Jump to content

Adgangskontroll til klubbens pistolbane?


M&P79

Recommended Posts

  • Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tipper dette er en passe stor storm i et vannglass. Noe annet ville vere helt utroligt.

 

Koker sikkert ned til at dem ønsker å ha faste tider og låne banen på, eller leie den fordi det blir

for urytmisk at dem ikke kan trene vist det dukker opp en fra klubben.

 

Er det ikke bare og leie dem banen 1-2 ganger i uka midt på dagen, så er det greit for alle parter ?

Link to comment
Share on other sites

Tipper dette er en passe stor storm i et vannglass. Noe annet ville vere helt utroligt.

 

Koker sikkert ned til at dem ønsker å ha faste tider og låne banen på, eller leie den fordi det blir

for urytmisk at dem ikke kan trene vist det dukker opp en fra klubben.

 

Er det ikke bare og leie dem banen 1-2 ganger i uka midt på dagen, så er det greit for alle parter ?

 

 

Dette er totalt feil. Har selv snakket med formann som ble oppringt av politiet.

Han siterte kanske klart" Vi ønsker å bytte låsen slik at vi har 100% kontroll på hvem som skyter" " Medlemmene skal ikke ha nøkkel, men kan komme til politikammeret å rekvirere ut en dersom de ønsker å skyte"

Link to comment
Share on other sites

jeg tror fortsatt ikke en cm på at fremstillingen her er korrekt.

den mest nærliggende forklaringen er at Politiet ønsker å bytte låser, slik at de får tilgang til en nøkkel slik at de har kontroll på når medlemmer som også er i politiet er på banen.

 

Fakta på bordet, skal bli interessant å se dokumentasjoner på dette.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror fortsatt ikke en cm på at fremstillingen her er korrekt.

den mest nærliggende forklaringen er at Politiet ønsker å bytte låser, slik at de får tilgang til en nøkkel slik at de har kontroll på når medlemmer som også er i politiet er på banen.

 

Fakta på bordet, skal bli interessant å se dokumentasjoner på dette.

Saken er jo at politiet allerede har 2 nøkkler. De bruker jo banen hele tiden. Hvorfor bytte låser da ?

 

Skjønner godt at folk ikke klarer å tro på dette.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror fortsatt ikke en cm på at fremstillingen her er korrekt.

den mest nærliggende forklaringen er at Politiet ønsker å bytte låser, slik at de får tilgang til en nøkkel slik at de har kontroll på når medlemmer som også er i politiet er på banen.

 

Fakta på bordet, skal bli interessant å se dokumentasjoner på dette.

 

Saken er i hvertfall 100% fakta! Det er det som er galskapen i dette her!

Link to comment
Share on other sites

jeg tror fortsatt ikke en cm på at fremstillingen her er korrekt.

den mest nærliggende forklaringen er at Politiet ønsker å bytte låser, slik at de får tilgang til en nøkkel slik at de har kontroll på når medlemmer som også er i politiet er på banen.

 

Fakta på bordet, skal bli interessant å se dokumentasjoner på dette.

 

Saken er i hvertfall 100% fakta! Det er det som er galskapen i dette her!

 

Iriterende å ikke bli trodd. Men skjønner hvorfor i og med at dette er ganske vanvittig!

Link to comment
Share on other sites

Har sendt mail til formannen i klubben, regner med han tar kontakt med skytterkretsen.

 

Flott!

 

Om dette går igjennom så er jeg redd for at det vil ramme andre klubber også..Blir en dominoeffekt om dette blir gjennomført under tvang hos en klubb.

Dette er en sak som må stoppes ved roten.

Link to comment
Share on other sites

Er likevel for utrolig til at det kan vere sant.

 

Dem fleste i dette landet får sine håndvåpen innvilget fordi vi utøver en idrett i regi av NSF og NIF.

Man søker sine kalibere etter dem klasser og øvelser man skyter ihht NSF sine programmer. Det er derfor

man er medlem av en skyteklubb som er å betrakte som et idrettslag som utøver denne idretten.

