Jump to content

Adgangskontroll til klubbens pistolbane?


M&P79

Recommended Posts

formann må rett og slett slå i bordet. dette er ikke akseptabelt.. det er klubbens medlemmer som først og fremst skal ha tilgang til bane... politiet får finne seg i det.. skal dem skyte der får dem få faste dager og tider. og betale leie fra nå av mener jeg..

 

nok et eksempel på "formynderstaten".

 

Stå på krava!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Må si jeg er noe på linje med Hassel her. Tror (håper) i utgangspunktet det er en eller annen som har formulert seg veldig uklart og så har det blitt oppfattet noe "bortafor" det som var meningen fra Politiet. Men selvsagt, jeg var ikke der så dette er nå bare hva jeg tror.

 

Hvis saken virkelig er så idiotisk fra politiet sin side som man kan frykte ut fra det som skrives her må man pusse forbundet på dem så fort som bare.....! Har man en jurist som medlem må denne utvise litt dugnadsånd og stille sammen med formannen på møtet. Det kan bli dyrt å leie en.

 

Det neste er å huske at man MÅ skrive referat under møtet, ta med en referent som skriver fort og det er ikke nødvendigvis sekretæren, det viktige er at referatet er klart og kan underskrives før dere går fra møtet. Bærbar PC og bærbar printer er veldig greit å ha med seg! En diktafon ville heller ikke vært dumt å ha med. Gjør politimesteren oppmerksom på at dere har med diktafon for å kunne skrive referat, la diktafonen gå når han får vite det! Hvis han nekter spør hvorfor. Legg den så bort og overlat referatskriving til referenten. Hvis politimesteren nekter å skrive under på referatet er det greit at dere er tre, formann, jurist og referent. Det vil da bli ord mot ord og da har det litt å si hvor mange dere er.

 

Som sagt har jeg store problemer med å se HVORFOR politiet skulle gjøre noe så dumt som dette!?? Den eneste "logiske" forklaringen skulle være at en eller annen ( unskyld utrykket ) idiot på kammeret har tenkt at dette er en grei måte å loggføre aktivitet hos medlemmene på. Hvilket selvsagt er en gedigen kortsluttning! Hvis det er for ( som noen antyder ) for å gjøre det lettere for politiet å arrangere egen trening er det mildt sagt et overtramp. Svaret da må jo være å gi tilbakemelding at klubben ikke aksepterer dette og hvis politiet på noen måte prøver å tvinge det igjennom vil der tilkomme en baneleie på 50.000,- pr måned fram til retten eventuellt har slått fast at politiet ikke har hjemmel til slik oppførsel. Når de ønsker "å ta over" anlegget til fortrengsel for eierne som vitterlig er klubbens medlemmer er ikke 50.000,- pr mnd. en urimelig baneleie. 600.000 blir nok litt i overkant av hva politimesteren har budsjett til, og skulle han akseptere en slik "leie" er det bare å la årsmøtet dobble leien fra 2013. Betaler de ikke er det "UT"! Jeg tviler på at mesteren ønsker å ta en slik husleietvist til retten med den offentlige oppmerksomhet det vil medføre. Man bør også gjøre oppmerksom på at når politiet har tapt saken i retten er de ikke lenger ønsket på skytebanen. Husk at det er valg til neste år og Faremo ønsker nok ikke stå der å forsvare en slik krenkelse av privat eiendomsrett.

 

Nå har jeg svært liten tro på at det vil gå i nærheten av så langt. En klar tibakemelding fra klubben på at dette finner vi oss ikke i burde gjøre susen. Er "Onkel" gal nok og begynner å antyde reprisalier mot våpeneierne i klubben er det viktig at dere er flere til stede slik at det ikke blir ord mot ord. Men igjen, jeg har meget vanskelig for å tro at noe slik vil skje!! Man får gjerne ikke jobben som politimester hvis man er helt dum!! At medlemmene i denne pistolklubben må forvente hjemmebesøk for å sjekke sikker oppbevaring er en annen sak!

