Jump to content

...............


AWS

Recommended Posts

Skjønner ikke at denne tråden kan ha nådd nesten to fulle sider uten at noen har kommet med et relevant svar TS kan gi grinebiteren. Egnet, uegnet, praktisk eller ikke, utfra hvem sine krav da?

 

Skyteleder påstår dere driver med uegnede våpen og bør kjøpe rørtang? På hvilket grunnlag uttaler han seg her? Har han spurt hvilke programmer dere trener til? Han får f.eks ikke lov å stille med rørtanga i militærfelt, der er det bare deres våpentype som er godkjent og egnet.

Det meste dere lister opp er også ypperlige IPSC-våpen.

 

Skal være enig i at en P226 ikke egner seg i standardiserte 25m baneøvelser, det er nok rørtangas rike, men selv deltar jeg omtrent ikke i slike øvelser. Jeg skyter stort sett bare .22 fordi innendørsbanen ikke tåler noe mer, men det er da artig det også.

 

Det som blir masete er intoleranse, iallefall på våpentype. Merke, modell, fargevalg, alt dette er greie ankepunkter så lenge det skjer i en god tone og "offeret" tar det med godt humør.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis denne skytelederen ikke liker dine/deres våpen, så er vel det hans problem? Da kan han gå der og spre eder og galle, uavhengig om det er tøys og erting, så kan dere ha det artig med de våpnene dere liker.

 

Jeg merker slike uttalelser veldig ofte i disse dager (da jeg er på jakt etter egen 9mm av de militære typene). De smiler når de sier ting som "Nei, Glock og H&K er elendige våpen", på sin tøysete måte - men faktum er at de mener det innerst inne. Akk, da kan de bare stå der og gnikke på sine dyre og dyrere konkurransevåpen, mens jeg har det kjempegøy med min gamle, slitte og lånte Glock. Den vil jo treffe nøyaktig der jeg peker våpenet, men det er opp til meg å peke riktig.

 

"Jo, men den har jo forferdelig avtrekk". Vel, da syns de det da. Jeg er jo klar over at svært mange våpen har bedre avtrekk og at dette har en innvirkning - men det er jaggu meg ikke våpenet som gjør meg bedre: det er trening, trening, trening, feiling og prøving.

 

Og når man først vil skyte våpen stort sett knyttet til militær- og tjenestebruk, så er det passe søkt å bli presentert med en konkurransepistol til 20.000 kroner - fordi det mener x og y er det beste du kan ha.

 

Nei, den slags ønsker også jeg meg frabedt.

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" med tjenestevåpen er at de er designet for å være nettopp det, altså ikke presisjonsvåpen.

Det finnes neppe et tjenestevåpen som ikke står tilbake for selv et billig matchvåpen når det gjelder å treffe det man sikter på, og det er her skoen pleier å trykke.

 

Jeg har sett dem så mange ganger før.

Kjempeivrige på nybegynnerkurset, ivrige på de første treningene, snakker varmt om Glocken de skal kjøpe når de får tillatelsen, en matchpistol er for "kjedelig", beholder en tilstrekkelig aktivitet til at klubben attesterer aktiviteten, kjøper en Glock, er ivrig på de første treningene, treffer ikke så mye, er mindre ivrig etter en måned, treffer fortsatt ikke, slenger innom en gang i blant, treffer ikke, forsvinner fullstendig....

Kanskje noe sånt "grinebiteren" er møkk lei ?

I så fall klandrer jeg ham ikke.

Det er forsvinnende få som synes det er moro nok i lengden å bare ha det moro, om du skjønner, og det er neppe til det beste for sporten.

Ikke er det moro for oss som fortsetter heller.

Link to comment
Share on other sites

Om du skyter lenge nok med denne nevnte Glock'en, så vil du bli god til å skyte.

