Jump to content

Hjortejakt 2013


Nanook

Recommended Posts

Snart er ventetiden over, og det er vanvittig godt. Jaktfeberen er meget høy om dagen. Ser frem til

å komme ut i skogen på jakt igjen. En oppsving i rapporter fra tellinger i jaktområdene jeg jakter, så gjenstår det å se

hva som virkelig er i terrengene. Håper som vanlig på godvær tidlig i jakten for å komme til gromområdene med mye stor hjort :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 472
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Tiltak med rydding langs vegane har også gitt resultat. Ikkje samd i at reduksjon i bestanden nødvendigvis er årsaka. Når skog og kratt går heilt inntil vegen aukar sannsynlegheita for påkøyrslar.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Legger merke til at det ikke sutres så mye i år som i fjor over raserte hjortestammer og og vald som er kjemisk fri for dyr.

Hvordan er det rundt om i landet i år? Her er er det en liten oppgang, igjen, og av de jeg har snakka med på mine reiser rundt om i fylke og land, så er det bra med dyr. De som alltid skriker om for lite hjort, gjør fremdeles det, men ingen hører så mye på de lenger. Var noen voldsomme utsagn i kommunen her i fjor av et par jegere, men jeg så ikke annet enn at de skjøt full kvote og vel så det de oxo. Det er merkelig at de som mener det er for lite hjort, uansett gjør alt de kan for å fylle kvota, og sparer ikke et eneste dyr i "protest" mot at kvotene er for store. Dobbelt moralen hersker ennå ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel ment at stammene mange steder har vært på nedadgående i noen år. Jeg er veldig lite ute og sjekker før jakta, med så lang jakttid vi etterhvert har fått så ser jeg ikke hensikten. Jeg sjekker litt rundt ekrekantene og gjør meg opp et bilde utifra det.

 

Hva vi ser av hjort om sommeren styres nok av endel variabler, mye har med beite å gjøre. Noen år står mengder av dyr langt fra bøene og oppi fjellet andre år motsatt og mange ganger midt imellom. Hjortestammen endrer seg lite fra ett år til det neste men de kan forflytte seg mye. Så om der plutselig går 10-15dyr på det jevne en plass der sjelden har vært sett hjort så er det ikke stammen som har øket radikalt, det er en forflyttning. Vi må anta at dette har med mat å gjøre men der er nok fremdeles veldig mye vi mennesker ikke forstår av hjortens adferd, liv og lagnad, heldigvis!!

Link to comment
Share on other sites

På mitt heimterreng har det de 3 siste årene vært en del mindre dyr enn det var før. På vårt val har me 6 løyver, men de 3 siste årene har vi spart 2 dyr hvert år.

Ser litt resultater av dette i år :)

 

Men jeg skal ikke kjøre bil lengre enn 20minutter til et anna terreng jeg jakter på, og der er det bra med dyr. Trur ikke jeg var der en eneste gang i fjor uten å sjå dyr. Kvoten ble fylt 22.desember, iskald beregning ( og MYKJE flaks) 8)

 

Ser fram til årets jakt:)

Link to comment
Share on other sites

Jakter i 7 forskjellige vald, og kan snakke for alle de; det er ikke blitt mindre hjort i år. Ser mer langs veiene og på innmark sammenlignet med i fjor.

 

Ene valdet fikk vi økt kvoten med to dyr. Kanskje litt uenig i den, pga jeg har et inntrykk av at uttaket har vært verken for lite eller for mye der.

 

 

Ellers ryker pengene fort på nettbutikkene når man blir sittende å vente offshore full i jaktfeber. Fri hele september i år.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde litt mindre dyr i terrenget i år under tellinga, men no virkar det som det har trekt meir dyr hit..

Men vi skyter fortsatt mykje for og få ned stammen litt men det har ikkje minka så mykje sjølv om vi tar ut mykje dyr

 

Fleire som er klare til jakta no??Har ei veke ferie frå 1. september 8) Det skal bli spennande!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke giddet å lese alle sidene - men mener at 1.9 er for tildlig.

 

Hvis bukken går ned iløpet av de første dagene - er det kjøttmessig bra.

 

 

 

Jeg er helt uinteressert i brunstbukk.

 

Og en tagg eller to - ekstra - er uinteressant.

 

Dere som er så opptatt av tagger etc. - hva er så bra med slike dyr?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke giddet å lese alle sidene - men mener at 1.9 er for tildlig.

 

Hvis bukken går ned iløpet av de første dagene - er det kjøttmessig bra.

 

 

 

Jeg er helt uinteressert i brunstbukk.

 

Og en tagg eller to - ekstra - er uinteressant.

 

Dere som er så opptatt av tagger etc. - hva er så bra med slike dyr?

