Jump to content

Hjortejakt 2013


Nanook

Recommended Posts

  • Replies 472
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bra terreng der ute?

Har prøvd å finne ut om hvordan det har vært der siste åra,men har ikke komt så langt enda..

 

Har ingen anelse om hvor mye de har felt og sett i selve Nautsundet. Men vil tro en del av hjorten er den samme som vi har i Hovlandsdalen. Der har vi forøvrig skutt fullt de siste to årene. Ingen voksne koller skutt de siste to årene heller såvidt det er meg bekjent :winke1:

 

Men det har gått en ganske bra flokk med geiter i Nautsundet på innmark, er vel ikke en direkte hjortemagnet desverre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppsummert tallene for 2013 på valdnivå. Lav snittvekt på voksen bukk. Tilfeldig mht. hva som skytes i dette segmentet. Mer reelt å se på spissbukkvektene. Der går de videre nedover ser det ut til. Ikke ofte de bikker 55 kg nå, sammenlignet med f.eks. ti år siden:

www.utmarkslaget.com

 

Interessant om andre kunne poste noen oppsummeringer for 2013.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje tilsvarande statistikk, men kort oppsummert ser det ut til at hjortestamma aukar (!) i takt med høgare/ stabil avskyting. Eg byrjar snart å tru at hjorten veks opp frå jorda, for kor dei kjem frå lurar eg på. Slaktevektene er mykje som dei plar, og det er lågare enn det Mork syner i sin tabell. Ungdyra ligg på +/- 40 for hodyr og alt frå 35-50 for hanndyr. Vaksne koller 55-60. Mange syt over at vektene går ned. Men dei var like for ti- femtan år sidan og slik eg hugsar det. Og skal hjorten bli tyngre, lyt ein la fleire dyr bli eldre enn dei vert i dag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trenden er den samme her. Vektene på dyra er i snitt de samme som da jeg begynte i 96. Og selv om de fleste spådde en katastrofal nedgang i hjortestammen her på øya, ble det felt mer dyr i 2013 enn i 2012. Ekspertene tar feil igjen. Og det er jo bra. Jeg tror det er rimlig umulig å fastslå hvor mye hjort som er i området, det ser man jo på telling og avskyting. Ser frem til høsten, selv om jeg faktisk har mista litt av gløden rundt hjortejakta grunnet et enormt byråkrati rundt det hele.

Link to comment
Share on other sites

Vi må vel tro at riktig gode områder for hjorten fremdeles vil ha en god bestand og at endel av det skyldes innvandring fra middelmådige og dårlig områder. Dårlige områder tømmes først når bestandene generelt går nedover.

 

I områdene jeg har jaktet siden tidlig 70tallet har nok bestandene gått ned endel de siste 6-8årene, det hyggelige er at spissbukkene ser ut til å være større. For noen år siden så vi svært sjelden spissbukker på over 50kg, sist sesong skjøt vi fire og alle var mellom 50 og 55kg.

Tilbake på 70tallet husker jeg vekter på 74 og 75kg og flere på 68kg på spissbukker, tettheten har åpenbart en solid innvirkning på vektene.

Link to comment
Share on other sites

Sakset denne fra hjorteviltregisteret nå:

b4ylw7.jpg

 

Dette er gjennomsnittlige slaktevekter fra valdet hvor jeg jakter. Som man kan se er det ikke store forskjeller i de gjennomsnittlige slaktevektene i tidsperioden 2003-2013. Kjører man dette tallgrunnlaget gjennom en statistisk analyse, så er det heller tvilsomt at man vil finne noen signifikante forskjeller i slaktevektene fra år til år

Link to comment
Share on other sites

Velledalen 2013: Vekt på skrott etter flåing Piggbukk: 48,44,50,37,49,53,49,47,47,57,45,47,76

 

Sett i forhold til de andre dyrene så er trolig den på 76kg feilraportert, antar at det er en 2,5års som bare hadde stenger og ingen tagger. Har sett noen slike som kun avsløres av framtennene, at alle disse er store nye tenner, ingen melketenner. Selvsagt avsløres de også av at de har rosenkrans men det kan være litt vanskeligere å bedømme uten endel erfaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter en utrolig spennende økt med snikjakt en oktobermorgen,ble det en skikkelig flott bukk på meg.Vannvittig spennende å snike når det lukter brunst i skauen,og du hører hjorten brøle og sparke i bakken.

 

Skutt på 15 meter uten at bukken så meg.Felt i Høyanger kommune.

Nå henger den standsmessig i trappeoppgangen.

 

9fzds5.jpg

1124e2v.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har blåst opp bildene litt og kikket og utifra min ringe erfaring så er dette trolig en bukk på + - 6,5år. Ser man på øyetaggene så er de relativt høyt over pannebrasken, på eldre dyr vil disse være nærmere. Geviret tiltes litt framover ved 5-6års alder og videre noen år. Også flere ting som tyder på nevnte alder.

Sikker kan man bare være med tannsnitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...