I Norge så fungerer dette etter et rimeligt sunt nivå, og det er ikke noe som tilsier at dette ikke kan fortsette slik.

 

At noen bare skal komme og ta over en skytebane og si at man ikke skal trene eller utøve denne

idrettsformen uten at politiet skal kontrollere det høres ikke riktigt ut. Da er det noen som må ha

misforstått noe. Derfor så tror ikke jeg heller at den fulle og riktige fremstillingen er på plass.

 

Tipper dette vil koker ned til en dialog der man ønsker å ha tider å bruke anlegget på, men man får vel

høre det etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Er likevel for utrolig til at det kan vere sant.

 

Dem fleste i dette landet får sine håndvåpen innvilget fordi vi utøver en idrett i regi av NSF og NIF.

Man søker sine kalibere etter dem klasser og øvelser man skyter ihht NSF sine programmer. Det er derfor

man er medlem av en skyteklubb som er å betrakte som et idrettslag som utøver denne idretten.

I Norge så fungerer dette etter et rimeligt sunt nivå, og det er ikke noe som tilsier at dette ikke kan fortsette slik.

 

At noen bare skal komme og ta over en skytebane og si at man ikke skal trene eller utøve denne

idrettsformen uten at politiet skal kontrollere det høres ikke riktigt ut. Da er det noen som må ha

misforstått noe. Derfor så tror ikke jeg heller at den fulle og riktige fremstillingen er på plass.

 

Tipper dette vil koker ned til en dialog der man ønsker å ha tider å bruke anlegget på, men man får vel

høre det etterhvert.

 

Ja, neste uke vil gi en del svar. Men har politiet rett til å kreve bruk av ei skytebane ? Eller er det slik at det må ha govilje fra klubbene ?

Link to comment
Share on other sites

Ja det ER for utrolig til å være sant, men slike ting skjer jo ganske regelmessig likevel. Hvis det ikke er fysisk umulig så vil det skje før eller siden. Og dette er bare så utrolig at det faktisk kan være sant. Det kan godt være et forsøk på å sikre seg treningstid uten å måtte betale for det, men da er de jaggu frekkere en telefonselgere.

Link to comment
Share on other sites

Om framstillingen er riktig, og jeg oppfatter dette noenlunde riktig, så kan det være et lurt trekk fra politiet for at banen skal være ledig når de trenger å bruke den?

 

Helt riktig!

 

Da har jo dei rekvirert ei bane for seg selv når de måtte ønske...

I og med at de er pålagt mer trening etter 22 Juli så passer det jo perfekt å ha en bane helt for seg selv uten oss sivile som henger der hele uka.

Link to comment
Share on other sites

Ja det ER for utrolig til å være sant, men slike ting skjer jo ganske regelmessig likevel. Hvis det ikke er fysisk umulig så vil det skje før eller siden. Og dette er bare så utrolig at det faktisk kan være sant. Det kan godt være et forsøk på å sikre seg treningstid uten å måtte betale for det, men da er de jaggu frekkere en telefonselgere.

 

Vi kan jo nekte dem adgang. De betaler ingenting

Link to comment
Share on other sites

Om framstillingen er riktig, og jeg oppfatter dette noenlunde riktig, så kan det være et lurt trekk fra politiet for at banen skal være ledig når de trenger å bruke den?

 

Jeg har fått besøk av politiet flere ganger når jeg har skutt. Men hver gang så har de spurt høflig om de kan få skyte sammen med meg, eller hvis de skal skyte "på en annen måte" enn meg, så har de spurt om jeg er snart ferdig. Jeg har gitt de tilgang, og heller kjørt på 7eleven å kjøpt kaffi mens de skyter.. Men så har jeg mye fritid når jeg er hjemme og kan vente til de er ferdige.