 

Jeg er nær på 100% sikker ( 99,99% ) på at dette dreier seg om misforståelser der en fjær har blitt til en liten hønsegård. Hvis ikke kan jeg se for meg forsider hos VG, Aftenposten, Kapital og Finansavisen om offentlig angrep på eiendomsretten. Dagbaldet og Marte Michelet vil nok på prinsippielt grunnlag støtte dette både fordi det angriper eiendomsretten og fordi det blir et angrep mot "våpenfikserte tullinger og machomenn"! Men det er i så fall kun hva man kan vente fra den kanten.

Link to comment
Share on other sites

Så du ønsker og leie ut? Så medlemmene får ett dårligere tilbud? Kunna ha forstått og godt med på utleie en helg i halvåret. Skyteklubbene er til for medlemmene. Skulle myndighet/politiet trenge bane for og trene på. Ja da får Staten bevilge penger til en bane for ett slikt formål.

 

Dette var til det ene forslaget med leie ut banen 2 ganger pr uke.

Link to comment
Share on other sites

Så du ønsker og leie ut? Så medlemmene får ett dårligere tilbud? Kunna ha forstått og godt med på utleie en helg i halvåret. Skyteklubbene er til for medlemmene. Skulle myndighet/politiet trenge bane for og trene på. Ja da får Staten bevilge penger til en bane for ett slikt formål.

 

Dette var til det ene forslaget med leie ut banen 2 ganger pr uke.

 

 

Utleie er forsåvidt ikke så dumt. De fleste klubbene har "for lite penger" så utleie kan ha noe for seg. Politiet leier / låner vår bane også, men noen fortjeneste har vi vel knapt for de fører med seg ganske stor slitasje for å si det diplomatisk. Jeg tror derfor man må sette en realistisk pris på slik utleie, basert på slitasjen og hva det ville kostet politiet å anlegge egen bane. Og så må man selvsagt ikke glemme at det må være intekt til klubben i det også.

 

Men i det tilfeldet vi diskuterer her vil det vel ikke være klima for utleie hvis det trådstarter sier medfører riktighet.

Link to comment
Share on other sites

I en evt leiekontrakt er det bare å skrive f.eks Tirsdag og Torsdag, 0900-1300, all aktivitet utenom krever at de aktuelle skytterne er medlem av både klubb og forbund.

 

Da bør det være en god avtale for begge parter, samt inntektsgivende..

 

Er forresten litt forundret over at politiet ødelegger så mye. Det vil jo si at vi andre har bedre våpenkontroll, noe som er mildt sagt skummelt. Bæretillatelse i Norge hadde jo i så måte vært bedre/tryggere.. :)

Link to comment
Share on other sites

Under nevnte møte, kan formann stille et par spørsmål fra meg? Slik som deres tanker om hvordan det skal gjennomføres i praksis. Skal en utpekt lensmannsbetjent fungere som en slags nøkkelvakt etter kontortid og i helg? For de tror vel ikkje at medlemmer av klubben bare trener i lensmannskontorets åpningstid.. Og hvis eg ikkje husker feil brukte de kontroll av aktivitet som et argument. Hvis 5-6 personer skal trene litt, skal da alle møte opp hos politi, skrive seg inn i aktivitetslogg? Og hvis det er mer enn to-tre medlemmer i klubben kjenner jo ikkje alle hverandre, trener ikkje nødvendigvis sammen. Hva anbefaler onkel politi når skytter A har lånt nøkkel og skytter B kommer en halvtime etterpå, vil skyte litt. Og hva gjør de når skytter C har lånt nøkkel men glemmer å levere den tilbake (krise på jobb, unger i barnehage som må hentes, etc), skal skytter D som også vil skyte sitte på lensmannskontor til nøkkel kommer inn igjen.. Og har de altfor lite å gjøre på i "kundemottaket" til Politi, siden de mener han/ho som sitter der skal loggføre aktivitet i klubben og holde orden på hvem som har nøkkel? Og selvsagt, når noen skal skyte, skal de da stå i kø en liten halvtime/time sammen med folk som vil ha nytt pass, anmelde naboen for klipping av plen, etc. før han/ho får skyte?

