Jump to content

Hjortejakt 2013


Nanook

Recommended Posts

  • Replies 472
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Etter å ha starta samme tråd i to år på rad, er det kjekt å sjå at andre enn meg tek initiativet :winke1:

Kan aldri vere for tidlig ute med denne tråden :lol:

 

Er einig i prisnivået til "Jegerak". Men det er jo litt avhengig av om du ønsker å leige eit terreng for ein sesong, eller i ein kort periode i meir organiserte former som dei driver med i Kvinnherad. Ein slik pakke vil sjølvsagt koste meir da det er inkludert med husly, mat, transport, guiding etc...

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde første tellinga på fredag!

Veldig lite dyr og sjå i forhold til før, men det kan ha med snøvær og snødekte bøar og gjere..Mesteparten av dyra som blei sett var rundt rundballar som dei har fått hol på nåken plassar..Så eg er ikkje så redd for antallet, MEN!

Nesten alle dyra som blei sett såg veldig avmagra ut og spesielt bukkane var i dårleg stand :( Detta lover jo ikkje så bra for høsten..Med all isen som ligger på bøane og mykje isbrann blir det nok dårlig gras i år og så skal bli spennande og sjå korleis hjorten ser ut på sommaren

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg forstår så er beite på innmark foretrukket av hjorten hvis kvaliteten på beitet er bedre enn i utmarka. 2-3 år gammel eng med raigras som er passe skjermet er vel høyest på preferanselista til hjorten.

 

Her på nordvestlandet ligger snøen på markene så å telle hjort på markene nå gir veldig lite resultat :)

Før det siste snøfallet nå begynte hjorten å komme ut på markene så jeg.

Link to comment
Share on other sites

I år driter jeg i å telle dyr. Er møkklei all dommedags profetien som det snakkes om overalt.

Tar det som det kommer, det er uansett andre som står for den offisielle tellinga.

 

Gleder meg uansett til høsten, lite eller mye hjort, spiller ingen rolle, på jakt skal jeg. Har funnet ut hvor de riktig store bukkene holder til i brunsten, så jeg må sette igang forberedelser slik at jeg kan lure meg dit når ting starter opp i oktober. Er mye skog som har knela pga Dagmar, så jeg må lage meg en liten tunnell igjennom det værste.

Ny børse til jakta blir det oxo. En R8 i 7mm Blaser Magnum. Burde være grei medisin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så absolutt ingen fotograf, men er morsomt å snike seg innpå hjorten å jakte litt med kameraet istedefor børsa nå utenfor sesongen. Hender jo man er innenfor skuddhold på noen dyr..

 

Disse er klikkbar:

 

1439340.jpeg

 

1439345.jpeg

 

1439346.jpeg

 

1439347.jpeg

 

1439348.jpeg

 

Og sånn som dette blir reaksjonen når man er knotfingret og glemmer å skru av blitz på 10meters avstand i skummringen.. :oops:

 

1439351.jpeg

 

Gleder seg til høsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hadde siste telling i går.

Såg noen småbukker som fortsatt hadde gevir- spissbukker og sekstakkere.

Såg en som kun hadde rosenstokkene, og en som var godt i gang med å utvikle

nytt gevir. Det var en røsslig kar med potensiale til å få stort gevir.

Link to comment
Share on other sites

Vil svært gjerne få leid meg nytt terreng i området Sveio, tysvær eller vikedal. noen som har tips/ vet om noen som har tilgjengelig? :)

 

Tror man skal være litt forsiktig i ovenfor nevnte områder, tildels sterk nedgang i bestandene de senere år. Om du får tilbud om noe så sjekk grundig før du betaler blod.

Ville kanskje satset i områdene innenfor de du nevner, der ser det ut til at nedgangen er mindre.

Link to comment
Share on other sites

Ny rekord telling i Hareid kommune, haha, må bare le litt for meg selv.

