Jump to content

Hjortejakt 2013


Nanook

Recommended Posts

Enkelt å løse problematikken omkring storbukkavskyting. Høy nok bukkeandel i stammen som gir god tilvekst i aldersgruppene og man kan skyte store bukker med god samvittighet. Men man kan ikke ha bukkekvote på 30-35%....Da synker storbukkandelen fort i bestanden. Ideelt sett bør bukkeandelen i kvota være på maks 20-22%. Dette er dersom spissbukk og smaldyr går under fellesgruppa ungdyr. Da vil det være en sterk overrepresentasjon av spissbukker som felles ettersom smaldyr er vanskelig å plukke ut. Målet er mao. at hanndyruttaket tilsvarer hunndyruttaket som gjenspeiler fødselsfordelingen (51/49%) (gitt 50/50 i kalveavskytinga).

Problemet oppstår når ungdyr defineres som voksne og bukkekvota utgjør over 30%. Da er det lett at det skytes for mange storbukker og gjennomsnittsalder synker.

 

Et eksempel fra mine hjemtrakter: Felles ungdyrkvote (kvige/piggokse) fikk skylda for lav okseandel i elgstammen. Innlemming av piggokse i voksendyrkvota hjalp ingen ting. Voksenokseandelen økte ikke, grunnet at folk skjøt eldre okser. Ungdyra ble dermed skilt ut igjen og voksenokse andelen i kvota ble senket. Det medførte raskt økende andel store okser i bestanden. Gitt lik kjønnsfordeling ved fødsel, vil mekanismen være likt hos hjorten. (tror jeg....) :-D

 

edit: en j..... vanskelig måte å si det som hjort sa.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 472
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei dere drevne hjortejegere. Når begynner hjorten og brøle i Norge?

Var i Sverige sist helg og der brølte hjort for full hals hele natta.

Jeg bor på østlandet og i min kommune kan rådyr jegere jakte hjort på rådyr kortet.

I en meget glissen bestand. Så vil tro at en mulighet er å snike seg inn på brølehjort.

Noen som har tips og fasit til meg??

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har funne meg ein fin post der eg veit at det trekker mykje hjort forbi, omtrent kvar kveld/morning då den går til/frå bøen. Der er fleire trekkruter og stier som går gjennom halvtett skog. Problemet er den halvtette skogen. Mykje småbusker av rogn og or. Vil gjerne fjerne dette slik at det går an å skyte, men ein eldre kar i området meinte at hjorten ville sky området om eg begynte å ta ut skog no midt i jakta. Nokon som har erfaring med dette, eller som kan svare?

Kan jo eventuelt vente til sommaren, men har lyst til å få til dette i år! :)

Link to comment
Share on other sites

Skjøt ei fjorkolle på 42 kg i kveld. 50 m hold. Rett ned. Fint slakt.

De fire andre dyra som ho gikk sammen med forstod ikke noe. Vurderte lenge å ta ei anna fjorkolle etter at de hadde opptatt beitinga, men dyret stod på 100 m, og det ble litt for nært skogen under de rådende forhold. Ellers var det to koller og en fin kalv der.

Link to comment
Share on other sites

På så kort hold tror jeg at jeg hadde skutt, vist holdet hadde vert over 20-25 meter hadde jeg nok ikke skutt. Skyter ikke med mindre jeg er 99% sikker på at jeg treffer der jeg vil. selv om vinkelen er ugunstig så er det så kort hold at her skal man være uheldig for ikke å treffe vist man har trent en del med rifla og vet hvordan den går. De vitale delene på kolla fra denne vinkelen er vel ihvertfal ikke mindre enn en middels appelsin(?) så da bør de fleste klare å treffe med mindre man har veldig puls (undertegnede får fort MYE puls :P ) Men alt kan skje. Og dette er jo en ugunstig vinkel så vist ikke man føler seg komfortabel når man sikter, IKKE skyt ;) har selv latt være å skyte dyr som kom på 50 meters hold når jeg satt nede i en egentlig stabil stilling. men jeg følte ikke jeg klarte å holde stille nok. så da fikk dyret gå...