 

Og hils gjerne Lensmann/Politimester og takk han fra meg. Basert på hans logikk skal eg jaggu slutte å betale husleie, og ved første og beste anledning skal eg kaste ut husvert og overta hans leilighet.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis politiet skulle komme igjennom ned dette, er dette en sak som angår alle skyttere i hele landet. Dette er en sak som kan skape presedens.

 

Håper at styret stiller mannsterke til dette møtet, har med seg jurist, representanter fra forbundet, og mulighet til å dokumentere hva som blir sagt på møtet (opptaksutstyr).

 

Utover det syns jeg at pressen burde varsles om dette, og at klubben burde be en jurist om å vurdere om det er juridisk grunnlag for å gå til anmeldelse av politiet eller politisjefen. For dette stinker det maktmisbruk av..

 

Går dette igjennom syns jeg at vi skyttere over hele landet burde stå sammen og kreve store leier fra politiet på alle våre baner i hele landet. Da blir dette en såpass stor utgiftspost for politiet at det ikke kan unngås å legges merke til på politisk plan.

 

Sent from my CZ 75 SP01 Shadow using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Det er så mye informasjon som mangler her, og det som kommer frem er bare regurgitert oppgulp av tidligere påstander.

Slik saken er fremstilt burde den være klistret over førstesidene til alle landets riksdekkende aviser. Det er den ikke...

Noe mangler, noe er muligens misforstått.

Link to comment
Share on other sites

Det er så mye informasjon som mangler her, og det som kommer frem er bare regurgitert oppgulp av tidligere påstander.

Slik saken er fremstilt burde den være klistret over førstesidene til alle landets riksdekkende aviser. Det er den ikke...

Noe mangler, noe er muligens misforstått.

 

Grunnen til at saken ikke er i media ENDA, er fordi møtet ikke er avholdt.

Det som ble sakt til styreformann per tlf som jeg skrev tidligere i tråden er ordrett sitert. Slik er det bare. Tro det eller ei

Link to comment
Share on other sites

Dere får alle vite mer når vi vet mer.

Det vil si etter møtet har funnet sted neste uke.

 

Hassel: Det er ikke så lett å gi detaljer når vi ikke vet hva som ligger bak denne saken.. Eneste man kan si er at Politiet vil ha kontroll på vår skytebane og medlemmer som bruker denne til etthvert tidspunkt. Det er det vi vet utifra en telefonsamtale som fant sted forrige uke mellom Politiet og klubbens formann som ble innkalt til møte med polisen ang saken.

 

Når vi vet mer og hva som skjer videre blir info lagt ut

Link to comment
Share on other sites

Det du presenterer er tredjehåndsinformasjon.

Hvordan vet du at ikke formannen har misforstått, at du ikke har misforstått formannen eller at det er kontaktpersonen hos politet (Var det lensmannen?) har misforstått noe?

 

Skjønner hva du mener Hassel. Men dersom han kommer på møtet neste uke og det blir vedtat det som er "påstått". Deretter skriver jeg det på kammeret det også kan jo være en missforståelse ?

 

Dersom dette blir noe av så skal du være den første som får signert vedtak i posten det kan du banne på :P hehe :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dersom et slikt vedtak blir stående, bør den umiddelbare reaksjonen fra organisasjonene på nasjonalt nivå være å anbefale _ALLE_ foreninger å kjeppjage gestapo fra banene med beskjed om at "vi har sett hvordan deres etat samarbeider, dere kan vennligst brenne." og henvise til denne saken.

 

Oddsene er store for at POD da vil få det rimelig travelt med å røske opp i den lokale saken deres.

 

Og dette er ikke "sabelrasling i forkant" det er et råd til reaksjon hvis det tråden innledet med blir realitet.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Slik saken er fremstilt burde den være klistret over førstesidene til alle landets riksdekkende aviser. Det er den ikke...

Noe mangler, noe er muligens misforstått.

For riksdekkende media vil ikke dette være noen stor nyhetssak, enkelt og greit. Hvis det var en fotballstadion det var snakk om, derimot... Hadde politiet forsøkt å begrense tilgangen til ColorLine Stadion eller Sparebanken Møre Arena på samme måte, DA hadde det blitt ramaskrik. Men for media generelt er vi ikke idrettsfolk, bare folk som liker å skyte på blink. Og for alt de vet, kanskje potensielt farlige folk.

