Jump to content

Hjortejakt 2013


Nanook

Recommended Posts

  • Replies 472
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For de som trodde de skulle skyte hjort i månelys i Romsdal i kveld ser det heller dårlig ut. Argaste vind- og regnvær hittil i høst.

Personlig skal jeg ta det helt med ro. Bruke tid på familien. Men, om det roer seg med nedbøren, blir det muligens en liten smygerunde på søndag. Sjekke noen viltkameraer og kanskje se etter elgoksen :D

Link to comment
Share on other sites

Årets hjortejakt ble avsluttet i måneskinn onsdagskveld den 13/11. Stillte innpå 3 dyr på et jorde, noe som visste seg å være 3 beist av noen bukker...minste var vel 10-12 taggers bukk.

Kom meg inn på 75-100 meter og lå å sikta på de, da inn fra venstre flanke ser jeg et nytt dyr kommer ut på jordet. Dette er ei hind jeg umiddelbart ser er skadd. Bakparten svikter betydelig for hvert skritt den tar. Fokus blir flyttet over til denne og det smeller svakt ut av hausken demperen min, hinda tar 10 skritt og faller om. Det surkler i dyret så jeg hører det helt dit jeg ligger, lungeskudd. Men jaggu reiser den seg igjen, skudd 2 klasker inn i dyret og den reiser seg aldri igjen. Årets gode jegergjerning ble en hind som hadde knekt høyre bakfot i kneet og grodd helt feil sammen igjen. (Gammel skade) høyre lår var som et lite rådyrlår.

Et godt år for min egen del, 8 dyr totalt for laget der jeg har fellt 5 av de. Største var en bukk med 10 tagger. Tankene mine nå går til de 3 beista som stod igjen på jordet etter at jeg hadde henta hinda og beita seg nedover igjen.....neste år kanskje.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Får vel ta noen bilder neste gang.

Mellom Solihøgda og Sundvolden når man kjører fra Sandvika mot Hønefoss!

 

Kan også nevne at det ble funnet ett kjempe fellhorn her i vår fra en mye større hjort, fem i krona, alle åtte meget lange og grove, rosenkransen 30,5cm, lengde 99cm og MYE grøvere enn gullbukken jeg skjøt på Tynsett for noen år siden. Skulle gjerne vært den som fikk ei kule i den!

Link to comment
Share on other sites

Eg la ut bilde av eit kjempeflott fallgevir som blei funne i området her i vår på første side:)Kan meddele at ingen har verken sett eller skutt bukken i høst så den lever nok videre i beste velgåande:)

Vi har fått veldig mange store bukkar både i gevir og kroppstørrelse etterkvert:)Trur det er på grunn av at det har minka mykje på hjorten her(som heile tida har vært meininga), før såg vi stort sett kun småbukkar og nåken ok 12 taggara..Vi har og hatt veldig økt vekt på kalvar og koller i år:)

 

Legger ut litt bilder fra jakta i høst som er over for min del med operert kne..Men må beklage at nåken av bilda er kjedelige baki traktorskuffer, osv var litt glømsk i høst så har ikkje fått tatt så mykje bilder som eg pleier

 

Vi hadde bestemt oss for og skyte 15 av 50 dyr på bøen i år. Bøjakta starta vi 2.september så då var eg, brodern og ein kompis i full gang:)Første morningen skaut vi ein kver, her er kompisen min med ein kalv han skaut

DSC08119_zpsa108f696.jpg

 

Eg med kalven hans og kolla eg skaut:)

DSC08121_zpscfd1499b.jpg

 

Og her har vi fått fjorkolla til brodern i skuffa og

DSC08122_zpsb50c03fd.jpg

 

Andre morningen skaut eg kalv, spissbukk og ein liten bukk..Bukken hadde 6 taggar på ett kjempe stygt gevir og vegde 60kg så den var perfekt og skyte

DSC08131_zps09cbb752.jpg

 

Spissbukken eg skaut trudde eg var ei fjorkolle til vi kom fram og såg på den, hadde to klumpar på hove og vegde berre 30kg..Med andre ord skrapdyr detta og

DSC08133_zps2c591cdf.jpg

 

Brodern skaut kolle og kalv:)Og han siste karen skaut ei fjorkolle så det var full klaff denna morningen

DSC08130_zps8b2d681b.jpg

 

Tredjmorningen skaut brodern ein kalv som gjekk aleine, mest sannsynleg kalven til kolla eg skaut første dagen sida den hadde melk i jura:(Så det var kjempe bra at den blei tatt!