Står større respekt av folk som slipper forbi dyr på dårlige sjanser enn folk som på død og liv skal skyte på alt av sjanser uansett hvor dårlige de er ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke å være moralist men denne diskusjonen liker jeg ikke helt, ingen er så sultne at de behøver å skyte på nevnte kolle. Særlig bør ikke de med mye og lang erfaring sette griller i hodet på de ferske så de tror at det er greit å skyte i viste posisjon.

 

Men veldig mye erfaring og veldig gode kunnskaper om anatomien på hjorten så kan man skyte, men de jeg kjenner i nevnte gruppe jegere har også så mye vett at de lar være. Hvis, hvis, hvis så kan en som har kunnskapen og erfaringen skyte dyr i alle posisjoner men der skal så forbasket lite til for at går galt.

 

Derimot så kan det være riktig å skyte som på bildet hvis dyret er påskutt og skadet, da bør man prøve det meste for å hindre at dyr lider unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt så liker jeg ikke denne diskusjonen på åpent forum. Jeg føler meg ganske habil på anatomien og ville nok prøvd å skyte av fremre deler av ryggen eller nakken. Mange varialbler kunne endret mitt valg. Et skadd dyr har ofte ikke trykket i kroppen intakt og erfaringsmessig tåler de i første omgang mer skudd enn friske dyr, derfor kan det være viktig i en slik situasjon å få det ned der å da. Derfor nevnte plassering.

 

Men igjen: Har man lite kunnskap og erfaring la være å skyte, man blir aldri lei seg for de skuddene man ikke sendte avgårde.

Link to comment
Share on other sites

ble en fin første jakt uke på meg og.

fikk felt 3 dyr + en rev

 

spissbukk 42 kg

fjorkolle 28 kg begge datt ned i smellen var ca 10-20 sekunder mellom skuddene i cal 300 win mag ladet med 208 grains hornady A-max med en fart på 860 m/s avstanden til dyrene var 95 og 108 meter

 

kalv 17 kg ble skutt på smygjakt med en overivrig grå elghund (2,5 år) i bånd

brukte da en mauser i cal 308 med heime snekra 185 grain lapua mega

kalven gikk og ned i smellen

 

skitt jakt videre alle sammen å husk VÆR 100 % sikker på ka man skyter på og no når det blir full måne bruk ekstra god tid med håndkikkerten før man bestemmer seg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det!

Ja, Hadde ikke sett for meg en så kanonbra start :)

 

Syns igrunn det var litt synd med den splitten! Det var liksom noe som mangla! Men for all del, jeg er storfornøyd! Den er levert til utstopping og blir et flott minne på veggen :)

Link to comment
Share on other sites

Det viser seg at samenlikna med fjoråret, har jaktsesongen starta meget bra fleire stader. Samstundes melder fleire jaktfelt om betydeleg mindre fett på dyra enn i fjor.

 

Spørsmålet mitt er: Har det vert ein bestandvekst frå i fjor? Eller kan vi sjå ein samanheng mellom antal felte dyr til no og betitegrunnlaget?

 

Viss eg tar indre sunnmøre som eksempel, så var det unormalt få dyr på bøane i fjor samanlikna med i år. Bøndene eg har snakka med er heller ikkje i tvil. Beitegrunnlaget både i utmarka og på innmarka er betydeleg dårlegare i år enn i fjor. Også slaktevektene viser dette. Likevel ser ein fleire dyr på bøane dette året.

 

Fleire eg har snakka med trur dette skyldast at i fjor var beitet unormalt bra i høgfjellet. Hjorten hadde derfor liten grunn til å trekke nedover til dei grøne bøane. I år deriomot er dyra meir desperate etter ein vinter med mykje frost, og vidare ein sommar med dårlegare beitegrunnlag enn vanleg. Derfor er dyra meir synlege på bøane. Vi høyrer jo heller ikkje dei samme bekymringane fra folk som i fjor. Då var det ramaskrik frå mange hald.

 

Kva trur dokke? Og er det mange av dokke som har motsatt erfaring? Altså, ser mindre dyr å sjå enn vanleg?

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har ivertfall opplevd det motsatte, da det er mindre dyr på bøen nå. Tidligere i år derimot var det oppimot 30 dyr nede. Her jeg jakter er det bra med mat oppe i fjellet, og det er nok ikke for hjorten å ta kjangsen på å gå ned. jeg la også merke til at i fjord, idet snøen kom, ikke før selv om det var barfrost, at hjorten flommet ned på bøen. jeg tror nok at bestanden har vokst litt her i år, da i fjor var ett bunnår for hjortefellinger i kommunen.