 

Så selv om denne typen adgangsbegrensning hadde vært et faktum, hadde det neppe interessert media i nevneverdig grad. Synd, men sånn er det nok.

 

Men som mange andre, venter også jeg spent på fortsettelsen.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi skal vente på hva som skjer på møtet før vi finner frem fakler og høygafler?

 

Er redd man da ikke lenger har noen grunn til å finne fram fakler og høygafler. Og det må da være morro å danne en lynsjemobb!! Så hvorfor vente til fakta ligger på bordet.......? Blir jo så kjedelig!

Link to comment
Share on other sites

Det er noe som skurrer her, for som Hassel nevner, hadde dette vært tilfelle så hadde dette stått i avisene.

 

Jeg tviler dog på at politiet, som attpåtil leier banen, prøver å grabbe til seg bruken av banen, som er klubben deres sin bane. Om det er tilfelle at de gjør, da er det bare å si opp avtalen med politiet og be dem finne seg en annen plass å trene på.

 

Hos oss er politiet så ydmyke som det går an når det gjelder bruken av vår bane, de betaler til og med en stor del av vedlikeholdet vårt.

Hvorfor er de ydmyke? De vet at de vil få problemer med å finne en plass som er like grei og avsideliggende til "den typen" skyting de holder på med, om vi fant ut at dette gidder vi ikke mer. Vi hadde nok risikert å være de første som opplever fartskontroll oppe i skauen hver gang vi har trening, men nok om det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Om så er tilfelle at de gjør det vanskelig for dere ved å utøve makt de ikke har hjemmel til, så nekt dem bruk av banen.

 

Men uansett er jeg skeptisk til dette og det må være noen misforståelser, må ærlig innrømme at jeg hadde likt å sett noe skriftlig noe fra politiet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Rausheim: Politien leier ikke banen. De er der gratis og har nøkkel selv

 

Er det i første omgang noen grunn til at de får låne den uten betaling av leie?

 

noen sitter igjen med utgifter og arbeid, vedlikehold koster tid og penger.

 

for å få godvilje fra polititer skulle ikke være nødvendig, så lenger banen holder seg innen for reglementet skulle det ikke være noe problem å få godkjent. eller noen andre saker de er innblandet i.

Link to comment
Share on other sites

For det første er dette i en by, og det er døgnbemannet politivakt. (Så er det avklart for den som lurer på hvordan politiet ser for seg det praktiske skal ordnes).

 

For det andre har klubbens formann selv skrevet informasjon om denne saken som jeg har lest. (Så har vi det på det rene, selv om det ikke utelukker en misforståelse i kommunikasjonen mellom politi og formann).

 

Dernest er det etter min erfaring en lei tendens til at ting blir tatt muntlig, og trussler /press / lovnader etc. Kun blir gitt muntlig i slike saker her omkring.

 

Derfor er det på høy tid at politiet møtes med mannsterke delegasjoner ved muntlige møter, med referatskriving og eller lydopptak av møtet.

Alle krav og pålegg forlanges gitt skriftlig med hjemmel i lovverket o.s.v. (Med andre ord på korrekt måte).

 

Dette kan høres noe overkill ut, men det er kun normal sikkring av rettigheter. Og ett steg på veien til en ryddig og klar kommunikasjon der muntlige ordrer har vært praksis. (Muntlige ordrer er ikke akseptabelt i 2012).

 

Angående høygaffeler o.l. så er jeg ikke for slikt, jeg ønsker kun at man tar noen enkle forhåndsregler som enhver bør ta når man har med myndighetene og andre som kan påvirke ens liv å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Trur møte er/ har vore i dag. Ventar i spenning på resultatet.

Eg er medlem i den aktuelle klubben, og det foreslåtte tiltaket vil sjølvsagt være katastrofalt lite bra for oss som eig og brukar bana.

Uansett utfall er det svært alvorlig at politiet kan ytre eit slikt ønske, og begrunne det med eit behov for å kontrollere kven som brukar bana til ei kvar tid!