Men hvis det er slik det skal bli, så blir ikke velviljen så god neste gang.. hvis jeg får beholde nøkkelen, vel og merke :)

Link to comment
Share on other sites

Om fremstillingen er riktig, vil jeg ikke akkurat betegne politiets fremgangsmåte som "lur". Foreløpig nekter jeg å tro at det er mulig å skyte seg selv i foten (ahhhhaha) så grundig som dette. "Kravet" er det bare å avvise, samtidig som man som foreslått over legger frem en leiekontrakt på timebasis som skal reforhandles annethvert år. Inntil kontrakten er underskrevet har ikke politiet adgang til banen for å trene, uten i egenskap av vanlige medlemmer i idrettslaget og da til de oppsatte treningstidene.

 

Hva med NROF, forresten, får de lov av politiet å bruke NIFs idrettsanlegg uhindret, eller skal de grønnkledde også kvittere ut nøkkel hos onkel? :lol: Ærlig talt...

Link to comment
Share on other sites

Politiet har akkurat like mye rett til å kreve tilgang til en skytebane, som jeg har...

Hvor står det skrevet ?

 

Jeg betviler at Politiet kan bevilge seg plass på et idrettsanlegg og skyte det i filler og så skal klubben og

norges skyteforbund betale for reprasjoner. Like lite kan Politiet trenge seg inn på en fotballbane og bevilge

seg selv treningstid i å spille fotball om så var......eksempelvis.

 

Normal praksis er at dem går i positiv dialog med foreningene og så leier dem tid der dem kan bruke anlegget,

og det skulle bare mangle om dem ikke kan leie en skytebane midt på dagen når det ellers ikke er noen der.

Det beste er at det er et godt og positivt forhold mellom klubber og politi, for da blir det gjensidig forståelse

av skytesporten generelt.

Link to comment
Share on other sites

Følgende er ikke ment som frekkhet mot trådstarter, men dette har jeg svært vanskelig for å tro på, ihvertfall slik det er fremstilt her. Nysgjerrig blir man jo da, så jeg kommer definitivt til å følge denne tråden i tiden fremover.

 

Og selv om det skulle vise seg å være sant så er det jo ikke sikkert at det er vondt ment da. :mrgreen:

 

Hanlon's Razor anyone?

 

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

Link to comment
Share on other sites

Følgende er ikke ment som frekkhet mot trådstarter, men dette har jeg svært vanskelig for å tro på, ihvertfall slik det er fremstilt her. Nysgjerrig blir man jo da, så jeg kommer definitivt til å følge denne tråden i tiden fremover.

 

Og selv om det skulle vise seg å være sant så er det jo ikke sikkert at det er vondt ment da. :mrgreen:

 

Hanlon's Razor anyone?

 

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

hvorfor skal TS og kompani bry seg om hva enkelte mener er bullshit og feil framstilling?

Han spør om hjelp, kanskje vi da kan gi han råd i stedet for å sette spørsmålstegn med hele greia?

Link to comment
Share on other sites

Politiet har akkurat like mye rett til å kreve tilgang til en skytebane, som jeg har...

Hvor står det skrevet ?

 

Jeg betviler at Politiet kan bevilge seg plass på et idrettsanlegg og skyte det i filler og så skal klubben og

norges skyteforbund betale for reprasjoner. Like lite kan Politiet trenge seg inn på en fotballbane og bevilge

seg selv treningstid i å spille fotball om så var......eksempelvis.

 

 

Det er jo akkurat det Hassel sier....

Politiet har ikke noen mer rettigheter i så enn en privatperson som Hassel.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor skal TS og kompani bry seg om hva enkelte mener er bullshit og feil framstilling?

Han spør om hjelp, kanskje vi da kan gi han råd i stedet for å sette spørsmålstegn med hele greia?

 

TS og kompani, som du så fint uttrykker det, kan selvsagt bry seg om akkurat hva de vil. Jeg postet et (slik jeg ser det) høflig og kort innlegg om hva jeg trodde og mente om saken. Skal bli spennende å følge, men jeg tar det med en klype salt enn så lenge. Det var du som nevnte "bullshit". Dårlig kveld eller?