Gir du en Glock til han som kun skyter rørtang, så vil vedkommende ikke treffe noe særlig i forhold til han som har Glock :winke1:

 

Må også si at jeg flirer litt nå i kulda når de med rørtangvåpen kommer for å skyte, der våpenet klikker hvert 2 skudd pga det er ikke egnet for slike forhold der oss med Glock eller *sett inn din favoritt-tjenestepistol* funker like bra :lol:

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" med tjenestevåpen er at de er designet for å være nettopp det, altså ikke presisjonsvåpen.

Det finnes neppe et tjenestevåpen som ikke står tilbake for selv et billig matchvåpen når det gjelder å treffe det man sikter på, og det er her skoen pleier å trykke.

 

Jeg har sett dem så mange ganger før.

Kjempeivrige på nybegynnerkurset, ivrige på de første treningene, snakker varmt om Glocken de skal kjøpe når de får tillatelsen, en matchpistol er for "kjedelig", beholder en tilstrekkelig aktivitet til at klubben attesterer aktiviteten, kjøper en Glock, er ivrig på de første treningene, treffer ikke så mye, er mindre ivrig etter en måned, treffer fortsatt ikke, slenger innom en gang i blant, treffer ikke, forsvinner fullstendig....

Kanskje noe sånt "grinebiteren" er møkk lei ?

I så fall klandrer jeg ham ikke.

Det er forsvinnende få som synes det er moro nok i lengden å bare ha det moro, om du skjønner, og det er neppe til det beste for sporten.

Ikke er det moro for oss som fortsetter heller.

 

Eeh... Vi er kanskje forskjellige, men jeg hadde nok gått mer lei uten en utfordring... De stiftepistolene er verken morsomme å skyte med, eller estetiske utifra mine kriterer. Da kan du likeså gå over til luft med elektronisk avtrekk.

Nei jeg tror nok denne grinebiteren rett og slett er skudd- og rekylredd... :P

Link to comment
Share on other sites

mange tjenestevåpen er da like bra som disse blodtrimma gulljerna, bare billigere :-)

Jeg har skutt lett trimma glock og Ruger i alle år og aldri havna på jumboplass med de "bedre og dyrere" våpeneierne. Man kjøper det man vil ha innen rimelighetens grense, passer våpen og eier er det bingo og lykke. De som vil hevde seg internationalt må vel kjøpe seg noe for marginene, men å sleive ut og være negativ mot enkelte våpen er vel litt søkt. Alle vil hevde at jeg har det beste, men da nytter det ikke å trene 5ganger i året og ende opp med syt om at det er våpenet.... Jeg startet med en slarkete FN-fal i min tid, skjøt skjorta av disse dfs folkene...og da ble det stille...nei slutt å synse så mye selv om akkurat DU har andre preferanser og ikke treffer med et våpen. Jeg har skutt det som finnes i markedet, og på pistolsiden har jeg en favoritt, nemlig en gammel eminent luger med sten pipe, denne banker de fleste grov skytterne i std og det etter x-antall tusen skudd de senere år. Kjøp det man liker(synes er knæsj) og tren er rådet jeg kan gi da de fleste våpen går godt nok til det bruk de fleste har, dog med litt trening og tilvenning.

Link to comment
Share on other sites

Høres spesielt ut med en skyteleder som bare har én .22-hånd-i-hanske-pistol. Her i byen er man forpliktet som pistolskytter-leder å spe på våpeneierskapet sitt med noe femogførr-halvmåne eller kåbboi i tillegg. -Og bra er det.

 

Merkelig, det der at'n tærper så mye på en god hånd-i-hanske-pistol....

Kjøp en da vel, så kanskje det blir roligere eller mer komfortabelt å konkurrere/ trene/ plinke.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det hevet over enhver tvil at treningsmengde trumfer det meste innen skytesporten, like klart er det at de fleste vil prestere betydelig bedre om de lærer seg å skyte før de begynner å rote med grovere kalibre. Dette uavhengig av våpentype.