For meg er det viktig og skyte ein bukk av og til(har ikkje skutt nåken skikkeleg store til no) fordi det er ekstra stas med gevir :)

Det er viktig og få uttelling av til!

Syns såklart det er gøy og skyte andre dyr og, er tross alt stort sett det eg gjer :P Men det er nåke ekstra spesielt når det detter ein bukk og ein kan ta med seg geviret heim og forevige øyblikket på veggen :)

 

Er jo litt meir stas og få den torsken på 10kg istadenfor den på 1kg og?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke giddet å lese alle sidene - men mener at 1.9 er for tildlig.

 

Hvis bukken går ned iløpet av de første dagene - er det kjøttmessig bra.

 

 

 

Jeg er helt uinteressert i brunstbukk.

 

Og en tagg eller to - ekstra - er uinteressant.

 

Dere som er så opptatt av tagger etc. - hva er så bra med slike dyr?

 

Er vel ingen som sier at du må starte jakten 1.9 eller skyte bukk..?

Link to comment
Share on other sites

Meget fornuftig ordning, en ting er kalvenes vekst noe annet er at endel kalver nok ikke er med mora ut på f.eks. bøen tidlig i sept. De kan være med sporadisk men også ligge mye utenfor vårt synsfelt.

Jeg kan godt la kalvene leve til julaften også med mindre de er morløse.

Link to comment
Share on other sites

Skyter du koller ila jakta da og lar kalvene leve? Skjøt kalv 3 sept i fjor og slaktevekta stoppa på 27 kg. Det er ikke mange gram forskjell på en kalv innenfor 14 dager. Som andre har sagt. Vent med jakta til 10 sept om man synes det er for tidlig 1 sept. Så kan vi som klarer å skille mellom yngre og eldre koller, jakte med god samvittighet fra søndag av.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Skyter du koller ila jakta da og lar kalvene leve? Skjøt kalv 3 sept i fjor og slaktevekta stoppa på 27 kg. Det er ikke mange gram forskjell på en kalv innenfor 14 dager. Som andre har sagt. Vent med jakta til 10 sept om man synes det er for tidlig 1 sept. Så kan vi som klarer å skille mellom yngre og eldre koller, jakte med god samvittighet fra søndag av.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

 

Selvsagt skyter jeg ikke koller fra kalvene, sparer både kolla og kalven. Men ser jeg en morløs kalv så bruker jeg alle knep på å få tatt ut den.

Klarer aldri å forstå hvorfor man skal skyte friske sunne kalver som går med mora ute ved kysten, mulig det kan ha en viss hensikt i skikkelig snørike områder i innlandet. Så jeg lar dem leve til julaften så er de berget og kan heller skytes som ungdyr neste år.

Link to comment
Share on other sites

Da er det berre 4 dager igjen til hjortejakta starter. Må innrømme at det er ikkje den samme jaktfeberen som herjer i kroppen no som det var når jakta starta 10 september. Noke i meg seier at 01. september er altfor tidlig, ihvertfall å skyte kalva. Men ser argumentane både for og i mot, og skal ikkje være vanskelig, men har jo ei meining om det likevel...

 

Eg har litt vanskelig for å forstå kvifor ikkje ein kunne starta med å felle bukker/spissbukker fra 01. sept (slik som rådyrjakta), og heller vente med hodyr og kalver til 10. sept. Da minsker sjansen betydelig for å felle ei kolle med kalv i skogkanten (Joda, det er jo jegeren sitt ansvar, men ikkje alle tek det ansvaret seriøst nok desverre....). Dei høgtliggande valda får ihvertfall komt i gang før trekket begynner utover hausten. Dessuten blir jo dei dyra skutt lavare nede anyway. Og er ikkje det den totale forvaltninga som er viktig da, og ikkje så lokalt? Er jo samme om dei blir skutt høgt enn lavt. Om det er rettferdig for alle er ein anna sak, men det burde ikkje være fokuset når man forvalter, meiner no eg.

 

Klarte ikkje å dy meg likevel ser eg... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det må jo tydeligvis være store lokale variasjoner.

Jeg er ute om kveldene og ser på dyra, og det er mange store fine kalver å se. 10 dager, hva utgjør det fra eller til?

Ser at det er koller med kalv som er først innpå marka her hos oss, og jeg har peila meg ut hvilke jeg kan ta på søndagskvelden iallefall.

 

At følelsen ikke er helt den samme, det er jeg enig i, var litt av det samme da vi skjøt skadebeite hjort i aug for noen år siden. DA var det viktig å tenke seg om i forhold til kolle/kalv problematikken.

