Jump to content

Praktisk rifle


Rustfri1

Recommended Posts

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Angående dette med manglende lovhjemmel osv.

 

Pod har krevd at politiet ikke innvilger noe våpen til DSSN sine grener uten bekreftelse på egnethet osv fra søkers DSSN klubb.

 

DSSN har egne regler og krav for kvalifisering til erverv med ok erklæring fra klubb.

 

Samtidig er DSSN sin straff for ilojalitet/brudd på internt ervervsreglement, lik eksklusjon.

 

Dette blir da lik inndragning av våpen ervervet til DSSN sine program, da man ikke har behov for konkurranse våpen man ikke får bruke til ervervet formål.

I tillegg kommer forskrifts krav til medlemsskap i pistolklubb (i forbund våpenet er ervervet til), som også utløser inndragning av våpen kort.

 

Der er med andre ord mer enn nok lovverk bak denne praksisen, til å kunne forsvare den.

Link to comment
Share on other sites

Så våpenkontoret ditt satser på at du låner våpen som tilfredstiller kravene i standard for å få nok aktivitet til eget erverv?

Sånne våpenkontorer må det klages på når det de gjør er saksbehandlingsfeil!

 

Både ja og nei, jeg søkte på standarddivisjon da jeg tenkte det forenklet prosessen siden jeg også tenkte å skyte OFSmatchen i både open og standard f.eks, og skrev som ytterligere kommentar at hensikten med å søke på våpen nr2 var å også ha en reservebørse i open. Forviklingen oppstod i det at jeg nevnte to mulige bruksområder, og da blir det vel syntax error i forvaltningen ;)

Så til syvende og sist så har jeg jo det jeg skal ha, en matchrifle i open og en reserverifle, som jeg har en ekstra standardtopp på om det skulle passe seg sånn å skyte standardstevne.

2-3 mailer frem og tilbake med saksbehandler oppklarte alle misforståelser og alt gikk i orden til slutt.

Link to comment
Share on other sites

En lite optimal måte å gjøre det på (anbefales ikke av meg ).

Dette da du nå har krav om 2-3 treninger i måneden (minimum 24 i året i DSSN), og tilsvarende 10 stevner i ipsc SAO programmet i året (Andre starter/stevner teller ikke for reservevåpenet). (L1=klubbstevne, L2=2 stevner,) 3-5=4 stevner).

 

At dette i liten grad blir kontrollert er ikke en grunn til å gjøre det på denne måten om man ikke må, eller normalt har og forventer å fortsette å ha ett slikt aktivitetsnivå. (Selv har jeg solgt unna alle reserve våpen til NSF, for å stå friere i forhold til hvilke forbunds programmer jeg vil bruke tid på).

 

Dette burde ha vært en SAO og en SAS rifle, med en ekstra upper til what ever you like. Da står man ganske fritt i forhold til aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Et konkurranse GEVÆR er et konkurransegevær, uansett om det er til DSSN eller DFS, og man trenger ikke dokumentere noe ekstra aktivitet for å ha flere våpen til forskjellige klasser utover det som DSSN krever for ervervelse i utgangspunktet, DSSN rifler er IKKE pistoler, og krever da heller ikke noen spesiell aktivitets dokumentasjon for å kunne kjøpe til de grenene som skytes.

Overbevis meg gjerne om at jeg tar feil her, og da helst med dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Et konkurranse GEVÆR er et konkurransegevær, uansett om det er til DSSN eller DFS, og man trenger ikke dokumentere noe ekstra aktivitet for å ha flere våpen til forskjellige klasser utover det som DSSN krever for ervervelse i utgangspunktet, DSSN rifler er IKKE pistoler, og krever da heller ikke noen spesiell aktivitets dokumentasjon for å kunne kjøpe til de grenene som skytes.

Overbevis meg gjerne om at jeg tar feil her, og da helst med dokumentasjon.

Du tar (litt) feil, det er andre krav til DSSNs konkurransevåpen (for SAO og SAS) enn det er for DFS:

Ved erverv av halvautomatiske skytevåpen som ikke er tillatt til jakt, gjelder likevel samme krav til aktivitet som for pistol/revolver, jf. nedenfor, med unntak av at det ikke kan kreves 6 måneders medlemskap.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...