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Da har møtet funne sted og alt er som før uten endringer i tilgang osv. :D

Det vil ikke bli skiftet lås på banen slik jeg har forstått den korte meldingen ang saken.

 

Hva som ble tatt opp på møtet kommer senere når vi vet.

Link to comment
Share on other sites

Da har møtet funne sted og alt er som før uten endringer i tilgang osv. :D

Det vil ikke bli skiftet lås på banen slik jeg har forstått den korte meldingen ang saken.

 

Hva som ble tatt opp på møtet kommer senere når vi vet.

 

Jeg er vel ikke utrolig overrasket over dette, men uansett bra for dere. :thumbup: Alt av detaljer mottas med takk når du får dem.

 

Vi skal nok uansett klare å klemme en del poster til ut av denne tråden. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Rausheim: Politien leier ikke banen. De er der gratis og har nøkkel selv

En nokså urimelig ordning. Er dette gjort av dumsnillhet for i utgangspunktet å få goodwill hos messingen? Håp om "snillere" behandling av våpensøknader ..

 

Enhver statsinstitusjon (som Politiet) bør selvsagt betale leie for bruke klubbbprivate anlegg.Skulle bare mangle. Slik det er nå er jo medlemmene med å subsidierer messingens bruk av banen. Hvor tafatt går det an å bli? Er forklaringen at Politiet har midratt med arbeidskraft eller midler da banen ble bygget? Neppe ...

 

Er man å døgnvill at man lar messingen bruke banen gratis fortjener man pinadø å bli grindagut som må til messingen for å få nøkkel til sin egen bane. Det var noe som het Moldboer en gang i tiden.

 

syntes det lukter troll jeg :)

Har vært inne på den tanken også. Er tråden kun et forsøk på å så mistillit om messingen?

Link to comment
Share on other sites

Nei, vi har ikke all info enda. Men etter møte har vi fått vite at vi får fortsette som før intil videre. Dette er politimesterens besluttning. Den nevnte samtalen var i fra en undersått av politimesteren.

 

Grunnen til at politiet har fått brukt banen har ingen ting med håp om "snillere" behandling av våpensøknader da saksbehandler av våpensaker i 20 år driter fullstendig i skyting og gjør som hun vil.

 

Men det er klart at en leieavtale kommer nok på banen snart.

 

Grunnen til at politiet i hovedsak reagerte så kraftig som de gjorde kan jeg dessverre ikke si noe om her på kammeret, men jeg har mye mer forståelse for hvorfor det ble agert slik det ble gjort i ettertid.

 

Men politimesteren tok til slutt afære og ordnet opp.

 

Jeg må bare presisere at det vi har lagt frem har vert de fakta vi har fått hos politiet.

Det har på ingen måte blitt gjort forsøk på å sværte politiet.

Må innrømme at jeg blir forbanna når folk hele tiden skal inn å påstå at det du skriver er løgn.

Link to comment
Share on other sites

Du må jo se at påstanden om at klubben kan bruke sin egen bane, men bare på politimesterens nåde! Høres veldig snål ut, faktisk for underlig. Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke hiver ut politiet når de fremsetter en slik melding, og når de får lov til å holde på som før bekrefter jo egentlig teorien om du muligens farer med løgn. Om noen har bevislig oppført seg som duster på banen har politiet langt mere effektive sanksjoner(ikke minst lovlige) enn å stjele privat eiendom. Selv er jeg overbevist om at det hele er en misforståelse av en sort, men at du kan forstå et forsøk på statlig overgrep virker uforståelig for meg.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at politiet i hovedsak reagerte så kraftig som de gjorde kan jeg dessverre ikke si noe om her på kammeret, men jeg har mye mer forståelse for hvorfor det ble agert slik det ble gjort i ettertid.
'
Jeg må bare presisere at det vi har lagt frem har vert de fakta vi har fått hos politiet.

Interessant...

 

Må innrømme at jeg blir forbanna når folk hele tiden skal inn å påstå at det du skriver er løgn

Er det noen som har gjort det?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...