Og som jeg har sagt før, ingen tvinges til å jakte fra 1 sept, det er jo opp til hver enkelt jeger, og man kan oxo holde seg til å bare felle bukk, så er man sikker på at kalvene har det bra med mor. Vekt messig, så utgjør 10 dager veldig lite, det så vi iallefall i fjor.

 

Skal en tur inn i terrenget ikveld og fjerne noen trær som har blitt for høye, pluss endel kratt som har eksplodert siden i fjor. Norge gror jo igjen så det holder.

Så blir det jegermøte på fredag, og på lørdagskvelden inntar jeg hytta med mat og remedier, og ligger klar søndgasmorgen. Været har iallefall høst skrevet over seg, så den følelsen er rett ;)

Link to comment
Share on other sites

Angående hvor mye tidligere jaktstart har å si for vekt/størrelse på kalv.

 

"Hjortekalvene gjennomgår en betydelig vektøkning i løpet av jaktsesongen (10. september til 23. desember). Maksimal vekt oppnås rundt midten av november da de er omkring 24 % tyngre enn ved jaktstart 10. september."

 

Tatt fra NINA's Årsrapport fra Overvåkningsprogrammet for Hjortevilt 2009. (Link: http://www.nina.no/archive/nina/PppBase ... 10/584.pdf"

 

Det vil altså si at kalvene har en vektøkning på 24 prosent i løpet av en periode på 65 dager. Dette utgjør en prosentlig vekst per dag på 0,37. Hvis man ser litt stort på det vil det si at kalvene potensielt kan være 3,7 prosent tyngre den 10. September enn den 1. September? Hva dette faktisk utgjør i kilo skal ikke jeg si noe på da jeg ikke er kjent med kalvevekter for hjort i det hele tatt.

 

Blir det ikke omtrent riktig tenke på denne måten da? For meg høres hvert fall 3,7 prosent forholdsvis lite ute.

Link to comment
Share on other sites

Eg tenker lite på vekta, tenker meir på faren for at kolla går aleine på beite uten kalven..

Køyrer forbi eit jorde kver dag på veg til jobb der det pleier gå 3 koller med kalvar ilag:)Store flotte kalvar forøvrig!

Idag når eg køyrte forbi gjekk det kun 2 koller der, vil tru det er veldig stor sjangs for at vertfall ein av dei er dei eg har sett tidligare med kalv?Isåfall var kalven/ane ute frå jorde mens kolla fortsatt gjekk igjen..Eg tenkte ikkje over det med ein gang, men hadde nok gjort det viss eg hadde låge der med rifle..Men er nok ikkje alle som hadde det!

Link to comment
Share on other sites

Ny optikk i premium klassen er kjøpt inn, nytt løp kal. 308 er skutt inn til Blaseren og nye jaktstøvler er prøvd i dag. Alt jaktutstyret står nypusset og ferdig pakket i kjelleren. Har "date" med en journalist på søndag som vil lage en reportasje om østlendinger på vestlandsjakt.

Sa det var helt greit om hun ville være med å smyge, bare hun var med å dro dyrene ut av terrenget. Litt bærehjelp er alltid hyggelig:)

 

Gleder meg som en liten unge som venter på julaften!!!'

Link to comment
Share on other sites

Sekken er pakket... Skoene pusset... Ferdig proviantert...Riflen pusset og innskutt... Kniver ferdig kvesset....Alt klart for en uke i skogen med bål lukt... frisk luft... sovne til skogens lyder og våkne rett før dagen gryr og det blir skytelys...uten telefon og Internett og hverdagens støy... Herregud hvor jeg gleder meg... 24 dyr på kvoten.... Natt til søndag starter årets høydepunkt.... Skitt jakt folkens :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå er det mindre enn 30 timer igjen til startskuddet går.

De fleste står nå klar i yttergangen med sekken på ryggen og børsa over skuldra.

 

Hjemme er sekken pakket, børsa innskutt-oppskutt-utskutt-nedskutt-ormet og klar.

Alle kniver i huset er nyslipt og støvler er pusset.

 

Men en ting mangler, Jegeren...

Han sitter fast på en holme av stål ute i havet på ubestemt tid.

"Vi skal fly deg hjem på fredag" - Tomme lovnader som ble utlevert på forhånd...

Er det noen man aldri skal stole på så er det vel de store oljeselskap...

 

Jaktfeberen er ille i år... Kan sitte i timevis og se utover i løse luften, som om jeg sitter på post.

Smyger meg lydløst rundt i korridorene, stopper opp med jevne mellomrom for å speide og lytte...

Beveger meg aldri i siluett.

En intern drakamp mellom følelser og fornuft pågår for å unngå å fyre opp bål for å koke kaffe...

Noen kaller det galskap, andre lidenskap.

 

Skit jakt alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...