DSC08137_zps49ccec53.jpg

DSC08138_zpsdf9a5537.jpg

 

Kompisen vår skaut ein spissbukk og, som var den avsluttande hjorten på bøjakta:)Då hadde vi skutt 11 dyr på tre dagar så då hadde vi gjort ein god innsats:)

DSC08139_zps53176b89.jpg

 

Har litt bilder frå fellesjakta i skogen og, skal legge ut meir seinare:)Avslutter med to bilder av fallgeviret eg nevnte øverst i posten

DSC08135_zps0f82ee7b.jpg

DSC08136_zps7147a446.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sykeste krona jeg har sett på norsk hjort :shock:

Krona er flott ja!:)Geviret er grovt og har lange taggar og, men sjølve gevirstanga er ikkje så lang som den burde..Vekta på geviret er for øvrig 2,64kg

Er funne eit gevir med enda fleire taggar i krona i samme området som detta for to år sidan, det som er omtalt i tråden her

 

viewtopic.php?f=21&t=54298

Link to comment
Share on other sites

Ja, veien er bygd mellom innmark og lia på øversiden. Gamleveien går nedenfor og den har dyrka mark på begge sider.

Helt utrolig å bygge vei på en slik plass uten en tanke til gjerde en gang. Lager de gjerde på oversiden av veien så holder vel det, hjorten går vel ikke gjennom batnfjord sentrum.. Det blir vel hatt opp noen ekstra fareskilt og videre ansvarsfraskrivelse i klassisk offentlig stil.

Link to comment
Share on other sites

Gjemnesstranda var småskummel å kjøre på gamleveien. Det var alltids en sjanse for at hjorten beitet på nedsida av gamleveien. Nå har de klart å få all dyrkamark nedom veien. Har viltmyndigheter uttalt seg i planleggingsfasen? Har det blitt tatt hensyn til? Noen journalister bør grave litt her.

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt here mange ganger siden åpningen av veien. Det er hugget rent sikkert 50 meter på oversiden og på nedsiden er det nesten bare dyrka mark.

Utøver høsten har jeg mange ganger sett grupper av hjort i mørket som har beitet på den fine vollen som er laget på oversiden av veien. Det er svært åpent så jeg har ikke hatt problemer med å se dyra og senke farten. Noe annerledes blir det selvsagt hvis de spretter over autovernet fra nedsiden. Kantslåtten dekker langt fra hele oversiden heller så etterhvert som det gror til neste år så blir det enda verre.

 

Lenger opp i dalen, på vei opp på Fursetfjellet i 80 sona, er det akkurat samme problematikken. Dyrkamark på nedsiden og skog på oversiden.

 

Løsningen er å sette opp viltgjerde og kanalisere trafikken gjennom på ett eller to punkt. Det blir nok jegerne som jakter ved overgangene glade for. Resten blir nok ikke fullt så glade.

 

Vilt og syklister er lite hensyntatt når det bygges.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men på Fursetfjellet kan jo dyra velge dagleie på motsatt side av dalen. Da krysser de bare bygdaveien.

Nyveien i Gjemnesstranda ligger jo midt i dagleiene til hjorten. Og dyra har ikke andre alternativ enn denne lia.

Tror bøndene må regne med store kutt i kvotene. Halvparten blir jo påkjørt.....

Link to comment
Share on other sites

Tror du dyra har noe rasjonelt forhold til det med farligheten av å krysse vei i mørket? Men det var ikke hovedpoenget. Poenget er at veimyndighetene på Fylkeshusa enten har prioritert bort dette med hjortevilt, eller ikke har tenkt på det.

 

Jeg tror heller ikke de har tenkt på at den fine nysådde stripa på 50-100 meters bredde blir et eldorado for hjort og rådyr de neste to årene slik at dyra trekker ned til veien og blir der istedenfor å krysse over til innmarka.

 

Vet ikke hvordan valdet er organisert der inne, men "sett hjort" beregningene vil vel fortsatt ligge til grunn der også? Så spørs det om det blir en synlig nedgang, eller om de endog velger å skyte ned stammen ekstra langs veien.

Link to comment
Share on other sites

Vi på kammeret kan lytte til frustrasjonen, men får gjort fint lite med det. Benytt muligheten dokke har i vårt demokratiske og frie land og del skepsisen med resten i bygda gjennom leserbrev i avisa eller anna medium. Skap debatt! Vegvesenet er jo mest kjent for å sette farta ned og ikkje opp ;) Tipper det ordner seg når dei får denne opplysninga på bordet.