Det ble spådd 50 dyr av disse som er verdens mester i hjortejakt og forvalting her. Nå er det bare å vente på unnskyldningene på hvorfor det er telt mer dyr i år, enn i fjor, med den avskytingen vi hadde i fjor.

Saken er at det er ingen som vet hvor mye hjort som er i et område. Dyra trekker mye, og flytter seg frem og tilbake. Bestanden her på øye ser ut til å være stabil, kanskje såvidt nedad gående, men det er jo oxo målet med avskytingen.

 

Gleder meg til høsten, nye 50 dyr på kvota, er bare å dunke de ned :)

Link to comment
Share on other sites

Fant en stor hannkalv død i kveld. Ikke mulig å fastslå dødsårsak. Men, skal ikke hannkalvene ha synlig anlegg for gevir/rosenstokk nå? Trodde det var ei kvige, men den hadde lem på buken.

Ellers bra med dyr å se. Også en del spissbukker.

Link to comment
Share on other sites

Den første tellinga var dårlig. Frosne marker og kuling med snø var vel ikke ideelle forhold. 87 telte dyr i Hareid kommune. Telling nr 2 som var forrige helg gav 185 dyr i Hareid kommune. Det stemmer bra med det som ble observert i slutten av jakta i fjor. Det ble ikke observert så mye bukker, mest ung dyr og store koller. Så da skal det jo i teorien være en del dyr i skog og mark som ikke kommer med på statistikken.

Ser frem til en god høst med fin jakt.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Sjekka et par viltkameraer i dag. Står ved elva der dyra krysser. Elva er stor nå. Ei kolle og en kalv hadde krysset greit. Men, fikk et bilde av et dyr der kun hals og hode stakk opp av den skummende elva. Dyret såg ut til å være på vei utfor fossen. Tror ikke den berga seg for å si det mildt. Skal hente brikka en annen dag.

Link to comment
Share on other sites

Om du dunker ned et dyr skjer det presist og sikkert. Plaffer du derimot er det noe helt annet. Uansett. Jakt er jo gøy. Må ikke forveksles med gleden av å drepe. Føler personlig lite glede i akkurat det. Derimot er det friluftslivets gleder som står høyt. Cowboyer er det få av blant de jegerne jeg kjenner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har tre viltkamera ved elva der dyra trekker. Det er litt seinere trekk i år enn i fjor ser det ut til. Var spent da jeg sjekka brikkene i dag. Hadde store forventninger om å få bilde av merkakolle nr. 820. Fulgte med på webgis og såg at ho passerte elva den 18/5. Og jeg fikk ho :D

Noen bilder for å live opp tråden:

vilt180513_2.jpg

vilt180513_3.jpg

vilt230513_4.jpg

 

Flere på nettsida mi.

Link to comment
Share on other sites

Naboe min har funne eit stort fallgevir i nabobygda:)

9 taggar på eine sida og utruleg kraftig gevir!Vegde 2,66kg..Fant eit motsatt som var veldig likt, men med 4 i toppen og tynnare stang..Lurer på om bukken kan ha vært skada under gevirutvoksinga eller at det er ein anna bukk

Skal prøve og legge ut bilder:)

Link to comment
Share on other sites

Ett par bilder av fallgeviret eg nevnte over:)

Det til venstre, det til høgre fant han i nærheten, men vi kom fram til at det ikkje var samme bukk sidan det var så spinkelt i forhold og hadde berre 4 i krona..

DSC07169_zps39c71735.jpg

 

Veldig kraftig krone med lange flotte taggar

DSC07172_zps9013f374.jpg

DSC07171_zps5eecf5a0.jpg

 

Vegde 2,66kg, sjølve geviret er ikkje så langt så hadde nok vært litt og hente der..Men nåke av det råaste som er funne i detta området vertfall:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nybegynner på storvilt og hjort. Jeg hadde kort på hjort på Voss i fjor men fikk ikke noe dyr.( til tross for en kjempeinnsats)

 

I år er jeg interessert i å kjøpe kort i næreheten av Voss hvis jeg klarer å finne en plass der jeg har mulighet til å jakte både på bøen og videre oppover i skogen. Terrenget jeg hadde i fjor hadde kun muligheter i skogen og opppover på fjellet.

