvrig kan jo argumentet ditt snues: Om ingen hadde ansett sort plastikk/alu som djevelens verk, ville det ikke være behov for å forby den børsa. At det var et problem rundt våpenet er ingen tvil om, men i motsetning til deg er jeg ikke hellig overbevist om at problemet var hos våpeneiere og ikke hos DN.

 

 

Og angående helmantel og halvauto mener jeg å ha lest en post her på kammeret et sted der det ble sådd tvil om hvorvidt det var et faktisk problem, eller om det var en "dette kan tenkes å skje, så da må vi være føre var"...

Link to comment
Share on other sites

Nå kan våpen brukes til å påføre andre lidelse, og de misbrukes til dette. Det er ikke like enkelt med en litt stor jakke.

Så sammenlignigen er søkt.

 

Poenget er - I utgangsnpunktet lovlydige våpeneiere har misbrukt systemet, med den konsekvensen at man fra myndighetenes side har vært nødt til å stramme inn (for å beskytte den andre part)

 

Det er en tendens her inne til tilegge POD/Myndigheten/De onde reptilmenneskene fra Atlantis en masse kjipe motiver for dette. Problemet er at slikt er resultat av "våre" Handlinger - Klart det er kjipt at mini 14 kan bli forbudt ervervet til jakt fordi et rumpeskrell av tåpe misbrukte den. Men det er demokratiets svøpe, vi påvirkes av andres handlinger. Husk, våpenlover er ikke laget for å regulere lovbryteres omgang med våpen.

 

Hassel: Den SR-22-bisnissen begynte etter hvert å lukte ganske mye rart da det kom frem at våpnene kanskje var blitt omsatt før den magiske datoen, og derved ble det jo mulig å lure på om den i det hele tatt skulle behandles som forbudt.

 

Ingenting som lukter - SR22 har aldri vært tilatt til jakt. (pga utseende) Siden enkelte har valgt å misbruke systemet (og skrytre av det på nettet :cry: ) ble hele modellen midlertidig forbudt. Utover egosentrisk idioti er det ikke noe lukter der. En helt åpenbar og logisk årsak & konsekvens rekke.

Og angående helmantel og halvauto mener jeg å ha lest en post her på kammeret et sted der det ble sådd tvil om hvorvidt det var et faktisk problem, eller om det var en "dette kan tenkes å skje, så da må vi være føre var"..

 

Nope, et resultat av misbruk, om jeg minnes kilden og rundskrivene riktig.

 

Det føles trist, men nødvendig og hente frem Pogo Igjen (av Walt Kelly)

pogo.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du misser fortsatt poenget lindskog, og for å gjøre et forsøk på å dra tråden på plass.

 

Stjeling er forbudt fordi det er noe folk har gjort og gjør.

Garand Og US karabin ble forbudt fordi (som redskaper) ble misbrukt til å påføra andre lidelser (Dyr i dette tilfellet)

(Sistnevnte er forøvrig da ikke lenger gjeldende)

 

Den opplagte forskjellen ligger i at det ene er et forbud mot en handling, det andrfe et forbud mot en redskap som egner seg til en uriktig handling. Men begge har blitt regulert fordi uirikitge handliger skjer, ikke fordi POD eller andre fant på at de skulle jævles med skyttere og våpeninteresserte.

 

Altså, Årsak & Konsekvens.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...