Jump to content

Adgangskontroll til klubbens pistolbane?


M&P79

Recommended Posts

Vi har fått vite at muligens ingen medlemmer i klubben vår i fremtiden får tilgang til vår egen pistolbane uten å hente ut nøkkel fra politiet.

Kan dette være juridisk lovlig ?

I dag har mange av klubbens medlemmer nøkkel for egentrening/organisert trening.

 

Forslaget er at det skal kun være 1 nøkkel til banen som må kvitteres ut av bruker hos Politiet.

 

Begynner vi nå å se en innstramming av regelverket ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

skal vi se... Nei, det er ikke 1 april :forvirra:

Her er det nok en eller annen obskur misforståelse eller rent oppspinn på gang.

Som skattebetalr vil jeg i allefall overhode ikke akseptere at politiets kanppe ressuser skal kunne brukes til noe slikt.

 

før denne tråden tar av.

Hvilken Klubb, Hvor ligger banen, finnes det en henvisning til noe skriftlig som kan knyttes til klubben som beviser denne meningsløse påstanden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg stusser også på resursbruken ved en slik løsning, men på den andre siden er det jo litt positivt at politiet kan være til hjelp og ikke bare noen som skriver ut bøter.

 

Uansett, om dette er klubbens vedtak er det ikke noe problem juridisk. Det er ikke noen rett å ha fri tilgang på bane selv om det er svært hensiktsmessig, har man feks har hatt problemer med hærverk er det helt forståelig å innskrenke tilgangen. Om alternativet er kun organisert trening vil denne løsningen være et godt kompromiss...

Link to comment
Share on other sites

Basert på min erfaring med "bare 1 nøkkel til klubbhuset" regner jeg med at dette vil bli et svært kortlivet eksperiment... Når person A ikke kommer inn fordi person B som har kvittert ut nøkkelen har glemt å levere den inn igjen (for politiet var jo stengt da treningen var ferdig, og det var meningen å levere nøkkelen first thing om morgenen...) før han dro på jobbreise til Kiruna med nøkkelen i lommen, og i mellomtiden har noen i skranken på lensmannskontoret forlagt "nøkkelprotokollen" så de vet egentlig ikke hvem det er som har nøkkelen... :lol:

 

Altså, hvis politiet går med på opplegget i utgangspunktet da :wink:

 

Hvorfor ikke bare skaffe en kodelås?

Link to comment
Share on other sites

Det er en privateid bane.

 

Har fått høre at formann i klubben er innkalt til møte med politimester neste uke.

 

Systemet vil ha 100% kontroll med hvem som bruker banen til enhver tid.

Tviler sterkt på de har lov til å skifte ut låsen å stenge oss ute på den måten ...

Styret i klubben er også imot opplegget.

Håper de tar med en advokat til møtet for å si det slik.

 

Noen andre klubber som praktiserer et slikt opplegg med nøkkel til bane hos politi ?

Link to comment
Share on other sites

Høres helt horribelt ut,her er det nok flere grunnleggende rettigheter i et demokratisk samfunn som er under press: Eiendomsretten, ingen overvåkning ute skjelelig grunn osv...

 

Det er ingen som vet noe om årsaken bak dette vedtaket.

Det kommer kanskje frem neste uke etter møtet.

 

Fikk først høre om dette i går fra noen som har leder verv i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en innendørsbane som vi deler med 3 andre klubber.

 

vår klubb har kun en nøkkel til disp, denne er plassert på et utsalgsted (ikke politi) i nærheten som er langåpent hver dag, og vi har en avtale med de at dagens standplassleder ( vi har en liste på 6stk som rullerer) signerer denne inn og ut i åpningstiden, dette funker fint, hvis det oppstår problemer med åpning så er det alltid standplassleder som ikke overholder avtalen.

 

Hvis det viser seg at en bestemt person flere ganger roter med åpningen, så fjernes han fra lista.

Link to comment
Share on other sites

Okey, da stiller det seg anderledes. Jeg er veldig spent på grunnlag og hjemmel på dette, hørtes helt vilt ut.

