Jump to content

Hjortejakt 2013


Nanook

Recommended Posts

  • Replies 472
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja ja da er vi en time inn i det nye jaktåret.

For oss som er på vakt (ja ikke på post men på jobb :lol: ) denne natten river ikke lysten mindre.

Selv om vi har en kjempepost her ute i blåmyra. :roll:

Heldigvis er alt klart til jeg kommer hjem, støvlene kan jeg sikkert pusse mens jeg er på fergen hmmmm....

Men de som er i skogen,åker og eng må ha lykke til :winke1:

Selv blir det først få onsdag kveld man kan krype inn i fjellduken å bare koble ut verden for en liten stund

Link to comment
Share on other sites

Grei start på dagen i regnværet, 2 hjortefall i løpet av 25min på min post like etter 0600.

2 fine kalver spaserte rolig og stilte seg med bredsiden til på 70-80m, den første datt i smellen mens den andre tok en 30 meters sprint før den datt.

 

Første kalv kom alene før drivet var i gang, andre kom like etter drivet startet og var nok en del av 3 dyr som jeg først så på lengre hold på vei mot naboposten som de vinklet vekk fra, ble nok støkket av bevegelse eller vind.

 

Nå blir det litt god mat, kaffe og avslapping før bøen skal sjekkes til kvelden:)

Link to comment
Share on other sites

Hallo :-)

Har eit spørsmål her:

Det frister felt og gå ut med rifle og skyte nokon hjort men synest det blir litt for varmt i vêret, med tanke på mørning av kjøttet. Bruker dere kjølerom eller går det fint og henge den luftigt i løa?? Vil absolutt ikkje ødelegge kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

i alle dager, hvor i landet holder du til som skryter over varmt vær.. :overrasket:..

 

Jeg tolker spørsmålet dit hen at du ikke har kjølerom, som mange andre. Det har da vel vært jaktet i ganske mange år før folk begynte å få seg slikt. Jakt i vei seie eg, heng slaktet opp og følg godt med...

 

Og selvsagt, la det henge så lenge som du absolutt tør, til det NESTEN går for langt... :wink:..

Link to comment
Share on other sites

Mitt rådyr som jeg skjøt fredags kveld for to uker siden hang helt til søndags kveld, lørdag og søndag var varme soldager (20 grader+) og slaktet hang bare under tak(skjerma for sollys) ;) med mindre du har fått all varmen fra hele landet så kan du bare la det henge ;)

Link to comment
Share on other sites

Da var en lang dag over. Var ute når det lysna og sjekka et par jorder uten hell. Gikk så opp på en hammer der en har utsikt over et dalsøkk der jeg av og til har observert hjorter på veg oppover til dagleie.

Etter å ha sett utover noen minutter så oppdager jeg plutselig 2 dyr rett under meg, drøye 100 meter unna. Det viser seg å være to relativt store bukker, var ikke lys og tid til å fintelle tagger så det ble litt "elle melle" før valget falt på den her:

bukk_2013.jpg

Den fikk en 150 grs Accubond inn bak høyre bog, gjennom lungene og så stoppa kula et sted i bogen på motsatt side. Hadde et utras på 60-70 meter før den falt om. Viste seg å være et ganske kraftig gevir med 11 tagger.

 

Så var det bandhundjakt med postering som sto for tur høyere oppe i terrenget. Vi har kun en bukk på kvoten og fredning av hodyr og kalv frem til 15.september, så det eneste vi kunne felle var spissbukker.

 

Fikk skuddsjangse på både en 8-tagger, 4-tagger, koller og ei ungkolle, men ingen spissbukk. Var sjeldent mye hjorteobservasjoner på første jaktdagen, så vi får håpe det fortsetter slik :)

 

At det var kald vind og enorme mengder nedbør blir fort glemt...

Link to comment
Share on other sites

Endelig!! Fikk skutt en 8 takker i kveld ca kl 2040.Det var 2 større bukker innpå men de ble mistenksom før jeg var på skuddhold.posterte bak en rundball og det kom en bukk ut av skogen på ca 180 m.Den fikk en nosler accubond i 7mm rem mag i bogfjøla og rasa ut ca 20m.Gjennomskudd og fint slakt.

Dette er min første hjort :smile:

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... 204402.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sitter nå her på Alta flyplass og venter på flyet. Kallet etter skogen blir bare større og større for hver facebook status og hvert kammer innlegg jeg ser som handler om hjortejakt! Sitter her og drømmer meg bort til myra der jeg har fått bilde av 9 taggeren. Ser den for meg der den kommer ut av skogen og bort til brunst gropa. Løfter hodet og ser min vei ide jeg plundrer av med sikringen, skuddet går og bukken tar tre stressede skritt før bena blir helt stive og begynner og gi etter.

slik fordriver jeg ventetiden...