 

Personlig tar jeg de fleste drøye historier på internett med en klype salt. Jeg vet at det er veldig lett å la seg rive med noen ganger, selv om det ikke alltid er belegg for det. Selv om du synes det er hårreisende må da jeg kunne få tenke meg om litt eller vente på mer informasjon før jeg hopper til konklusjoner? Og siden dette er et åpent diskusjonsforum er det vel heller ikke forbudt for meg å formidle til andre at jeg gjør dette?

Link to comment
Share on other sites

Følgende er ikke ment som frekkhet mot trådstarter, men dette har jeg svært vanskelig for å tro på, ihvertfall slik det er fremstilt her. Nysgjerrig blir man jo da, så jeg kommer definitivt til å følge denne tråden i tiden fremover.

 

Og selv om det skulle vise seg å være sant så er det jo ikke sikkert at det er vondt ment da. :mrgreen:

 

Hanlon's Razor anyone?

 

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

hvorfor skal TS og kompani bry seg om hva enkelte mener er bullshit og feil framstilling?

Han spør om hjelp, kanskje vi da kan gi han råd i stedet for å sette spørsmålstegn med hele greia?

 

Takk!

For å si det slik tror så tror jeg noen av poengene som kommer frem av dere som skriver i denne tråden blir tatt med videre da jeg vet at de som skal i dialog med politimesteren er aktive også her på forumet og leser hva dere skriver om saken.

Så tips,råd og erfaringer om hva klubben vår skal komme med som motargument til lovens lange arm mottas med takk går jeg utifra.

Nå sitter jeg hverken i noen verv eller har noen som helst innflytelse på klubben som ordinær medlem,men jeg prøver å bidra med det jeg kan for kanskje å hjelpe oss selv i denne saken som har oppstått.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor skal TS og kompani bry seg om hva enkelte mener er bullshit og feil framstilling?

Han spør om hjelp, kanskje vi da kan gi han råd i stedet for å sette spørsmålstegn med hele greia?

 

TS og kompani, som du så fint uttrykker det, kan selvsagt bry seg om akkurat hva de vil. Jeg postet et (slik jeg ser det) høflig og kort innlegg om hva jeg trodde og mente om saken. Skal bli spennende å følge, men jeg tar det med en klype salt enn så lenge. Det var du som nevnte "bullshit". Dårlig kveld eller?

 

Personlig tar jeg de fleste drøye historier på internett med en klype salt. Jeg vet at det er veldig lett å la seg rive med noen ganger, selv om det ikke alltid er belegg for det. Selv om du synes det er hårreisende må da jeg kunne få tenke meg om litt eller vente på mer informasjon før jeg hopper til konklusjoner? Og siden dette er et åpent diskusjonsforum er det vel heller ikke forbudt for meg å formidle til andre at jeg gjør dette?

Jeg har ikke sagt at du var noe annet enn høflig.

Har foresten en flott kveld ;)

Greit at du tar ting med en klype salt ( en stor skuffe salt er nok rett i mange tilfeller), men det er lite relevant for saken han spør om.

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk ny politimester i fjor, og nå er visst kosten kommet til skytesporten i distriktet (tenk om han kunne ha sørget for tilstrekklig og godt opplærte folk på våpenkontoret først). Og ja selv om jeg så formannen i gjeldende klubb skrev dette på ettermiddagen sist fredag har jeg nesten vondt for å tro det (det har slik jeg forstår det også formannen i klubben som er innkallet til møte hos politimesteren i kommende uke). Jeg kan ikke tro at klubbformannen farer med ljug, ikke har jeg noen grunn til å tro det, og ikke kan jeg se noen grunn til at han skulle spøke med noe slikt. Ting tyder på er at der er noe på gang som ennå ikke har kommet frem, muligens mer i vente altså, men man får vente å se hva som skjer.

 

Ett tema som kom opp var den årlige banegodkjenninga???? Har noen hørt om årlig banegodkjenning for innendørsbaner før? Kan det være at den nye politimesteren prøver seg på litt utpressing?