Link to comment
Share on other sites

Datt en fin kalv på 10,3kg slaktevekt i går!!

Noen bedre?

 

I følge ein kjent hjorteforsker fra Trondheim forekommer det ein sjelden gang at koller kommer i brunst på seinvinteren når lengden på dagen (Antall timer med dagslys) er lik lengden på dagene under normal brunst (Oktober-november) Dersom kolla da blir bedekket vil kalven bli født midt på høsten og ein kalv på 10 kg i november høres jo ut til å passe inn her.

 

Bra å få tatt ut slike dyr.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha historier.. Denne karen skjøt mens jeg sto i knestående i bare trusa :)

 

uc?export=download&id=0B5zc9zBzG61-azU0UFZSTFZQTnc

 

 

Hele historien må vi tilbake til tidlig oktober, en fullmånehelg, for å få. Jeg visste at det gikk kolle med kalv på et jorde rimelig regelmessig og jeg hadde kalv på kvoten..

I 21 tiden på kvelden rigget jeg meg til med sovepose bak noen rundballer som lå der, og tok kvelden. Radio lavt på øreplugg og sovnet stille bort mens en dame platepratet og spilte rolig musikk.

Kl 0200 gikk alarmen i ørepluggen. Gruggen og langt fra våken tullet jeg hodet opp ut av Tyin Elite posen og tok et overblikk. Nada hjort.. 60 minutters snooze på alarmen og ned i posen igjen.

Kl 0300 - ny alarm og opp å titte.. Jo, der gikk sannelig kolla og kalven ca 40 meter unna. Stille som ånden som går var det å få posen av seg og komme seg i skytestilling. Klær og annet tullball var det bare å glemme! Endte opp i sideliggende knestående mot en høyball uten at dyra merket meg. Kalven tittet mot meg et par ganger, den hørte nok noe, men siden jeg var bak høyballene og i måneskyggen under en stor selje så den meg ikke og bare spiste videre. Noen raske sveip over jordet for å se om det var andre dyr der. Ingen andre utenom kolla og kalven. Sikker bakgrunn.. Begge beitet rolig.. Her var det bare å legge an å la trådkorset rolig senke seg ovenfra fra ryggraden og nedover på kalven og huske å korrigere for en liten høydeforskjell og vinkelen den sto i..

*Pang*, og jeg var midlertidig blendet, men kunne høre hvordan ett dyr galloperte avgårde.. Håpte virkelig på at det var kolla som stakk og at jeg ikke hadde et ettersøk foran meg!

 

Etter å ha fått kledd på meg og funnet fram hodelykten fant jeg dyret noen meter bortenfor der jeg løsnet skudd på det. Fortsatt med gress i munnen, så her hadde det nok vært knall og fall. Bukkekalv på 24kg. Gjennomskyting med Oryx. Bildet viser utgangshullet.

 

Heldigvis var det ingen tilstede som kunne ta bilde av meg, i bare trusa, klemt opp mot en høyball i en modifisert hockey stilling :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så nærmer jakta seg slutten for i år.Dvs,for min del er den slutt.Har mange dyr igjen på kvoten,men når viltnemda ikkje vil følga anbefalingane frå dei forskjellige valda rundt omkring i kommunen får ein driva hjorteforvaltning sjølv.

Hjortestammen har vært gått drastisk ned her i området dei siste 2-3 åra,kvotane er framleis dei same.Eg vil ikkje gå ut i skogen og skyta dei siste hjortane som er igjen.

Det er utruleg egentlig,samtidigt som stammen gjekk ned blei jakttidene utvida i begge endar.Kvotane som blei auka for 4 år sia er framleis dei same.Nå har me ein stamme som eg vil seia ligg på nivå med tldleg 1980...

Eg er ikkje uenig i at stammen var for høg,det var slik nokre år at det var ikkje spørsmål om å sjå eller få noko når ein gjekk ut i skogen,men kva ein såg og fekk.Men med redusert stamme må ein og redusera jakttida og kvotar.Og ein må og verta betre på kva dyr ein tek ut og slik få ein stamme som er kraftigare og inneheld dyr som har fått blitt vaksne før dei vert skotne.