 

Etter alle disse timene med ønsketenkning kommer jeg garantert til og snike meg inn på flyet, og passe godt på og ha vinden i fjeset.

 

Om jaktgalskap er en lideskap eller en sykdom kan vell diskuteres...

8):mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er hjemme kl 6 i kveld. og siden jeg er lovlig sent ute så må jeg rett ned på laderommet og smelle sammen noe TTSX før jeg legger meg, også må jeg ut på jordet i morgen etter skolen og skyte inn.... :P Noen som har gode data på TTSXn i 308 med 150 grs kule og N150 krutt? :)

Link to comment
Share on other sites

Datt et dyr for onkelen min i kveld. Lignet mest på fjorskolle, men oppførselen forut for skuddet var som en kalv. Avlivningsskudd i hodet og litt mørkt så studerte ikke for nøye, får se nærmere i morgen. Vekta stoppet på 28kg og det er enten stor kalv eller lita kolle...

Link to comment
Share on other sites

Det er bra. Husker da jeg jobbet på et slakteri da var der en som kalte fjorårslam for fjordalam.

Det rette uttrykket blir vel fjorkolle el. fjorårskolle, 1,5års kolle o.s.v., danskene sier smaldyr.

Selv trodde jeg i mange år at hind var etter dansk men det er jo norrønt, kanskje vi skulle gjenninnføre hind i vikingenes ånd.

Kolle betyr jo: uten horn/gevir. Ei kollet ku har da ingen "utvekster" på hodet.

 

Då har me 'an!

Link to comment
Share on other sites

Nå henger 6+8 taggerene, nevnt lenger oppe i tråden på låven, kom utpå bøen idet jeg tenkte avslutte for natta kl.05.00 kl. 06.00 sa det pang-pang, en datt i smellen den andre datt, men kom på beina hoppa over ett gjerde og forsvannt i krattet, tok ettersøk vanskelig tereng, den blei funnen 200m. fra skudd plass. Flink hund, første søk, svart elghund. Nå er det ungkolle på programmet!

Link to comment
Share on other sites

vist dyra har samme størrelsen hos deg som de har her så hadde jeg gått for kalv ;) fjordårskollene her ligger på minimum 50 kilo :)

Var fjorskolle. Fikk den registrert som kalv så slapp å ta av voksen kvoten. Skjøt ei fjorskolle til i dag, den var 45kg. Bruker å ligge mellom 40-45 fjorskollene her, spissbukk noen kg mer. Kalver på denne tiden bruker å ligge på 20-25 kg så greit bytte. Har skutt kalv på 19kg, samt 32 kg på samme tid i november så det varierer veldig. Godt å få tatt den ut ihvertfall da den aldri ville ha blitt noe annet enn skrapdyr.

Link to comment
Share on other sites

Hva er kravet for minsteareal for felling av hjort rundt forbi?

Her i birkenes er kravet egentlig 10000 mål, men komunen har gjort en disp og senket det til 5000 mål, syns fortsatt dette er urimelig høyt, med tanke på at det spruter hjort i terenget... det virker som at dette er litt opp og ned, men er generelt mye dyr.

Er mye mer hjort enn elg (hvertfall i terenget der jeg jakter, men kravene til hjort er nesten dobbelt så høye som elg.

Jeg frykter at det samme kommer til og skje med hjorten her nede som skjedde med elgen.

 

Og siden det ble en 6 tagger i går kveld etter 15 min med jakt for øvrig første turen på hjortejakt i år så må vi vente helt til elgjakta begynner før vi kan få mer dyr :cry::cry: Så nå sitter jeg her med like mye jakt lyst som for noen dager siden men uten mulighet for hjortejakt før 5 oktober....

 

noe av problemet ligger i at det i valdet kan skytes 10 hjort fordelt på 6 jaktlag. Men det er veldig variert innsats når det kommer til hjortejakta og litt variert mengde hjort. så siden kvoten deles så holdes dyrene igjen i påvente av at de som ikke jakter skal felle...

Dette resulterer i at vi i fjord bare fikk 8 hjort i valdet. I fjor ble det ikke åpnet for hjortejakt igjenn før slutten av november.