 

I min klubb fikk vi godkjent innendørsbana for mange år siden, og så lenge der ikke skjer lovendringer vedrørende krav til sikkring, eller vi ønsker å endre på det sikkerhetsmessige på bana. Er det heller ikke snakk om noen ny godkjenning.

 

For ordens skyld er det ikke min klubb dette gjelder, men en klubb som overhode ikke har støy/nabo problematikk (fjellhall).

 

Det eneste "problemet" er at politiet også trener der.

 

Det ser ut til at noen i politiet har misforstått hvam som eier skytebana, og eller ønsker å drive utpressing for å få styre tilgangen til bruk av den privateide skytebana. (Forøvrig skal det nevnes at jeg ved flere tilfeller har blitt fortalt at politiet har hatt en lei tendens til å skyte i stykker utstyr som lys etc. ved sine treninger. Dette somregel når jeg er på besøk og lurer på hvorfor der er rikosjett kulehull på merklige steder som lysarmatur). Slik jeg alltid har forstått det, har klubben valgt å la politiet få styre som de vill for fredens skyld. Allt i allt har jeg alltid sittet med intrykket av at at ÅPK har har vært svært velvillige til øvrigheten (hadde det vært opp til meg, hadde Politet ikke fått hærje i tide og utdide slik de har fått gjort i alle år til nå).

 

P.s. Det er eier/bruker (skytterlaget) av en skytterbane som utferdiger en baneinnstrukks (ikke politiet), denne skal så til politiet for godkjenning. Og blir den godkjent har den hittils stått som hugget i stein til der kommer klager. Hvorpå politiet sjekker om baneinnstrukkesen er fulgt, og om de fortsatt mener de kan gå god for baneinnstrukksen.

 

PPS, endring skyldes at jeg ikke var klar over at innlegget var postet mens jeg holdt på med redigering.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uansett er det nå at klubben skal ta i mot hjelp og støtte fra skytterkretsen med åpne armer, aller helst ha med representant fra skytterkretsen på møtet. Når man møter med mer enn en representant, og hvor den ene representerer ett overordnet idrettsnivå. Har ting en tendens til å roe seg ned, om ikke annet blir det svæt vanskelig å komme med ubegrunnede trussler og lignende herkseteknikker.

 

Det kan være at der er noe politiet har fått klage på, kansje til og med ting som er i strid med baneinnstruksen for allt jeg vet. Men når man blir innkallet til politimesteren er det alvor langt utover normal oppfølging fra våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren: Det er et godt poeng, men det ble aldri nevnt noe klage i tlf samtalen i følge Formannen. Han snakket om en årlig godkjenning av skytebanen.

 

Han sa også " Vi skal ha 100% kontroll over hvem som er der og skyter" Dette ville de løse med 1 nøkkel som kun kan avhentes hos politiet.

 

Syns hele opplegget er rart.

Link to comment
Share on other sites

jeg ville sprut de hvordan de har tenkt å løse problemet til sikkert mange av medlemmene, når de er ferdig på jobb kl 16 og politikontoret er stengt. hvordan skal man da kunne trene?

helgene er vel heller ikke politiet på jobb så man får ut nøkkel?

 

Man får vel bare ringe 112 da, når nøden blir for stor :roll:

 

Men fra dårlig spøk til alvor; Hvis fremstillingen av denne saken er korrekt så er det mye som tyder på at noen har misforstått hva man kan- og ikke kan foreta seg, til tross for man blit kalt "lovens lange arm".

 

Syntes det vil være en god ide av formannen i klubben å ikke komme alene til et slikt møte. Kan forestille meg at man lett kan bli "overkjørt" i en situasjon som dette. Det å, relativt ukritisk, gjøre som politiet sier er vel tross alt en ryggmargsrefleks hos de fleste av oss. Hvis man er flere, gjerne med repr. fra krets/forbund og kanskje til og med noen med god juridisk kompetanse, så er det lettere å hevde sin rett med selvsikkerhet og "slagkraft".

 

Sier bare lykke til, og må si jeg er spent på utfallet av denne saken...