 

En ting man bør få avklart er rutine ved feil på låsen. Hvem har rett til å klippe den da, hvem erstatter den etc? En slik ordning kan fort bli brysom om noen velger å sabotere låsen.

Link to comment
Share on other sites

Våre menn i blått ville selv bytte ut låsen med en som er finansiert av staten.

Regner med de tar en lås som alle på stasjonen har universalnøkkel til.

De har nemlig kun 1 nøkkel i dag som de disponerer når de selv skal trene på bana.

 

Så nå skal de ha alle nøklene selv mens vi skal kun ha en på deling som må kvitteres eller søkes ut hver gang!

 

Så det de gjør er å ta beslag i bana om det går som de vil.

 

Dette gjelder Sunnmøre og en av klubbene der.

Link to comment
Share on other sites

Med hvilken hjemmel mener politiet de har adgang til å fatte et slikt vedtak? Typisk forvaltningen å være kreativ med diverse lovverk :-P

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

 

Ingen anelse for hvilken hjemmel de har planlagt å legge frem.

Dette får vi vel svar på neste uke.. ?

Link to comment
Share on other sites

Om ingenting annet fungerer: Påpek hvor lite en nøkkel er verdt om låsen er full av superlim. Om (og dette er selvfølgelig ingen oppfordring) klubbens medlemmer skulle bestemme at det får bli alt eller ingenting er det ikke mye Politiet får gjort med det annet enn å ta med vinkelsliper hver gang de skal på banen.

Link to comment
Share on other sites

greit nokk å ha oversikt over hvem som har nøkkel, men hva skal dette forebygge?

viss politiet skal ha full kontroll over banen de bruker, får de bygge sin egen da vel.

 

min mening er at medlemmene av en bane kan bruke det så mye de orker så lenge dette ikke sjenerer naboer og den slags.

 

alternativ til nøkkel er nøkkelkort, som må brukes inn og ut. alle medlemmer som har tilgang til banen blir da registret inn og ut.

da har man en log som sier hvem og når alle har vært der.

 

en nøkkel funker om man har et sted i nærheten av banen der det sitter folk fra tidlig på mårran til sent på kveld.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en kodelås, eller adgangskort der hver enkelt bruker har en unik kode eller kort?

 

For å si det slik så har vi systemnøkler som er registrert på hver enkelt medlem hos ledelse i klubben.

Så det er kontroll på hvem som har nøkler ute til enhver tid.

Den som har kvittert ut nøkkel har også betalt depositum for den nøkkelen de har fått utdelt.

 

Saken er den at det er polisen som vil ha kontroll på hvem som til enhver tid er på bana og trener.

Hjelper tydligvis ikke at klubben har kontroll på sine egne nøkler og medlemmer.

 

Det har aldri vært noen uheldige episoder på annlegget som skal tilsi at politiet kan gå igang med slike tiltak som å stenge medlemmer og aktive skyttere ute på den måten.

De som er der regelmessig møtes og har det kjekt omtrent hver uke.

 

Alle som er innom skriver seg også inn i oppmøteprotokollen som klubben har liggende.

 

Så ja vi har allerede full kontroll på hvem som har nøkler og som er innom bana hver uke.

Link to comment
Share on other sites

Hvis eg var deg M&P79 ville eg sende en mail/ringe formann i klubben, fortelle om ryktene du har hørt, og be han bekrefte/avkrefte det. Hvis det er onkel Politi som har krevd det; snakk med en advokat og NSF. Politi/andre off. ansatte er mer forsiktig da, advokater og større organisasjoner er ikkje like lette å overkjøre som en enkeltperson/et lite skytterlag. Politi kan uansett ikkje forlange å få adgangskontroll. Et skytterlag er en privat organisasjon (som del av NSF og igjen som del av Norges Idrettsforbund), Politi har like stor rett til å forlange nøkler som de har til å forlange nøklene til lokal idrettsanlegg eller huset ditt. Og ikkje sjå deg blind på at du/dere snakker med politi. Politifolk er som alle oss andre, drittsekkandelen er like stor der som i resten av befolkningen.

Hvis det er formann/styre som synes det er en god idè; la vedkommende få slippe videre verv og ansvar fra neste årsmøte.