 

 

 

puh, sånn nå har jeg fått ut litt frustrasjon :)

Link to comment
Share on other sites

Tok en tur ut i den milde høstkvelden på jakt etter hjorten. Etter noen timer kom det frempå 7 dyr, og jeg bestemte meg kjapt for å gjøre et lite innhogg. Måtte reposisjonere meg litt pga avstand og dårlig lys, men kom innpå på ca 200 meter, og plukka kalven. Kolla sprang litt rundt før ho roa seg, og dermed fikk hun også besøk. Hun endte i en elv, 5 meter fra der hun ble påskutt. Tok ikke sjangsen på noe kirurgisk inngrep i ryggen, så det ble midt i bogen. 230 grs Berger er litt småvill, men ikke det værste jeg har prøvd. 220 grs Lapua fikk oxo flytid, og den gav meget flott slakt med null blodslått kjøtt og litt mindre enn en tennisball størrelse utgang. Bedre med store hull en blodslått kjøtt.

 

Håper på flere dyr etterhvert, men nå er jeg igang, etter en litt treg start. 5 dyr på 1 døgn er ok :)

 

20130904_221629_zpsd89e6a7b.jpg

Link to comment
Share on other sites

bukk_2013.jpg

Den fikk en 150 grs Accubond inn bak høyre bog, gjennom lungene og så stoppa kula et sted i bogen på motsatt side. Hadde et utras på 60-70 meter før den falt om. Viste seg å være et ganske kraftig gevir med 11 tagger.

 

Slaktevekta var ca 110 kg. Her er kula. Den hadde gått gjennom bogplata på utgangssiden og sto i bogen. Restvekt 108.5 grain=72.3%

150grs_accubond_308win_fra_bukk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt ferdig med og partere bukken som datt søndagskvelden for en kammerat, så bestemte jeg meg for og ut og prøve lykken om onsdagskvelden.

Satte meg ned på en traktorvei i ekkerkanten og ventet, jaggu tror du ikke at det kom en tassende inn på ekra på 300m. Selvsakt alt for langt og skyte, så ble snikjakt ala sniksytter bortover ekkerkanten, for så og legge seg på magen og krabbe ennå en liten 100m inn på ekkra og plaserte et skudd litt høyt i bogen.

 

168gr TTSX i 30-06 gjorde jobben hurtig, å dyret kom seg 40m fra skuddstedet og ble liggende.

8.spir bukk, på smålige 65kg færdig opphengt.

 

2hicz05.jpg

 

Noen andre som har vært borti att innvollene er smått gul?

Link to comment
Share on other sites

ja, jeg er redd for at vist ikke kravet minsteareal senkes, så vill hjortebestanden og vekta gå drastisk ned etter hvert...

 

Har 4 hjort med mulighet for fler her jeg jakter i Froland på ca 11.000mål... Så er nok veldig individuelt, men vet å at det ikke er noe problem å søke om å få flere hjort tildelt om bestanden er så høy som du sier..

Link to comment
Share on other sites

Ble kolle og kalv på meg i dag tidlig, 4 dyr kom først inn på naboposten der det ble skutt en kolle og de tre andre dro opp igjen i skogen.

 

Mens skytter vommer ut sitter vi 3 andre på post og driver tar en ny runde opp i skogen, etter en stund melder innerste posten på radio at han observerte dyr mot himmelsynet og etter 5 minutter ser jeg et dyr kommer ut av skogen mot meg.

 

Sitter tålmodig og venter og ser snart to dyr til som følger på, de stopper opp ofte og aner nok uråd og på knappe 100 meter vinkler de av og stiller seg laglig til.

 

Jeg plukker ut kalven og gir den et godt skudd etter min mening men nada reaksjon og dyrene traver rolig i fra meg, stopper opp igjen og jeg gir kalven ett til uten reaksjon før de igjen beveger seg oppover.

 

Jeg klemmer av to kjappe på kalven før den forsvinner ut av syne og sitter et øyeblikk i villråde og tenker på hva faen som har skjedd, da dukker ene kolla opp igjen med breisiden til og den får et kjapt skudd og går rett ned.

 

Jeg går opp og der ligger kalven også, begge de første skuddene hadde holdt og den hadde ikke nådd langt uansett med to i motorrommet men den nektet plent å legge seg ned på de 30-40 meterene jeg så den så det ble to ekstra for sikkerhets skyld.

Link to comment
Share on other sites

Felt hjort eg også den første uken.

 

Fjorkolle: 48kg, bogsmell med 20m utras. 308win Nosler P. 150 grain

Fjorkolle: 46kg, bogsmell med 35m utras. 308win Nosler P. 150 grain

Firegreiner: ca 90kg, bogsmell med 40m utras. 308win Nosler P. 150 grain

 

Kollene er felt på smygjakt, mens firegreineren ble felt i et drev.

Link to comment
Share on other sites

Fekk skutt 4 dyr dei første tre dagane:)Eg, brodern og ein slektning fekk tatt 11 dyr til sammen så det var ein god start!