Link to comment
Share on other sites

Vi har fått vite at ingen medlemmer i klubben vår i fremtiden får tilgang til vår egen pistolbane uten å hente ut nøkkel fra politiet.

Kan dette være juridisk lovlig ?

Nei, dette har de ikke noe juridisk hjemmel til. Det er å beslaglegge privat eiendom, og det kan onkel blå bare drømme om at de kan.

I dag har mange av klubbens medlemmer nøkkel for egentrening/organisert trening.
God praksis, la det fortsette slik.

 

Forslaget er at det skal kun være 1 nøkkel til banen som må kvitteres ut av bruker hos Politiet.
Be dem om å dra til helvete, på en slik måte at de kommer til å se frem til å reise.

 

Begynner vi nå å se en innstramming av regelverket ?

Det er ikke noe nytt.

 

Hvis det du skriver virkelig er sant så:

1. Gå for guds skyld ikke alene på det møtet. Ta for all del med en advokat. Helst en meget dyktig en.

Still helst opp med et samlet styre.

2. Ta med opptakerutstyr, slik at det kan dokumenteres hva som er sagt og ikke sagt, i ettertid. Veldig godt opptakerutstyr kan kjøpes billig på f.eks Clas Ohlson.

3. Gjør det klart for Politiet at alle utgifter i forbindelse med saken, kommer til å bli avkrevd tilbakebetalt fra dem.

4. Gjør det klart for dem, at dere kommer til å kjøre saken til høyesterett om nødvendig.

5. Gjør det klart for dem, at uansett utfall, kommer dere til å si opp all bruk av banen for Politiet, med øyeblikkelig virkning.

6. Kontakt pressen. Gjør det så pinlig som mulig for dem, slik at hvis de skulle finne på noe tull senere, så som å inndra bevillingen, så kommer det til å fremstå som en hevnaksjon fra politiet sin side.

 

Hvis dere godtar dette, kan Politiet også forsøke å gjøre tilsvarende ting andre steder, og så er dette plutselig blitt gjeldende praksis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sagt at du var noe annet enn høflig.

Har foresten en flott kveld ;)

Greit at du tar ting med en klype salt ( en stor skuffe salt er nok rett i mange tilfeller), men det er lite relevant for saken han spør om.

 

Greit, fair nok. Jeg opplevde nok kanskje den første setningen din til meg litt krassere enn du mente den da.

 

Det som var poenget mitt var uansett ikke at trådstarter eller noen andre her ljuger, det har jeg ikke beskyldt noen for. Jeg mener bare at saken høres så utrolig ut at det kanskje foreligger en misforståelse eller to et sted her. Dette kan selvsagt like gjerne være på politiets side. For ordens skyld så var også Hanlon's Razor kommentaren min myntet på politiet, ikke trådstarter eller den aktuelle klubben.

 

Forøvrig kom vel 20mm med en del gode tips. Møt opp med en advokat, gjennomfør møtet og fortell oss gjerne her hvordan det gikk. Hvis politiet faktisk prøver seg på dette slik det er fremstilt her så kan jeg ikke skjønne annet enn at dere (altså den aktuelle klubben) i henhold til lovverket har en meget sterk sak. Denne burde absolutt kjøres til topps om nødvendig da det som allerede nevnt vil ha stor verdi for klubber i hele landet. Selv skyter jeg i en liten klubb med en liten økonomi, så skulle det bli nødvendig donerer jeg gjerne en slant for å få lagt dette dødt så fort som mulig. Hvis dette plutselig ble vanlig praksis fra politiets side ville vi jo hatt et problem kan du si.

 

Lykke til på møtet, og hold oss oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

Dette hørtes ikke helt bra ut.

Siden skytterlaget eier plassen så er det vel på høy tid å få betaling fra politiet for bruken?

Slik utleie er jo en kjærkommen måte å få penger i kassa på for å oppgradere anlegget.

Ser frem til å høre hvordan det gikk på møtet med den lokale sheriffen.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...