 

Edit: dette er foresten i selje kommune ute mot stad havet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det blei ein fin debut på hjortejakta for min del! 14 tagger skutt 14.09.13 kl. 20:40

Lungeskudd på 40-50 meter. Den gikk en runde rundt seg selv før den tippa over :)

 

hva var vekta? :)

 

Usikker på det. den skal veies igjen idag. hadde kun vekt som gikk til 55 kg tilgjengelig. etter vi hadde delt hjorten så bunna begge halvdelene 55, så den har iallefall 110 kg slaktevekt.

Link to comment
Share on other sites

"Og så store ører den har" , ikke rart at hørselen er på topp..

Benytter samtidig anledningen som nybynner i faget å spørre om det er ok å skyte dyret i denne posisjonen, og hvor ville dere ev. plassert skuddet ?

 

Jeg skjøt en sekstagger på 11 lange skritts avstand i ganske nøyaktig den vinkel bildet viser. Jeg siktet og traff høyt i bringa/lavt i halsen, utgang høyt i dyrets venstre side. Som tenkt ble litt av den ene og mye av den andre lungen perforert, og dyret gikk rett ned til tross for at det var ganske bestyrtet. Det slo meg mens dyret kom rett mot meg at nå er det om å gjøre å ta det mens det var på vei mot meg og ikke vente til det var på vei forbi; da kunne jeg fort fått en uoverkommelig utfordring i fluktskyting. Det har aldri falt meg inn at noen kunne bedømme skuddet som tvilsomt, men man lærer så lenge man lever.

Link to comment
Share on other sites

Ikveld skjøt en jaktkompis ei lita kolle.

Da vi slakta den, så jeg med en gang at det var noe veldig galt, den var veldig gul, og nesten senneps farga i kjøttet enkelte steder.

 

Da vi åpna den, hadde tarmene en mørk lilla farge, og milten var så lys rosa, at den nesten var hvit, med røde prikker. Den gang hvitgule byller i mellomgulvet og på lungene.

I tillegg, har den en meget stor knallhard klump ved siden av magen. Mistenker at det kan være et inngrodd forster, som den ikke har klart å fått ifra seg. Da vi stakk kniven inn i klumpen, som ser ut som en 40 cm lang hjerne, rant det ut illeluktende hvit væske. En venninne av meg et dyrlege, og hun kommer i morra for å se hva dette kan være. Kolla blir nok gravd ned, men vi venter til ting er klarlagt. Har slakta godt over 300 hjort i mitt liv, men dette har jeg aldri sett før.

 

Skal ta bilder i morra mens veterinæren skjærer ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt en sekstagger på 11 lange skritts avstand i ganske nøyaktig den vinkel bildet viser. Jeg siktet og traff høyt i bringa/lavt i halsen, utgang høyt i dyrets venstre side. Som tenkt ble litt av den ene og mye av den andre lungen perforert, og dyret gikk rett ned til tross for at det var ganske bestyrtet. Det slo meg mens dyret kom rett mot meg at nå er det om å gjøre å ta det mens det var på vei mot meg og ikke vente til det var på vei forbi; da kunne jeg fort fått en uoverkommelig utfordring i fluktskyting. Det har aldri falt meg inn at noen kunne bedømme skuddet som tvilsomt, men man lærer så lenge man lever.

 

Det er veldig enkelt svar på spørsmålet. Kjenn din egen begrensning. Jeg ser ingen betenkeligheter med å skyte i en slik situasjon. Både elg og rådyr har fått kula fra den vinkel og samtlige har stupt. Siste var en elgkalv i høst på under 5 meters hold. Sikter man på det vi kaller for "stikkerhullet", V-gropa hvor ribbene møtes over brystbenet så er det er klart sikkert skudd. Blinken er liten, men her snakker vi jo om korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Orket ikke vente på månen i kveld. Kolle og kalv kom innpå 20.15. Ble ei stund og vente før de hadde beitet seg unna skogkanten og nærme nok meg. Ca. 20.45 fikk kalven fikk ei 165 grs. woodleigh-kule høyt og gikk rett ned. Ikke veid enda. Slaktet ble fint.

 

IMGn_4647.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...