 

Eg skaut ein spissbukk på 30kg og ein 8 taggar på 60 kilo :shock: Spissbukken hadde 1cm klumpar under pelsen..

Såg og ein spissbukk vi ikkje fekk skutt med veldig små horn..Snakka med ein i naboterrenget og han seier at det er veldig små fjordyr der og, det lover ikkje bra..

Men vi skaut to koller og dei var 54 og 60kg, det er jo veldig bra syns eg!Så må prøve og få skutt dei fjordyra som er små

Link to comment
Share on other sites

du skulle vel Eeegentlig ikke fyrt av det skuddet mot kolla ettersom du hadde slengt 4 skudd etter en kalv,med tanke på at den da kunne hatt 4 skudd i vomma,og alvorlig skadeskutt,og det samme kunne skjedd med kolla,og voila,da hadde du hatt ettersøk på to dyr på samme tid.Ikke bra,ikke bra..

Ble kolle og kalv på meg i dag tidlig, 4 dyr kom først inn på naboposten der det ble skutt en kolle og de tre andre dro opp igjen i skogen.

 

 

Jeg plukker ut kalven og gir den et godt skudd etter min mening men nada reaksjon og dyrene traver rolig i fra meg, stopper opp igjen og jeg gir kalven ett til uten reaksjon før de igjen beveger seg oppover.

 

Jeg klemmer av to kjappe på kalven før den forsvinner ut av syne og sitter et øyeblikk i villråde og tenker på hva faen som har skjedd, da dukker ene kolla opp igjen med breisiden til og den får et kjapt skudd og går rett ned.

 

Jeg går opp og der ligger kalven også, begge de første skuddene hadde holdt og den hadde ikke nådd langt uansett med to i motorrommet men den nektet plent å legge seg ned på de 30-40 meterene jeg så den så det ble to ekstra for sikkerhets skyld.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja, jeg er redd for at vist ikke kravet minsteareal senkes, så vill hjortebestanden og vekta gå drastisk ned etter hvert...

 

Har 4 hjort med mulighet for fler her jeg jakter i Froland på ca 11.000mål... Så er nok veldig individuelt, men vet å at det ikke er noe problem å søke om å få flere hjort tildelt om bestanden er så høy som du sier..

 

 

birkenes komune har allerede halvert kravene til minstemål, så derfor tror jeg ikke det er så lett...

Men noe av problemet ligger i måte dyrene blir tildelt på, siden dyrene blir holdt så igjenn så klarer vi ikke fylle kvotene. og da blir ikke kvoten økt heller...

Link to comment
Share on other sites

Argumentet med at slaktevekten går opp hvis minstearealet går ned(får skutt flere dyr) forstår rett og slett ikke jeg hvis en tar Norge under ett. Er da mer enn nok mat til dyra både vinter som sommer. Jeg mener heller det er en feilslått tanke, at en både på elg, hjort og rådyr skal skyte avlsoksen/bukken først.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noen dum tanke å redusere bestanden der hvor slaktevektene stadig har gått nedover. Det er nok bestandstørrelsen i forhold til beitegrunnlaget som i all hovedsak bestemmer slaktevektene, særlig om vinteren og tidlig vår.

Dette med avlsbukker er stort sett bare dårenes trøst, for dem som ikke klarer å overliste de store bukkene så kan de jo si "at de sparte den for avl eller gener" eller andre dumme unnskyldninger.

Vi må ha bukker av de ulike artene men vi trenger ikke haugevis i forhold til voksne hunndyr. Men for all del spar alle bukker til meg, jeg skyter gjerne bukker med verdens beste samvittighet :lol:

 

Min ringe erfaring er fra hjort og litt fra rådyr. Mulig jeg har et mer nyansert syn på elgforvaltning at man der bør være noe mer tilbakeholden med å ta for mange okser i forhold til bestanden av kyr

Link to comment
Share on other sites

(Jeg skal ikke ødelegge denne tråden, og kan godt ta diskusjonen i en ny tråd), men jeg snakker iallfall fra erfaring her jeg bor på sørlandet. For bare 10 år siden hadde vi på vårt vald 8-10 elg i året(12k mål), og da var slaktevekta på de LANGT høyere enn vi har hatt de siste årene. Nå har vi bare 2.5 elg i året her. Det finnes ingen bonde som ville skutt den beste avlsoka hvert år.

Link to comment
Share on other sites

Nå snakket ikke jeg om Norge i ett, men om her hjemme som jeg jakter. Jeg tror ikke at vektene går opp vist vi skyter mer, men jeg tror at vi unngår at vektene faller betraktelig slik som skjedde med elgen... Det at det er blitt så lite å så liten elg kan umulig bare skyldes okseskyting...