 

En sak som gjelder de fleste, er dette med hvilket våpen man velger seg. Vi som leder klubber ser det hele tiden, jamn fremgang med 22lr fra dag 1, og en like klar tilbakegang fra dag 1 med grovere våpen (treffer ikke "låvedøra" er til tider passende beskrivelse).

 

Hvilke våpen har de som forsvinner først som regel kjøpt? Jo tjenestevåpen. Med Glock, med flere i spissen, ser vi de miste interessen og forsvinner, å håndtere en utuna glock krever trening, mye og korrekt trening. Om man legger ned like mange treningstimer og treningsiver i ett mer egnet våpen for skyteprogrammet som må til for å bli god med Glock, er det ikke tvil i min sjel om at vedkommende ville ha vært betydelig bedre skytter enn med Glocken, og hatt enda mer morro med sporten. (Ingen legger ned mange treningstimer om ikke poengsummen til syvende og sist betyr noe :wink: ).

 

Riktig våpen til program og person er ofte avgjørende for at man skal prestere optimalt, og da har man det gjerne mer morro også.

 

Når dette er sagt, så er det ikke galt å ha våpen som er vanskligere enn nødvendigt å håndtere. Så sant man ikke går rundt å lurer seg selv eller andre med at dette er det våpenet som passer deg best, for det vet alle er "bullshit". Jeg vet for jeg har hatt en P38 av den grunn jeg er svak for den, og hadde den til det ble helt klart at jeg ikke kunne håndtere den med pølselabbene mine. Jeg har også hatt en Para-ordnance P13 modda til det ugjenkjenlige (4p i midnorsk 1M med den for noen år siden), som ble solgt fordi jeg ikke kunne trekke av uten å følge tomhylsa med øynene (ett under at jeg fikk poeng med den i det hele p.g.a. dette). I dag er det Pardini PC45/9 som gjelder, da den er en grei ipsc standard minor/NSF 1-7M kombo. (Burde ha vært en GT45/9 for å være optimal i NSF). Har (nesten) aldri hatt det mer morro. (Regner da ikke med 7MMSTW sin 460wxr, den var grom :lol: , Ei heller min egen Beretta M71, eller en kompis sin J-frame 63 når jeg får den til, spesielt siden vi startet samlivet med at jeg klart og tydelig proklamerte at jeg hatet den som pesten :oops: o.s.v.).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skyteleder som altså ikke tillater feltpreget skyting på en 25m bane.

Vilkåret for å kunne ha håndvåpen er at men er medlem av en pistolkubb tilknyttet Norges Skytterforbund og demed Norges idrettsforbund . En gang pr år setter man opp en terminliste med stevner som skal arrangeres . Det er vanlig at treningene går på neste stevnes program .

Det bør imidlertid være adgang til å kynne skyte med feltvåpen påen 25 bane , med dette må ikke fortrenge den ordinære trening.

Sånn sett kan det se ut til at skyteldereen har gjort jobben sin.

De som ikke er innstillt på å følge en skyteleders ordre og plan for treningsskyting ,bør heller forlate banen

Dersom man er uenig kan man klage han inn for klubb , krets eller forbund . Denne muligheten har man her ikke benyttet seg av ,men derimot å sjikanere og trakassere vedkommende ved disse forslagene mange har kommet med .

 

En foreslår å melde seg som skytelder for så å lede slik man selv synes er best. Til dette er å si at skyteldere blir utdannet av skytterkrets eller Forbund og med slike holdninger som dette blir man utelukket fra slike kurs.

Hva har DFS med pistolskyting å gjøre?

 

Jeg ser det harseleres med vanlige våpentyper som alle seiøse baneskyttere bruker. Har noen av dere vært på et KM elle NM bane noengang? Fin/ grov feltstevner?

 

Blant de siste innleggene har vi ,en EM , som undrer seg over at denne skytelderen ikke er blitt utsatt for en svært dramatisk hendelse slik som han irriterer folk, som han skriver. En slik kommentar har man som skytter og våpeneier ikke lov å ha. Dette har intet med ytringsfrihet å gjøre og er helt uakseptabelt.