Med dei små valda ein har her lar det seg ikkje gjera.Misunnelsen blandt jegrar øydelegg muligheten for det.Det er jo slik at "om eg lar denne bukken få leva så tar naboen den".Einaste løysinga eg ser er storvald som styre jakta etter skikkelig forvaltningsplan.

Det vil alle på sikt tjena på.

Nå er det knapt nok nokon bukkar som får verta gamle nok til å nå toppen her i området.Å ein gong i livet å få oppleva å skyta ein storbukk er det færre og færre jegrar som får oppleva her.Og det er jo det som er draumen hos dei aller fleste jegrane..

Men med skikkeleg forvaltning kan ein ta ut nokre slike i året og med det auka gleda med jakt vesentleg.

Link to comment
Share on other sites

Da er nok hjortejakta over for i år! Datt en hokalv på 23 kg, kl. 22.50 :smile: Det var overskyet, men snø og gode skyteforhold. Kalven datt i smellen fra en 180 grs. Oryx høyt i lunger og tok med ryggen i samme slengen. Relativt pent skuddsår, men en del beinsplintrer i ryggen. Jeg har tatt 3 av 3 på kvota i år, så er ganske fornøyd. Jeg føler at i år har jeg klart å holde meg rolig og ikke stresse på samme måte som de to foregående årene, og jeg føler at jeg har vokst som jeger. Dersom den andre delen av valdet fyller kvota, er jakta over, men dersom de ikke fyller ( leiejegere) så får vi på vår del et ansvar for å prøve å ta resten.

 

Kommer nok et bilde før eller senere. :smile:

 

Edit: kommer et par bilder

 

20131120_225839_zps1151adc0.jpg

 

Inngangshull

 

20131120_235721_zpsa94e3b32.jpg

 

Utgangshull

 

20131120_235730_zps5a26a234.jpg

 

Ryggraden

 

20131120_235712_zpsc137cf11.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er et problem at kvotene fylles, så er det jo nærliggende å nettopp se på kvotene. Ikke jakttiden. Det motsatte ville jo bare føre til papirkvoter som ikke er ment å skulle nås.... Storvald eller form av samarbeid for forvaltning av en felles stamme burde være en selvfølge (men ja, akk så uoverkommelig mange plasser).

 

Og hvis man ikke vil felle kvoten, så må man jo ikke..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha historier.. Denne karen skjøt mens jeg sto i knestående i bare trusa :)

 

Hele historien må vi tilbake til tidlig oktober, en fullmånehelg, for å få. Jeg visste at det gikk kolle med kalv på et jorde rimelig regelmessig og jeg hadde kalv på kvoten..

I 21 tiden på kvelden rigget jeg meg til med sovepose bak noen rundballer som lå der, og tok kvelden. Radio lavt på øreplugg og sovnet stille bort mens en dame platepratet og spilte rolig musikk.

Kl 0200 gikk alarmen i ørepluggen. Gruggen og langt fra våken tullet jeg hodet opp ut av Tyin Elite posen og tok et overblikk. Nada hjort.. 60 minutters snooze på alarmen og ned i posen igjen.

Kl 0300 - ny alarm og opp å titte.. Jo, der gikk sannelig kolla og kalven ca 40 meter unna. Stille som ånden som går var det å få posen av seg og komme seg i skytestilling. Klær og annet tullball var det bare å glemme! Endte opp i sideliggende knestående mot en høyball uten at dyra merket meg. Kalven tittet mot meg et par ganger, den hørte nok noe, men siden jeg var bak høyballene og i måneskyggen under en stor selje så den meg ikke og bare spiste videre. Noen raske sveip over jordet for å se om det var andre dyr der. Ingen andre utenom kolla og kalven. Sikker bakgrunn.. Begge beitet rolig.. Her var det bare å legge an å la trådkorset rolig senke seg ovenfra fra ryggraden og nedover på kalven og huske å korrigere for en liten høydeforskjell og vinkelen den sto i..

*Pang*, og jeg var midlertidig blendet, men kunne høre hvordan ett dyr galloperte avgårde.. Håpte virkelig på at det var kolla som stakk og at jeg ikke hadde et ettersøk foran meg!

 

Etter å ha fått kledd på meg og funnet fram hodelykten fant jeg dyret noen meter bortenfor der jeg løsnet skudd på det. Fortsatt med gress i munnen, så her hadde det nok vært knall og fall. Bukkekalv på 24kg. Gjennomskyting med Oryx. Bildet viser utgangshullet.