 

At det er et problem at alt av avlsokser og bukker detter kan jeg nok si meg enig i. Og noe av problemet(i hvert fall her nede) ligger i at jaktlagene er så små at de samme dyrene går gjerne på 3-4 forskjellige jaktlag. Så vist du da sparer den og lar den gå og føre genene videre så detter den nok på naboterenget, så derfor kan jo liksågodt du bare skyte det.

 

Det at alle har den tankegangen der tror jeg er noe av problemet...

Link to comment
Share on other sites

Ersa: Det er sikkert noko rett i det du seier, men dette handler også om fleire faktorar, og dei som veit best på dette området er hjorteforskere. Vi andre kan synse så masse vi vil, men det skaper berre meir forvirring blant leserne her inne. Og viss man leser forskningsretta litteratur vil du sjå at slaktevekta er eit resultat av fleire faktorar.

 

Det både Erling Meisingset og fleire med han er enig i er at du får ikkje ein sunn og sterk hjortestamme utan ein stor nok andel av stobukkar i eit brunstområde som kjem tidleg i brunst. Det bidrar til både gode gener og sunne og sterke kalvar som kan kan møte vinteren med overskudd. Beiteforholda peiker dei også på, men at dette kan vere veldig lokalt betinga da beitegrunnlaget varigjerer mykje frå plass til plass. Eit eksempel er øyesamfunn der det er mindre tilkomst av "nye" dyr fra år til år, er meir sårbart med tanke på beitegrunnlaget og nedskytinga enn for hjort i innlandet kor han kan trekke og flytte seg etter kvar det er best å vere.

 

Forskninga viser også at i områder der det er lite jakttrykk (eks er vanskelig å ferdast for mennesker som i fjelltrakter i fjordstrøk) er det betydeleg større slaktevekter enn andre plasser fordi her styrer naturen seg sjølv. Altså, det er dei svake dyra som går tapt til ein kvar tid. Dei sterke veks opp utan at jegera tek dei ut, og dei store bukkane blir mindre forstyrra under brunsten og kan samle seg store harem. I slike områder er det også høg andel med dyr samtidig med høge slaktevekter.

Link to comment
Share on other sites

du skulle vel Eeegentlig ikke fyrt av det skuddet mot kolla ettersom du hadde slengt 4 skudd etter en kalv,med tanke på at den da kunne hatt 4 skudd i vomma,og alvorlig skadeskutt,og det samme kunne skjedd med kolla,og voila,da hadde du hatt ettersøk på to dyr på samme tid.Ikke bra,ikke bra..
Ble kolle og kalv på meg i dag tidlig' date=' 4 dyr kom først inn på naboposten der det ble skutt en kolle og de tre andre dro opp igjen i skogen.

 

 

Jeg plukker ut kalven og gir den et godt skudd etter min mening men nada reaksjon og dyrene traver rolig i fra meg, stopper opp igjen og jeg gir kalven ett til uten reaksjon før de igjen beveger seg oppover.

 

Jeg klemmer av to kjappe på kalven før den forsvinner ut av syne og sitter et øyeblikk i villråde og tenker på hva faen som har skjedd, da dukker ene kolla opp igjen med breisiden til og den får et kjapt skudd og går rett ned.

 

Jeg går opp og der ligger kalven også, begge de første skuddene hadde holdt og den hadde ikke nådd langt uansett med to i motorrommet men den nektet plent å legge seg ned på de 30-40 meterene jeg så den så det ble to ekstra for sikkerhets skyld.[/quote']

 

Er vel ikke helt etter boka nei.

 

FOR 2002-03-22 nr 313: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fang

§ 27. Ettersøksplikt, forfølgingsrett og avliving av såret storvilt

Den som under jakt eller forsøk på felling skadeskyter storvilt eller kongeørn, plikter å gjøre det en kan for å avlive dyret snarest mulig. Vedkommende plikter å forvisse seg om påskutt dyr er truffet eller ikke. Jegeren og jaktlaget som har skadeskutt storvilt, skal ikke oppta jakt eller påskyte nye dyr mens ettersøk pågår.

Link to comment
Share on other sites

En tanke eg har om det å "skyter ikkje eg storbukken så gjør naboen det" problematikken , vil være egen kvote på store bukker .

La oss si at over en femårs periode kan du bare skyte en storbukk/okse på eit bukkeløyve. Dei andre fire årene må du ta ut mindre bukker .

Blir kansje vanskelig å følge opp ,og passer helt sikkert ikkje i alle vald .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...