Jump to content

Praktisk rifle


Rustfri1

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Jeg er en flerårig pistolskytter som så smått har puslet bort i praktisk pistol. Artig sport! Siden jeg også er rifleskytter ifbm. jakt, så kunne jeg godt tenke meg å begynne med praktisk rifle. Men etter det jeg forstår så kan det være vanskelig.

 

Jeg har lest gjennom forumene på kammeret, og fått med meg NFPS sine nye krav for aktivitetskrav og 24 mnd karantene på praktisk rifle. Men så har jeg blitt forvirret, for jeg spurte en kjent norsk våpenforhandler av praktiske rifler (nevner ikke navn av høflighet..) om hva jeg trengte for å kjøpe praktisk rifle av han. Svaret var at jeg ikke behøvde å bry meg om NFPS så lenge Politiets krav er oppfylt, med andre ord medlemskap i NFPS, medlemskap i lokal klubb som er tilknyttet NFPS, og behov er oppfylt. Hvis de tre tingene var på plass, så mente han skråsikkert at søknad vil gå igjennom.

 

Kan noen her på kammeret bidra til å oppklare denne forvirringen min? Hvem har rett her? Våpenforhandleren eller NFPS? Hva kreves?

 

Mvh,

 

Rustfri1

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Begge.

 

Politiet kan ikke kreve at du skal vente 24 måneder på erverv av praktisk rifle, det finnes det ingen hjemmel for i lovverket.

 

NFPS kan, og har, derimot satt som krav i sitt interne regelverk at man må skyte pistol i minst 24 måneder, og delta på et bestemt antall stevner i den perioden, før det kan gis påtegning på søknad.

Link to comment
Share on other sites

Og hva om en erhverver seg en passende selvlader i 223 Rem via jegerkurs og stiller med den på stevne så snart en er godkjent NFPS-skytter?

Vil en bli avvist om en ikke har skutt praktisk i minst 24 mnd, eller er dette en bakvei til å delta på riflestevner som kan benyttes, men ties ihjel?

Link to comment
Share on other sites

Kjapt svar, takker for det.

 

OK, så i praksis vil dette si, at selv om Politiet ikke kan kreve denne karantene, så vil ikke søknaden heller kunne godkjennes uten denne karantene. Antar at Politiet ikke godkjenner slike søknader uten attest fra NFPS? Så i praksis så vil dette da si at erverv ikke kan utføres før etter 24 mnd?

 

PS: For ordens skyld, jeg spør ikke fordi jeg IKKE har tenkt å følge reglene til forbundet vårt. Men når våpenhandleren sier noe annet, så blir man jo i tvil. Man velger jo som oftest å stole på våpenhandleren også. De fleste seriøse våpenhandlere vet jo som oftest hva de snakker om. :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror du det vil forbys ved f.eks ett års aktivitetskrav, kontra to? Jada, har man lyst NOK så får man det til, men med jobb som medfører mye reising, en sønn på 2.5 år og ett hus å gnukke på, i tillegg til endel verv i klubben for å få klubben opp og frem, så blir det ikke mye tid/penger og velvilje hjemme til å møte aktivitetskravene i to år, før man får handle rifle og skyte stevner.

 

Det er fint og flott at NFPS ønsker å tenke langt frem og verne om sporten, men det er vel måte på hvor mye strengere man skal være enn POD?

 

Klart, mulig dette er presset frem av POD for alt jeg vet.

 

I andre foreninger kan du søke på rifler uten noe aktivitetskrav, bare en innmelding og med ett medlemskort.

Link to comment
Share on other sites

Uhyre lite politisk korrekt bruksanvisning for "praktisk" rifle før man har slitt seg gjennom 2 år i tillegg til å være Ola Nordmann som ikke har råd til snekkere og aupair.

 

1: Kjøp en Ruger Mini-14

2: Bestill ny stokk som er litt mere ergonomisk og tilpasset praktisk

3: Ikke skryt av det, ikke legg ut bilder på facebook av det, ha våpnet nedpakket til det skal brukes, og pakk det bort når du er ferdig å bruke det

4: Nyt sporten og ha det gøy, vi skal ikke skjemmes over at vi bedriver en idrett som er GØY!