 

TL ,ønsker denne skytelederen rammet av helsetruende tilstander. Helt uaksepabelt

 

Disse innleggene skader idrettens anseelse og er omtalt i NIFs straffebestemmelser

 

Etter 22 juli har Gjørvkommisjonen konkludert med noe som ville ødelegge pistolskyteporten . Politidirektoratet og politikere som kanskje ikke kjenner vår sport er ofte innom disse sidene for å se hva som diskuteres og hvilke holdninger som finnes blant våpeneiere.

 

Ved å lese denne tråden kan de nok begynne på lure på hvilken beretteigelse pistolskyting egentlig har og hvor fredelig den er .

 

Og dette i en tid hvor hendelser både nasjonalt og internasjonalt ,setter søkelyset på våpenbestittelse blant privatpersoner .

 

Vil tilslutt si at selv om man opplever situasjoner man ikke liker på en skytebane så går det an å bruke hodet med hensyn til argumenter når man diskuterer problemet. Det er således ikke slike skyteldere som beskrevet her som er en trussel mot pistolskytesporten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på hvordan treningene i klubben til TS er organisert, samles dere på banen for å trene på program innen NSF eller er dere der bare for å lage mest mulig smell.

Da jeg var skyteleder på enkelte treninger i min forrige klubb, så hadde vi fast at vi gjennomførte et program, enten VM-Fin eller Grov den ene kvelden og vanligvis Standard den andre. Med tilhørende resultatføring for treningene gjennom året.

Alle fikk skyte så lenge dem fulgte programmet uansett hvilket våpen dem hadde, men de som var merkelig var at han som hadde Glock ville ha sine resultater inn på lista, både på VM og Standard selv om han brukte to hender :roll:

Etter programskytingen var det selvfølgelig åpent for å skyte med det man måtte ønske, på di skivene man ville selv.

I den klubben jeg skyter for i år, så er det kun trening på stillestående skive, vanskelig å få trent duell da, men der satses det kun på felt.

Link to comment
Share on other sites

mange tjenestevåpen er da like bra som disse blodtrimma gulljerna, bare billigere :-)

Jeg har skutt lett trimma glock og Ruger i alle år og aldri havna på jumboplass med de "bedre og dyrere" våpeneierne. Man kjøper det man vil ha innen rimelighetens grense, passer våpen og eier er det bingo og lykke. De som vil hevde seg internationalt må vel kjøpe seg noe for marginene, men å sleive ut og være negativ mot enkelte våpen er vel litt søkt. Alle vil hevde at jeg har det beste, men da nytter det ikke å trene 5ganger i året og ende opp med syt om at det er våpenet.... Jeg startet med en slarkete FN-fal i min tid, skjøt skjorta av disse dfs folkene...og da ble det stille...nei slutt å synse så mye selv om akkurat DU har andre preferanser og ikke treffer med et våpen. Jeg har skutt det som finnes i markedet, og på pistolsiden har jeg en favoritt, nemlig en gammel eminent luger med sten pipe, denne banker de fleste grov skytterne i std og det etter x-antall tusen skudd de senere år. Kjøp det man liker(synes er knæsj) og tren er rådet jeg kan gi da devxcgoonvc, fleste våpen går godt nok til det bruk de fleste har, dog med litt trening og tilvenning.

 

 

Sent from my HTC Legend using Tapatalk 2gfu .

.:#4#@!@@

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på hvordan treningene i klubben til TS er organisert, samles dere på banen for å trene på program innen NSF eller er dere der bare for å lage mest mulig smell.
Bivåner man treningen i ymse klubber dukker dette aktuelle spørgsmålet opp, ja.
I den klubben jeg skyter for i år, så er det kun trening på stillestående skive, ... , men der satses det kun på felt.
En sammenheng med "smellteorien over, der?
Link to comment
Share on other sites

MMmmmmmmm. Leker sak ja. :wink:

 

P.s. Når jeg tenker meg om, skjønner jeg ikke helt hva enkelte klager over.