Men uansett, snakk med formann først, få avkreftet/bekreftet ryktene.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal dette mildt sagt merkelige påfunnet føre til at politiet har oversikt over hvem som er på banen? For det er vel ikke bare den som faktisk henter nøkkelen som kan gå og skyte vel?

 

For øvrig er det idrettsklubben som - innenfor NIFs regelverk - bestemmer hva slags adgangsbetingelser som skal gjelde til idrettsanlegget. Skal politiet holde oversikt over hvem som trener med pistol må de ut og spane på vanlig vis.

 

For øvrig, +1 til innlegget over. Få kontroll over ryktene først.

Link to comment
Share on other sites

Hvis eg var deg M&P79 ville eg sende en mail/ringe formann i klubben, fortelle om ryktene du har hørt, og be han bekrefte/avkrefte det. Hvis det er onkel Politi som har krevd det; snakk med en advokat og NSF. Politi/andre off. ansatte er mer forsiktig da, advokater og større organisasjoner er ikkje like lette å overkjøre som en enkeltperson/et lite skytterlag. Politi kan uansett ikkje forlange å få adgangskontroll. Et skytterlag er en privat organisasjon (som del av NSF og igjen som del av Norges Idrettsforbund), Politi har like stor rett til å forlange nøkler som de har til å forlange nøklene til lokal idrettsanlegg eller huset ditt. Og ikkje sjå deg blind på at du/dere snakker med politi. Politifolk er som alle oss andre, drittsekkandelen er like stor der som i resten av befolkningen.

Hvis det er formann/styre som synes det er en god idè; la vedkommende få slippe videre verv og ansvar fra neste årsmøte.

Men uansett, snakk med formann først, få avkreftet/bekreftet ryktene.

 

Bra innspill! :)

Til opplysning stammer opplysningene fra nettopp Formannen i vår klubb som er innkalt til møtet med Politimesteren.

Så opplysningene er nok riktige ja.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en kodelås .

Problemet er at koden kan videreformidles til hvem som helst, og vil nok over tid komme på avveie.

Hvis ikke dette er er oppspinn eller en spøk, ville jeg i første omgang fått styret i pistolklubben til å kaste ut politiet fra banen.

Min første tanke var at her har vi en klubb som har fått et antall personer fra politiet som medlemmer, kanskje til og med i styret?

 

Har hørt forlydender om at en klubb som har bane ved et større anlegg, som er foresleått som Sentralanlegg, har begynt å legge hidringer ivegen for sine "vanlige" medlemmer som vil bruke banen. Kan det være denne klubben som nå har tatt skrittet fullt ut?

Link to comment
Share on other sites

Vi har ingen fra Politiet i styret.

Mulig der finnes medlemmer som jobber i Politiet,dette vet jeg ikke..

 

Formålet med å gå til slike tiltak er vel at vi medlemmer ødelegger treningsopplegget til polisen som er der ofte.

Når vi bruker bana må de stort sett vente til vi er ferdige. (tipper det er et irritasjonsmoment i deres planer for dagen)

 

Så mulig det kan være noe av dette som gjør at de personlig vil bytte lås på døren og begrense tilgang for oss medlemmer ?

Men dette vites ikke fra min side...

Link to comment
Share on other sites

Dette er takka for at politiet har fått fri tilgang til banen. Hva med lage en ekstra lås som kun medlemmer har nøkkel til ? Man må alikevell ut på kammeret for å hente nøkkel, men du gjør det vanskelig for politiet å ta over banen til eget bruk.

 

Det er tydligvis takk for lånet,men no tar vi heile bana filosofi.

Men det er til slutt klubben som har råderett over denne bana og kan henvise utenforstående som ikke er tilknyttet NSF til andre baner for trening.

 

Er spent på hva som kommer ut av møtet neste uke.

Link to comment
Share on other sites

Dette er takka for at politiet har fått fri tilgang til banen. Hva med lage en ekstra lås som kun medlemmer har nøkkel til ? Man må alikevell ut på kammeret for å hente nøkkel, men du gjør det vanskelig for politiet å ta over banen til eget bruk.

 

Det er tydligvis takk for lånet,men no tar vi heile bana filosofi.