 

*queue popcorn*

Link to comment
Share on other sites

I andre foreninger kan du søke på rifler uten noe aktivitetskrav, bare en innmelding og med ett medlemskort.

 

Eneste foreningen jeg vet som benytter denne våpentypen er NROF og der er vel strengt tatt

forutsettningen for fullverdig medlemskap gjennomført førstegangstjeneste pluss befalsutdannelse

med påfølgende plikttjeneste osv.

Så det skal godt gjøres og få fullverdig medlemskap på under 2 år.

Link to comment
Share on other sites

@slemmo - Et godt tema kan ikke diskuteres for mye ;)

@Joakim - Jeg sysn selv at kravene er strenge, men svært langt fra umulige. Og hele poenget er nettopp det at man kan få ervevet en del rifler til NFPS man ikke får i andre foreninger. Forbundet hadde nok ikke direkte kniven på strupen, men den var nok ute av slira... (og retningslinjene kom som en del av ete sammarbeid med myndigheten, som takk og lov var påbegynt før 22/7)

Link to comment
Share on other sites

24 mnd karantene gjelder så vidt eg husker fra du begynner å skyte praktisk rifle . Vel er det en stund siden jeg kjøpte min . Men om jeg har lest lovtekst rundskriv og retninglinjer fra forbundet riktig skal du skyte RIFLE aktivt i 24 mnd før du kan erverve likt som pistol , men pistol og rifle henger ikke sammen . I tillegg er det en del krav om stevnepoeng i løpet av disse to årene .

 

Poeng nr 2 er at politiet kan har ikke hjemmel i noen lov om å nekte deg pga karantene . Men hvis klubben din stempler anbefaling til deg før du har dette i orden , så bryter de reglene til sin organisjasjon , hvilket det står i loven at alle klubber skal være underlagt for å drive med praktisk , ergo så blir dette også ulovlig ..

 

Når det er sagt er det faktisk en lovlig snarvei til praktisk rifle , dog er den ikke særlig "snarere" , men mye gøyere . Har man jegerprøven og jaktrifler , kan de aller fleste brukes til praktisk rifle i "bolt action" klasse . Ergo får du skyte med eget våpen i de 24 mnd du er i karantene og deretter lovlig erverve halvauto rifle som står på praktisk listen ..

 

 

Praktisk rifle er det strenge krav til og bør være , noe annet ville være galskap .. Se på USA med sine liberale lover , slik vil vi vel ikke ha det ;)

 

Håper både du og mange andre til tross for dette begynner med praktisk rifle , da det er fantastisk morro :)

Link to comment
Share on other sites

24 mnd karantene gjelder så vidt eg husker fra du begynner å skyte praktisk rifle . Vel er det en stund siden jeg kjøpte min . Men om jeg har lest lovtekst rundskriv og retninglinjer fra forbundet riktig skal du skyte RIFLE aktivt i 24 mnd før du kan erverve likt som pistol , men pistol og rifle henger ikke sammen . I tillegg er det en del krav om stevnepoeng i løpet av disse to årene .

 

Feil, 24 måneder fra du er godkjent som praktisk skytter, forutsatt at du har oppfyllt kravene til stevnedeltakelse.

 

Når det er sagt er det faktisk en lovlig snarvei til praktisk rifle , dog er den ikke særlig "snarere" , men mye gøyere . Har man jegerprøven og jaktrifler , kan de aller fleste brukes til praktisk rifle i "bolt action" klasse . Ergo får du skyte med eget våpen i de 24 mnd du er i karantene og deretter lovlig erverve halvauto rifle som står på praktisk listen ..

 

Karantenen gjelder kun selvladende rifler, kan kjøpe repeterrifler til IPSC med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Side 23-25 i rundskrivet.

 

Det fremgår av våpenforskriften § 13 første ledd at tillatelse til å erverve og inneha, pistol,

revolver, rifle eller hagle til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan

dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet en skytterorganisasjon godkjent

av Politidirektoratet, jf. våpenforskriften § 24. Det gis bare tillatelse til å erverve og inneha

slik rifle eller hagle som lovlig kan brukes innenfor de skyteprogrammer som vedkommende

skytterorganisasjon administrerer. For erverv av rifle/hagle til øvelses- og

konkurranseskyting har direktoratet gjennom sin praksis lagt til grunn at vedkommende må

kunne dokumentere at han har deltatt aktivt i foreningens skyteaktiviteter.