 

Heldigvis var det ingen tilstede som kunne ta bilde av meg, i bare trusa, klemt opp mot en høyball i en modifisert hockey stilling :lol:

 

Hehe, artig historie :) Genialt og faktisk legge seg i skjul og sove under måneskinnsjakta, er jo mange plassar det er umuleg og snike seg innpå når det er så godt lys..Måneskinnsjakt er for meg den ultimate bøjakta, fantastisk spennande!Pappa har alltid være negativ til det, midt på natta, for lite lys, osv..Men etter eg fekk han med i fjor i heilt ultimate forhold med fullmåne og snø på bakken har han endra holdning:p Såg masse dyr den kvelden og han fekk skutt kalv og eg kolle så det var utruleg gøy:)

 

Legger merke til at du blei blenda sjølv om du har lyddempar?Det har eg aldri vært ute for?

Link to comment
Share on other sites

Ble blendet ja. Tydelig munningsflamme.

 

Har skjedd senere også under skyting i litt mørke forhold med annen ammunisjon. Er en "Twister" demper på en Rem700 308w. Det er sikkert en logisk forklaring på det som f.eks. oppsamlede rester av brennbart materiale i dempere som blir dratt med ut eller noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Litt bilder frå fellesjakta vår i skogen :)

Første helga skaut eg ein kalv på post :) Hadde ein ganske håplaus post, men jaggu kom det kolle og kalv..

Den kvite flekken på bildet er vomba etter kalven, bildet er tatt fra posten min..Er ca. 30 meter bort dit..Kolla kom ut av skogen og stoppa opp når eg plystra, mens kalven såklart stoppa på feil plass..Sto lenge der som vomba ligger så eg sikta framfor i den opningen som er der og venta til den tok to steg fram..Den datt rett i bakken mens kolla for:)

DSC08182_zps9da40107.jpg

 

Her er kalven:)Gjekk bort etter eit par minutt og sjekka den, då låg den fortsatt og heiv etter pusten så skaut eit avlivningsskudd..Fekk litt dårleg samvittighet :trist: Derav det rare auget, hadde ikkje vært nødvendig for det var ett perfekt skudd og kula gjekk ut akkurat samme plass det gjekk inn på andre sida..Skuddet på bildet er inn :)

DSC08183_zpsa7b6ab58.jpg

 

Andre helga fekk vi 7 dyr der ein kar skaut 6 stykk på samme post :P Så det var ny rekord i jaktlaget!Nåken seier at bestefar skaut 7 stykk på ein post for lenge sida, men er for få folk til og bekrefte det så det gjelder ikkje :P

Her er det slakting på gang den dagen

DSC08261_zps44828a33.jpg

 

Tredje helga(vi jakter kun lørdagane) måtte eg og jage..Kom over denna på veg til fjells

DSC08345_zpsd8bdd01e.jpg

 

På fjellet blei det berre skutt ett dyr, sjølv om vi såg over 20 dyr til sammen.dei sprang alle vegar og visste nøyaktig kor postane låg..Skaut to dyr på jaget og..Bukken som blei skutt på fjellet :)

DSC08348_zpsfbf51111.jpg

 

Kjem meir bilder etterkvert :)

Link to comment
Share on other sites

normal_image.jpg

 

 

Usj...meg/kammeret og bilder....

Uansett, her ligger et bilde av foten til hind jeg refererte til på side 8 i tråden her...foten var grodd fast i denne vinkelen og skinnet var slitt av på kneet...

Som dere også ser er det ganske stor forskjell på størrelsen på høyre og venstre bakfot.

 

Fikset bildet

Snekkern

 

Takk Snekkern...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jakttid burde vore redusert for lenge sidan.

 

Jeg er enig i at reduserte kvoter er på sin plass enkelte steder, men jeg klarer ikke å forstå hvorfor redusert jakttid er i tankene på enkelte når avskytingen skal reduseres. Jeg regner med det har noe med at enkelte har terreng hvor hjorten er på vinterlag og videre ønsker at det ikke blir skutt noe før hjorten er kommet inn i eget terreng, eventuelt andre veien. Prøv heller å reduser avskytingen av koller, jeg har latt kolle med kalv gått videre flere ganger i år selv om vi har kvote til å skyte en del av de. For myndighetene/forvaltningen sin del er det riktige å styre avskytingen med kvoter, ikke jakttid.

 

Kom gjerne med noen GODE argumenter for hvorfor jakttiden burde brukes til å styre uttaket?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...