 

Om en klubb har organisert trening med organisert skyting (d.v.s. Program skyting), er det det som gjelder. Der er det vel somregel programskyting først, med fri skyting om det er tid etterpå?

 

Liker bedre det enn fri skyting over hele fjøla, det fører kun til dårlige skyttere, dårlig miljø å utvikkle seg videre i, og ikke minst dårlig disiplin.

Etter å ha begynt som praktiskskytter, har jeg begynt å sette mye mer pris på strukturerte og styrte treningskvelder med klar disiplin. Jeg vet at det er de som setter likhets tegn mellom disiplin og manglende frihet, men faktisk er det trvert om. Disiplinerte skyttere kan man gi svært stor tiltro og frihet, udisiplinerte skyttere må holdes hardt i ørene eller så ender man i komplett anarki. Skytesporten er en sport med klare kommandolinjer og klar disiplin (svært militær om man vill), og slik må den være for å fungere trygt og til alles glede.

 

Når det er sagt, så går det an å gi alle det de ønsker, Om man så ønsker. Det hele handler om vilje og sammarbeidsånd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skyteleder som altså ikke tillater feltpreget skyting på en 25m bane.

Vilkåret for å kunne ha håndvåpen er at men er medlem av en pistolkubb tilknyttet Norges Skytterforbund og demed Norges idrettsforbund . En gang pr år setter man opp en terminliste med stevner som skal arrangeres . Det er vanlig at treningene går på neste stevnes program .

Det bør imidlertid være adgang til å kynne skyte med feltvåpen påen 25 bane , med dette må ikke fortrenge den ordinære trening.

Sånn sett kan det se ut til at skyteldereen har gjort jobben sin.

 

Hva om neste stevne er et feltstevne da, er faktisk på terminlista det også. Eller er ikke trene til felt godt nok?

 

De aller fleste av oss skyter fordi vi synes det er gøy og skyte, ikke for at vi har ambisjoner om og bli OL mestere. Så det kan kansje være en ideè og legge opp til litt variert trenings programm der det er styrt trening.

Link to comment
Share on other sites

No er eg ein kjedeleg diplomatisk type, som både er DFS'er og ikkje eig ein einaste pistol, menneee...

 

De vil skyte med lovlege våpen, som er godkjent for gjeldande program, og som er lovlege på skytebana. Det må no kunne gå an å berre poengtere dette tørt og roleg til skyteleder. Og seie at med mindre han kan vise til reglar som seier noko anna, so vil de skyte på linje med dei andre.

Link to comment
Share on other sites

Gå til duden med kassa på banen, og forlang kontigenten refundert på flekken! Pluss treningsavgift. Gjorde dette selv for to år siden etter at skytingen min ble avbrutt etter det fjerde skuddet fordi mere "seriøse" skyttere skulle få plassen jeg brukte. Etter 7 sekunders bruk av store bokstaver, fikk jeg penga rett i hånden;-)

Link to comment
Share on other sites

........Gå til duden med kassa på banen, og forlang kontigenten refundert på flekken! Pluss treningsavgift..............

Åhh........så stor i kjeften og brautende idiotisk å høre på. Du er virkelig en man vil ha på en skytebane..... !

Hugs bare på at vist klubben hadde respondert med å melde deg ut siden du skulle ha kontigenten refundert, så kunne du også levert inn våpena dine............eller du måtte finne deg en annen klubb.

 

Dette er forøvrigt en av dem idiotiske trådne som dukker opp. Trådstarter er i en klubb som har noen kjøreregler

for hva programmer som skytes og hva som kan trenes og hvor det kan trenes. Dette er det som gjelder uansett

om man liker eller ikke liker det en skyteleder måtte ha av preferanser. Trådstarter bør da ta ting opp i klubben

og sjekke ut kjørereglene ikke sutre på et forum som dette.