Ved erverv av halvautomatiske skytevåpen som ikke er tillatt til jakt, gjelder likevel samme

krav til aktivitet som for pistol/revolver, jf. nedenfor, med unntak av at det ikke kan kreves

6 måneders medlemskap.

 

og

 

Krav til medlemskap i skytterklubb/forbundstilknytning

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting kan bare gis

søker som godtgjør medlemskap i skytterlag/klubb tilsluttet skytterorganisasjon godkjent av

Justisdepartementet/Politidirektoratet. Den som skal erverve og inneha pistol eller revolver

må i tillegg dokumentere 6 måneders aktivt medlemskap i pistolklubb.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen: Det der tolker jeg som at man etter lovens bokstav ikke kan kreve seks måneders medlemskap for manuell rifle. Så blir spørsmålet hva NFPS ønsker å ha oppfylt før man utleverer dokumentasjon. Eller om slik dokumentasjon i det hele tatt kan kreves. Hvordan er det med Sauer og DFS?

Link to comment
Share on other sites

Hva NFPS finner på selv aner jeg ikke; men for andre rifler enn halvauto til sportskyting er det ikke noe krav om 6 måneder osv.

Feks DFS, NJFF, NSF, NSU osv.

 

Men en ting kan en trygt si; han som skrev den biten av rundskrivet fikk neppe noe mer enn "Godt" i norsk og blir aldri noen stor forfatter (kanskje om han driver med teknisk tysk :lol::lol: )!

Link to comment
Share on other sites

 

Karantenen gjelder kun selvladende rifler, kan kjøpe repeterrifler til IPSC med en gang.

 

 

javell??? dokumenter den påstanden er du snill.

 

Hmm, meningen var ihvertfall å begrense hvem som kjøpte selvladende rifler, men når jeg leser dokumentet om igjen må formuleringen tolkes dithen at det gjelder alle rifler.

 

Om dette er meningen eller bare en glipp må man spørre styret i NFPS om.

Link to comment
Share on other sites

Her er mange momenter som svirres innom, men kan vel prøve å sammenfatte litt slik jeg har forstått regelverket.

 

Det er ingen karantenetid på når man kan begynne å konkurrere i praktisk skyting, utover at man må ha bestått teoretisk og praktisk godkjenningskurs for praktisk skyting. Dette betyr at du umiddelbart kan delta med både pistol og rifle dersom du har eller får låne slikt.

 

Ethvert våpenkjøp (med unntak av de første seks jaktvåpen) må dokumenteres et grunnlag for. Dette betyr at man må ha et skriv fra klubb der det fremgår at man deltar eller har til hensikt å delta i en konkurranseklasse der det ansøkte våpen er tillatt og egnet (definisjon av egnet er ganske vid, så denne krangler vi ikke om), samt at en har den nødvendige aktivitet.

 

Dette betyr at du:

- Kan søke kjøpsløyve på pistol med en gang, dersom dette skjer gjennom et forbund der du allerede oppfyller aktivitetskrav (I de fleste tilfeller har nye praktisk-skyttere allerede 6mnd aktivt medlemskap i klubb tilknyttet NSF).

- Kan søke kjøpsløyve på pistol gjennom NFPS dersom en har 6mnd aktivt medlemskap etter bestått praktisk-kurs. (Gjelder dersom man vil søke med en NFPS-gren som ervervsgrunnlag, f.eks om du har lyst på en Standard Major-pistol, men ikke får den gjennom på militærfelt da man allerede har en 9mm.)

 

- Kan søke kjøpsløyve på rifler godkjent til jakt umiddelbart dersom du har bestått jegerprøve. (Dette da det ikke er aktivitetskrav for jaktvåpen).