 

Hvis noen har tips til hvor jeg bør hendvende meg så hadde jeg satt stor pris på dette.

Link to comment
Share on other sites

kjellp

Det er naturleg å jakte hjort i fleire år utan å fella eit dyr sjølv om innsatsen er stor.

I eit utmarksområde på mellom 3000 og 10 000 da treng ein ofte fem år for å bli kjent.

Tett og ofte innsats kan føra til at dyra blir jaga ut av valdet.

Link to comment
Share on other sites

Sitering av overforstående innlegg er slettet jmonsen

 

 

Ja det er jo en trøst. Jeg har fått høre fra andre at terrenget jeg hadde i fjor er et typisk terreng hjorten trekker i gjennom. Det kan jo være noe av grunnen til at jeg ikke så stort til dyra.

 

Skal heller ikke se bort fra at jeg til tider var for mye oppe i terrenget. Og ikke minst gjorde en god mengde nybegynnerfeil :forvirra:

 

Jeg tenker at hvis jeg skal ha hjortejakt i år igjenn så har jeg lyst til å ha muligheten til å postere på bøen for å kunne øke sjansen for uttelling på kortet. Veit ikke helt hvor jeg skal hendvende meg.

Link to comment
Share on other sites

Utteljing er

Rett mann på rett plass til rett tid

 

Rett plass er å finna god post. God post kan vera ulikt frå jag og til smyg, men mykje erfaring fører til betre postval. Altså kompetanse over lang tid og eit vakent auga for korleis luftstraumane går/endrar seg. Her kjem lokale forhold inn og vêret.

 

Rett tid

Tideleg morgon lenge før solrenning er alltid best. Luftstraumane er mest stabile.

Dyra beitar eller trekkjer roleg til daglege.

Hjortejakt midt på dag blir gjerne praktisert med jag.

Ettermiddag med sol gir ofte kantring av luftstraum.

Skadeskyting om kvelden kan ha store konsekvensar dyrevernmessig.

 

Er du viljug til å betala kr 30 000,- for sikker felling av eit dyr minus kjøttverdi,

då er kodla di. Eller eit tilleg på kr 1500,- per tagg for bukk. Reise og opphold i tillegg.

Jaktområde? Bøen! 100% sikker felling av hjort.

Det er jegerar som betalar kr 100 000,- og meir for ein fin 12-taggar.

Link to comment
Share on other sites

 

Er du viljug til å betala kr 30 000,- for sikker felling av eit dyr minus kjøttverdi,

då er kodla di. Eller eit tilleg på kr 1500,- per tagg for bukk. Reise og opphold i tillegg.

Jaktområde? Bøen! 100% sikker felling av hjort.

Det er jegerar som betalar kr 100 000,- og meir for ein fin 12-taggar.

 

Øvre prisleie. :mrgreen:

 

i60309850._szw1280h1280_.jpg

Totalkostnad, med fly opphold og trofeavgift, ca 18000,-. Kunne kjøpt kjøttet i tillegg for 7-8 euro pr. kg. Litt mer der prisleiet burde være, eller.. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det har vært gjennomført vårtellinger. De sier ikke all verden da. Selve vinteren var klimatisk god for hjorten. Så om antall produksjonsdyr etter jakta var høy, kan det borge for mange møter med hjorten til høsten. Viltnemda har justert minsteareal og kvoter nå i mai. Med bakgrunn i synkende fellingstall.

Jeg sliter med å få fram filen om vårtelling, men har sendt mail om dette. Så om du følger med på linken under så kan du kanskje hente ut noe vettugt etter kvart. :)

 

https://www.rauma.kommune.no/Artikkel.a ... d2=&MId3=&

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...