Link to comment
Share on other sites

Skyteleder som altså ikke tillater feltpreget skyting på en 25m bane.

Vilkåret for å kunne ha håndvåpen er at men er medlem av en pistolkubb tilknyttet Norges Skytterforbund og demed Norges idrettsforbund .

Det bør imidlertid være adgang til å kynne skyte med feltvåpen påen 25 bane , med dette må ikke fortrenge den ordinære trening.

Her kan det legges til: feltskyting bør ikke foregå der baneanlegget påføres skade. Ser ikke helt sjelden at enkelte stifter feltskiver på skiverammeverket for 1/2-metersskivene, særlig under uformell egentrening "når ingen ser det". Med istykkerskyting av rammer som resultat. Koster ergrelse og utgifter for klubben. Noe enkelte "feltsmellere" ser ut til gi en god dag i.

 

Vil hevde at mange innendørs 25-meters baner spesielt ikke egner seg for feltskyting.

I tillegg er noen baneanlegg godkjent kun for skyting fra standplass. Som betyr at "feltsmellerne" kun reglementert kan skyte på 25 meter. Det kan vel bli noe langt for mange av nevnte kategori vil jeg etter observasjoner gjennom en årrekke få lov å anta. Særlig da ved knappe skytetider.

 

Hvorfor kan ikke "feltsmellerne" trene på vanlige skiver og programmer på 25-metersbanene, og legge feltskytingen til egne baner mer egnet for slike formål?

Vil tro at den jevne "feltsmeller" kan ha godt av trening på baneprogrammene.... :wink: Hurtigprogrammene er jo "nesten" feltsmelling det også.

Og kan ikke feltskytterne trene utendørs vinterstid, i alle fall når temperaturen ikke er så mye under null? Skal ikke felt skytingen liksom være "feltmessig"? Vi i DFS trener feltskyting på ettervinter uten å klage...

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter ber vel bare om råd for hvordan h*n skal håndtere en skyteleder som personlig misliker de våpnene TS og andre har ervervet til klubbens programmer. Det er noen andre som har dradd inn spørsmålet om felt eller ikke felt. Selvfølgelig skal ikke banen skytes i stykker, det er jo selvsagt.

 

Jeg har også opplevd en vedkubbefanatiker som 1. kritiserer valget mitt av 22-pistol (feil grepsvinkel, feil mekanisme, feil opprinnelsesland, feil feil feil), 2. snakker svært stygt om alle som skyter noe annet enn baneprogrammer, og 3. har mange engangsskutte 45-hylser han vil selge meg så snart han får høre at jeg går med planer om å kjøpe en pistol i slikt kaliber. Det er utrolig irriterende, særlig når man som nybegynner ikke har lyst eller evne til å svare med samme mynt, selv om sånne folk er i absolutt mindretall.

Link to comment
Share on other sites

http://www.everydaynodaysoff.com/2009/1 ... ereotypes/

 

En dag kommer jeg til å skrive en norsk versjon av denne, for vedkommende skyteleder kan jeg ikke finne på denne listen da jeg tviler på vedklubbefantastene er et problem "over there".

 

Det som bjortork nevner av en vedklubbefanatiker, så viser det jo hva nevnte vedklubbefanatiker vet. Grepsvinkel er jo noe av det mest individuelle man kan finne hva angår håndvåpen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter ber vel bare om råd for hvordan h*n skal håndtere en skyteleder som personlig misliker de våpnene TS og andre har ervervet til klubbens programmer. Det er noen andre som har dradd inn spørsmålet om felt eller ikke felt.

Ser poenget ditt. Men med de våpen TS nevner i sitt åpningsinnlegg, bla. .44 mag og Glock 17, faller spørsmålet om ikke-formell skyting eller "felt-lignende smelling" naturlig inn, slik jeg ser det.