- Kan søke kjøpsløyve på repeter- eller manuelle rifler umiddelbart dersom du har bestått praktisk-kurs. (Dette da 6mnd karantene kun gjelder pistol eller halvautomatiske våpen)

- Kan søke kjøpsløyve på halvautomatisk rifle til praktisk skyting dersom en har opptjent de nødvendige matchpoeng (24 poeng, hvorav minimum 6 poeng fra lvl3-matcher eller høyere, lvl1 gir ikke poeng) innenfor en sammenhengende 24-månedersperiode. (Ingen krav i lovverk, men man vil ikke få aktivitetsbekreftelse eller annen nødvendig dokumentasjon fra klubben før dette er oppnådd).

 

Så kan man krangle og akkedere så mye man bare lyster om hva våpenhandlere eller politi mener. Om våpenkontoret godkjenner en søknad uten aktivitetsdokumentasjon er dette direkte tjenestefeil, og dersom den oppdages kan du risikere tilbakekallelse. Om klubben skriver ut dokumentasjon på falske premisser mener jeg å ha lest at det vanker drakoniske tiltak fra forbund, som f.eks utestengelse av involverte medlemmer eller klubb.

 

Stort sett kommer det ned til en ting, 24-månedersregelen med dertil hørende aktivitet er der for å bli. Min forståelse er at det var så langt man måtte strekke seg for å unngå at POD begynte en prosess fra sin ende, en prosess som kunne endt opp mye verre.

Link to comment
Share on other sites

Om våpenkontoret godkjenner en søknad uten aktivitetsdokumentasjon er dette direkte tjenestefeil,

og dersom den oppdages kan du risikere tilbakekallelse.

 

Mener du det, virkelig?

Da er jeg redd der er mange som kan risikere det.

 

Hos flere distrikter er det tilstrekkelig med attest ved førstegangs erverv at pistol/revolver.

Søker man om rifle blir der ikke nødvendigvis spurt om egen dokumentasjon på dette.

Har du dokumentert, ved første søknad, at du har 6 mnd aktivt medlemsskap er det slett ikke sikkert

at du blir bedt om å dokumentere noe som helst ved neste søknad med mindre denne kommer flere år etter første.

Det er selvopplevd og også erfat og gjenfortalt av utallige skyttere...

 

Mener du seriøst at våpenkontoret begår en tjenestefeil om de velger å følge Norges Lover og ikke NFPS sine regler?

Eller misforstår jeg deg helt?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe rundskriv, men bare hva NFPS skrev på forumet i mai i fjor.

 

Det svaret vi har fått sålangt er at POD ønsker tilbakemelding på de politidistriktene som ikke behandler søknader etter gitte retningslinjer. POD har tidligere sendt ut de nye kravene til erverv av våpen til praktisk skyting til samtlige politidistrikter. For at det ikke skal variere i saksbehandlingen ber de derfor om tilbakemelding der denne ikke følges.

Link to comment
Share on other sites

Noe angiveri av distrikt som følger Norges Lover istedenfor rundskriv og klubbregler kan de se langt etter herfra!

 

Men det med at klubbledelsen skal "tas" for dette:

Hvordan i all verden skal man kunne gjøre det når klubbene ikke er involvert i prosessen over hodet?

Med en "falsk" attest skjønner jeg det jo, men når et medlem søker politiet og får innvilget uten at noen andre har blitt involvert?

Og så lenge det faktisk er ihht Loven?

Ja, da blir jeg litt mørkredd om slikt skal komme tilbake å bite våre hardtarbeidende dugnadsfolk,

som drifter klubbene rundt om i det ganske land, i baken!

:overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Svakheten med hele konseptet er at det forutsetter tjenesteforsømmelse hos politiet.

 

Hvis et politidistrikt som følger loven får en søknad, uten attest, kontakter søkers klubb og spør om vedkommende fyller kravene i loven; skal klubbleder da lyve? Eller rett og slett nekte å si noe?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De kan vel ikke tas utover at de er pliktig til å informere medlemmene om reglene for erverv. Har de ikke gjort det, kan de tas for det.

Og har de gjort det og medlemmet søker på egenhånd risikerer medlemmet eksklusjon.

Utsteder klubbleder skjema i strid med retningslinjer, risikerer h*n eksklusjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...