Men det er til slutt klubben som har råderett over denne bana og kan henvise utenforstående som ikke er tilknyttet NSF til andre baner for trening.

 

Er spent på hva som kommer ut av møtet neste uke.

 

Ja, men du er enig at å hive opp en ekstra lås kan funke?

Link to comment
Share on other sites

Dette er takka for at politiet har fått fri tilgang til banen. Hva med lage en ekstra lås som kun medlemmer har nøkkel til ? Man må alikevell ut på kammeret for å hente nøkkel, men du gjør det vanskelig for politiet å ta over banen til eget bruk.

 

Det er tydligvis takk for lånet,men no tar vi heile bana filosofi.

Men det er til slutt klubben som har råderett over denne bana og kan henvise utenforstående som ikke er tilknyttet NSF til andre baner for trening.

 

Er spent på hva som kommer ut av møtet neste uke.

 

Ja, men du er enig at å hive opp en ekstra lås kan funke?

 

Med en ekstra lås hadde tilgangen blitt hindret for alle andre enn medlemmer..;)

Men i utgangspunktet bør man unngå 2 låser,dette blir bare tungvint.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vanligvis som innstilling at de fleste som jobber for politiet er greie folk, MEN så har vi den ene prosenten som er rævhøll uten like. Sikkert en sånn dere har råket utfor hær nå, men gjør det slik at politiet må bryte opp en lås for å komme seg inn. Etter en stund må de bli lei, desutten kan vel det regnes som innbrudd.

Link to comment
Share on other sites

Sitter selv i styret i en pistolklubb!

Hadde vi fått et slikt påbud, hadde vi nok først fått oss en god latter, før vi hadde bedt ordensmakta stappe påbudet opp der det aldri blir lys!

 

Det politiet gjør er å bite hånda som før dem.

 

Kan si såpass at det er et godt stykke til neste pistolbane :)

Link to comment
Share on other sites

HVIS det stemmer at lokalt Politi/Lensmann står bak sier faktisk litt om Politi i omtalte område.. Såvidt eg forstår har de full og gratis tilgang til bane når de måtte ønske 24/7, 365 dager i året. Og i stedet for å betale litt i leige og oppføre seg som folk prøver de via bakveien i praksis å overta en privat eiendom, en privat eiendom som er eid, bygd opp på dugnad og drevet av et lite idrettslag som driver en helt lovlig sport og består av lovlydige og greie mennesker. Hva faen kan man si til slikt...

 

Under omtalte møte håper eg klubbens formann smiler pent, vennlig og diplomatisk ber onkel Politi dra til helvete, så overrekker dei ei skriftlig avtale med timeleige for bane, hvem de skal kontakte når de vil låne bane og andre formaliteter. Hvis dei ikkje vil undertegne får de heller finne seg ny bane å trene på..

Link to comment
Share on other sites

politiet bruker banen vår. og de har å bestille banen som resten av oss, noen tider er fast for trening for klubb, og trening utenom faste tider må bestilles. går du dit uten å bestil og det kommer noen som har bestil så er det bare å pakke å dra.

 

når ikke politiet eier banen har de ikke noe med å ha eneste nøkkel.

 

snakk med styret før møtet vis du ikke skal være med på møtet, ikke godta at de får nøkkelen

Link to comment
Share on other sites

Under omtalte møte håper eg klubbens formann smiler pent, vennlig og diplomatisk ber onkel Politi dra til helvete

Jeg har vært borti folk som kan dette så godt at man nesten gleder seg til reisen :lol:

 

Personlig ville jeg vurdert å stille med advokat på møtet, om dette ikke er en gedigen misforståelse (jeg kan ikke tro at dette er reellt, det blir bare for absurd) vil en advokat kunne være avskrekkende nok til at de dropper planene der og da.

 

Selv om Politiet (også kjent som Norges Bajas og Stativskytterforbund) kan være en blandet fornøyelse å ha på banen er det jo ingen ulempe å ha et godt forhold med de. Er de regelmessige brukere blir de jo "medskyldige" i støy etc og vil kanskje beskytte banen litt mot slike klager (lov å håpe).

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...