 

Skyter litt felt jeg også, faktisk også med pistol, men da utendørs og ikke på 25-meters baner. Har ikke noe prinsipielt imot feltskyttere. I alle fall ikke de som etterstreber en viss kontroll med skytingen, og ikke bare peker og "smeller" med våpen de ikke behersker, og faktisk ikke sjelden er litt redd for å avfyre.

 

Vil uttrykke en beundring for folk som viser høyt ferdighetsnivå i krevende feltløyper. Ikke sjelden er dette gode baneprogramskyttere også. :wink:

 

Avslutter med å si at jeg som eventuell standplassleder under organisert klubbtrening ville ha meg frabedt skyting med magnumvåpen når folk vil drive seriøs trening i baneprogrammene.

Der er jeg enig med den, i denne tråden av flere, misbilligede omtalte standplassleder.

Link to comment
Share on other sites

Det bråker jo fælt med magnum ja, så på en innendørsbane er jeg enig i at det er langt fra ideelt samtidig med programtrening. På den andre siden er det kanskje god konsentrasjonstrening å holde fokus på presskiven samtidig som blåsten fra casullen ved siden av gir deg slagside? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Desert Eagle'en min. Den både bråker og rister godt i båsene ved siden av meg. .. begynner jeg å riste helt for j****g. Han ved siden av meg skjøt med en Casull

Jaha, ja, har sett det der alt for mange ganger. Folk med magnumer som skjelver og ikke treffer der de skal. Har lurt på om hovedformålet noen har med slik skyting er at det skal smelle og riste i hånden? Og i båsene ved siden av? Som en kompesasjon for manglende kontroll, pga. manglende kavalitetstrening med "kjedeligere" rask av våpen som .22-er?

Han med Casullen ved siden av skalv kanskje enda mer? Både av egen skyting og av din?

Skjelver ut av det blå, sa du? Kan det være en ukontrollert/ubevisst fryktreaksjon? Frykt for smell og rekyl?

 

På den annen side er det ikke forbudt å ha litt morro på skytebanen, men for bivånere av hjelpesløsheten enkelte magnumskyttere viser blir det mer tragisk enn underholdende.

 

Men jeg har sett noen få som er dyktige på de sterkeste magnumene også. Som virkelig er det, ikke bare tror selv at de er det....Litt forskjell på det, enkelte ganger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Åhh........så stor i kjeften og brautende idiotisk å høre på.

Vet ikke hvem som er stor i kjeften her, jeg?;-) Mener du at man skal godta å betale 400,- i kontigent, for deretter ikke få anledning til å skyte på den banen? Her er det ikke snakk om å skyte annet enn programmet. Det er heller ikke snakk om skyting utenfor oppsatte tider/ dager. Men klart, jeg er jo ikke i samme divisjon som deg, tydligvis. Du hadde seff godtatt å servere klubben penger uten å få noe tilbake. Fy faen hvor mye dumt man skal høre (lese)

 

Edit: Det skal også sies, dette skjedde ikke etter én hendelse, men mange. Og son, de trenger ikke utestenge noen da man selv går ut av medlemskapet.

Link to comment
Share on other sites

For å dra fram et par moment som det ikkje finnes noen tvil om: hvis klubben er tilknyttet DNS har medlemmer anledning til å skyte med ethvert våpen som er tillatt iht. program tilhørende DFS. Standplassleder har bare ansvar for å lede trening/sikkerhet. Hvis standplassleder eller andre på vår lokale bane hadde kritisert våpen/kaliber her ville vedkommende etter påfølgende samtale med meg eller formann nøle med å møte opp på bane igjen en stund.. Og for de som lurer; har vært standplassleder i 15 år, er godkjent dommer og instruktør. En annen ting er at alle har like stor rett til å være på bane, uansett om de bare skyter baneprogram og har vært medlem de siste 40 år eller om de nettopp har blitt medlem og skyter med sin .460 S&W for første gang. Og det å se ned på andre fordi de skyter med våpen/kaliber X i stedet for våpen/kaliber Y sier faktisk mye om skytteren/personen.. At det eksempelvis er alt annet enn lurt å kjøpe en 9mm i stedet for en .22 er en helt annen ting, men det er faktisk bare skytterens problem.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke slikt løses enkelt og praktisk ved at de ulike skyttertypene sendes til hver sin ende av standplassen? Når jeg er skyteleder, bruker jeg å gjøre det slik. Finkaliber fylles inn fra venstre og ultragrov fra høyre. Om det er for få standplasser til å få til dette, bør det være enkelt å dele opp treningstida.

 

En ting må jeg innrømme. Om folk med ultragrov ikke behersker våpenet slik at det i stor grad skader skivestativene, ber jeg dem høflig om å trene med noe finere inntil de har nødvendige ferdigheter.

Link to comment
Share on other sites

Åhh........så stor i kjeften og brautende idiotisk å høre på.

.........Mener du at man skal godta å betale 400,- i kontigent, for deretter ikke få anledning til å skyte på den banen?.....

-Du betaler et medlemskontigent til klubben

-Endel av dette kontigentet går til Norsk Skyteforbund

-Du får dine våpen fordi du skyter NSF sine programmer og at du er medlem.

 

Når du med din brautende oppførsel har krevd pengene dine tilbake, så har du pr. definisjon meld deg ut av systemet, og

derved heller ikke berettiget til å ha våpen. Vist klubbens formann/styre ønsker å statuere et eksempel, så kan dem nå

la vere og sende penger for ditt medlemskap til NSF og melde fra om at du ikke er medlem i klubben lenger både til den ene og andre øvrigheta. Da får vi se hvem sine ører som detter først av........

 

Synes hele tråden bare er tragisk og bør stenges. El Gringo hadde et godt innlegg som igrunn gir et godt ballansert bilde på mye som skjer i mange klubber og det finnes 2 sider av en sak. At noen starter en slik tråd på et 'verbalt synsegrunnlag' som innledningsvis er nevnt er like tragisk. Er man på en innebane der det tillates svake og sterke kalibere, så er det bare å dele seg opp på høyre og venstre side og om skyteleder mener det ene eller andre om hva folk kjøper så bør folk vere voksne nok til å overse det og ikke oppføre seg som sutrete høns.

Link to comment
Share on other sites

En ting må jeg innrømme. Om folk med ultragrov ikke behersker våpenet slik at det i stor grad skader skivestativene, ber jeg dem høflig om å trene med noe finere inntil de har nødvendige ferdigheter.

:lol:

Eller, pga den hos dine beskrevne utøvere av "skytesporten" ikke tilstedeværende evne til å treffe vanlig papirmål med grovt, eller som du sier, ultragrovt, skyter de på medbrakte og lettreffelige gjenstander av forskjellige (og næmest utenkelig) slag, som så "engasjeres" på kortere avstand, for deretter å etterlates på banen. Har sett det så titt.....

Link to comment
Share on other sites

Åhh........så stor i kjeften og brautende idiotisk å høre på.

Vet ikke hvem som er stor i kjeften her, jeg?;-) Mener du at man skal godta å betale 400,- i kontigent, for deretter ikke få anledning til å skyte på den banen? Her er det ikke snakk om å skyte annet enn programmet. Det er heller ikke snakk om skyting utenfor oppsatte tider/ dager. Men klart, jeg er jo ikke i samme divisjon som deg, tydligvis. Du hadde seff godtatt å servere klubben penger uten å få noe tilbake. Fy faen hvor mye dumt man skal høre (lese)

 

Edit: Det skal også sies, dette skjedde ikke etter én hendelse, men mange. Og son, de trenger ikke utestenge noen da man selv går ut av medlemskapet.

Det er jo tydelig at du hadde meldt deg inn i en klubb som ikke passet for deg. Og da syns jeg det var på sin plass at du meldte deg ut. Fant du deg ny klubb umiddelbart, eller solgte du dine pistoler/revolvere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...